Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Hanneke ter Velde (1978) studeerde internationaal management aan de Universiteit van Maastricht en maakte het eerste decennium van haar carrière flinke stappen bij Delta Lloyd, de verzekeraar waar ze als management trainee in dienst trad. Uiteindelijk adviseerde ze de top over strategie en nieuwe businessmodellen, voordat ze de overstap maakte naar de consultancy. Bij Accenture bleef ze de verzekeringsmarkt trouw, maar na twee jaar trok LeasePlan haar aan als global director direct sales, een jobtitel die vorig jaar werd aangevuld met Digital Transformation/Tribe Lead.
Daar lijkt ze de juiste vrouw op de juiste plek. ‘Ik heb het vermogen om strategisch de richting neer te zetten maar dit ook door te vertalen naar executie vanuit het “ grote” plaatje, zeker binnen (digitale) transformatie is een holistische aanpak belangrijk, want je moet constant aan passen en bijsturen en oog blijven houden wat er om je heen gebeurt. Met een flinke dosis analytisch vermogen, doorzettingsvermogen en stijl flexibiliteit krijg ik zaken voor elkaar. Ik ben het type “ hard op de inhoud-zacht op de relatie”, menselijke maat vind ik belangrijk naast het behalen van gezamenlijke doelstellingen.’
De carrièrestappen dankt Ter Velde ook door te zeggen wat ze wil. ‘Ik ben duidelijk en transparant. Mijn key driver is leren en ontwikkelen, wat betekent dat ik kansen heb gegrepen toen deze voorbij kwamen. Soms betekent dit in het diepe springen maar so far heeft dit tot op heden goed uitgepakt voor me.’
Als expert in digitale transformatie heeft ze een goed beeld van de ‘next generation manager’: ‘Met alle (digitalisering) trends geloof ik dat we platte organisaties, met duidelijk ownership, verder vorm moeten geven. Daarbij gaat het veel minder om functies maar meer over talent inzetten en benutten. Voor een leider betekent dit enerzijds heel duidelijk zijn over waar een organisatie naartoe gaat en tegelijkertijd een faciliterende omgeving en een inclusieve cultuur creëren. Dat vereist dus een nog sterkere focus op strategie, communiceren, faciliteren en verbinden, en zelf een rol model zijn.’
Het ideale bedrijf is er volgens Ter Velde een dat duidelijke gemeenschappelijke doelen heeft. ‘Een vergezicht, zodat je weet waar je een bijdrage aan levert als individu of als team.’ Tegelijkertijd worden werkomgevingen flexibeler en dynamischer. ‘Dat geeft meer individuele ruimte, maar vraagt ook duidelijke commitments en verantwoordelijkheid van iedereen. Het gaan niet om rangen en standen maar om samenwerking, resultaten en verantwoordelijkheid nemen en geven.’
Corona heeft duidelijk gemaakt dat mensen een enorm vermogen hebben om zich aan te passen en te veranderen, maar dat dit wel een pijnlijk proces is. ‘Volgens mij heeft iedereen op zijn eigen wijze wel gezocht naar nieuwe balansen binnen werk en privé.’ Corona leidde er volgens Ter Velde toe dat mensen hun samenwerking opnieuw vormgaven, met naast zakelijke calls ook persoonlijkere gesprekken zonder samen in een kamer te zitten. ‘Corona heeft ons laten zien dat dingen ook anders kunnen, dat het niet nodig is om van 9 tot 5 op kantoor te zijn, dat voor sommige communicatie video bellen perfect is, maar ook de waarde van contact, menselijk contact.’