Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2021

Joost Leijnse (vice-president Store Support Albert Heijn)

Zelf noemt hij nieuwsgierigheid zijn sterkste punt. Die voerde hem na zijn master in Groningen in eerste instantie naar Australië. Leijnse werkte er negen maanden als trainee bij het ministerie van Financiën om vervolgens vijf maanden door Australië en Azië te reizen. Bij terugkeer in Nederland ging hij als trainee bij Ahold aan de slag. Hij ging er nooit meer weg.

In bijna zestien jaar klom Joost Leijnse op van supermarktmanager tot directeur merchandising en van programmadirecteur franchise tot zijn huidige functie van vp store support. ‘Ik heb van huis uit meegekregen dat je vooral iets moet doen waar je plezier in hebt’, zegt hij daarover. ‘Daar begint het. (…) Ik ben blij met alle prachtige kansen die ik heb gekregen.’ Leijnse greep ze met beide handen aan. ‘Er met volle overgave voor gaan, dat doe ik niet alleen op het werk maar ook tijdens het sporten gedurende de week’, vertelt hij.

‘Wekelijks doe ik aan fietsen en zwemmen en over een maand komt hier weer het schaatsen bij. Heerlijk om ook daar al mijn energie in kwijt te kunnen, alleen of met vrienden. Die combinatie in het ritme van de week helpt me om mijn tempo hoog te houden.’ Dat zwemmen is trouwens niet alleen een paar baantjes in het zwembad. Leijnse maakte bijvoorbeeld de oversteek van Den Helder naar Texel om geld op te halen voor het goede doel.

Energie

Geen wonder dat Leijnse graag het woord energie gebruikt als hij heeft over de ‘next generation manager’. ‘In mijn optiek is het niet per se de vraag wat die anders doet dan de generatie die nu aan de top zit’, zegt hij. ’Interessanter is de vraag of je als mens en als manager kan omgaan met onzekere tijden en openstaat voor de continue veranderingen in de buitenwereld en het tempo.’

‘Daarnaast is het essentieel om samen met je omgeving te anticiperen op deze kansen. En ze te zien vanuit een grotere context. Dit geeft mij enorm veel energie. De verantwoordelijkheid van een leider vind ik het richting geven aan het realiseren van deze kansen. De meeste mensen hebben energie genoeg. Ik geloof dat je juist als manager zorgt dat mensen hun energie richten op de zaken die er het meest toe doen. Nu en in de toekomst.’

Zijn ideale bedrijf? Leijnse: ‘Een bedrijf waar iedereen wordt gewaardeerd vanwege zijn talent(en). We zijn allemaal incompleet, maar in onze gezamenlijkheid als team zijn we wel compleet. Aanvullend krijgt iedereen de mogelijkheid om zich vakinhoudelijk (verder) te ontwikkelen en wordt gestimuleerd persoonlijke barrières te overwinnen. Dat is voor mij een grote waarde.’ Ook moet het ideale bedrijf in zijn ogen kansen om te innoveren aangrijpen om zo beter in te spelen op de behoefte van de klant. ‘Mijn ervaring is dat mensen het graag heel goed willen doen. Zeker als ze weten waar en voor wie ze het doen.’

Gezondheid

Als het gaat om corona, benadrukt hij graag de positieve dingen die het heeft gebracht. ‘Ik ben erg enthousiast over de toegenomen snelheid van besluitvorming en over het aanpassingsvermogen’, zegt Leijnse. ‘Ook ben ik kritischer geworden over mijn eigen agenda door scherp te zijn welke onderwerpen ik prioriteit geef. Gezondheid was altijd al heel belangrijk, voor mij en voor ons gezin. Dit is alleen maar belangrijker geworden. En het is dichtbij, bijvoorbeeld door de verhalen van mijn collega’s, maar ook door de coronabesmetting van mijn vrouw en onze twee jongens. Corona heeft mij opnieuw duidelijk gemaakt dat het goed in je vel zitten en je onderdeel voelen van een team niet voor iedereen vanzelfsprekendheid is.’