Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Rogier Schoute (1985) is chief product officer bij een van de rising stars van de financiële sector: betaalbedrijf Mollie. Sinds een half jaar heeft hij de leiding over de ontwikkeling van de next-generation Mollie-betalingen en andere financiële diensten.
Schoute was eerder werkzaam bij Booking.com, waar hij twee jaar lang aan het hoofd stond van de afdeling die betaalproducten ontwikkelt. Hij werkte ook een kleine negen jaar voor het Zweedse betaalbedrijf Klarna waar hij binnenliep als stagiar en binnen no-time de organisatieladder beklom.
‘Ik heb super veel geluk gehad om de eerste negen jaar van mijn carrière door te brengen in een groeibedrijf in de snel groeiende industrie van online betalingen. De snelle groei van Klarna en de gehele industrie leverden veel carrièremogelijkheden op. Dat is voor mijn loopbaan een hele belangrijke geluksfactor geweest’, ziet Schoute. Dat geluk vond hij ook in de mensen die hij op zijn pad tegenkwam. ‘In mijn tijd bij zowel Klarna, Booking.com als Mollie werk ik met mensen die de allerbesten zijn in hun vak en fantastische leiders zijn.’
Gevraagd naar de eigenschappen die hem hebben geholpen in de carrièrestappen die hij heeft gezet, somt Schoute op: ‘het aannemen van hele goede mensen en het bouwen van teams; radicale focus op het bereiken van de grote doelen; en het creëren van diepe en productieve werkrelaties met collega’s van verschillende achtergronden.’ Zijn passie voor het vak – productontwikkeling in online betalingen – geeft hem daarbij een belangrijke duw in de rug. ‘Hierdoor zijn het harde werken en de vele uren altijd iets natuurlijks geweest.’
De next generation manager moet in zijn ogen – naast het behalen van de bedrijfsdoelen – meer oog hebben voor individuele ‘wellbeing’, transparantie en een diverse samenstelling van teams. ‘Voor de nieuwe generatie talenten is flexibiliteit in de werk-setup en een persoonlijk plan belangrijk om gelukkig te zijn op het werk. Bovendien eist toptalent tegenwoordig van een bedrijf dat het een duidelijk verhaal heeft over de maatschappelijke waarde van producten en services.’
Zijn aanstelling bij Mollie viel midden in de pandemie, waarin het bedrijf duizenden nieuwe aanmeldingen kreeg van bedrijven die plots online gingen. En tegelijkertijd moest het schakelen met honderden klanten die in zwaar weer waren beland. Schoutes vorige werkgever, Booking.com, belandde zelf in zwaar weer en schreef dieprode cijfers. Hij heeft er persoonlijk veel van geleerd. Vooral het belang van continue transparante communicatie in tijden van grote onzekerheid is als les blijven hangen.
Maar ook: ‘Een paar dagen thuiswerken kan heel goed, maar de hoogtepunten en kleine leuke dingen van het werk vlakken af in een volledige thuiswerk-setup. Gelukkig hebben de meeste mensen nog altijd de behoefte om hun collega’s en teams op kantoor te ontmoeten.’