Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Philip Hess wil na stormparaplu Senz nu groot worden in factoring: ‘Hardware is de moeilijkste route naar succes’

Hij maakte ooit naam met Senz, de iconische stormparaplu. Inmiddels heeft Philip Hess de designproducten ingeruild voor financiële diensten: met Rotterdam Factoring wil hij met een klein team de non-bancaire marktleider worden in kredietverlening op facturen.

philip hess rotterdam factoring
Philip Hess was een van de oprichters en het gezicht van het Delftse Senz, dat een asymmetrische stormparaplu verkocht. Nu leidt hij Rotterdam Factoring.

Het is even wennen: Philip Hess, medeoprichter van de iconische Senz-designparaplu en later ceo van slaaprobot Somnox, is in de wereld van de factoring gestapt. Hij voorziet snelgroeiende mkb-bedrijven die op zoek zijn naar financiering van extra liquiditeit, met hun uitstaande facturen als onderpand.

Factoring heet die vorm van financiering. In de regel verkoopt een ondernemer zijn facturen aan het factoringbedrijf tegen net iets minder dan de gefactureerde bedragen. Alle debiteurenbetalingen lopen dan via het factoringbedrijf.

Factoring kan handig zijn voor snelgroeiende ondernemingen die bij de bank geen of te weinig krediet of werkkapitaal kunnen krijgen en op korte termijn toch over meer liquide middelen willen beschikken.

Van paraplu’s naar factoring fintech

Naast de gevestigde banken kwamen de afgelopen jaren ook nieuwe factoringbedrijven op, vaak fintechs, die sneller en soms goedkoper krediet beloofden in ruil voor facturen. Floryn (inmiddels actief in meer vormen van zakelijk krediet) en Voldaan zijn bekende voorbeelden.

Van Rotterdam Factoring, dat inmiddels vier jaar bestaat, hadden we nog niet veel gehoord. Ondanks het bekende profiel van zijn founder.

Philip Hess was een van de oprichters en het gezicht van het Delftse Senz, de asymmetrische stormparaplu die zo’n beetje als schoolvoorbeeld van modern Dutch Design de geschiedenis in ging. De windbestendige paraplu was een verkoopsucces, maar door oplopende verliezen ging het in 2018 toch failliet, en na een doorstart nogmaals in 2021.

Na Senz grijze haren bij Somnox

philip hess stormparaplu senz
Philip Hess in 2017 met een stormparaplu van Senz.

Gelukkig is de Senz nog steeds te koop, nadat een Brabants familiebedrijf zich ontfermde over de licentie. Hess zelf had Senz voor het faillissement al verruild voor Somnox, de ‘slaaprobot’. Ook al uit Delft, en ook een innovatief consumentenproduct dat vele prijzen won en inmiddels is uitgegroeid tot een scaleup.

De Rotterdamse ondernemer, inmiddels 45, bracht er toen als ceo en investeerder de bekende ‘grijze haren’ binnen tussen de jonge oprichters. ‘Ze deden me denken aan mijn eigen start als ondernemer. Met Senz exporteerden we naar vijftig landen en wonnen we alle grote designprijzen over de hele wereld. Maar we waren echt groen als gras.’

Frustratie over factoring bij Somnox

Die grijzeharenrol ligt hem prima, want tot vorig jaar was de Senz-oprichter vaste trainer en coach bij ScaleUp Company, het groeiprogramma waar hij tientallen andere bedrijven hielp opschalen volgens de methode van groeigoeroe Verne Harnish. Bij Somnox vertrok Hess toen een nieuwe investeerder instapte, maar niet voordat hij op het idee was gekomen voor het bedrijf waar hij tegenwoordig al zijn tijd in steekt.

Hij liep, net als bij zijn vorige bedrijven, tegen een klassieker aan uit het ondernemershandboek: de frustratie over iets dat anders, beter, slimmer of sneller zou moeten kunnen. Factoring dus, want Somnox maakte als hard groeiend en jong bedrijf gebruik van die vorm van alternatieve financiering. Niet helemaal tot groot genoegen van Hess.

‘Het viel me op dat al die maatschappijen hetzelfde spel speelden. Vaak waren ze gefinancierd door banken, met strakke kaders en weinig flexibiliteit. Ze nemen ook meestal het debiteurenbeheer over, waarbij ze er snel met gestrekt been ingaan als een van je klanten te laat betaalt. Terwijl je als ondernemer juist wil bouwen aan een klantrelatie voor de langere termijn.’

Lees ook: De klant is altijd koning, maar er zijn grenzen

Uitdager doet aan stille factoring

En nog iets: dat regeltje op facturen dat ze zijn overgedragen – gecedeerd in juristentaal – aan de factormaatschappij. ‘Dat wil je als ondernemer ook liever niet. Vooral op wat oudere klanten kan dat een onbetrouwbare indruk achterlaten. Factoring was vroeger zo’n beetje het laatste loket waar je aanklopte voordat je je faillissement aanvroeg.’

Niet gehinderd door ervaring in de financiële wereld richtte Hess daarom in 2020 Rotterdam Factoring op, dat anders te werk gaat. De uitdager doet aan ‘stille factoring’, waardoor eindklanten helemaal niet merken dat hun betaling naar een kredietverlener gaat.

Zelfs de rekening waaraan ze hun betaling overmaken, staat op naam van de onderneming die klant is bij de Rotterdamse financier. ‘Hoe we dat doen is het geheim van de smid, maar de debiteuren van onze klanten zijn zich daardoor niet eens bewust dat hun facturen door ons worden gefinancierd.’

Debiteurenbeheer blijft bij de klant

Er zijn meer aanbieders van stille factoring, maar niet allemaal laten ze het debiteurenbeheer bij de klant zelf. ‘Als een factuur echt te lang niet wordt betaald, ruilen we die min of meer in tegen een verse factuur. Zo blijft het risico op wanbetaling bij onze klanten, terwijl ons onderpand gezond blijft.’

Ook over facturen aan overheidsinstellingen en buitenlandse debiteuren, die vrijwel nooit worden gedekt door een kredietverzekering, doet Rotterdam niet moeilijk. De tarieven zijn daarbij ‘marktconform’. De Rotterdammers zijn dus geen prijsbreker, maar hanteren een tarief zonder aparte kosten voor kredietchecks van debiteuren of een verplichte verzekering.

‘Ons tarief is een vast percentage over de uitstaande financiering’, zegt Hess. ‘Zo gaan je kosten voor factoring dus omlaag als je je klanten sneller laat betalen. Dat vind ik een logische incentive, omdat het debiteurenbeheer in ons model bij onze klant ligt.’

Selectie aan de poort

Hess heeft op deze manier bijna onder de radar een kredietportefeuille opgebouwd met uitzendbureaus, IT- en logistieke bedrijven. Het geld dat Rotterdam Factoring uitzet, kwam tot nu toe van informals. ‘Vermogende particulieren, vaak ondernemers, uit mijn netwerk die vanaf een ton kunnen instappen. Via via werden het steeds meer, een man of zestig inmiddels.’

Hess is met klanten nadrukkelijk selectief aan de poort. ‘Ik hoef niet de meeste klanten, ik wil de juiste klanten.’ Geen zzp’ers of al te kleine startups, vanaf een omzet tussen de 1 à 2 miljoen euro kan hij zakendoen. ‘Dat heb ik wel geleerd van mijn tijd als groeicoach: dat is de fase waarin bedrijven al een professionaliseringsslag achter de rug hebben en er in elk geval een ervaren kracht op finance zit.’

Groeien in een hoger segment

Nu het model zich heeft bewezen, is het tijd om op te schalen. Hess is in gesprek met verschillende fondsen en banken in binnen- en buitenland, met als doel om later dit jaar een flinke kredietlijn te openen.

Hij wil doorgroeien met Rotterdam Factoring, en ook groeien in een hoger segment. Daarvoor is hij momenteel in gesprek met verschillende partijen over een flinke kredietlijn. ‘We moeten nu nog weleens nee zeggen tegen klanten die voor meer dan 10 miljoen aan factoring willen doen, terwijl er een bewezen vraag is.’

Hess heeft stevige ambities. De grootste worden onder de pure factoringbedrijven die in Nederland actief zijn, naast de banken. ‘En dat met een klein team van maximaal tien fte. Zo kunnen we snel schakelen dankzij korte lijnen. En het kan ook, doordat we het debiteurenbeheer niet zelf doen en de IT aan een partner overlaten die daarvoor een prima online platform heeft.’

Hoe groot of klein Rotterdam Factoring op dit moment is, daarover wil Hess niets kwijt. ‘Maar als we 100 miljoen euro aan totale financiering hebben uitstaan, zijn we echt een speler in de markt.’

Andere branche, dezelfde problemen

Het blijft opmerkelijk, een productontwerper uit Delft die in de financiële sector belandt. Nou ja, Hess deed ook bedrijfskunde in Rotterdam en was ook niet echt het artistieke geweten onder de Senz-oprichters. ‘Ze lachten altijd: jij hebt je diploma industrieel ontwerpen gephotoshopt! Zo goed ben ik niet eens met Photoshop.’

‘Maar serieus: elk bedrijf doorloopt dezelfde fasen en loopt daarbij tegen dezelfde problemen aan, daar heb ik uitgebreide ervaring mee. Ondernemers denken vaak dat ze iets heel bijzonders hebben, maar in de basis werken veel dingen hetzelfde, met name aan de achterkant.’

Lees ook: Zo blijf je als ondernemer iedere groeifase de baas

Veel kennis en ervaring heeft hij ook bij de hand dankzij zijn raad van advies, onder wie voormalig Knab-co-founders Eric Rutten en Mike de Boer. ‘Met hen heb ik bijna dagelijks contact.’ Bovendien, zegt Hess, komen in elke bedrijfstak uitdagers vaak van buiten, niet gehinderd door conventionele wijsheid over ‘hoe dingen nu eenmaal worden gedaan’.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lessen van Senz

Uiteindelijk zijn er volop lessen geleerd uit de opkomst en de eerste doorstart van Senz, waar hij bij betrokken was. ‘Een onderneming runnen in hardware onder een consumentenmerk is misschien wel de moeilijkste route naar succes. Bij Somnox was het nog exponentieel moeilijker door de combinatie van software en elektronica. Ik schaar het onder de zelfkastijding die het ondernemerschap soms is.’

Nu draait het om dienstverlening, en ook nog eens een model met wekelijkse recurring revenue. ‘Dat geeft toch wel veel rust voor een ondernemer.’