Geen producten in je winkelwagen.
.
.
Waar wil je naartoe en wat heb je daarvoor nodig? Met die vraag daagde zijn eerste manager Gert-Jan Strik (1987) uit om de juiste projecten uit te kiezen en volgende stappen in zijn carrière te visualiseren. ‘Op die manier heb ik zelf de regie behouden.’
Als financiële man was Strik natuurlijk altijd al van de cijfertjes – maar hij ziet ook in andere beroepsgroepen het belang van data en number crunching toenemen. ‘Je moet keuzes maken met data en feiten die elk moment anders zijn en snel veranderen.’ Aan leiders van de toekomst de taak om te durven toegeven dat je niet alles weet. ‘Dat vergt extra goed luisteren en je intuïtie volgen.’ Maar het liefst wel met de juiste interpretatie van data in het achterhoofd.
Bij KPN deed Strik de meeste werkervaring op van zijn carrière – hij klom in iets meer dan 5,5 jaar op via de M&A afdeling tot coördinator Financial Control. Zijn wil om zichzelf te ontwikkelen bleef niet onopgemerkt binnen het bedrijf: Strik deed mee aan verschillende high potential cursussen binnen het bedrijf.
Na 2,5 jaar een team van drie financiële medewerkers geleid te hebben bij NPM Capital, stapt hij over naar de journalistiek en wordt hij CFO bij persbureau ANP. Ook daar hamert hij op het belang van data, zo is op de website van het persbureau te lezen. ‘We moeten de juiste inzichten halen uit onze cijfers. Waar verdienen we ons geld, waar kunnen we groeien en wat wil onze klant? Op die manier kunnen we onze capaciteit het beste verdelen.’