Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is het grootste managementtalent van 2023: de Next Leadership 50

Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en zijn klaar om de Nederlandse boardrooms te betreden met hun vernieuwende ideeën. Dit is de Next Leadership 50: de lijst met hét leiderschapstalent van Nederland tot 45 jaar.

next leadership 50 2023

De leiders in deze lijst hebben een verantwoordelijke positie in een organisatie die ertoe doet, zijn zichtbaar en hebben een inspirerend cv. Ze hebben daarnaast een duidelijke visie over hoe het leiderschap van de toekomst eruitziet, zijn uitstekend in staat om dat uit te dragen en kunnen omgaan met de vele uitdagingen die de veranderende wereld biedt.

Dat zijn de belangrijkste criteria waarmee MT/Sprout jaarlijks de Next Leadership 50 samenstelt. De lijst met aanstormend toptalent komt tot stand in samenwerking met de belangrijkste executive searchbureaus van Nederland. Daarnaast kunnen alumni en collega-leidinggevenden leiders aandragen. En natuurlijk houden wij als redactie ook in de gaten wie er uitblinkt.

De Next Leadership 50 is mede mogelijk gemaakt door Boertien Vergouwen Overduin en Whyz Executive Search.

Diverse lijst met toptalent

Ook dit jaar levert het selectieproces een diverse lijst op. Bijvoorbeeld als we kijken naar de organisaties waar de leiderschapstalenten werken. Van unicorn MessageBird, waar Dana Majid cto is, tot Bol.com waar Safak Tuna werkt als Manager Warehouse Operations and Returns. Marleen Smits werkt als Convenience Retail Manager bij Shell en Ruben van der Aa als Technology Lead bij Rabobank.

Zoals gezegd: de leiders op deze lijst zijn onder de 45 jaar. Jordi Hillenga is met 26 jaar de jongste op de lijst. Als Marketing Manager bij Scapino maakt hij indrukwekkende stappen. Hij gaat nu aan de slag als Formule Manager Ziengs.

Tarik Azaroual (Directeur Nieuwe Producten en Verzekeren bij de Volksbank), Esther Slegtenhorst-van Spronsen (General Manager Foods Nederland bij Unilever), Jeroen van Vliet (VP & Country Director bij Coca-Cola Europacific Partners) en Fatima Hanin (ervaren hr-leider die op dit moment een strategische opdracht voor NS uitvoert) vallen nog net binnen de leeftijdsgrens en zijn in 1979 geboren.

Naar de Next Leadership 50 2023 »

Vrouwen in de meerderheid

‘Er zijn meer ceo’s die Peter heten dan vrouwelijke ceo’s’, zegt Renata Renema, vp marketing bij de scaleup Teamleader. WomenInc concludeerde dat in 2022 door gegevens van beursgenoteerde bedrijven te bestuderen. In deze NL50 is dat in ieder geval niet het geval. Sterker nog: de vrouwen zijn met 26 licht in de meerderheid.

Begin deze maand bleek uit de Female Board Index dat het aandeel vrouwen in de top van het Nederlandse bedrijfsleven stagneert. Toptalenten genoeg dus die posities op C-level kunnen overnemen.

Een aantal leiders in de lijst heeft trouwens al een mooie functie in de boardroom. Zoals Ellen van den Berghe. Onder haar leiding groeide Videoland uit tot het tweede streamingplatform van Nederland, achter Netflix. Sinds dit jaar is ze toegetreden tot de directie van RTL Nederland als Chief Marketing Officer.

Diversiteit en inclusie

Niet alleen qua leeftijd, organisaties en geslacht is deze lijst divers, maar ook op het gebied van culturele diversiteit. Inspirerend is bijvoorbeeld het verhaal van Amar Dawood. Op zijn twaalfde vluchtte hij vanuit Irak naar Nederland, nu is hij VP eCommerce Albert Heijn.

Diversiteit en inclusie is trouwens een thema dat omarmd wordt door de next-generation managers. ‘Men praat er niet alleen, maar acteert er echt naar. Ook in de boardroom’, zegt Meryem El Bouyahyaoui, CIO & Directeur Informatiemanagement bij CIBG.

Sharita Boon, directeur Nationale Vacaturebank en Intermediair, zet zich bij DPG Media actief in om de organisatie divers en inclusief te maken. Ze is bij het mediabedrijf voorzitter van het netwerk Inclusiviteit. ‘Deze generatie leiders voelt de noodzaak om een veilige werkomgeving te creëren’, licht ze toe. ‘Ze hebben meer de bereidheid om eigen vooroordelen ter discussie te stellen, worden minder gehinderd door ego of status en mede daardoor is er meer focus voor datgene wat er daadwerkelijk bewogen moet worden.’

Het draait niet alleen om winst

De wereld verandert snel. Opkomende technologische ontwikkelingen, klimaatverandering en de veranderende behoeften van werknemers. Het zijn zomaar wat thema’s waar de jonge leiders in deze lijst mee te maken krijgen.

We vroegen ze wat next-generation managers precies anders doen dan de generatie die nu nog in de bestuurskamers zit. Zonder twijfel het meest genoemde antwoord: meer aandacht voor de wereld. Het draait niet alleen om winst. Florine Onderwijzer, managing director bij HeadFirst Group, vat het krachtig samen: ‘Beslissingen die we nemen als leider en de lijnen die we uitzetten dienen ook bij te dragen aan een betere wereld van morgen.’

Marlies Janssen-Herraets (Directeur Transport Services bij PostNL) is het met Onderwijzer eens: ‘Mijn generatie is doordrongen van het feit dat het nu echt anders moet. De toekomst zal steeds meer in het teken staan van de goede balans tussen profit, people and planet.’

Het vraagt om leiders met durf, ziet Sabine Bink, Global Director Industry & Buildings bij Royal HaskoningDHV. ‘We hebben de komende decennia vooral leiders nodig die andere keuzes durven te maken, die tegengas durven geven wanneer aandeelhouders te veel op kortetermijnresultaten gericht zijn en die durven hun eigenbelang los te laten voor het grotere geheel.’

Inspirerend en coachend leiderschap

Volgens Marijn Janssen, bij ING verantwoordelijk voor de hypothekenportefeuille en ESG, zijn mensen in een organisatie ‘het belangrijkste kapitaal’. Bram Mulder ziet dat ook. ‘De ‘people focus’ is natuurlijk iets wat de afgelopen decennia gegroeid is, maar wordt alleen nog maar belangrijker. Uiteindelijk zijn de mensen in je bedrijf je enige echte differentiator met de markt, en dit wordt alleen nog maar meer duidelijk met de robotisering, digitalisering en artificial intelligence van deze (en de komende) tijd.’

Inspirerend en coachend leiderschap is dan ook waar veel leiders op inzetten. Vertrouwen en vrijheid geven aan het team, dat is wat managers van de toekomst onderscheidt van de generaties die tot nu toe aan de absolute top zaten. ‘Door te veel in de controle te treden, tast je de bevlogenheid van je mensen aan en bereik je juist het tegenovergestelde’, zegt Esther Slegtenhorst-van Spronsen (General Manager Foods Nederland bij Unilever).

Hanneke Buis-Salvi, Head of Transaction & Position Management bij Vattenfall, onderstreept ook het belang van het krijgen van verantwoordelijkheid. ‘Zet je medewerkers in hun kracht door ze te laten doen wat ze leuk vinden, door verantwoordelijkheden te geven, ze te laten groeien en centraal te zetten bij de successen waar zij aan hebben bijgedragen.’

Volgens Wendy Man (Country Manager Scoober The Netherlands, Just Eat Takeaway.com) betekent het ook dat je als leider niet alles voor moet zeggen. Laat je team vooral zelf met oplossingen komen. ‘Daar kun je vervolgens over sparren. Pas dan creëer je een cultuur waarin iedereen naar een volgend level wordt getild en het team steeds meer zelfsturend wordt.’

Talent aantrekken in een krappe markt

Vertrouwen geven aan je team is niet alleen belangrijk om goede resultaten te kunnen behalen, maar ook van belang om werknemers aan je te binden. Zeker in een krappe arbeidsmarkt, ziet Leonie Baneke (CEO van Eneco eMobility). ‘Zijn ze happy, voelen ze zich geaccepteerd, krijgen ze de ruimte om zich te ontwikkelen en ontplooien en geef je ze voldoende vertrouwen om ook fouten te maken? Het mooie hiervan is dat mensen daardoor niet alleen graag voor een bedrijf willen werken, maar dat ze – en daarmee je bedrijf – ook nog eens veel beter gaan presteren.’

Dat brengt ons direct bij een van de uitdagingen waar deze groep leiders naar eigen zeggen voor staat: talentmanagement. Hoe trek je talent aan in een krappe arbeidsmarkt? En hoe behoud je ze vervolgens?

Luc van Houts, Head of NL & Global Strategic Partnerships bij Klarna, zegt daar het volgende over: ‘De managers die een hoge engagement kunnen ontwikkelen binnen hun teams zijn goud waard. Ze zorgen voor hogere retentiescores, trekken meer talent aan en creëren een atmosfeer die energiek en motiverend is. Je bindt je namelijk niet aan het bedrijf, maar aan de mensen.’

Werk-privébalans

Deze next-generation managers zien dat de nieuwe generatie werkenden behoefte heeft aan een andere werk-privébalans, hybride werken en vrijheid op werk. Volgens Pieter Schalkwijk, People & Performance Director bij Kraft Heinz, moeten leiders zich daaraan aanpassen. ‘De next-generation manager zal veel dichter bij zijn werknemers moeten staan. Ze moeten meer luisteren, coachen en hun leiderschapsstijl kunnen aanpassen aan de persoon en situatie.’

Fouad el Kanfaoui, Head Credit Domain Office bij ABN AMRO, vindt ook dat leiders meer moeten focussen op successen die behaald worden in het team. ‘Collega’s erkenning geven voor succes kan soms – in de praktijk – onvoldoende tot uiting komen. Het creëren van een high-performing team, met een gezonde werk-privébalans en voldoende (persoonlijke) ontwikkeling vraagt om een allesomvattende aanpak en inzet van een leider.’

Dat er verschillende generaties op de werkvloer werken, kan ook een uitdaging zijn. ‘Hoe kunnen we elkaar leren begrijpen en succesvol samenwerken met alle generaties en hun kenmerken op de werkvloer?’, is een vraag die managers zichzelf moeten stellen, vindt Nienke Gerridzen, European Operations Manager (Digital Enterprise Solutions) bij Yokogawa. ‘Uiteindelijk kan de combinatie van generaties in mijn ogen tot de beste resultaten leiden.’

Durf kwetsbaar te zijn

Niet denken dat je alles wel weet, hulp durven te vragen, je team meenemen in de beslissingen die genomen moeten worden en echt jezelf zijn. Volgens deze next-gen managers ontkom je er als leider niet meer aan: kwetsbaarheid tonen.

‘Als je je eigen kwetsbaarheid durft te laten zien – en kan omarmen – ontstaat meer rust en ruimte om te leiden en minder met jezelf bezig te zijn. Ik ervaar dat dit niet alleen het team ten goede komt, maar ook de leider zelf’, zegt Lennart Sigterman, sr. Director Global Commercial Excellence bij Signify. Kerwin Hartman, senior manager zorg bij Achmea, vindt het ook belangrijk: ‘Je dilemma’s delen, en dus ook vertellen waar je nog onzeker over bent of wat je moeilijk aan het besluit vindt, is noodzakelijk om verbinding en begrip te krijgen.’

Nick Driessen verwacht dat kwetsbaar zijn trouwens ook van zijn team. ‘Meer durf om die moedige keuzes te maken. Vallen en weer opstaan. Alleen zo komen we het verst, alleen zo blijven we onze klanten en onszelf verbazen’, zegt de Customer Group Director bij Heineken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volgens Rojuette de Vries, Executive Director – Product & Innovation flatexDEGIRO, houdt dit ook in dat je als leider dankbaarheid moet tonen als je hulp krijgt. ‘Een dankjewel, een onverwachts kopje koffie of een klein berichtje volstaat al’, zegt de leider, die de volgende woorden van haar ceo Frank Niehage meekreeg: ‘Dankbaarheid tonen is gratis, maar onbetaalbaar voor degene die het ontvangt.’

De impact van technologie

De wereld verandert snel en is steeds complexer, met name door technologische ontwikkelingen. Vrijwel elke leider in deze Next Leadership 50 noemt technologische ontwikkeling als de grootste uitdaging voor de komende jaren. En dan specifiek artificial intelligence. ‘Ik wil niet zo stellig zijn dat dit de wereld gaat veranderen, maar voor organisaties kan het wel een enorme efficiencyslag opleveren’, verwacht Niek Schoones. Als Head of Product & Digital bij a.s.r. houdt hij zich bezig met digitalisering.

Britt van Ballekom, directeur van Yacht trainees, zegt het volgende: ‘Vroeger was kennis macht, maar inmiddels is kennis en informatie gratis en dat wordt alsmaar transparanter. Hoe behoud je je authenticiteit en unieke kracht als organisatie? Dat is in mijn optiek een belangrijk leiderschapsthema.’

Ook Anouk Akkermans, Vice President Planning & Fleet Control KLM, is zich bewust van de uitdagingen die technologische ontwikkelingen bieden. ‘De grote uitdaging voor leiders is wat mij betreft enerzijds tempo te maken met deze transities en tegelijkertijd mens en organisatie daar goed in aangesloten houden. Zeker bij bedrijven met een lange(re) historie vraagt dit een duidelijk verhaal en plan, waarin de medewerkers begrijpen hoe ze hieraan kunnen bijdragen.’

Naar de Next Leadership 50 2023 »