Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fouad el Kanfaoui (Head Future Credit Domain Office ABN AMRO)

fouad el kanfaoui abn amro

Fouad el Kanfaoui (1988) begon na zijn master Financial Economics aan de Erasmus Universiteit Rotterdam als management trainee bij ABN AMRO. Een flitsende carrière aan de Zuidas volgde. Zo was hij in 2012 onder meer betrokken bij het opzetten van een nieuwe Finance-afdeling in New York en droeg hij vanuit Group Finance bij aan de beursgang van de bank in 2015.

Daarna vervulde El Kanfaoui meerdere rollen binnen Wealth Management, het bedrijfsonderdeel dat zich richt om de meest vermogende klanten van de bank. Sinds twee jaar is hij Head Future Credit Domain Office binnen het bedrijfsonderdeel Corporate Banking.

El Kanfaoui is betrouwbaar, toegewijd en zoekt verbinding. Naast zijn werk bij ABN Amro is hij Board Member bij Litigation Funding Nederland en Supervisory Board Member bij Stichting Cedergroep. Als leider wil hij zich verder ontwikkelen in de balans tussen leiderschap gericht op prestatie en resultaat en leiderschap dat juist focust op mensen. You can’t manage time, you can only manage your energy.’

Inspiratiebronnen

De leider bij ABN AMRO heeft veel geleerd van Choy-Lin van der Hooft-Cheong, ExBo member AAB en Bestuursvoorzitter Stichting Talent naar de Top, en Barbara Stam, Head Lending Transformation en Program Director Credit Domain. ’Ik rapporteer momenteel aan Barbara. De wijze waarop zij alle ballen in de lucht weet te houden, purpose gedreven acteert, en daarmee tevens dicht bij haarzelf weet te blijven is voor mij waarvoor authenticiteit staat’, vertelt El Kanfaoui.

Bewondering heeft hij ook voor de leiderschapsstijl van Van der Hooft-Cheong. ‘Zacht op de relatie, hard op de inhoud. En haar vermogen om relevante stakeholders ten alle tijden te betrekken bij besluitvorming heb ik altijd als erg inspirerend ervaren.’

Focus op wat er goed gaat

Minder in silo’s werken, mandaat en besluitvorming meer delegeren naar de onderliggende afdelingen en talent en sleutelfiguren organisatiebreed positioneren. Dat is wat een next-generation manager volgens El Kanfaoui anders doet dan de vorige generatie leiders. Hij ziet dat managers van nature vaak gericht zijn op wat er niet goed gaat of beter moet.

‘Aandacht houden voor wat er goed gaat en reeds is bereikt en ruimte en tijd creëren om successen te vieren en collega’s erkenning te geven hiervoor kan soms – in de praktijk – onvoldoende tot uiting komen. Het creëren van een high-performing team, met een gezonde work-life balans en voldoende (persoonlijke) ontwikkeling vraagt om een allesomvattende aanpak en inzet van een leider.’

Het grootste leiderschapsthema van de komende vijf jaar is volgens de 35-jarige leider wederzijds begrip. Complexe vraagstukken vragen volgens hem om creatieve oplossingen. Het is belangrijk om open te durven staan voor andere denkwijzen en werkvormen.

‘Vanuit een verschillend perspectief naar de oplossing voor een probleem kijken kan in de praktijk tot frustratie leiden binnen een organisatie’, ziet El Kanfaoui. ‘Dit bespreekbaar houden op een constructieve, inclusieve manier en weten om te zetten naar effectieve samenwerking is wat mijns inziens nodig is om de grote uitdagingen anno nu het hoofd te bieden. Juist ook op de momenten dat het even spannend wordt.’