Sharita Boon (1981) heeft een glansrijke carrière bij DPG Media. Ze startte daar als salesmanager en is inmiddels directeur Nationale Vacaturebank en Intermediair. Daarnaast zit ze ook nog in de Raad van Toezicht van NITE en Zuid-Holland Bereikbaar.
Haar focus op resultaat en het vermogen om te verbinden hebben haar geholpen om stappen in haar carrière te zetten. ‘Maar wat mij misschien nog wel het meest heeft gebracht is de wil om nieuwe dingen te leren en onder de knie te krijgen plus de bereidheid om hiervoor te willen werken.’
Daarnaast heeft ze naar eigen zeggen het geluk om een netwerk van ‘bijzondere mensen’ om zich heen te hebben. ‘Mensen die expert zijn binnen hun eigen vakgebied. Het helpt mij om te versnellen en uit mijn eigen hoofd te komen op momenten dat ik vastloop.’
Van een oud-leidinggevende kreeg ze een leiderschapsles mee die ze graag doorgeeft aan andere leiders. ‘Toen ik één van mijn eerste stappen ging maken, pakte zij mij apart en zei ze: “Let erop dat je je eigen authenticiteit bewaakt en dicht bij jezelf blijft. Bij elke stap die je hogerop zet, zal de groep steeds homogener worden en je de behoefte voelen om je aan te passen. Onthoud dat je daar bent gekomen om wie jij bent en wat je komt brengen.”’
De 42-jarige Boon zet zich bij DPG Media actief in om de organisatie divers en inclusief te maken. Ze is voorzitter van het netwerk Inclusiviteit. Haar inzet voor inclusie en diversiteit bij het mediabedrijf leverde haar vorig jaar nog een plek op in onze Inclusive 30.
Volgens Boon zal de nieuwe generatie leidinggevenden meer aandacht besteden aan gelijkwaardigheid. ‘Ze voelen de noodzaak om een veilige werkomgeving te creëren’, licht ze toe. ‘Ze hebben meer de bereidheid om eigen vooroordelen ter discussie te stellen, worden minder gehinderd door ego of status en mede daardoor is er meer focus voor datgene wat er daadwerkelijk bewogen moet worden.’
Als directeur Nationale Vacaturebank en Intermediair heeft Boon als geen ander inzicht in de ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. ‘Wij bewegen ons op een krappe arbeidsmarkt, waarbij de vraag naar personeel het aanbod ruimschoots overtreft. Dit zal minimaal de aankomende 5 jaar ook zo blijven’, verwacht ze.
Het is volgens Boon een belangrijk thema waar leiders zich over moeten buigen. ‘We moeten nadenken over hoe we omgaan met ons menselijk kapitaal en de manier waarop we arbeid inrichten. Zeker ook vanuit het besef dat het binnenhalen en behouden van medewerkers nog uitdagender wordt. Het is belangrijk om hierop te anticiperen als je ook in de toekomst succesvol wil zijn.’