Amar Dawood (1986) had het idee op te moeten boksen tegen vooroordelen, nadat hij op twaalfjarige leeftijd samen met zijn familie vanuit Irak naar Nederland vluchtte. Trots is de VP eCommerce bij Albert Heijn dan ook op wat hij de afgelopen jaren bereikt heeft.
‘Het had ook allemaal anders kunnen lopen met mijn carrière. Ik heb het gevoel gehad dat ik mezelf moest bewijzen om te laten zien dat ik het wél ver kan schoppen. Ik ben dankbaar voor waar ik vandaag de dag sta. En dit is nog maar het begin’, zegt de ambitieuze Dawood.
De 36-jarige leider behaalde twee masters: Mechanical Engineering aan de TU Delft en Business Administration aan de UvA. Hij begon zijn carrière als management trainee bij Ahold Delhaize. Op dit moment is hij VP eCommerce bij Albert Heijn.
De dingen die Dawood meemaakte rond zijn twaalfde, hebben hem gemaakt tot de leider die hij vandaag de dag is. Hij heeft de drive om iedere kans te willen pakken, verantwoordelijkheidsgevoel, gaat het oncomfortabele niet uit de weg en is altijd gefocust op zaken die wel te beïnvloeden zijn. ‘Doorzetten, no matter what. Uiteindelijk is het belangrijk om van toegevoegde waarde te zijn, impact te maken, te blijven leren en onderweg veel plezier te hebben met elkaar.’
Af en toe kan hij iets te snel willen gaan. Het is iets waar hij zichzelf verder in wil ontwikkelen. ‘Heb ik iedereen nog aan boord? Heb ik de verschillende perspectieven voldoende ruimte gegeven? Dat zijn vragen die ik mezelf vaak moet stellen.’
Dawood wil anderen inspireren. ‘Voor mij persoonlijk speelt dat ik mensen en werk beter wil achterlaten dan hoe ik het aantrof. Ik wil graag terug investeren voor alles wat ik heb mogen ontvangen’, zegt hij. ‘En ik hoop dat ik jonge mensen die denken dat iets niet mogelijk is vanwege hun achtergrond, huidskleur of afkomst, kan inspireren dat het allemaal wel kan, zolang je maar kijkt naar wat je wel in je handen hebt.’
Naast diversiteit en inclusie, zijn de ontwikkelingen op technologisch gebied een belangrijk onderwerp voor leiders, vindt Dawood. ‘Het is zaak om deze veranderingen te omarmen, te doorgronden en te begrijpen hoe we ze in kunnen zetten om voor ons te laten werken.’
‘Tegelijkertijd moeten we ons bewust zijn van de minder positieve effecten ervan. Eenzaamheid en sociale isolatie als gevolg van technologische vooruitgang zullen steeds grotere thema’s worden, antwoorden hierop moeten hoog staan op de strategische agenda’s van bedrijven’, zegt Dawood. ‘Als we iedere keer wachten totdat we honderd procent van de informatie hebben, zullen we altijd te laat zijn met actie ondernemen.’
Dawood ziet dat next-generation managers niet alleen maar bezig zijn met enkel omzet en winstoptimalisatie. ‘De uitdagingen zijn veel breder en groter geworden. Hoe kunnen we het voortbestaan van het bedrijf garanderen en onderweg ook het goede doen voor de wereld, het klimaat en onze lokale gemeenschappen?’, is een vraag die leiders van de toekomst bezighoudt.
‘We zullen fouten maken, we kunnen niet alles weten, we hebben anderen nodig en er zullen veel zaken zijn die we niet zelf kunnen beïnvloeden. Desondanks is de moed om toch te handelen de manier om vooruitgang te boeken en antwoorden te kunnen bieden op de uitdagingen om ons heen’, vindt Dawood.
Het is aan leiders om mensen met verschillende expertise, perspectieven en achtergronden bij elkaar te brengen. ‘Het verbinden van disciplines, inhoud en mensen met de drang om actie te ondernemen is crucialer dan ooit.’