Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Kerwin Hartman (Senior Manager Zorg Achmea)

Kerwin Hartman

Kerwin Hartman (1987) wordt door zijn omgeving getypeerd als een empathische verbinder. Hij begon in de financiële sector en kwam via Rabobank en Delta Lloyd uiteindelijk bij Achmea terecht. Daar startte hij in het Management Traineeship en doorliep vervolgens het volledige Management Development programma. Het betekende de opstap naar verschillende managementfuncties bij onder meer Achmea, Centraal Beheer en Zilveren Kruis. Bij de zorgverzekeraar is hij nu Senior Manager Productmanagement. Daarnaast is hij actief als commissaris bij een lokale Rabobank.

Hartman heeft jarenlang op hoog niveau gevoetbald. Die tijd als sporter heeft hem gevormd tot de manager die hij nu is. ‘Het is achteraf gezien de beste leerschool geweest’, zegt Hartman. Zowel in de sport als op werk draait het allemaal om samenwerken. ‘Ik geloof in een open dialoog waarin alles gezegd mag worden en heb de overtuiging dat samenwerken tot betere resultaten leidt. Samen een omgeving creëren waar mensen zich verantwoordelijk voelen, zelf nadenken hoe het beter kan en elkaar helpen om impact te maken.’

Leiderschapsles van Obama

Niet afwachten, continu beter worden en jezelf blijven ontwikkelen. Dat is hoe Hartman in zijn carrière staat. Een advies dat Obama ooit gaf is dan ook zijn leiderschapsles: ‘Verandering zal niet komen als wij wachten op een andere persoon of een andere keer. Wij zijn zelf de persoon waar we op hebben gewacht. Wees zelf de verandering die je zoekt’. De 36-jarige leider heeft altijd mentoren gezocht om hem beter te maken.

‘Ik reflecteer zelf continu hoe het beter kan, maar het spiegelen en de wijze raad zijn enorm waardevol geweest op werk en privégebied. En inmiddels probeer ik deze dan ook weer door te geven aan de talenten binnen Achmea’, vertelt Hartman. ‘Ik hoop als leider mijzelf nog een leven lang te kunnen ontwikkelen. Ten eerste omdat ik niet geloof dat er een eindstation voor leiderschap is en ten tweede omdat de omgeving en jezelf continu in verandering zijn.’

Hartman signaleert dat de nieuwe generatie leiders niet alleen verantwoordelijk is voor het rendement dat door een organisatie behaald wordt, maar ook voor persoonlijke vitaliteit, inclusie en duurzaamheid. ‘Ik ben ervan overtuigd dat de nieuwe generatie leiders deze dilemma’s – en de complexiteit daarvan – meer deelt en bespreekbaar maakt binnen en buiten zijn organisatie. Je dilemma’s delen, en dus ook vertellen waar je nog onzeker over bent of wat je moeilijk aan het besluit vindt, is noodzakelijk om verbinding en begrip te krijgen’, zegt Hartman.

‘De buitenwereld ziet vaak enkel het definitieve besluit en heeft daar direct een mening over, zonder te weten wat de overwegingen zijn geweest. Ik geloof dat de overwegingen en het delen van de complexiteit vaak nog waardevoller kunnen zijn dan de uiteindelijke beslissing.’

Omgaan met dilemma’s

De belangrijkste uitdaging voor leiders is om je persoonlijke mening of overtuigingen niet leidend te laten zijn. Dilemma’s zijn immers zelden zwart of wit en een persoonlijke mening wijst – bewust en onbewust – vaak al een richting op, signaleert Hartman. ‘Het is begrijpelijk dat veel collega’s zich hard maken voor hun eigen doelstellingen, team of aandachtsgebied, ondanks dat dit niet altijd het beste voor de organisatie of de klant is. Ik geloof echter dat een zorgvuldige afweging op meerdere perspectieven, zoals organisatie, klant, financieel, markt, maatschappij, uiteindelijk tot een duurzamere uitkomst leidt. Dit lijkt heel simpel, maar ik betrap mijzelf er nog dagelijks op dat dit niet altijd lukt.’