Rojuette de Vries (1990) stond eerder dit jaar nog in onze Inclusive 30, omdat ze de vermogenskloof in Nederland wil verkleinen, maar ook als next-generation manager blinkt ze uit en timmert ze hard aan de weg.
Haar carrière begon ze bij ABN Amro, maar inmiddels werkt ze al bijna drie jaar bij flatexDEGIRO. Als Executive Director – Product & Innovation is zij verantwoordelijk voor de global productstrategie en de ontwikkeling van beleggingsplatform DEGIRO voor de 16 landen waar flatexDEGIRO actief is. Ze verbindt Business en IT om ervoor te zorgen dat de strategie en groeiplannen gerealiseerd worden.
Een harde werker is De Vries. Niet voor niets heeft ze dan ook een ‘getting shit done’-mentaliteit. Het zorgt ervoor dat ze creatief is en in oplossingen denkt. Die stevige arbeidsethos kreeg ze mee vanuit huis. ‘Ik heb ook wel echt een dijk van een familie klaarstaan, die als een cheerleading squad mij steunt en aanmoedigt. Wanneer ik op wil geven, krijg ik van hen dat duwtje in de rug en wanneer het goed gaat dan kunnen we dat samen ook echt uitgebreid vieren.’
De mensen om haar heen inspireren en motiveren haar ook om zich comfortabel te voelen in haar positie als leider en rolmodel. Helemaal gemakkelijk in die rollen voelt ze zich namelijk niet altijd. ‘Er zit voor mij een dunne lijn tussen bescheidenheid en onzekerheid. Dat gevoel van imposter syndrome, er niet te horen, kan een persoonlijke last zijn.’
De Vries is blij dat de leiders van de toekomst de focus verschuiven van individueel succes naar samen doen wat ertoe doet. Ze benadrukt wel dat alle generaties goede dingen met zich meebrengen. ‘Het is makkelijker om te zeggen wat je allemaal anders en beter zou doen. Maar situaties veranderen, maatschappelijke prioriteiten veranderen en dat bepaalt ook je leiderschap in die tijdgeest.’
De Executive Director – Product & Innovation ziet dat leiders het steeds lastiger vinden om focus aan te brengen. ‘Of het nu gaat om macro-economische uitdagingen, milieukwesties of de uitdagingen in je sector, alles lijkt tegenwoordig onlosmakelijk met elkaar verbonden en daardoor zie je bedrijven steeds meer oppervlakkig werken aan 1001 problemen en is het moeilijk om echt je aandacht op een zaak te vestigen en dat heel goed te doen’, vertelt de 32-jarige leider.
Zelf wil ze ervoor waken aan te veel dingen tegelijk te werken. Prioriteiten stellen en focus aanbrengen is waar De Vries in gelooft. ‘Het verhaal in context brengen is daarbij van belang.’
Zingeving is waar het allemaal bij leiders om zou moeten draaien de komende vijf jaar. Voor de nieuwe generatie werknemers is een balans tussen werk en privé steeds belangrijker. Dan gaat het niet alleen maar om tijd, maar ook de invulling. Het werk dat je doet moet daadwerkelijk positief bijdragen. ‘Het gaat echt om het vinden van purpose. En dat moet echt oprecht zijn, want anders prikt men daar zo doorheen’, ziet De Vries.
Bedrijven die alleen op de korte termijn en op individueel succes gefocust zijn, gaan het volgens haar niet redden. ‘Ergens maakt dat ons leven als nieuwe leiders wel makkelijker. Je bent geen ‘hippie’ als je geeft om het milieu of inkomens- en vermogenskloven tussen gender of ras wilt verkleinen en staat voor gelijke rechten. Alles mag gericht zijn op een lange termijn positieve impact. Echte purpose dus.’
De Vries raadt leiders aan wat vaker dankbaarheid te tonen als iemand je helpt. Het heeft een positieve impact op een relatie of samenwerking. ‘Die persoon voelt zich gezien. Een dank je wel, een onverwachts kopje koffie of een klein berichtje volstaat al’, zegt de leider, die de volgende woorden van haar ceo Frank Niehage meekreeg: ‘Dankbaarheid tonen is gratis. Maar onbetaalbaar voor degene die het ontvangt.’