Jeroen van Vliet (1979) begon na zijn studie in 2006 als business-analist bij Coca-Cola Europacific Partners en maakte daar vervolgens razendsnel carrière in verschillende rollen. Zo werkte hij in commerciële rollen, leidde in Groot-Brittannië succesvol het Tesco-account en was Director Retail voor Nederland.
In maart dit jaar startte Van Vliet bij de frisdrankgigant met zijn huidige functie: VP & Country Director.
‘Ik zoek ontwikkeling in de breedte: van finance naar sales en marketing en people leadership-rollen’, vertelt Van Vliet over de stappen die hij maakte. ‘Doorzetten als het niet vanzelf gaat en rollen oppakken die geen walk in the park zijn bij aantreden. Ik heb ook een aantal sterke mentoren gehad, die echt begaan waren met mijn ontwikkeling en de tijd namen om mij verder te brengen op ontwikkelpunten.’
Next-generation managers geven volgens Van Vliet meer aandacht aan hun eigen ontwikkeling. Ook als ze eenmaal de top hebben bereikt. ‘Je bent nooit uitgeleerd, hoever je ook in de hiërarchie van een organisatie bent geklommen’, vindt de 44-jarige Van Vliet. ‘Het constant oprekken van mijn frame waardoor ik naar de werkelijkheid kijk, is waar ik mij persoonlijk nog in wil ontwikkelen.’
Voor leiders in het algemeen wordt de uitdaging steeds groter om te anticiperen op de toekomst. ‘Vandaag en (over)morgen met elkaar in verbinding brengen is een uitdaging door toenemende snelheid en complexiteit. Het denken vanuit scenario’s zal in belang toenemen’, verwacht Van Vliet.
Een van de grote thema’s op dit moment is het verduurzamen van het bedrijfsleven en de industrie. In gesprek met VNO-NCW ging Van Vliet eerder in op de rol van Coca-Cola hierin. ‘Mensen verwachten wel een echte bijdrage van ons aan de verduurzaming. We liggen als marktleider – terecht – onder een vergrootglas, ook bij onze eigen medewerkers. Die willen werken bij een bedrijf dat het proces verder brengt in plaats van terugzet in de tijd. En anders gaan ze weg.’
Van Vliet ziet autonomie als belangrijkste leiderschapsthema van de komende vijf jaar. ‘Met focus op inclusiviteit en diversiteit. Ook vanuit een kanteling in wat mensen echt motiveert is het belangrijk om eenieder de autonomie te geven om zelf maximaal in beweging te komen. Het scheppen van de kaders waarbinnen eenieder wordt gezien, gehoord en gewaardeerd is daarbij voor mij als leider cruciaal.’
Bij WomenInc. gaf de leider bij Coca-Cola eerder al aan diversiteit binnen teams als een kans te zien. ‘Daardoor krijg je verschillende invalshoeken en ideeën, en kun je succesvoller zijn als team. Binnen Coca-Cola in Nederland hebben we gemiddeld genomen een redelijk divers medewerkersbestand, maar als je per afdeling kijkt is de verdeling soms minder goed. We denken nu na over hoe we diversiteit in alle afdelingen kunnen terugzien.’
Wat Van Vliet in zijn carrière geleerd heeft is dat je niet alles alleen kunt. Het is zijn belangrijkste leiderschapsles: ‘Anderen weten altijd meer dan jij, zoek ze op en betrek ze.’