Kroezen was co-founder van WUA, een internationaal bedrijf dat voor klanten de usability van de online klantreis onderzoekt en optimaliseert. Hij deed het samen met zijn broer. Kroezen de sales, zijn broer de inhoud. Hij tekende in al die jaren voor een slordige dertig miljoen aan deals.
Vorig jaar besloot hij zijn passie te volgen en verder te gaan in sales. Hij verkocht zijn deel van WUA en richtte CXIA Group op, een bedrijf dat gespecialiseerd is in business coaching met een focus op groei, inspiratie en klantbeleving. CXIA helpt bedrijven om hun strategie te ontwikkelen, hun doelen te bereiken en een geweldige klantervaring te creëren.
Praktische salestraining
Kroezen gelooft dat een geweldige klantervaring de sleutel is tot succes voor elk bedrijf. Hij ontwikkelde een praktische salestraining om iedereen die in een bedrijf klantcontact heeft naar een hoger niveau in sales te brengen. Via online trainingen en live sessies.
Elk klantcontact begint volgens Kroezen bovenaan de funnel: iemand kent jou nog niet, of kent je misschien een beetje, en komt in contact met je. Na verschillende interacties wordt iemand klant en komt die eerste euro. ‘Dat is voor mij niet het einde van de funnel, maar het begin’, zegt Kroezen. ‘Want hoe maak je van die ene euro drie euro?’
Oprecht en ontspannen sales
Het geheim is: oprecht en ontspannen sales doen. Kroezen: ‘Laat het resultaat los en focus op het proces. Zorg dat je zoveel mogelijk waarde levert aan je klanten en meer dan al je concurrenten. Als je echt oprecht blijft en je niet laat leiden door de prestatiedruk, dan bereik je het meest voor je klant en voor jezelf.’ Deze benadering van sales vormt de kern van alles waar CXIA voor staat.
Sales Excellence Model
- Inhoud | Kennis is macht. Hoe diep is jouw begrip van je klanten, concurrentie en de unieke verkooppunten van je producten?
- Proces | Een gestroomlijnd proces is als de ruggengraat van succesvolle sales.
- Oprechtheid | Het fundament van vertrouwen en geloofwaardigheid in sales.
- Overtuigingen | Wat geloof jij over je product, je klanten, je concurrenten en, vooral, over jezelf?
- Vorm | Het gaat om de presentatie: je kleding, je materialen en zelfs de opmaak van je e-mails en documenten.
Kroezen: ‘Je stelt jezelf continu de vraag: wat kunnen wij nog meer leveren aan de klant, en hoe kunnen we stap voor stap de klant groter maken?’ Dus je komt binnen met iets kleins, en omdat je binnen bent, ben je leverancier. En van daaruit ga je steeds groter en groter worden.
Klanttevredenheid is daarbij cruciaal. Want als jouw klant fan wordt, vertelt hij het aan iedereen die het maar horen wil. ‘En zo vul je bijna vanzelf de bovenkant van de funnel weer aan. En dat zijn veruit de beste leads die je kunt hebben.’
De essentie
Om die beste leads te blijven krijgen, ontwikkelde Kroezen het Sales Excellence Model (zie kader). Wie dat model goed hanteert, krijgt plezier in sales, zegt Kroezen, omdat je oprecht en ontspannen bent en de klanten daadwerkelijk aan het helpen bent.
Oprechtheid gaat in essentie om het verschil tussen verkopen en helpen kopen. ‘Een klant voelt jouw intentie en oprechtheid onmiddellijk. Ontbreekt een goede intentie en doe je het niet oprecht, dan is de deal gedoemd te mislukken. Wees dus altijd jezelf, want alleen als jij honderd procent in je kracht staat, ben je de beste in het vak.’
Overtuigingen zijn cruciaal
Om succesvol te zijn met oprecht en ontspannen sales, heeft Klaas overtuigingen ontwikkeld die je leert toepassen in zijn training. Als je deze gedachten goed kopieert, zegt Kroezen, zie je nog sneller resultaat.
Kroezen: ‘Een voorbeeld: in contact kan alles en zonder contact kan niets. Dus zorg altijd dat je letterlijk contact houdt met je klant.
‘Een andere overtuiging: bellen is altijd sneller. Hoe vaak maak je niet mee dat je uren bezig bent met een e-mail en dan denkt: ik kan toch beter bellen.’
‘Maar de belangrijkste is voor mij om altijd voor het beste advies te gaan. Geef dus nooit één optie, maar formuleer er drie. De eerste optie is gewoon wat de klant wil. De tweede is een stuk aantrekkelijker en ook beter, maar duurder. En de derde optie is het aller aller aller allerbeste dat je kan leveren.’
Kroezen: ‘Iedereen kan oprecht en ontspannen sales leren. Daarom heb ik er ook een praktische training voor gemaakt. De resultaten zijn tot nu toe verbluffend. Zelfs consultants met een afkeer van sales doen nu met plezier verkoopgesprekken. Omdat ze niet meer aan het verkopen zijn, maar de klanten echt aan het helpen zijn. Dit zie je terug in de resultaten. Het is mijn missie om zoveel mogelijk mensen met sales en business te helpen. Daar ligt mijn hart en ik weet dat ook de klant hiervan profiteert. Elke klant zou willen dat de verkoper deze salestraining heeft gedaan.’