Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo veroveren Arjanneke Teeuw (Yogho! Yogho!) en Nicole Horsmans (Soof Drinks) internationaal de drankenmarkt

In samenwerking met Rijksdienst voor Ondernemend Nederland - Vrouwelijke ondernemers moeten het nog altijd doen met minder investeringen dan hun mannelijke collega's. Toch zien Arjanneke Teeuw (Yogho! Yogho!) en Nicole Horsmans (Soof Drinks) ook onbenutte kansen voor vrouwen. 'Er gaan eigenlijk nog veel te weinig vrouwen op handelsmissies.'

arjanneke teeuw yogho yogho nicole horsmans soofdrinks
Links Arjanneke Teeuw van Yogho! Yogho!, rechts Nicole Horsmans van Soof Drinks.

Van Healthy People naar Yogho! Yogho!

Na enkele jaren te hebben gewerkt voor grote multinationals, startte Arjanneke Teeuw in 2005 met Healthy People. ‘Allerlei kleine bedrijfjes van mij kwamen nooit écht van de grond. Je moet er keihard voor werken als je een vernieuwend concept groot wil maken in een lastige markt. Ik wilde graag een gezond product op de markt brengen voor een brede doelgroep.’

Healthy People werd marktleider in special juices en kokoswater. In 2020 verkocht Teeuw het bedrijf aan Riedel. In datzelfde jaar stopt de productie van yoghurtdrink Yogho! Yogho!, de merknaam die Teeuw een jaar later kocht.

‘Dat liedje zit bij veel mensen nog steeds tussen de oren’, lacht ze. ‘We willen ermee verdergaan, maar niet als de zoete melkdrank zoals velen het zullen kennen, maar als volledig veganistisch alternatief. Zónder suiker en met positieve voedingsstoffen. We maken er nu iets positief gezonds van.’

‘Siroop zonder zooi’

Nicole Horsmans deelt deze missie om, duurzamere producten zonder onnodige ingrediënten te creëren. Horsmans is mede-oprichter van Soof Drinks, dat siropen en frisdranken produceert op basis van 100 procent natuurlijk fruit, groenten en kruiden. ‘Ik heb altijd kansen gezien, ook tijdens mijn werk als category manager voor een aantal van de grootste supermarkten. Ik wil iets neerzetten dat écht beter en duurzaam is.’

Zo kwam Horsmans op het siroopconcept ‘zonder zooi’, waar ze sinds 2015 samen met mede-oprichter Daan Harterink fulltime aan werkt. ‘Waarom zitten alle siropen bomvol toegevoegde suiker, als een mix van wortel, appel en gember ook natuurlijk lekker en zoet kan zijn? Soof heeft de potentie om de frisdrankenmarkt op te schudden.’

Harder werken om gezien te worden

Veel vrouwen dromen ervan hun eigen startup of bedrijf te runnen, maar vaak blijft het bij een droom. Genderongelijkheid gooit toch nog vaak roet door de limonade, zo blijkt uit het rapport State of Dutch Tech van Techleap. In de afgelopen vijf jaar ging slechts 9 procent van het groeikapitaal naar founding-teams die uit ten minste één vrouw bestaan.

Voor female-only teams ligt dat percentage nog een stuk lager. In 2022 kwam slechts 0,6 procent van het groeikapitaal terecht bij startups met louter vrouwelijke oprichters, becijferde Golden Egg Check.

‘Mannen hebben nog altijd de neiging om met mannen te praten’, bevestigt Teeuw. ‘Tijdens financieringsgesprekken kijken mensen nog altijd eerder naar mijn man. Ik weet niet of het opzettelijk is, maar het maakt wel dat je als vrouw harder moet werken om gezien te worden. Toen ik met Yogho! Yogho! aan de slag ging met een financiering waren er maar twee geïnteresseerden. Dat waren allebei vrouwen.’

Speelveld gelijk trekken

De dranken van Soof én Yogho! Yogho! zijn inmiddels in steeds meer supermarkten te vinden. Nu richten beide ondernemers zich op een internationale groei van hun merken, waarin ze hulp krijgen van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Met een scala aan handelsmissies én subsidieopties willen RVO en het ministerie van BZ bijdragen aan een gelijker speelveld voor vrouwelijke ondernemers.

‘De handelsmissies stellen mij in staat om mijn werk in het buitenland te presenteren en contact te leggen met klanten en producenten’, vertelt Horsmans, die in 2022 op haar tweede handelsmissie ging, naar Duitsland. ‘Het was een fantastische ervaring. Je krijgt een heleboel informatie over potentiële afzetmarkten, terwijl je continu omringd wordt door andere inspirerende ondernemers.’

‘Je krijgt de kans om direct op een plek marktonderzoek te doen en de trends te observeren’, voegt Teeuw toe, die zelf vorig jaar een ‘food tour’ deed door Japan met een RVO-subsidie. ‘Er zitten ook ondernemers bij die al ervaring hebben in een land en je tips geven. Dat zijn fijne en waardevolle momenten.’

Kansen voor het oprapen

Die waardevolle momenten liggen dus voor het oprapen, maar in de praktijk maken vrouwen nog te weinig gebruik van de mogelijkheden, ziet Horsmans. ‘Er gaan eigenlijk nog veel te weinig vrouwen op handelsmissies. Ik schat dat tijdens mijn laatste reis slechts 1 procent van de deelnemers vrouw was.’

Teeuw ziet in de praktijk vaak hetzelfde gebeuren. Ze is al enkele jaren betrokken en sinds 2024 voorzitter van Womensbizz, een netwerk van 65 vrouwelijke internationale ondernemers dat gesteund wordt door het RVO. ‘Vrouwen beschikken over diverse hulpmiddelen om hun internationale groeiambities te steunen, maar het vereist moed om als ondernemer te slagen. Je moet doorzetten en risico’s durven nemen.’

‘Gewoon doen’

Nu hopen de twee vrouwen vooral andere ondernemers te inspireren. ‘Ik denk dat veel vrouwen gewoon nog steeds niet hun volledige potentie benutten’, zegt Teeuw. ‘Ik hoop dat onze verhalen anderen inspireren om toch die stap te zetten. Er gaan uiteindelijk áltijd dingen mis, maar je moet het gewoon doen.’

Wil jij op handelsmissie?

Met de campagne ‘Groei over Grenzen’ inspireert en stimuleert het RVO, in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het RVO publiceert relevante informatie over subsidiemogelijkheden, events & handelsmissies, handige (vrouwen)netwerken én interessante onderzoeken. Kijk voor meer informatie op www.rvo.nl/ondernemendevrouwen.