Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Plymovent, Kesbeke en RODIN grote winnaars van OVNH: ‘Deze ondernemers zetten de regio neer’

In samenwerking met Ondernemingsverkiezing Noord-Holland - In Haarlem verzamelden zich ondernemers uit één provincie voor de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland (OVNH). Drie bedrijven gingen er met de honneurs vandoor: schone lucht-producent Plymovent werd winnaar in de Grootbedrijf-categorie, tafelzurenproducent Kesbeke won de prijs voor beste MKB én de publieksprijs, terwijl RODIN Machining werd uitgeroepen tot ‘Belofte’.

ovnh 2024 plymovent kesbeke rodin

‘Gegarandeerde omzetverdubbeling’

In een avondvullend programma werd voor de zeventiende maal de Ondernemingsverkiezing Noord-Holland uitgereikt. Met een viertal prijzen in de categorieën MKB, Grootbedrijf, ‘De Belofte’ en de publieksprijs. Wat levert één van die awards een organisatie precies op? ‘Gegarandeerde omzetverdubbeling’, zegt Dennis Ostendorf, die in 2022 met Milieu Service Nederland de prijs voor Grootbedrijf won. ‘Het succes maakt dat je meer succes wilt’, zegt Langeveld, wiens bedrijf ook al zeven keer op rij werd uitgeroepen tot FD Gazelle. ‘Ik denk dat dat voor iedere ondernemer geldt.’

Geen vuiltje aan de lucht

In de Grootbedrijf-categorie won dit jaar Plymovent. Het Alkmaarse bedrijf is een leverancier van schone lucht, via een scala aan oplossingen voor de verwijdering van las- en snijrook, olienevel en uitlaatgassen. ‘Schone lucht op het werk is een universele behoefte van werknemers overal ter wereld en onze producten doen precies dat: werkplaatsen gezonder maken’, vertelt eigenaar en directeur Friso Horstmeier.

Horstmeier kocht het bedrijf uit een faillissement in 2014 en timmert sindsdien hard aan de weg. ‘Ik heb naar heel veel mensen geluisterd, die er in sommige gevallen al jaren werkten. Je kunt als ondernemer allerlei leuke strategieën bedenken, maar het valt of staat bij de uitvoering. Dat we nu hier staan is écht te danken aan alle mensen die voor ons werken.’

Apple, Tesla, Plymovent

Plymovent heeft ondertussen 9 vestigingen, van het hoofdkwartier in Alkmaar tot Thailand en de Verenigde Staten. Dat doet het bedrijf door fouten júist een podium te geven. ‘Don’t hold back and make it happen is iets dat ik iedereen binnen het bedrijf meegeef’, stelt Horstmeier. ‘Bij een goed doordacht idee moet je niet gaan zitten wachten op een akkoord van de directeur. Als het fout gaat, vind ik dat helemaal niet erg. Vertel het vervolgens ook aan iedereen, zodat we er allemaal van kunnen leren.’

Vraag de Plymovent-executive om zijn toekomstperspectief, en je krijgt een passend antwoord. ‘Ik heb intern ons logo tussen dat van Apple, Nike en Tesla gezet. Daar kun je misschien om lachen, maar het is voor ons een serieuze ambitie binnen onze markt. Over 10 jaar wil ik dat we internationaal als dé innovatieleider gezien worden binnen onze branche.’

Kesbeke: van kelderkamer tot dubbelwinnaar

De MKB-prijs én de publieksprijs gingen naar tafelzurenproducent Kesbeke. Vanuit een kleine kelder aan het Waterlooplein in Amsterdam begon Charles Kesbeke, naamgever van het bedrijf, net na de oorlog met een inleggerij. 76 jaar later staat Oos Kesbeke, derde generatie eigenaar, met twee prijzen in zijn handen. Een primeur, zo stelt de organisatie: er won nog nooit eerder een bedrijf twee awards. ‘Ik schaam me ook wel een beetje’, zegt de ervaren ondernemer. ‘Het voelt toch een beetje alsof je een Oscar wint.’

De Amsterdamse onderneming is voor sommigen bekend als de backdrop voor de succesvolle RTL-serie ‘De Augurkenkoning’, waarin Kesbeke wordt gevolgd samen met zoons Silvian en Camiel. ‘We zijn momenteel best wel populair met de tv-serie, dus had ik me ook wel kunnen voorstellen dat je dan op zo’n evenement niet in de belangstelling komt’, stelt Kesbeke.

Niets bleek minder waar. Zowel de jury als het publiek waren gelijkgestemd: Kesbeke is de prijs dubbel waard. ‘Het leuke is dat de jury zelf bij ons bedrijf is langsgekomen en dat ze écht naar de inhoud hebben gekeken’, zegt Kesbeke. ‘Dat betekent dat we de prijs dus hebben verdiend. Dat raakt me wel.’

‘Meer mensen een kans geven’

Kesbeke heeft een sterke focus op inclusiviteit en het creëren van kansen voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. ‘Er is een te grote doelgroep waar onterecht een stempel op wordt gedrukt’, zegt Kesbeke. ‘Ze zouden niet goed genoeg zijn, niet slim genoeg. Er wordt heel veel gesproken over hoe belangrijk het is om inclusief te werven, maar het wordt nog te weinig gedaan. Als ik dit platform zou mogen gebruiken om één boodschap over te brengen, dan zou ik zeggen: geef eens wat meer mensen een kans.’

Autonoom beeldhouwen

RODIN Machining, winnaar van De Belofte, combineert de twee grootste trends van het afgelopen jaar: AI én duurzaamheid. ‘Onze drijfveer is het gelimiteerde aantal kalenderuren in een jaar’, zegt één van de vier mede-oprichters Paul Mooij. ‘Dat zijn er 8760. Doorgaans werkt een medewerker er daar zo’n 1700 van, maar stel dat je machines er 7000 van kunt laten draaien, wat doet dat dan voor een businessmodel? Dan heb je robotica nodig, maar wel op een duurzame manier, met groene stroom en biologisch afbreekbare smeermiddelen.’

De productie van RODIN is met 12 productierobots vergaand geautomatiseerd, maar om de onderneming 24/7 te kunnen laten draaien, werd AI het volgende belangrijke ingrediënt. ‘We zagen een kans in het uitlezen van onze eigen productietijden, die we vervolgens voeden aan een AI-model. Dat model zijn we blijven trainen, zodat we sneller en gemakkelijker offertes konden genereren.’

Offerte binnen één minuut

Met als resultaat: klanten kunnen binnen het klantenportaal in één minuut automatisch een offerte genereren. ‘Het probleem in de sector is het vinden van mensen die machines kunnen opereren. Dat probleem hebben wij niet. Autonome metaalbewerking doen we in de fabriek, automatisch calculeren met AI doen we in ons klantportaal. Met AI konden we het laatste stukje van de puzzel leggen.’

‘Europa is de volgende stap’

Toch was het hard werken om het idee op de markt te krijgen. ‘De consensus in de markt was dat verspanen niet mogelijk zou zijn met robotica’, zegt Mooij. ‘Die uitdaging hebben we met twee handen aangegrepen en we hebben intussen het tegendeel bewezen. Nu zitten we in een volgende groeifase, waarin we de faciliteiten willen uitbreiden en een groter aanbod willen aanbieden. Omdat we cloud-first, digital-first werken, is het concept ook gemakkelijk elders uit te rollen. We mikken op Europa, dat is de volgende stap.’

‘Deze ondernemers zetten de regio neer’

Voor de 17e editie droegen inwoners, ondernemers én andere belangstellenden uiteindelijk ‘honderden bedrijven’ voor, van Oosterend op Texel tot Hilversum in ‘t Gooi. Dat leverde de nodige moeilijke discussies op voor de jury, zegt juryvoorzitter Esther Rommel. ‘Ieder jaar worden we weer verrast door de ongelooflijke hoeveelheid innovatieve én duurzame ondernemers die onze provincie kent’, zegt Rommel. ‘Dit is een avond om hun ondernemerschap te vieren, want deze ondernemers zetten de regio écht neer.’