Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing in crisistijd: 3 gebieden waarop je nu eenvoudig waarde kunt creëren

Het coronavirus dwingt sommige bedrijven in een survival-modus. Maar als drastische stappen niet nodig zijn? Wat is dan marketing-wise slim als straks de zaak weer gaat draaien? Sprout-expert Christiaan Snabel deelt tips.

Afgelopen week was voor ons allemaal ‘life-changing’. Van de één op de andere dag geen (ski)vakanties, borrels, etentjes en uitjes meer. 

Daarnaast moesten velen van ons gedwongen thuiswerken combineren met lesgeven aan eigen kinderen. ‘Work-life balance’ was nooit eerder zo’n acrobatische toer.

Logisch dat ook geen enkel bedrijf hier kant-en-klare scenario’s voor klaar had liggen. Maar het zijn nu wel zaken die spelen.

Want wat doe je in zo’n geval bijvoorbeeld met je marketing? Gaat dat nu op een lager pitje?

Reclame is executie, marketing is voorbereiding

Operationeel misschien wel. 

Maar marketing bestaat – in tegenstelling tot reclame – niet alleen uit executie. Je doet vaak ook aan strategie, planning, structurele verbeteringen en voorbereiding. 

En daar heb je misschien nu juist wat meer tijd voor. Een basis die (straks beter) op orde is.

De gevolgen van het Corona virus verschillen vanzelfsprekend per sector en bedrijf.

Ruwweg zijn er 3 categorieën bedrijven.

  • Er zijn bedrijven die nergens last van hebben of zelfs qua omzet profiteren. Denk aan sommige IT-bedrijven, accountants en uiteraard supermarkten. Zij kunnen rekenen op top-drukte. Het is ‘alle hens aan dek’ om klanten te helpen.
  • Er zijn bedrijven waarvan de continuïteit op het spel staat. De bedrijfsvoering moet grondig en snel worden aangepast om te overleven. Dat geldt voor KLM, maar natuurlijk voor alles wat cultuur, sport en horeca te maken heeft. Zij zetten alle zeilen bij om de schade te beperken of überhaupt door te kunnen.
  • En er is een grote middengroep. Activiteiten en investeringen worden vanzelfsprekend teruggeschroefd. Maar jullie bedrijf gaat dit overleven. Met thuiswerken zijn werkzaamheden nu anders. Maar naar verloop van tijd wordt ook dat normaal. 

Met name voor deze groep zal het coronavirus strak (hopelijk) een tijdelijke hick-up blijken te zijn. 

De marketing ligt misschien stil, maar de vraag is: “Wat zijn nu de prioriteiten?”

Speelt dit bij jou? Dan heb je mogelijk iets aan dit artikel. 

Ik noem drie vlakken waarop je nu eenvoudig waarde creëert die zich straks direct uitbetaalt als het beter gaat.

1. Optimaliseer de (lead)conversie van je website

Ga je een beetje mee met je tijd? En zijn jullie commercieel ingesteld? Dan trekt jullie website bezoekers aan en verleidt hen om klant te worden.

Deze conversie (van bezoeker naar lead of klant) is nagenoeg overal, altijd en bij ieder bedrijf te optimaliseren. Een positief effect dat straks 24 uur per dag 365 dagen per jaar doorgaat. 

Een gerichte investering zal zich dus vrijwel altijd uitbetalen. Misschien al tijdens deze crisis. En anders erna wel.

Ik geef je 4 concrete tips waarmee je doorgaans snel resultaat boekt:

1. Optimaliseer je landingspagina’s. Dit zijn dé plekken waar je bezoekers een e-mail adres achter kunnen laten of direct iets kopen. Zorg dat ze maximaal verleiden. Bijvoorbeeld met heldere Call To Actions en overtuigende reviews. Maak het niet te inhoudelijk of technisch en verwijder alles wat je klant kan afleiden.

2. Loop je top 5 pagina’s na. Een beetje online marketeer heeft de pagina’s met het meeste bezoek in het snotje. Daar zit verkoop potentieel. Hoe zit dat bij jullie? Loop de conversie-gerichtheid van deze pagina’s eens na. Worden je klanten lekker gemaakt? Weten ze wat ze hier kunnen doen? Zijn er voldoende ‘next-steps’ of soft-conversies mogelijk?

3. Werk je klantcases en testimonials bij. Beoordelingen van andere klanten op je website stimuleren jouw verkoop. Dat is bewezen. Helaas schiet dit er bij veel B2B bedrijven bij in. Werk ze nu bij. Want, hoe meer actuele testimonials en cases, hoe beter dat voor je online verkoop is.

4. SEO quick-wins. SEO is doorgaans een typisch lange termijn investering. Toch zijn er ook quick-wins. Denk bijvoorbeeld eens aan pagina’s die wél bezoek opleveren, maar nog net niet op de eerste pagina van Google staan. Door juist hier je content te actualiseren en uit te breiden, haal je vanaf volgende maand misschien wél die extra leads binnen.

Zo zie je maar. Ook in deze tijden valt er nog winst te behalen. En het mooie van sleutelen aan deze basis, is dat alles wat er je nu doet, straks rendement oplevert.

Maandenlang!

2. Onderzoek kansen in je (klant)data 

Ik help veel bedrijven hun marketingproces verbeteren. En ik verbaas mij er iedere keer weer over het volgende. Het is maanden of zelfs jaren geleden dat er écht een degelijke analyse op het klantenbestand is gedaan. 

Zonde! Want daar zit enorme waarde. Ligt jouw marketing door Corona noodgedwongen stil? Dan is dit wellicht hét moment om eens goed in je cijfers te duiken. 

3 analyses die altijd cruciale inzichten opleveren:

1. 80/20 regel: Welke 20% van je klanten zorgt voor 80% van je omzet. En welke conclusies of marketingacties kun je daar in het vervolg aan verbinden?

2. De topklanten-analyse: Een laag dieper dan de 80/20 regel. Zoom eens in op die 20% topklanten. Wie zijn het? En waarom zijn het zulke goede klanten? Zorg dat je dat weet en je marketing erop aanpast. Je zult versteld staan van de resultaten.

3. ROI op acquisitie vs retentie: Acquisitie is voor bedrijven veel logischer dan klant-behoud, ook wel retentie genoemd. Toch zijn de acquisitie kosten vaak 4-10x hoger dan het behouden van een zelfde klant. Hoe verhoud jullie ROI (Return op Investment) van acquisitie tot zich tot die van retentie? Doe je uberhaupt retentie…….?

Kortom, cijfers liegen niet. Ze helpen je verder. Zowel nu als straks.

3. Denk na over professionaliseren van je marketing 

Tot slot zou je in deze tijd stil kunnen staan bij het professionaliseren van je marketing. Maar hoe denk je na over die volgende stap? 

4 domeinen waarop je kun professionaliseren

1. Van oude gewoontes (en bureaus’) naar slimme marketingtools

Het marketinglandschap verandert razendsnel. Oude gewoontes maken dat je misschien achterop bent geraakt. Op welk tijdrovende klussen en uren van bureau’s kun je simpel besparen met moderne marketingtools?

2. Van losse flodders naar ‘always-on groeimodel’

Af en toe een nieuwsbrief, een event of een campagne is niet meer van deze tijd. Het zijn losse flodders. Werk toe naar een groei-model met een marketingfunnel zodat al je marketing continu bijdraagt aan groei.

3. Van e-mail naar marketing automation

Versturen jullie nog 1 maandelijkse nieuwsbrief naar al je klanten? Dan is jouw marketing helaas vrij ouderwets (en waarschijnlijk ook nog onrendabel). Onderzoek hoe je verschillende klant-segmenten automatisch gepersonaliseerde berichten met marketing automation kunt sturen. Dat levert uiteindelijk meer rendement.

4. Van centrale aansturing naar zelfsturing

Zeker nu (het hele) marketingteam thuiswerkt, komt het erop aan. Hebben jullie een goed marketing-of teamproces. Idealiter werken jullie Agile of Scrum en is je team – inclusief externe bureau’s en specialisten – volledig zelfsturend. Nog niet? Onderzoek wat daar te winnen valt want je team wordt er veel effectiever van.

Zo zie je maar. Ook je marketing kan continu een stapje beter. En als je ieder kwartaal een paar structurele verbeterstappen zet.
Hoe ziet jouw marketing er dan over een jaar uit? 

Blijf bezig met de Next Step!

Voor velen van ons geldt: het zijn spannende en onzekere tijden. Geeft deze coronacrisis bij jouw op de zaak aanleiding om na te denken over je marketing? Dan hoop ik jou te hebben geïnspireerd.

Wat deze crisis ook gaat doen, blijf vooruit kijken. Wat als de zaak straks weer gaat draaien? Hoe kijk jij over een jaar terug op deze periode? 

Betekende ‘corona’ voor jou stilstand, achteruitgang, of gaf het je marketing juist een flinke boost?