Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit is het grootste managementtalent van 2022: de Next Leadership 50

Even voorstellen: dit is de MT/Sprout Next Leadership 50, class of '22. Deze vijftig bijzondere talenten zullen de komende jaren de boardrooms van Nederland komen verrijken met hun frisse inzichten, als leiders van de next generation.

mt/sprout next leadership 50 management talent

Een functie met stevige verantwoordelijkheid in een organisatie die ertoe doet. Ook buiten je organisatie groeit je zichtbaarheid als professional: je schuwt de off- en online podia niet als bestuurder met visie. Je cv is inspirerend en geeft blijkt van een snelle, maar ook brede ontwikkeling. Welkom bij de Next Leadership 50.

Bovenstaand zijn de belangrijkste criteria waarmee MT/Sprout jaarlijks zijn Next Leadership 50 samenstelt. De lijst met aanstormend toptalent komt tot stand in samenwerking met Vlerick Business School en de belangrijkste executive searchbureaus van Nederland, die laten weten welke jonge managementtalenten komen bovendrijven op hun lijstjes.

We gaven ook alumni, collega’s leidinggevenden en andere fans de kans om uitblinkers voor te dragen. En natuurlijk hebben we als redactie onze ogen ook niet in de zak zitten.

Toekomstig c-level

Daarom durven we gerust te zeggen: onthoud deze namen, want de Next Leadership 50 van 2022 bevat de toekomstige c-level-leiders. Zij gaan bepalen hoe Nederland zich verder zal ontwikkelen.

Na uitgebreid scouten haalden dit jaar mensen als Kishan Lodhia (directeur informatievoorziening bij accountantsbureau Flynth), Annemarie Joosen (lead reizigers bij NS) en Susan Lagerweij (operating partner bij investeringsmaatschappij Connected Capital) de lijst. Stuk voor stuk jonge managers die het in no time ver hebben geschopt in hun loopbaan. Ze hebben ook laten zien dat ze persoonlijke kwaliteiten in huis hebben die ze geschikt maken als leider, en kijken meestal voorbij de muren van de organisatie waar ze werkzaam zijn.

Naar de Next Leadership 50 2022 »

Benjamin en veteranen

De bouwjaren van de managers variëren, van die ene Benjamin uit 1995, Sophie van Hoenselaar (projectleider OTTO Health Care), tot ceo Nederland bij BP Karen de Lathouder (1977) en een kwartet ‘veteranen’ uit 1978: Ohra-ceo Bianca Knispel, KPN-directeur IT Mass Market Bastiaan Gerrits, MediaMarkt Benelux-directeur Remko Rijnders en Alex Bulters, head of retail bij Under Armour EMEA.

Sorry voor het gedoe over die bouwjaren, maar er moet ergens een grens worden getrokken om de volgende generatie topmanagers te onderscheiden van wie nu op het pluche zitten. En die streep trekken we bij 45 jaar.

Gender-evenwicht

Zonder dat we daarop aanstuurden met een quotum, is er dit jaar een perfect 50/50 evenwicht in de Next Leadership 50 tussen mannen en vrouwen. De afgelopen jaren waren personen die zich als vrouw identificeren overigens al tweemaal in de meerderheid.

Het gender-evenwicht belooft in elk geval veel goeds voor de komende jaren, als deze next leaders doorstomen naar de absolute top. De genderdiversiteit op de lijst van 2022 lijkt een logisch gevolg van het enorme aanbod aan vrouwelijk talent. Al lang leveren de beste opleidingsinstituten van Nederland vaak meer vrouwen af dan mannen.

Culturele diversiteit

Next! zouden we zeggen: hoe staat het met de culturele diversiteit? Het lijkt erop dat de aandacht voor diversiteit en inclusie bij de best geleide organisaties zijn vruchten begint af te werpen. Maar een blik over de lijst van 2022 laat ook zien dat er nog een lange weg te gaan is: 14 procent van de leaders is van kleur.

Het aantal talenten met een diverse achtergrond dat de Next Leadership 50 bevolkt, zal echt omhoog moeten als bewijs dat de focus op diversiteit en inclusie daadwerkelijk rendement oplevert. Voor expertise op dit terrein en inspirerende leiders die de BV Nederland écht inclusiever maken, verwijzen we graag naar de Inclusive 30, de lijst die MT/Sprout ook jaarlijks opstelt.

Empathisch leiderschap

Genoeg over de buitenkant. We vroegen de toppers uit de MT Next Leadership 50 welke kwaliteiten een ware next-generation leader volgens hen moet bezitten. We hoorden vaak dat die meer aandacht zullen hebben voor de mens achter de werknemer, en wat nodig is om die volledig tot bloei te laten komen. Empathisch leiderschap dus.

‘De next-generation manager laat juist anderen shinen en maakt daarmee de organisatie als geheel beter’, vat Bianca Knispel samen.

‘Je wilt leiders die iedere dag opstaan met als doel dat de collega’s zo goed mogelijk worden gestimuleerd en gefaciliteerd om invulling te geven aan de ambitie en visie van de organisatie’, oppert Leonie Teeuwen, senior manager Leven bij Achmea.

En Annemarie Joosen: ‘Next-generation leiderschap gaat voor mij over vertrouwen en inspiratie. Inspireren door het schetsen van een groter doel en richting geven, maar ook de vrijheid en vertrouwen geven aan de experts, de mensen die het meeste inhoudelijke kennis hebben op een onderwerp, om met de beste oplossingen te komen.’

Inclusiviteit

Bijna zonder uitzondering noemde de NL50 ook (aandacht voor) inclusiviteit als belangrijke eigenschap van toekomstbestendige leiders. ‘Bij het samenstellen van teams zullen ze bewust letten op diversiteit in de breedste zin van het woord. Ik ben ervan overtuigd dat verschillende mensen in je team hebben ervoor zorgt dat je je klant beter begrijpt en ‘bubbel-denken’ voorkomt. Je moet die diversiteit ook wel echt inzetten, zodat mensen elkaar aanvullen en breder durven te kijken dan hun eigen aanpak of oplossingsrichting’, aldus Pauline van Brakel, chief product officer en founder bij Yolt.

Diversiteit gaat overigens verder dan man-vrouwverhouding of achtergrond, weet Kishan Lodhia. ‘Het gaat ook over culturen en tradities, angsten, denkbeelden en kennis en ervaring die mensen meebrengen. Hierdoor worden binnen én buiten de organisaties silo’s doorbroken en dat kan een organisatie vleugels geven.’

Het ideale bedrijf

Het is verder geen verrassing dat purpose vaak wordt genoemd als voorwaarde voor een organisatie waarin mensen graag werken. De leiders uit de Next Leadership 50 noemen het vrijwel allemaal.

Wes Geerts, hoofd e-commerce bij Kraft Heinz: ‘Wil je nieuw talent aantrekken, dan moet je je als bedrijf (en leider) niet alleen bewust zijn van, maar ook de verantwoordelijkheid nemen in, het vooroplopen. Deze purpose is voor de nieuwe generatie nu al belangrijk en dit blijft verder toenemen, daar iedereen kritischer wordt over wat ze doen en waar ze werken.’

Naar de lijst

Maar bestaat het ideale bedrijf wel? Nee: er bestaat geen one size fits all voor alle mensen. Joost Kerckhaert, director e-commerce bij Etos: ‘Volgens mij is het andersom. Er bestaat geen ideaal bedrijf, maar wel een ideaal team met individuen waar je onderdeel van wil zijn. De kans ligt hem erin om zo’n omgeving te creëren waarin je maximale persoonlijke ontwikkeling stimuleert, die vervolgens bijdraagt aan de visie van jouw bedrijf.’

Corona: de lessen

Dan de coronaperiode, die – afkloppen – wat lockdowns betreft achter ons ligt. Welke lessen hebben de jonge leiders geleerd tijdens die afstandelijke tijd?

De antwoorden variëren van ‘we deden onze meetings met de wereldwijde teams al online’ tot uiterst persoonlijke inzichten, zoals die van Mark Blok, directeur corporate affairs bij Heineken: ‘Ik sta veel meer open voor de geluiden om me heen, omdat destijds soms niemand echt wist wat te doen noch ervaring ermee had. Ik durf nu meer vragen te stellen in plaats eerst zelf de oplossing te hebben. Ook merk ik dat ik veel meer mezelf durf te zijn en mijn worstelingen durf te laten zien.’

De MT/Sprout Next Leadership 50 (powered by Vlerick Business School) is samengesteld door de redactie van MT/Sprout, met input van executive searchbureaus. In voorgaande jaren stonden namen op de lijst die zich nu tot de captains of industry mogen rekenen: Pieter Elbers van KLM, Herna Verhagen van PostNL, Marit van Egmond, ceo van Albert Heijn, en Heineken-topman Dolf van den Brink. Met de MT Next Leadership 50 wil MT/Sprout andere bedrijven en talenten inspireren.

Een algemenere, maar diepgevoelde coronales geeft Susan Lagerweij van Connected Capital mee: ‘Corona heeft me doen inzien dat mijn generatie leiders overal op voorbereid moet zijn en niets meer als vanzelfsprekend kan beschouwen. In scenario’s denken is een must. Creatief, flexibel en snel zijn met oplossingen ook. Want als corona iets heeft laten zien is dat een jaarplan binnen no time achterhaald is.’

Naar Next Leadership 50 2022 »