Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Mark Blok (directeur corporate affairs & chief transformation officer bij Heineken Nederland)

mark blok heineken nederland

Een zesje? Daar gaat Mark Blok (1981) niet voor. ‘Als ik iets doe, doe ik dat vol passie en overtuiging’, zegt de directeur corporate affairs van Heineken Nederland.

Die drive is iets wat zijn collega’s in hem waarderen. ‘Ik probeer altijd vol energie aan de slag te gaan, omdat ik merk dat dat ook uitstraalt naar anderen. Daarin soms wat meer doseren is overigens wel een punt van aandacht.’

Econoom in het communicatievak

Blok is opgeleid tot internationaal econoom, maar maakte carrière in het communicatievak. Na een vliegende start bij ING werkte hij onder meer voor AkzoNobel, KPMG, Ziggo en Ikea. Bij het Zweedse woonwarenhuis vertrok hij in 2019 als directeur corporate communicatie. Uit eigen beweging, want hij voelde zich niet langer nodig.

‘Toen ik startte als communicatiedirecteur kon de sfeer in mijn team beter. We moesten werken aan het wij-gevoel. Ik vroeg mij af: wat ga ik zeggen op mijn eerste dag? Ik wilde laten merken dat ik er niet voor mijzelf zat. Daarom gaf ik aan dat overbodig worden mijn ultieme doel was’, zei hij daarover tegen Intermediair.

Kop dicht

Die teamspirit kenmerkt Blok. In 2013 schreef hij het boek Kop dicht, mond open over het fenomeen ‘corporate silence’: werknemers die zien dat dingen fout lopen in een organisatie, maar er niks van zeggen. In het boek beschrijft Blok hoe managers en communicatieprofessionals de stilte in hun organisatie te lijf kunnen gaan.

Die lessen past hij zelf ook toe. Want het ideale bedrijf ‘draait niet om politiek en indekken, maar om openheid en doordekken’, aldus Blok. ‘Er staan als team, bouwend op ieders zijn kracht. Niet tegen elkaar, maar met elkaar.’

Werkgeluk moet voorop staan, vindt Blok. Dat betekent geen beoordelingssystemen en interne competitie, maar een organisatie die functioneert als een estafetteteam: ‘Met een duidelijk gemeenschappelijk doel, waarbij het stokje van hand tot hand gaat en iedereen doet waar hij of zij goed in is’.

De rol van coach

Blok heeft daarin ook persoonlijk een ontwikkeling doorgemaakt. Vroeger voelde hij de druk om alles zelf op te lossen, om met ideeën te komen. Nu stelt hij meer vragen, vertrouwt hij op het oordeel van anderen en neemt zelf de rol van coach in. ‘Ik durf me daarbij kwetsbaar op te stellen en schuw niet om besluiten te nemen, ook als lang niet alle info voorhanden is.’

Routine is voor Blok belangrijk om optimaal te presteren: sporten in de ochtend, gezond eten en op tijd naar bed. ‘Soms best saai, maar ik vaar er wel bij.’ Ook heeft hij veel aan zijn coach. Met haar bespreekt hij persoonlijke zaken, over wie hij is en wat zijn waarden zijn.

Maar de belangrijkste steunpilaar in zijn leven is zijn gezin. ‘Ik heb enorm veel geluk met mijn vrouw en twee kinderen. Zij geven mij de ruimte en zorgen dat ik alles kan geven op het werk.’

De kinderen zijn nu op een leeftijd dat ze zelfstandig zijn. Dat betekent dat Blok meer momenten samen heeft met zijn vrouw. Ze gaan samen uit eten of trekken er zondag op uit op de racefiets. ‘Er is nu een betere balans dan wellicht vroeger het geval was.’