Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Alex Bulters (head of retail bij Under Armour EMEA)

alex bulters under armour

Als je ‘doelgerichtheid, commitment en het behalen van resultaten’ de basis van een succesvolle carrière vindt, dan is de link met bekende sportmerken snel gemaakt. Alex Bulters (44) is inmiddels opgeklommen tot head of retail EMEA bij Under Armour.

Coachende mentoren

Natuurlijk is hij als next-generation manager meer dan de som van zijn resultaten. Bulters is nieuwsgierig, leergierig, geïnteresseerd, durft risico te nemen en staat open voor coaching. ‘Ik ben in de gelukkige situatie geweest dat ik managers heb gehad die in mij geloofden, me fouten lieten maken, wilden coachen en als een mentor hebben gediend op werk en privégebied.’

Voor Bulters is de combinatie van sport en retail al vanaf het begin van zijn carrière een goede match. Na zijn studies in Tilburg loopt hij stage bij de Puma Store in Amsterdam. Bij Asics begint hij in 2005 bescheiden, als coördinator van de salesdesk. Zijn passie ligt echter bij het nadenken en ontwikkelen van nieuwe concepten voor de winkels.

Carrièrekeuzes

Via het marketingpad en operations schopt hij het in vijf jaar tijd tot regional retail manager voor Europa. ‘Toekomstgericht nadenken en doorvragen bij het maken van carrièrekeuzes is heel belangrijk. Dit zorgt ervoor dat je op het juiste moment bij een organisatie of positie instapt.’

Het Europese verhaal mag hij in 2015 doorzetten bij het Amerikaanse Under Armour, eerst als senior manager en sinds 2021 als directeur en head of retail EMEA. Met 35 eigen winkels in negen landen, 180 partnerwinkels en 600 winkelmedewerkers heeft hij zijn handen vol.

Nieuwe generatie

Vooral omdat de nieuwe generatie naar iets anders op zoek is dan de huidige generatie, geeft hij aan. ‘Ik merk dat ze het belangrijk vinden om vrijheid te hebben. Van werken van negen tot vijf raken ze niet gemotiveerd. Ze willen impact maken, maatschappelijk of milieu gerelateerd, of gewoon iets heel cools neerzetten.’

‘Een deel van hun identiteit komt voort uit het werk dat ze doen. De baan en de werkgever dienen bij hun persoonlijkheid te passen. Voor mij betekent dit flexibeler werken, projecten doen met diverse teams uit verschillende afdelingen, meer focus leggen op persoonlijke ontwikkeling en empowerment.’