Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Susan Lagerweij (1984) werkte na haar studie technische bestuurskunde aan de TU Delft, met een nadruk op de IT-kant, jarenlang bij consultancy Bain & Company. Daar schopte ze het tot associate partner.
Ze ging voor een volgende carrièrestap ‘het veld’ in en werd in 2017 director trading bij Picnic, de snelgroeiende online supermarkt.
Daar was ze verantwoordelijk voor de commercie, kort gezegd alles wat met category management, de inkoop en het prijsbeleid te maken had. Haar team was inmiddels uitgegroeid tot meer dan 50 fte toen ze opnieuw besloot iets heel anders te gaan doen.
Per 1 oktober is Lagerweij operating partner bij Connected Capital, een investeringsmaatschappij die zich richt op SaaS-bedrijven. Ze erkent dat ze de buitenwereld af en toe verrast met haar keuzes.
‘Talent en doorzettingsvermogen zie ik als de basis voor mijn succes. Maar wat echt het verschil heeft gemaakt, is mijn vermogen en lef om scherpe keuzes te maken. Toen ik een succesvolle carrière in de consulting verruilde voor Picnic was dat echt nog een vroege startup. In mijn veilige en goedbetaalde consultantomgeving stuitte ik op best wat onbegrip daarover.’
Maar juist die wat minder conventionele keuze heeft haar veel relevante ervaring gebracht. ‘Het inzetten van de nieuwste technologie, het razendsnel opschalen van een operatie en het omgaan met een grote mate van risico en onzekerheid. In mijn carrière zoek ik bewust en proactief naar een omgeving waar ik veel kan brengen als veel kan leren.’
Ook Connected Capital is nog jong. En het zal geen toeval zijn dat Lagerweij daar in een team stapt met onder anderen twee voormalige Bain-collega’s die het fonds in 2017 mede hebben opgericht.
Wat ze tot nu toe heeft geleerd over next-generation managers: ‘Ze hebben met veel meer rekening te houden dan enkel de geijkte KPI’s die vaak om omzet en winst draaien. Continuïteit, diversiteit en duurzaamheid zijn al minstens net zo belangrijk of misschien nog wel belangrijker. Ook het bouwen van sterke teams is tegenwoordig cruciaal, net als beschikken over een goede langetermijnvisie.’
‘Next-generation managers zullen op een heel andere manier keuzes moeten maken dan de huidige generatie. Tot slot is echte interesse en begrip van digitalisering en nieuwe technologie in mijn optiek een vereiste – ongeacht in welke industrie je zit. Niet alleen om nieuwe mogelijkheden en kansen snel te benutten, maar ook om te anticiperen op wat andere spelers doen. Bij Picnic heb ik ervaren dat deze factor invloed heeft op alles, van de opbouw van teams tot de meest eenvoudige businessprocessen.’
Het ideale bedrijf stelt wat Lagerweij betreft niet alleen shareholders en klanten, maar ook werknemers centraal en doet dat expliciet. ‘Het neemt verantwoordelijkheid voor het welzijn, de motivatie en de ontwikkeling van werknemers. Juist door mensen ook onconventionele stappen te laten maken houd je ze geïnspireerd en verbonden. En ik wil zelf graag ergens werken waar de wereld een stapje de goede richting in wordt geholpen in plaats van achteruit.’