Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Leonie Teeuwen (1987) ging na haar studies Economie en Financial Economics aan de Erasmus Universiteit in 2013 als trainee aan de slag bij Achmea. Daar heeft zich sindsdien goed kunnen ontwikkelen. Na een korte sabbatical in 2020 werd ze er senior manager Overlijdensrisicoverzekeringen.
‘De gelukkige omstandigheid is dat als ik iets écht leuk vind, ik niet meer te stoppen ben. Dan gaan resultaat en tempo hand in hand met plezier, humor en passie. En ik heb gevonden wat ik écht leuk vind: leiderschap. Dat zie ik als een vak.’
Leiderschap vult Teeuwen in door het allerbeste uit de mensen om zich heen te halen. ‘Dat doe ik door ieder individu en elk team zo goed mogelijk te faciliteren in de verantwoordelijkheden en in persoonlijke groei.’
Een flinke dosis analytisch vermogen helpt om goed te zien waar je waarde kunt creëren en om scherpe keuzes te durven maken. Maar vervolgens moet je mensen in beweging krijgen. ‘Daarvoor breng ik de gevoelslaag en intuïtie in. Ik reflecteer elk uur, dagelijks en wekelijks: wat gebeurde er, wat is het effect van mijn gedrag, wat deed het met jou?’
Natuurlijk is het tempo dat Teeuwen in haar carrière maakt ook te danken aan mensen die haar de kans gaven op basis van wie ze is en haar potentieel. ‘Ik zeg altijd: ik denk dat ik heel veel inhoud kan leren, maar mij krijg je erbij en dat ga je niet zomaar veranderen.’
Teeuwen klinkt alsof ze een goed beeld heeft van de next-generation leader. ‘Er komt een kanteling: de toekomstige generatie aan de top verwacht niet meer dat zij vertelt wat er moet gebeuren. Organisaties worden platter en moeten zorgen voor duidelijkheid over ambitie en visie.’
‘Je wilt leiders die iedere dag opstaan met als doel hun collega’s zo goed te stimuleren en faciliteren om daar invulling aan te geven. Dat vraagt wel wat: een hoog ontwikkelde organisatie waarin specialisten en leiders een bepaalde mate van creativiteit en lef hebben.’
Daar is goed over nagedacht, en dat moet te maken hebben met het netwerk waarvoor de jonge manager zich in haar vrije tijd inzet: The Millennials. Een club die ook next-generation leaders bij elkaar brengt – tot 35 jaar in dit geval – en niets te maken heeft met de Next Leadership 50 van MT/Sprout.
‘Ik krijg als bestuurder van The Millennials de kans en het podium het gesprek aan te gaan met de top van andere bedrijven. Voor de bijeenkomsten zoeken we continu naar net dié gasten en sprekers die voor prikkeling zorgen. Die ons als generatie aan het denken zetten en een eigen beeld laten vormen over hoe wij naar leiderschap kijken.’
Dat corona het leiderschap heeft veranderd, staat voor Teeuwen wel vast. ‘Ik was alweer bijna vergeten dat dit nog onderwerp is van gesprek: de huidige manier van werken is gemeengoed geworden. Maar dat wil niet zeggen dat het geen uitdagingen meer met zich meebrengt. De complicatie blijft dat je digitaal niet alles ziet, hoort en voelt zoals in een live afspraak. Je moet voelsprieten hebben om op het juiste moment door te vragen als er iets gebeurt in het gesprek en het niet er tussendoor te laten glippen.’
Er wordt weleens gesproken over de juiste balans tussen digitaal en live. ‘Ik denk dat het vooral draait om de juiste keuze tussen digitaal en live tijdens elke fase van een opdracht of het werk. Daarnaast zie ik in hoe belangrijk het is om zelf het goede voorbeeld te geven op het gebied van vitaliteit: wandelend bellen, sporten als je thuiswerkt en de omgeving ook actief stimuleren dat te doen.’