Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Karen de Lathouder (ceo Nederland bij BP)

karen de lathouder bp nederland

Ze is opgevoed met het idee dat hard werken loont en dat je alles kunt bereiken als je je best maar doet. Karen de Lathouder (45) plukt daar nu ook de vruchten van als ceo van de Nederlandse tak van BP.

‘Ik kom uit een gezin waar ik alles kon en mocht zijn, waar ik overal in gestimuleerd werd, maar wel met duidelijke verwachtingen. Ik moest minimaal een jaar doen van alle sporten die ik heb mogen proberen. Ik heb ook nooit gehoord dat ik als meisje iets niet kon. Dat is nooit een onderwerp geweest, ik was me er eigenlijk nooit bewust van.’

Carrière in chemiesector

Als student aan TU Delft maakt ze kennis met de grote chemische bedrijven. In 2008 start ze haar carrière bij Shell, op de raffinaderij in Pernis, waar ze meteen als manager aan de slag kan. Ze runt zelfs nog even het boorplatform K14 op de Noordzee, maar vertrekt dan naar AkzoNobel.

Zo lanceert ze haar internationale carrière: als site director in Denemarken. Ze trekt een paar jaar later voor het Omaanse oliebedrijf Orpic naar het Midden-Oosten. Bij BP start ze in 2017 als site director in het Britse Hull, gevolgd door operations manager in het Duitse Gelsenkirchen. Sinds begin dit jaar is ze terug op post in Rotterdam, maar dan wel als ceo voor BP in Nederland.

Best wel een doorzetter

‘Ik ben best wel een doorzetter, erg positief ingesteld, en heel flexibel en veerkrachtig. Ik ben niet bang om fouten te maken en ik sta open voor feedback of verbeteringen.’ Het zijn eigenschappen die ze zeker kan gebruiken in een sector die in volle energietransitie is en die onder druk staat om positiever bij te dragen aan het klimaat.

De next-generation manager moet dan ook veel meer naar buiten gericht zijn, werken met partnerships, meer in verbinding zijn, meer gericht op sociale en maatschappelijk impact. ‘We zijn als industrie lang een beetje gesloten geweest. Dus dat verbinding zoeken is relevanter voor ons dan bijvoorbeeld de Googles van deze wereld.’

‘Ik zou het liefst zien dat mijn organisatie een afspiegeling van de maatschappij is. Daar zijn we nog lang niet. Dus veel meer diversiteit, ook (of juist) in leadership. Zodat iedereen zichzelf kan zijn, zich veilig voelt en een rolmodel heeft.’