Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Next Leadership 50 editie 2022

Joost Kerckhaert (directeur e-commerce Etos)

joost kerckhaert etos

De rode draad in de carrière van Joost Kerckhaert (1981)? Zijn motto: het is altijd dag één. Daar krijgt hij energie van. Als directeur e-commerce bij drogisterijketen Etos gebruikt hij die dagelijks voor de verovering van de digitale winkelstraat.

Creatieve ruimte

Na zijn studie rechten in Leiden weet Kerckhaert nog niet welk carrièrepad het beste bij hem past. Hij begint bij TNT Post waar hij zich verdiept in distributie. ‘Ik ben er gaandeweg achter gekomen wat ik goed kan, leuk vind en waar ik me verder in wil ontwikkelen. Bij voorkeur op een plek met creatieve ruimte en buiten de gebaande paden.’

Bij Procter & Gamble vindt hij vanaf 2011 die plek. ‘Ik wilde daar e-commerce ontdekken, op het moment dat er in Nederland nog weinig focus op was. Ik kreeg toen de ruimte om als eerste key accountmanager e-commerce de kansen te verkennen.’

Kerckhaert maakt als accountexecutive ook kennis met heel wat interessante merken én bedrijven binnen Procter & Gamble, zoals Albert Heijn en Jumbo Groep. Na vier jaar klimt hij op tot category manager voor Braun Benelux.

De beautymarkt blijkt aantrekkelijk, en dus stap hij in 2015 over naar LVMH. Als salesdirector wordt hij verantwoordelijk voor de parfums en cosmetica van Dior. De snelle evolutie in e-commerce blijft echter aan hem trekken.

Traditioneel carrièrepad omhoog minder relevant

Bij Wehkamp krijgt hij de kans om beauty en e-commerce te combineren. Bij Amazon werkt hij mee aan de lancering in Nederland, om dan in 2021 te landen bij Etos. In zijn visie over de next-generation manager speelt zijn eigen ervaring mee: ‘Het traditionele carrièrepad omhoog is minder relevant.’

‘Slimme, diverse en gemotiveerde mensen bij elkaar zorgen voor de versnelling om relevant te blijven en voorop te kunnen lopen. Aan jou als manager om deze omgeving te creëren en zo de talenten van de toekomst binnen te halen en te houden.’

Volgens Kerckhaert bestaat het ideale bedrijf dan ook niet. ‘Wel een ideaal team waar je onderdeel van wil zijn.’ De grootte van een bedrijf maakt hem ook niet veel uit. ‘Ik heb veel geleerd bij grote corporates, maar net zo goed in het onderhoudsteam van de lokale tennisclub in mijn jeugd.’