Geen producten in de winkelwagen.
.
.
Bastiaan Gerrits (1978) was de eerste vijf jaar van zijn carrière consultant bij Deloitte, maar stapte in 2008 toch over naar het bedrijf waar hij ooit als student technische bedrijfskunde stage had gelopen.
Binnen KPN wordt hij al snel verantwoordelijk voor projecten en afdelingen die innovatie en IT als corebusiness hebben. Hij is inmiddels director IT Mass Market en geldt als een van de voortrekkers van de digitale transformatie die KPN de afgelopen jaren heeft doorgemaakt.
‘Ik heb paar keer een manager gehad die op basis van mijn succes in de ene rol voldoende vertrouwen in mij hadden om me een nog uitdagender rol te geven, en zo maak je stappen.’ Zelf heeft Gerrits veel te danken aan zijn vermogen om complexe vraagstukken simpel te maken en snel een goed team om zich heen te verzamelen ‘dat naast mijn sterke punten ook mijn zwakke plekken aanvult’.
De next-generation manager bedenkt in de eerste plaats wat hij of zij voor het team kan doen om de organisatiedoelen te bereiken, en niet wat het team voor hem of haar kan doen, stelt de KPN-manager.
‘Hij of zij is ook reflectief, weet waar eigen fouten en tekortkomingen liggen en is daar transparant over.’ Het is ook de taak van de leiders van de toekomst om te inspireren met een purpose, uit te leggen welke rol het team speelt in het geheel en welk nut het heeft voor de maatschappij of de wereld.
Het ideale bedrijf heeft volgens Gerrits dienende leiders, op wie je kunt bouwen en die hun mensen steunen. ‘Je hebt er veel vrijheid binnen duidelijke kaders, je vakmanschap wordt er gewaardeerd en er is tijd en ruimte voor persoonlijke groei. Dat betekent ook dat je uitgedaagd wordt en je positieve feedback én opbouwende kritiek geeft en ontvangt.’
‘Je hebt er plek om je te concentreren, en er is ruimte om elkaar te ontmoeten, samen te kunnen lachen, feesten en successen te vieren.’
Dat ontmoeten was er in fysieke zin tijdens corona lange tijd niet bij, maar Gerrits was verrast over hoe goed zijn IT-teams bleven draaien. ‘Alsof er niets aan de hand was. En ook de verbinding binnen de teams was heel hoog.’
De verbinding tussen verschillende teams en die met het bedrijf daalde echter gestaag. ‘Ik steek sindsdien meer tijd in communicatie van onze purpose en welke rol de teams spelen in het geheel. Het is belangrijk om een sense of belonging te creëren.’