Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

Iedereen wil opeens zakendoen met Armin Papperger, de Duitse bokito van wapenfabrikant Rheinmetall

Premium - Het Duitse defensiebedrijf Rheinmetall presenteerde woensdag opnieuw recordcijfers. De wapenfabrikant stapelt de winst en de orders in hoog tempo op. Voor ceo Armin Papperger zijn de geopolitieke spanningen 'goed voor de business'. Portret van 'een klassiek alfamannetje'.

armin papperger rheinmetall ceo
Voor ceo Armin Papperger van Rheinmetall zijn de geopolitieke spanningen 'goed voor de business'. Foto: Getty Images

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Te veel focus op presteren? Zo saboteer je je eigen succes

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Succes draait niet alleen om presteren, maar juist om leren. Wie zich blindstaart op resultaten, loopt het risico stil te blijven staan. Ontdek hoe je de balans vindt tussen presteren en groeien- en waarom dat de sleutel is tot duurzaam succes.

Performance paradox -BVO

Geloof het of niet, maar alleen focussen op winnen kan jouw kansen om te winnen verkleinen, aldus Bram Verbruggen. Hij is teamontwikkelaar bij voetbalclub Go Ahead Eagles. Volgens Verbruggen zijn er eredivisieclubs die al jaren in een vicieuze cirkel zitten. Hoe meer ze focussen op resultaten, des groter de kans dat ze onderpresteren.

Hoe dan? ‘Omdat ze aan andere zaken geen aandacht geven. Clubs vergeten vernieuwingen door te voeren. Ze doen geen investeringen voor de lange termijn, zoals het opleiden en ontwikkelen van spelers en stafleden’, aldus de teambuilder.

Prestatie versus leren

Dat werkt ook zo op de werkvloer. Volgens growth mindset-expert Eduardo Briceño bevinden te veel mensen zich te lang in de presteerzone. Hierin focussen individuen, teams of organisaties zich exclusief op presteren, het beste uit zichzelf halen. Mensen zijn gericht op kortetermijnresultaten en het vermijden van fouten. Volgens Briceño presteren mensen daardoor juist mínder goed op de lange termijn.

Dat lijkt tegenstrijdig – Briceño noemt dat de prestatieparadox – maar hij verklaart dat door het gebrek aan tijd en ruimte voor leren en groei – iets wat in de zogeheten leerzone wél gebeurt.

‘Denk aan een manager die vooral gefocust is op zijn kpi’s’, verduidelijkt Mathijs de Boer, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin (BVO). Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Die manager werkt hard om obstakels weg te nemen en medewerkers te coachen het beste uit zichzelf te halen. Daar staat hij immers vooral voor opgesteld. Zo zorgt hij voor optimale teamprestaties, en houdt hij zijn klanten en leidinggevenden tevreden.’

Maar op de lange termijn is te verwachten dat zijn prestaties afzwakken, of op ‘een plateau’ raken. ‘Door deze focus op presteren, wordt de aandacht afgeleid van iets anders wat heel belangrijk is: leren en verbeteren. Proving is good, but improving is better.

Om vanuit de prestatiezone naar de leerzone te komen, is een growth mindset essentieel: het geloof dat mensen kunnen veranderen en ontwikkelen, dat leren iedere dag mogelijk is, aldus Briceño. Mensen gaan er volgens de expert bijvoorbeeld te vaak van uit dat grote leiders als leider zijn geboren. ‘Onzin’, vindt hij. ‘Leiderschapsskills kun je leren en ontwikkelen.’

Volgens Briceño zijn presteer- en leerzone als een peper-en-zoutstel: ze kunnen naast elkaar bestaan. Je kunt prestaties leveren terwijl je denkt: hoe kan ik mezelf verbeteren, hoe kan dit volgende keer beter?

Mohamed Ali

Zet je dit om naar de dagelijkse werkpraktijk, dan zijn twee zaken volgens De Boer (BVO) belangrijk: bewustwording en reflectie.

‘Bewustwording over het feit dat je vooral bezig bent met presteren. Begrijpelijk natuurlijk want je wil voor je organisatie van toegevoegde waarde zijn. De uitdaging is dan om bewust in de leerzone te stappen. Om wendbaar en soepel te bewegen – zoals Mohamed Ali – tussen presteren en leren.’

Stel dat je als HR-professional een presentatie geeft aan de directie. Je hebt een nieuw idee om het potentieel van mensen beter te benutten. De Boer: ‘Je gelooft echt in jouw idee. Jouw focus is om de directie te overtuigen. Je wil fouten vermijden, je geeft het beste van jezelf en zet een dijk van een presentatie neer. Je bent nu in de presteerzone.’

In de leerzone reflecteer je op de prestatie die je net hebt geleverd. Wat ging goed, waar ben je tevreden over en hoe wil je dat een volgende keer weer inzetten? Maar ook: waar ben je minder tevreden over? Hoe kan je leren dat anders aan te pakken, wat heb je daarbij nodig van jouw omgeving? ‘Onderzoek wijst uit dat als je dat een kwartier per dag doet en daar notities van maakt, dat het al een enorm effect heeft op jouw volgende performance.’

Luistervaardigheden oefenen

Leren terwíjl je presteert, houdt in dat je al tijdens de presentatie jouw leerdoel – mensen beter te overtuigen – te kennen geeft. Je laat de aanwezige directie weten hun feedback nodig te hebben. De Boer: ‘Je moet wel altijd even voelen of dat past. Al kun je de situatie ook vaak naar je hand zetten. Zo kun je de directie vragen om aan het einde van de presentatie per e-mail aan te geven wat ze sterk vonden aan de presentatie en wat hun adviezen zouden zijn waardoor het de volgende keer nog beter wordt.’

Volgens hem is het handig situaties op de werkvloer te herkennen waarin je bepaalde vaardigheden kunt oefenen. ‘Je kunt je voornemen om de komende week, in elke vergadering of overleg waarin je zit, jouw luistervaardigheden te oefenen. Dat je veel meer naar je teamleden gaat luisteren, dat je drie keer open vragen stelt, zoals: hoe bedoel je? Wat zou dat mogelijk maken? Waarom is dit voor jou belangrijk? Dat zijn situaties op werk die je makkelijk kunt invullen.’

Aangenaam leven

Feedback van anderen is nodig om zelf te kunnen groeien, benadrukt Briceño. Maak deel uit van een leergemeenschap, adviseert hij. ‘Zoek collega’s op die ook willen leren. Wissel kennis, ervaring en ideeën met elkaar uit. Dat motiveert.’

Die houding heeft volgens Briceño niet alleen effect op resultaten en de impact die je maakt in de organisatie, maar ook op je eigen reis. ‘De wil om nieuwe dingen te blijven ontdekken, maakt minder angstig. Je leven – en dus ook je werkende leven – wordt aangenamer.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Waterstof komt er, met alleen elektriciteit redden we het niet’

Premium - Ze houdt van doorpakken, maar dan wel pragmatisch. Gasunie moet nu echt worden klaargestoomd voor de energie van morgen. Willemien Terpstra over haar eerste jaar als topvrouw van Gasunie. 'Niets doen zal nog veel meer kosten dan de stap naar verduurzamen.'

willemien terpstra ceo gasunie
Willemien Terpstra. Foto: Gasunie

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Ben je ‘geschift’ als je in Nederland blijft? Waarom startups snel/nooit naar de VS moeten verkassen

Premium - Van 'Je bent geschift als je in Nederland blijft' tot 'Wij blijven hier': moet je als ambitieuze ondernemer echt verkassen naar de VS om het te maken? Over vertrekkers, terugkeerders en ondernemers die aan beide kanten van de oceaan hun startup runnen. 'Je founder's luck gaat keer tien in San Francisco.'

ali niknam bunq robert vis bird
Ali Niknam (Bunq) en Robert Vis (Bird) hebben alle begrip voor bedrijven die vanwege het slechte ondernemersklimaat in Nederland vertrekken. Foto: Bunq / Bird

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Willemien Terpstra (Gasunie): ‘Waterstof komt er, met alleen elektriciteit redden we het niet’

Premium - Ze houdt van doorpakken, maar dan wel pragmatisch. Gasunie moet nu echt worden klaargestoomd voor de energie van morgen. Willemien Terpstra over haar eerste jaar als topvrouw van Gasunie. 'Niets doen zal nog veel meer kosten dan de stap naar verduurzamen.'

willemien terpstra ceo gasunie
Willemien Terpstra. Foto: Gasunie

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.