Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bob de manager

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Bob doet zijn best. In aflevering 4 schakelt hij de chef automatisering in als Big Brother.

Beste Thomas

De Raad van Bestuur is van plan om een regel uit te vaardigen die het bezoeken van sekssites verbiedt. Onlangs heeft de rechter namelijk bepaald dat je zonder zo’n regel een werknemer die tijdens werkuren zo’n site bezoekt niet mag ontslaan. Ik wil echter eerst zeker weten of er in onze divisie überhaupt werknemers zijn die sekssites bezoeken. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is en dan heeft het uiteraard weinig zin zo’n regel in te stellen. Je kent mijn motto: hoe minder regels, hoe beter. Desalniettemin: zou jij als chef automatisering discreet kunnen onderzoeken of er sekssites bezocht worden?
Groet,
Bob

Beste Bob

Op jouw verzoek heb ik een week lang het bezoek aan sekssites bijgehouden. Dat was nog een hele klus en ik moet concluderen dat jouw verwachting dat het wel mee zou vallen helaas niet overeenstemt met de werkelijkheid. Van de 176 werknemers bezochten er de afgelopen week 38 een seksite. Hierbij moet ik aantekenen dat van die 176 er elf al langere tijd thuis zitten, er zes ziek waren, vier op dienstreis en veertien op cursus. Houden we 141 werknemers over; 27 procent bezocht dus een seksite. De kortste bezoekperiode was 81 seconden. Dat was Rob van den Bent, van de loonadministratie. Die was, zal ik maar zeggen, snel klaar. De langste bezoekperiode was Kees Hagenaars, onze avondportier. Tja, hij is jong en de avond lang, maar 21 uur en acht minuten in een week tijd is toch wel erg veel.
De gemiddelde bezoektijd is 14 minuten per week. Men bezoekt de gehele dag door, maar tussen drie en vijf is men er het drukst mee. Eén werknemer was de hele zondagmiddag ermee bezig. Het betreft ons hoofd juridische zaken Frederik ten Have. Zo te zien (1 uur en 47 minuten) raakt hij vooral opgewonden van aerdenhoutsesletjes.nl. Kennelijk geeft men elkaar ook tips, want veel werknemers bezoeken dezelfde sites. Bovenaan in onze divisie staat viezeplaatjes.nl, gevolgd door annekewiljounu.nl. Vooral marketing is gek op annekewiljounu.nl: twaalf van onze twintig marketeers bezochten de site, onder wie chef marketing Lodewijk de Vries (maar niet meer dan elf minuten die week). Delekkerstekantoorseks.nl staat op drie. Eerst dacht ik dat ikhebzininbizarrespelletjes.nl op drie stond, maar die site blijkt gewelddadige games te bieden. Geldt die regel van de Raad van Bestuur trouwens ook voor gamesites? Anders wil ik daar ook nog wel een week aan besteden. Veelbezocht is ook kommaarschatje.nl, omdat die prominent op de site heeft staan dat bezoek op geen enkele manier te traceren is; dat men daar anno 2003 nog intrapt. Vooral Frank Roblé van sales is gek op kommaarschatje.nl: maandagochtend begon hij om 09.02 uur en was pas om 10.58 uur klaar. Helaas moet ik meedelen dat ook een van de directieleden onder de bezoekers valt. Het betreft onze financiële man Luc van Houten, wat me verrast, want Luc staat bij automatisering bekend als iemand die nauwelijks weet hoe internet werkt. Hij deed het in elk geval wel buiten werktijd: donderdagavond bezocht hij van 18.12 tot 18.24 uur beursplein5hoertjes.nl.
Heb je hier wat aan?
Groet,
Thomas

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beste Thomas

Dank voor je onderzoek. Ik had niet verwacht dat je het zó grondig en gedetailleerd zou aanpakken. Hier heb ik zeker wat aan. Ik zal de Raad van Bestuur vandaag nog melden dat zo’n regel broodnodig is, wat mij betreft ook voor gamessites. Wat ik met Van Houten moet weet ik nog niet. Ik heb hem inmiddels discreet op zijn gedrag gewezen. Hij houdt echter vol dat hij stom toevallig op beursplein5hoertjes.nl terecht is gekomen toen hij de AEX-slotkoersen wilde bekijken en dat vervolgens zijn computer vastliep.
Groet,
Bob

Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën

Premium - Neurodivergenten inzetten als kanaries, leiders die burgemeester moeten worden, de intelligentie van welzijn... Deze acht leiderschapsgoeroes komen met inspirerende concepten voor de uitdagingen op de werkvloer.

nieuwe goeroes leiderschap mita mallick rachel botsman greg brenarda

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Personeelstekorten los je niet op met pleisters plakken: 6 dingen om in 2025 anders te doen

Bedrijven die worstelen met personeelstekorten, komen vaak niet verder dan brandjes blussen, ziet hr-strateeg Kirsten de Roo. Nieuwe collega’s aannemen zonder strategisch plan en de onboarding vervolgens laten zitten. Dit zijn zes dingen die organisaties in 2025 echt anders moeten doen.

krapte arbeidsmarkt
Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen, zegt HR-strateeg Kirsten de Roo. Foto: Getty Images

‘In 2025 gaan we het echt anders doen.’ Dat zou de ambitie moeten zijn van ieder bedrijf dat te maken heeft met een structureel personeelstekort. We weten inmiddels allemaal wat de uitdagingen zijn: het aantrekken van de juiste mensen, ongewenste uitstroom en een werkvloer waar de druk hoog is door een tekort aan collega’s.

Maar tussen iets weten en er iets aan doen, zit een wereld van verschil. Gaan we in 2025 stappen zetten richting een structurele aanpak of blijven we pleisters plakken vanuit symptoombestrijding? Dit zijn zes dingen waarop ondernemers en leiders in het nieuwe jaar moeten inzetten.

#1 Strategische werving en selectie: wie heb je écht nodig?

Te vaak hoor ik nog: ‘Het is nu druk, dus we hebben nu extra mensen nodig.’ Of, een maand later: ‘Het is toch minder druk, zet de vacature maar weer stop.’ Deze grillige aanpak maakt bedrijven onaantrekkelijk voor talent.

Werving en selectie draaien in 2025 om strategie. Vraag jezelf niet alleen af wie je vandaag nodig hebt, maar ook wie over twee of drie jaar waarde toevoegt. Dat betekent: investeren in een goed personeelsbestand. Daarmee bedoel ik niet dat je op zoek moet gaan naar kopieën van jezelf of die ene topmedewerker. Zoek naar diversiteit in perspectieven, talenten, vaardigheden en persoonlijkheden. Zo creëer je een team dat elkaar scherp kan houden en klaar is voor de toekomst.

#2 Zorg dat goed werkgeverschap geen marketingtruc is

Veel bedrijven zijn simpelweg niet (voldoende) zichtbaar. Vooral kleinere ondernemingen denken dat ze niet kunnen concurreren met de grote spelers. Maar als mensen niet weten wie je bent, hoe kun je dan verwachten dat ze voor je kiezen?

De praktijk laat zien dat geloofwaardigheid en zichtbaarheid de sleutel zijn. Zorg dat je als organisatie een visie ontwikkelt op goed werkgeverschap en hoe je dat uitdraagt naar je medewerkers. Vraag je mensen hoe zij het werk ervaren en wat zij nodig hebben om met plezier goed te kunnen functioneren. Neem dat mee in je visie.

Want tevreden medewerkers trekken nieuwe collega’s aan. En niemand wil (blijven) werken bij een organisatie die bekend staat als een slechte werkgever en waar het verloop hoog is.

#3 Medewerkers moeten zich vanaf dag één thuis voelen

Een goede onboarding is geen luxe, maar een noodzaak. Toch is het bij veel bedrijven nog steeds een ondergeschoven kindje. ‘We hebben het nu erg druk, dus voor goed inwerken hebben we geen tijd. Het zal wel loslopen.’

Het resultaat? Nieuwe medewerkers lopen gillend weg. Laten we in 2025 investeren in een warm welkom. Neem de tijd om mensen te introduceren in de cultuur, de organisatie en hun rol. Geef ze een mentor of buddy, organiseer introductiesessies en zorg dat ze zich gezien en gewaardeerd voelen. Als je daar niet in investeert, kun je verwachten dat je met een te hoge uitstroom blijft zitten.

Lees ook: Onboarding draait om meer dan een inwerkplan en werkende laptop

#4 Empathie en communicatie zijn cruciaal binnen leiderschap

Te vaak worden leiders beoordeeld op hun kennis of technische vaardigheden. Maar empathie en communicatie zijn minstens zo belangrijk. In 2025 zien we hopelijk meer leiders die het gesprek aangaan, luisteren en duidelijke kaders schetsen.

Uitspraken als ‘Ik heb geen tijd om met mijn mensen in gesprek te gaan over hoe ze hun werk hier ervaren. Ik krijg ook geen signalen, dus het zal wel goed zijn’, moeten tot het verleden behoren. Een goede leider kent zijn mensen, begrijpt wat hen drijft en weet hoe ze samen verder kunnen groeien. Dit vraagt tijd en aandacht, maar het levert betrokken medewerkers op die beter functioneren.

#5 Ontwikkeling is essentieel, geen extraatje

Bij veel bedrijven wordt leren en ontwikkelen gezien als een extraatje. Als het druk is, wordt al snel gezegd: ‘Mensen ontwikkelen kost te veel tijd en geld. Dat gaan we nu niet doen.’ Dit soort kortetermijndenken is funest.

In 2025 is persoonlijke en professionele groei een noodzaak om als bedrijf relevant te blijven. Want de wereld verandert snel en je zult als bedrijf mee moeten ontwikkelen om relevant te blijven voor je klanten. Ken daarom de talenten en ambitie van je medewerkers. Weet waarin ze zich kunnen en willen ontwikkelen. Hiermee word je niet alleen als bedrijf beter, maar zullen mensen ook langer bij je blijven werken.

#6 Stimuleer eigen regie

Betutteling werkt niet. Toch proberen veel bedrijven met protocollen en beleid het welzijn en de ontwikkeling van medewerkers te sturen. In 2025 zetten we in op eigen regie. Geef mensen de ruimte en verantwoordelijkheid om – binnen duidelijke kaders – zelf keuzes te maken over hun welzijn, werk en ontwikkeling.

Dat betekent niet dat je ze aan hun lot overlaat, maar dat je faciliteert, ze biedt wat nodig is om te groeien en presteren. Zo ontstaat er een gelijkwaardige relatie waarin beide partijen verantwoordelijkheid nemen. Jij zorgt als werkgever voor een omgeving waarin mensen kunnen floreren en medewerkers nemen ook zelf initiatief om deze samenwerking tot een succes te maken.

Veel bedrijven weten dit ergens wel. Maar, zoals gezegd, tussen weten en doen zit een groot verschil. Te vaak wint de korte termijn. De druk van targets, deadlines en kostenbesparingen maken het verleidelijk om terug te vallen in de waan van de dag.

Wordt 2025 dan het jaar waarin we eindelijk serieus werk maken van de lange termijn? Als we de krapte op de arbeidsmarkt echt willen aanpakken, moeten we ophouden met brandjes blussen. De sleutel ligt in visie, lef en investeren in mensen. Het is tijd om te kiezen voor een structurele aanpak. Laten we het in het nieuwe jaar echt anders gaan doen.

Lees ook deze artikelen van Kirsten de Roo:

Dit zijn de best gelezen leiderschapsverhalen van 2024

Heb je als leider voor het einde van het jaar nog even inspiratie nodig? Die haal je gegarandeerd uit onze best gelezen leiderschapsverhalen van 2024. Leiders worstelen veel met zichzelf of met de media, maar we analyseerden ook de succesformules van Pieter Zwart, Raymond Cloosterman en Saskia Egas Reparaz.

ali niknam bunq
Foto: Bunq

# Techmiljardair Ali Niknam worstelt wat af

Onze lezers zijn duidelijk geraakt door het geworstel van techmiljardair Ali Niknam dit jaar met Bunq. De hippe bank komt in het oog van de storm terecht. Cybercriminelen blijken de rekeningen van hun klanten te hebben geplunderd voor forse bedragen. Dat geld moet Bunq terugbetalen, vinden die klanten. Maar er is best wel wat gedoe over die compensatie.

Dat levert heel wat negatieve media-aandacht op, en daar is oprichter en ceo Niknam niet zo bedreven in. Hij stapelt de klassieke communicatiefouten op. We zetten er vijf op een rijtje: reputatiemanagement niet serieus nemen, geen empathie tonen, onzichtbaar blijven, niet zelf de regie pakken en onvoorbereid de spotlights opzoeken.

Hoe Bunq in het oog van de storm de communicatiefouten blijft opstapelen


# VDL-topman Willem van der Leegte is er nog altijd niet uit

Nog een worsteling heeft dit jaar flink de aandacht getrokken. VDL-topman Willem van der Leegte vertelt openlijk over zijn dilemma: wil je als familiebedrijf wel oorlogstuig gaan maken? Al werken er 15.000 mensen bij VDL Groep, toch beschouwt Van der Leegte het bedrijf nog altijd als één van zijn kinderen. En dat roept een enorm verantwoordelijkheidsgevoel op.

Om de VDL Nedcar-fabriek in Born weer te vullen, is produceren voor de defensie-industrie een interessante optie. Horen daar ook wapens en munitie bij? ‘Dat moeten wij niet willen, denk ik dan.’ Maar militairen ‘met een houten geweer naar het front sturen en ze pang laten roepen’, werkt ook niet. Hij is er nog altijd niet uit.

Het dilemma van Willem van der Leegte (VDL): ‘We kunnen militairen niet met houten geweer naar front sturen’


# De worsteling met generatie Z op de werkvloer

Onze lezers worstelen zelf heel wat af met een hele generatie. Grijze haren krijgen ze van Gen Z op de werkvloer. Die zijn liever lui dan moe, snel afgeleid, kunnen niet tegen kritiek, Gelukkig is er Laura Bas, onze expert en columnist, die de vinger aan de pols houdt en in haar columns wijze raad geeft.

Gen Z is allergisch voor verouderde processen, eindeloze vergaderingen, micromanagement en werk waarmee ze geen positieve impact kunnen maken. Geef ze juist meer keuzevrijheid en meer verantwoordelijkheid als manager. Bekijk samen waar energie wordt verloren en opgedaan. Speel slim in op hun leergierigheid en talent voor technologie.

Generatie Z valt in veel organisaties bij bosjes neer, en dat is juist goed


# Pieter Zwart viert een kwarteeuw Coolblue

Grappig, geestig en superscherp: Pieter Zwart. De founder en ceo van Coolblue staat dit jaar 25 jaar aan het roer. Zijn obsessieve focus op klanttevredenheid heeft van de online retailer een ‘love brand’ gemaakt. Ook bij ons publiek. Hij weet hoe belangrijk het is om zijn gezicht te laten zien. Wil met videootjes over zijn werkdag klanten het idee geven dat ze dicht bij hem staan.

Ook is hij regelmatig op de werkvloer te vinden. ‘Het is geen bureaumens. Soms schuift-ie zelfs aan bij de klantenservice. Als je geluk hebt, krijg je hem aan de telefoon als je belt’, zegt TomTom-topman Harold Goddijn over hem in dit portret. Zo in de frontlinie staan, maakt ook dat hij kansen blijft zien én pakken.

Pieter Zwart 25 jaar aan het roer bij Coolblue: ‘Hij kan zich enorm opwinden over kleine dingen’


# Het belang van intrinsieke motivatie

Toptalent, daar weet onze columnist Ralf Knegtmans dan weer alles van. Hij wijst op een verborgen succesfactor die meestal over het hoofd wordt gezien in het sollicitatietraject. Komt ook omdat die op een cv niet te vinden is. Recruiters kijken naar intelligentie, diploma’s en werkervaring. Maar dat is echt niet genoeg.

Passie en zelfmotivatie zijn juist cruciaal. Wat zijn de onderliggende drijfveren van de kandidaat? Het is die intrinsieke motivatie die de batterij van talenten op gang houdt. Doen ze iets waar ze gepassioneerd over zijn, dan komen ze in de flow. Doen ze iets wat haaks daarop staat, dan loopt die batterij zo leeg.

Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor het vinden van toptalent


# Raymond Cloosterman laat Rituals door 2 miljard knallen

Raymond Cloosterman, oprichter en ceo van Rituals, knalt dit jaar met zijn internationale verwen-imperium vast door de 2 miljard euro aan omzet. Dat levert hem een diepe buiging op van onze lezers. Cloosterman wordt in dit portret ‘een van de beste marketeers van de planeet’ genoemd.

Rituals verkoopt namelijk geen producten, maar momenten voor jezelf. Eerst het verhaal, het ritueel, dan pas het product. Volgend jaar bestaat het bedrijf 25 jaar, maar Cloosterman leidt het nog altijd alsof het dag één is. ‘Nooit tevreden, dicht op de winkelvloer. Retail draait om details’, zegt retaildeskundige Rupert Parker Brady.

Raymond Cloosterman maakte van Rituals een wereldmerk: ‘Bij Unilever heeft hij echt wel leren rekenen’


# Inspiratie van acht nieuwe leiderschapsgoeroes

Op zoek naar inspirerende ideeën voor een werkvloer met vijf verschillende generaties? Of gewoon toe aan een wat ander geluid dan de bekende goeroes Simon Sinek, Stephen Covey en Brené Brown? Meer lezers denken er zo over. De concepten van deze acht leiderschapsgoeroes slaan alvast aan.

Zij vinden dat leiders moeten werken aan heel wat andere vaardigheden, zoals intelligentie op welzijnsvlak, het herstellen van vertrouwen en het tonen van dankbaarheid. De typische hiërarchie is uit, op naar het leiden van ecosystemen en communities.

Vergeet Sinek en Covey, dit zijn 8 nieuwe leiderschapsgoeroes met inspirerende ideeën


# Hema-baas Saskia Egas Reparaz blijft koersvast

Hema-baas Saskia Egas Reparaz ‘staat altijd aan’. De eerste vrouwelijke ceo van de Hema heeft een enorme drive. Ze is een merkenkenner, altijd goed geïnformeerd. Scherp op de inhoud, maar zacht op de relatie, blijkt uit dit portret. Koersvast, maar wel open voor een stevig verhaal.

‘Saskia is iemand die de moeilijke gesprekken niet uit de weg gaat, maar doet dat wel op een heel charmante manier. Eerlijk en recht door zee. Ze is als een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen’, zegt Jumbo-topman Ton van Veen over haar. Ze is volledig zichzelf, en daarmee is ze een inspirerend voorbeeld voor onze lezers.

Hema-baas Saskia Egas Reparaz: een ijzeren vuist in een fluwelen handschoen


# Twee ceo’s krijgen VanMoof weer op de rit

Het failliete VanMoof heeft dit jaar een doorstart gemaakt. Nieuwe eigenaar McLaren Applied zet er twee co-ceo’s op: Eliott Wertheimer en Albert Nasser. Allebei gek van techniek en met een duurzame missie. Inmiddels hebben ze de e-bikemaker weer op de rit gekregen.

Het businessmodel was verkeerd gekozen, vindt Wertheimer. De verkoop en de aftersales in eigen hand houden, heeft het oude VanMoof genekt. Dat model gaat meteen op de schop. Maar ook de magie van het merk en de technologische voorsprong zijn cruciaal geweest om de A-players weer te overtuigen. Met onze lezers hebben ze alvast minder moeite.

Dit vindt de nieuwe ceo van VanMoof: ‘Het probleem was niet die haperende onderdelen’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


# Loodzware klus voor de nieuwe ceo van Stellantis

Stellantis is nog altijd op zoek naar een nieuwe ceo, maar de opvolger van Carlos Tavares krijgt het zwaar. En daar zijn onze lezers ook benieuwd naar. De hele Europese auto-industrie wordt hard geraakt, maar bij Stellantis zakken de verkopen wel heel erg in. En dat terwijl er toch bekende merken in de stal zitten, zoals Peugeot, Citroën en Fiat.

Er is dus meer aan de hand bij het concern dan de moeizame transitie naar elektrisch rijden en de Chinese concurrentie. Te hoge voorraden in de VS, hogere prijzen die kopers wegjagen in Europa, de complexiteit van vijftien merken. De nieuwe topman of -vrouw zal dus moeten snoeien komend jaar. De vraag die ook heel wat lezers zich stellen is: waarin dan?

Stellantis is doodziek, deze 5 kwalen moet de opvolger van Tavares genezen

Roland Palmer maakt een comeback als redder van Blokker

Van held tot persona non grata, en nu weer terug als redder in nood. Roland Palmer (51) koopt de merknaam en webwinkel van Blokker. Hij is de neef van wijlen Jaap Blokker die in 2011 het familiebedrijf mocht leiden, maar vier jaar later werd ontslagen. Nu krijgt hij een tweede kans.

roland palmer blokker
Roland Palmer was van 2011 tot en met 2015 al bestuursvoorzitter van Blokker. Foto: Alibaba/Getty Images

Na het faillissement van Blokker heeft de curator een verrassende koper gevonden. Het gaat om Roland Palmer, de neef van wijlen Jaap Blokker die tussen 2011 en 2015 al aan het roer stond van het familiebedrijf. Dat meldt het FD.

Erwin Blokker, zoon van Jaap Blokker, bevestigt dinsdag tegen De Telegraaf dat Palmer onderdeel is van een consortium dat de naam Blokker terugkoopt. Ook de webwinkel hoort bij de deal.

De 51-jarige Palmer is momenteel topman bij de Chinese internetreus Alibaba in het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en de Nordics. De terugkeer van de Brits-Nederlandse zakenman bij Blokker tekent dat zijn niet-aflatende band met het familiebedrijf, ondanks een pijnlijk vertrek negen jaar geleden.

Opvolger van Jaap Blokker

Na een carrière bij Unilever, Coca-Cola en consultancyfirma Bain & Company komt Palmer in 2009 binnen bij Blokker. Om het bedrijf te leren kennen, loopt hij eerst stage als gewone winkelmedewerker in een Blokker-filiaal in Amsterdam-Noord.

De dan 37-jarige telg uit de Blokkerfamilie moet alles leren: kassa draaien, vakken vullen en bestellingen doen. Het is het begin van zijn voorbereiding om zijn oom Jaap op te volgen als hoogste baas van het miljardenbedrijf. Twee jaar later, als Jaap Blokker overlijdt, staat Palmer aan het roer van een imperium met 25.000 werknemers en 3.000 winkels.

Volgens oud-collega’s wilde Palmer als consultant orde scheppen in een stroperig bedrijf dat was blijven hangen in de vorige eeuw, schreef NRC in een uitgebreide reconstructie. Zijn hoge tempo en zakelijke stijl botsten echter met de oude garde.

Opgroeien in Engeland

Roland Palmer groeit op in het Engelse Brentwood, op een half uur rijden van Londen. Als kind is hij razendslim, leert hard en is dol op sport. Hoewel rustig van aard, maakt hij gemakkelijk vrienden. Zijn moeder Ans is de zus van Jaap en Ab Blokker, de Amsterdamse broers die het winkelconcern uitbouwden tot een internationaal miljardenbedrijf.

Het opgroeien in Engeland beschouwt Palmer als een voordeel: ‘Mijn broer en ik konden in alle luwte zijn wie we waren, uit de schijnwerpers van onze bekende familie in Nederland’, zei hij in 2016 tegen RetailTrends. Als tiener is hij geïnspireerd door Richard Branson, de Britse ondernemer die bekendstaat om zijn onconventionele aanpak.

Na zijn studie Philosophy, Politics and Economics aan de Universiteit van Oxford begint hij als brand manager bij Unilever. Daarna volgen functies bij Coca-Cola en consultancybureau Bain & Company. In 2009 vraagt zijn oom Jaap hem om zich voor te bereiden op het leiderschap van Blokker Holding. Palmer stemt toe en committeert zich voor dertig jaar aan het bedrijf.

Weerstand binnen Blokker

Ingewijden vertellen aan NRC dat Jaap Blokker binnen de familie zocht naar een opvolger die het bedrijf kon moderniseren, maar wel de familiewaarden zou behouden. Palmer was in zijn ogen de ideale kandidaat: intelligent, gedreven en van jongs af aan bekend met het bedrijf.

Als Palmer in 2011 aantreedt als ceo, erft hij een bedrijf met grote uitdagingen. Er zijn geen centrale IT-systemen, geen degelijke financiële administratie en er is een enorme achterstand op het gebied van online verkoop. Zijn oom Jaap had nooit veel op met internet. Palmer wil vaart maken met modernisering, maar stuit op weerstand van de oude garde, waaronder zijn oom Ab Blokker.

Ook zijn leiderschapsstijl zorgt voor frictie, vertellen betrokkenen in het boek Blokker: hoe het imperium de familie ontglipt. Op een e-mail kan Palmer binnen enkele uren antwoord eisen, maar zelf is hij moeilijk bereikbaar. Net als zijn oom is hij een micromanager die zich met allerlei details bezighoudt. Zijn Engelstalige e-mails scheppen afstand met het personeel. Als symbolisch gebaar gebruikt hij wel de vulpen die hij van zijn oom Jaap heeft geërfd voor het ondertekenen van belangrijke documenten.

Palmers pijnlijke vertrek bij Blokker

roland palmer
Roland Palmer werd in 2018 opgenomen in de lijst met MT/Sprout Goudhaantjes, de voorloper van de Next Leadership 50.

Betrokkenen beschrijven hoe Palmer zag dat drastische maatregelen nodig waren in een tijd van economische crisis en veranderende retail. Maar het personeel, dat jarenlang alleen maar groei had gekend, was moeilijk te overtuigen van de noodzaak tot verandering.

Met zijn consultancy-achtergrond probeert Palmer orde te scheppen. Hij wil Blokker Holding professioneler en centraler aansturen. Ook maakt hij werk van online verkoop en het moderniseren van de winkelformules. Maar zijn hoge tempo kan het stroperige bedrijf niet aan.

De spanningen lopen op als Palmer in 2014 zijn oom Ab uit de raad van bestuur wil zetten. Het lukt hem, maar Ab Blokker blijft als commissaris en aandeelhouder invloed uitoefenen. Palmer krijgt versterking van de ervaren Theo de Kool als vicevoorzitter, maar ook die samenwerking verloopt stroef. In juni 2015 moet Palmer zelf vertrekken ‘wegens een verschil van inzicht’. Volgens bronnen was het fundamentele probleem een gebrek aan vertrouwen tussen Palmer en Ab Blokker.

Onder indruk van Jack Ma

Na zijn vertrek maakt Palmer een opmerkelijke carrièreswitch. Hij wordt directeur bij Alibaba voor de Benelux en later general manager voor het Verenigd Koninkrijk, de Benelux en Skandinavië. Bij de Chinese e-commercegigant helpt hij westerse bedrijven om de Chinese markt te betreden.

Bij Alibaba maakt Palmer kennis met een totaal andere bedrijfscultuur. ‘Het motto is: kan het gisteren? Ja, graag’, vertelt hij aan RetailTrends. E-mail wordt nauwelijks gebruikt; alle communicatie verloopt via een interne app.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hij is onder de indruk van Alibaba-oprichter Jack Ma, die zijn nieuwe rolmodel wordt. In een interview met het AD noemt hij Ma ‘een heel energieke maar bescheiden man’ die ‘mensen meteen alle ruimte en vertrouwen geeft. Het bedrijf is niet zo hiërarchisch en gestructureerd als oudere bedrijven.’

Terugkeer van Roland Palmer bij Blokker

Nu, negen jaar na zijn pijnlijke vertrek, keert Palmer terug als redder van het failliete Blokker. Hij heeft de merknaam en de webwinkel gekocht, aldus het persbericht van de curator.

Hoeveel Blokkerwinkels er precies overblijven na de doorstart, is nog niet bekend. De nieuwe eigenaar moet eerst met alle verhuurders van de winkelpanden tot overeenstemming komen, een proces dat maanden in beslag kan nemen. Voor het bankroet telde de keten ongeveer vierhonderd winkels, waarvan 45 franchisewinkels die niet onder het faillissement vielen.

De uitdagingen zijn niet gering. Blokker ging failliet met een schuld van 93 miljoen euro. De keten heeft jarenlang geworsteld met verlies door hevige concurrentie van Action en webwinkels als Bol.com en Coolblue. Ook hadden de winkels last van de coronacrisis en de sterk gestegen energieprijzen.

De comeback van Roland Palmer is in elk geval intrigerend. Hij kent het bedrijf van binnen en van buiten, en heeft bij Alibaba veel ervaring opgedaan met online retail. Nu krijgt hij een tweede kans om zijn visie waar te maken. Tien jaar geleden was het bedrijf nog niet klaar voor zijn plannen, na het faillissement kan hij met een schone lei beginnen.

Van sensing tot koppigheid: dit is wat in 2025 van leiders wordt verwacht

Onzichtbare diversiteit, sensing, koppigheid... Het to-dolijstje voor leiders wordt volgend jaar opnieuw langer. Vier experts in leiderschap zetten op een rij wat op de werkvloer van je wordt verwacht. 'Leiderschap wordt weer kleiner.'

janka stoker lidewey van der sluis tine buyl emma van gerven
Vlnr: Janka Stoker, Lidewey van der Sluis, Tine Buyl en Emma van Gerven.

# Van ego naar eco

Twaalf items staan er maar liefst op het to-dolijstje voor leiders van Lidewey van der Sluis. Niet gaan stressen nu. Als je in 2025 wat meer ‘plaats kan maken voor de ecokant in plaats van de egokant’, dan ben je al op de goede weg, vindt de hoogleraar strategisch leiderschap en talent management aan Nyenrode Business Universiteit.

Leiders zijn lang bezig geweest met uitpluizen wat hun rol is, wat hun positie is, wie ze zijn en wat hun krachten zijn. Dat is een beetje uit, geeft ze aan. ‘De ecokant is het geheel zien en ook handelen vanuit het belang van dat geheel. De leider staat steeds meer in de schaduw van het licht van de organisatie.’

Je focus als leider moet dus zijn dat de organisatie als geheel goed draait. ‘Dat er geen lekkage is, in de betekenis van energie weglekken van mensen of uit teams. Dat er niet te veel gedoe is en dat mensen gewoon lekker aan het werk zijn.’

Naast de menselijke kant vraagt de technische kant van organisaties ook aandacht, merkt ze op. ‘Als het IT-systeem eruit ligt, is dat ook een groot lek. Een energielek, want dan kun je gewoonweg niet optimaal functioneren.’

# Controleren kan niet meer

Laat staan als het gaat om de integratie van nieuwe technologische ontwikkelingen, zoals AI. Die zorgen sowieso al voor veel onzekerheid op de werkvloer. Maar ook voor leiders brengt die nieuwe technologie extra uitdagingen met zich mee.

Met AI-tools zoals ChatGPT worden inmiddels hele businessplannen geschreven, toekomstscenario’s gemaakt, innovaties uitgewerkt. Wie dat werk heeft uitgevoerd, wordt steeds minder duidelijk.

Het hybride werken krijgt ook een update: met avatars van jezelf en je collega’s samenwerken in een compleet virtuele wereld. De metaverse betekent dat het ook niet langer zichtbaar is wie met wie samenwerkt, en of er überhaupt wel wordt gewerkt.

Van der Sluis: ‘Voor een leidinggevende wordt de nieuwe werkomgeving er één van vertrouwen, want controleren kan niet meer. Als je een controlfreak bent, dan heb je eigenlijk nog weinig te zoeken in een leiderschapsrol.’

Lees ook: Moedige leiders stappen uit de rol van daadkrachtige baas

# Flexibel, maar voorspelbaar

Emma van Gerven, universitair docent leiderschap en management aan de UvA, wijst erop dat de werkvloer nu al veel agile en adaptive leiderschap vraagt: dat je mee kunt bewegen en je je gedrag kunt aanpassen naar gelang de situatie. Op die flexibiliteit zal het komend jaar nog veel meer een beroep worden gedaan.

Maar pas op voor wat Van Gerven ‘de duistere kant van flexibel leiderschap’ noemt. Dat gaat over leiders die zomaar hun gedrag veranderen, niet omdat een situatie dat vraagt. ‘Dat is niet langer flexibel, maar onvoorspelbaar. Daardoor zijn ze ook veel moeilijker te volgen.’

Die onvoorspelbaarheid levert op de werkvloer alleen maar extra frustratie en onzekerheid op. Leiders moeten dus flexibel zijn zonder onvoorspelbaar te worden. Dat is best lastig in een snel veranderende wereld. Maar met transparantie kun je daar toch handen en voeten aan geven. Dat ziet Van Gerven dan ook als een superkracht. ‘Leiders die uitleggen waarom bepaalde dingen worden gedaan, dammen die onvoorspelbaarheid automatisch in.’

# Een baken om te volgen

Narcisten zijn vaak onvoorspelbare leiders. Ze zijn ook nog net dat tikkeltje prominenter aanwezig in de boardroom, merkt Tine Buyl op. De hoogleraar organisatiewetenschappen aan Tilburg University had gehoopt dat er met alle aandacht voor generatie Z, voor emotionele intelligentie en voor mentaal welzijn wat minder narcisten de top zouden bereiken.

Maar oude patronen zijn hardnekkig. ‘We houden vast aan een bepaald beeld dat we hebben van een sterke leider, en dat vertegenwoordigt niet het empathische leiderschap dat nodig is in onzekere tijden.’ Dat is dit najaar nog eens bevestigd met de herverkiezing van Donald Trump als president van de VS. Zijn onvoorspelbare gedrag zal voor de hele wereld extra onzekerheid met zich meebrengen.

Verbinden als superkracht

Toch is er een superkracht waarmee je als goede leider tegengas kunt geven: verbinden. Of dat nu over grote geopolitieke spanningen gaat, of de wat minder globale spanningen op de werkvloer. Jij brengt de juiste mensen en puzzelstukjes bijeen.

Daarmee word je ‘een soort baken dat mensen kunnen volgen’. Narcisme is eerder ‘het tegenovergestelde van verbinding’. Dat werkt niet goed in onzekere tijden en het is ook niet goed voor de veerkracht van organisaties.

In een wereld die steeds complexer en onveiliger wordt, zul je volgend jaar nog sterker moeten inzetten op je verbindende rol, zegt Buyl. ‘Intern mensen voldoende vertrouwen geven om beslissingen te nemen in onzekere tijden. Maar ook extern de connectie opzoeken, bijvoorbeeld de juiste stakeholders aanspreken. En daarmee ook kunnen samenwerken.’

# Meer koppigheid ontwikkelen

Tegelijkertijd pleit Buyl voor het ontwikkelen van meer koppigheid. ‘Als leider moet je wel, want er is zoveel in beweging dat het echt nodig is om een duidelijke boodschap te brengen. Daarvoor moet je toch vasthouden aan een bepaalde visie. Als je je te veel gaat aanpassen aan wat anderen willen en anderen doen, ben je niet meer authentiek.’

Die koppigheid is bijvoorbeeld broodnodig om duurzame stappen te blijven zetten. Al vindt de politiek dat niet langer belangrijk, de werkvloer vraagt er wel degelijk om. Aan jou de taak om je ‘authentieke visie’ daarop te behouden en niet in de val te trappen van greenwashing of het opkomende brownwashing.

Bij brownwashing wordt de vooruitgang op milieuvlak slechter weergegeven dan de realiteit. Daarmee kunnen bijvoorbeeld activistische aandeelhouders worden omzeild. Het genre dat denkt dat duurzaamheidsmaatregelen alleen maar geld kosten en de winst negatief beïnvloeden.

‘Door de druk van zulke aandeelhouders kunnen leiders die wél om duurzaamheid geven daar misschien niet meer vrij en open over zijn, maar ik hoop dat ze er toch aan vasthouden.’

# Tijd nemen voor reflectie

Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering aan Rijksuniversiteit Groningen, vindt de vijf actieve generaties op de werkvloer een belangrijk thema voor volgend jaar: van 65-plus tot piepjong. Al die verschillende leeftijden en achtergronden vragen om maatwerk.

Die dynamiek op de werkvloer betekent dat je daar veel tijd aan moet besteden. De een wil thuiswerken, de ander niet. De een wil flexibiliteit, de ander vraagt meer sturing. Ga er als leider maar aanstaan. Daar is veel empathie voor nodig.

‘”Ik ben gewoon zo als leider, met één bepaalde stijl of manier van werken”: die manier van denken kan niet en heeft ook nooit gekund. Vanwege die toegenomen diversiteit moet je je nog meer realiseren met wie je te maken hebt’, aldus Stoker.

Lees ook: Generatie Z is snel afgeleid en niemand durft het te bespreken

Krappe arbeidsmarkt

‘Niet iedereen heeft hetzelfde van jou nodig. Bovendien maakt het met een krappe arbeidsmarkt nog meer uit wat voor baas je bent en wat jij doet. Mensen kunnen gemakkelijk vertrekken als ze ontevreden met je zijn.’

Maar heb jij wel een passend beeld van de impact die jij maakt als leider? Weet je hoe wat jij doet of bedoelt echt overkomt op de anderen? ‘Dat vergt de nodige flexibiliteit en zelfreflectie. Je moet in staat zijn om naar jezelf te kijken, daarop te reflecteren en daar ook feedback op te willen krijgen.’

‘Je denkt van jezelf misschien wel dat je flexibel bent, maar wat als anderen dat niet zo ervaren?’ Daarom wenst Stoker leiders in 2025 als superkracht veel tijd en vaardigheden toe om te reflecteren.

# Onzichtbare diversiteit

Onzichtbare diversiteit, dat is het nieuwe thema dat Van Gerven opwerpt voor 2025. ‘Bij diversiteit denken mensen vaak aan wat je kunt zien: leeftijd, gender, huidskleur. Maar er is ook veel dat je niet kunt zien: overtuigingen, opleidingen en cultuur bijvoorbeeld.’

Er wordt nog veel gefocust op zichtbare diversiteit, weet ze. ‘Daar wordt ook op gemanaged: van ieder poppetje willen we er één hebben. Maar dat is niet altijd supereffectief. Ook omdat mensen die zichtbaar verschillen onzichtbaar juist weer erg hetzelfde kunnen zijn.’

Je moet meer focussen op de binnen- én de buitenkant, op diversiteit die echt verschillende perspectieven met zich meebrengt. ‘Daar heb je uiteindelijk meer aan. Maar die omgang met diversiteit is wel ingewikkeld. Dat durven doen en het ook goed kunnen verkopen, is de superkracht die ik leiders toewens voor 2025.’

# Next level impact maken

Impact maken krijgt er nog een niveautje bij volgend jaar, vertelt Van der Sluis. Wat doe je als leider voor het grotere geheel? Purpose driven gaat over moreel goed doen. ‘Dat next level is promise driven. Dat is niet alleen zeggen dat je iets positiefs bijdraagt voor een betere wereld. Je doet iets omdat je wil bijdragen aan verbetering, verandering of vernieuwing in de wereld.’

Tony’s Chocolonely is daar een voorbeeld van. Dat bedrijf verkoopt chocolade om de hele cacao-industrie slaafvrij te maken. ‘Die trend vraagt van leidinggevenden dat ze niet alleen roepen dat ze goed bezig zijn voor de maatschappij, maar dat ze ook gaan nadenken over de vraag wat ze zelf doen om een steentje bij te dragen.’

Ze moeten dat ook concreet maken. En doen. ‘Dat is wat anders dan de Alpe d’Huez op fietsen om geld in te zamelen voor onderzoek dat anderen moeten gaan doen. Het gaat om de vraag wat je zelf doet om voor een ander van betekenis te zijn.’

‘Dat hoeft niet iets groots of zichtbaars te zijn. Dat kan ook met een klein gebaar. Als collega of als goede buur. Promise driven ligt in het verlengde van de slogan die we al kennen: een betere wereld begint bij jezelf.’

Lees ook: Bedrijven moeten sneller verduurzamen, niet langzamer

# Van vitaal naar mentaal

Wie aan gezondheid denkt, denkt meestal aan de fysieke kant. Werkplekken zijn daarop ingericht, kantines serveren gezondere opties, sportabonnementen zijn heel normaal als incentive. Vitaliteit maakt op de werkvloer plaats voor mentaliteit, ziet Van der Sluis.

Die overgang van het lichamelijke naar het geestelijke is wel een uitdaging voor leiders. ‘Als een medewerker mentaal even van de rails ligt, moet je als leidinggevende ook de bagage hebben om een gesprek hierover te kunnen voeren. Dat is iets heel anders dan even zoeken naar wat je moet doen om de bloeddruk te verlagen.’

Hiermee raak je namelijk ook aan iets wat meerdere lagen heeft, namelijk drijfveren van mensen.  ‘Het gaat over de vraag waar collega’s energie van krijgen. Een leider zal moeten achterhalen waar dat in zit. En dan zal blijken dat dat zeer uiteenlopend is.’

Meer luisteren

‘De een laadt zich op door nieuwe dingen te leren en uiteenlopende projecten te doen. De ander door samen te werken en doelen te realiseren. Weer een ander is het liefst bij klanten of opdrachtgevers. Leidinggeven is deze verschillen kennen en maatwerk leveren.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een leider moet daarom ook veel meer luisteren. Van der Sluis benoemt dat als een superkracht. ‘Er is zoveel gaande in de levens van mensen, ook online. Maar dat luisteren begint met echt willen weten wat er in de ander omgaat.’ Oprecht nieuwsgierig zijn dus. ‘Waarom werk je wel of niet, waarom heb je wel of geen lichtjes meer in je ogen?’

Daarbij worden zintuigen – sensing – steeds belangrijker. ‘Leiders moeten hun zintuigen meer het werk laten doen: ogen en oren openhouden, meer voelen. Samenwerken wordt samen dansen, en dat is ook best wel zintuiglijk. Je moet dingen op je gevoel doen, een beetje aanvoelen wat je wel en niet kunt zeggen of doen.’

Conclusie: leiderschap wordt kleiner

Al met al zijn het toch nog best veel thema’s geworden. Is de conclusie dat leiderschap nog moeilijker wordt in 2025? Ja, daar zijn de wetenschappers het wel over eens. Er is vooral moed nodig, zegt Van Gerven. ‘Het lef om bij jezelf te blijven, om je menselijke kant voorop te zetten, terwijl er zoveel ontwikkelingen zijn. Maar menselijkheid is wel de grootste kracht van een leider.’

‘Eigenlijk wordt leiderschap weer kleiner’, vat Van der Sluis samen. ‘Het is allang niet meer hoog van de toren blazen met grote woorden en veel lawaai. Leidinggeven doe je steeds meer in het klein: met het kleine gesprek, de kleine contacten en de kleine gebaren. In dat kleine wordt leiderschap groot.’

Lees ook: Leiders moeten meer gebruik maken van de superkracht nieuwsgierigheid