Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom bedrijven als Verstegen Spices & Sauces bewust kiezen voor stakeholder-inclusie

In samenwerking met Impact Centre Erasmus - Het betrekken van al je stakeholders bij de koers van je bedrijf is een belangrijke driver van duurzame groei, weten marktleiders.

verstegen stakeholder inclusie
Stakeholder-inclusie is een strategische noodzaak voor bedrijven die willen excelleren in een dynamische, volatiele markt. Foto: Getty Images

Chobani, de op één na grootste yoghurtproducent van de VS, illustreert de kracht van stakeholder-inclusie. Ceo Hamdi Ulukaya, recent tot Yoghurtkoning van Amerika gedoopt, noemt het maximaliseren van aandeelhouderswinst ‘het stomste idee ooit’. Hij plaatst zijn medewerkers voorop, ondersteunt lokale gemeenschappen en neemt duidelijke standpunten in over maatschappelijke kwesties. Zijn filosofie? ‘Op de lange termijn word je altijd beloond voor het juiste doen.’

Stakeholder-inclusie is meer dan een trend; het is een strategische noodzaak voor bedrijven die willen excelleren in een dynamische, volatiele markt. Door alle belanghebbenden – van medewerkers tot investeerders – bewust en strategisch te betrekken, versterk je niet alleen je bedrijfsresultaten, maar creëer je ook een meer betrokken en gemotiveerde werkomgeving.

Brede waardecreatie

Het klassieke idee van sturen op aandeelhouderswaarde alleen mag achterhaald en ouderwets worden genoemd. Elke stakeholder heeft invloed op en wordt beïnvloed door jouw bedrijf. Betrokken werknemers verhogen bijvoorbeeld de klanttevredenheid, wat de algehele prestatie van je onderneming stimuleert. Door een brede groep belanghebbenden te betrekken, creëer je een ecosysteem waarin iedereen bijdraagt aan en profiteert van het succes.

Betere prestaties

Volgens het Drucker Institute presteren bedrijven die uitblinken in medewerkersbetrokkenheid, klanttevredenheid, sociale verantwoordelijkheid, innovatie en winstgevendheid gemiddeld 200 basispunten per jaar beter. Bedrijven in de S&P 500 die stakeholders effectief betrekken, dragen significant bij aan het totale rendement van de index.

Dat bewijst ook het Nederlandse Verstegen Spices & Sauces. Stakeholder-inclusie is daar geïntegreerd in de kern van de bedrijfsstrategie. Die aanpak positioneert hen al jaren als marktleider in de kruiden- en specerijenindustrie.

Wie stakeholders betrekt, onderneemt bewust. Alles weten weten over bewust ondernemen? Download de whitepaper Conscious Business: maximaliseer jouw impact als CEO.

Transparantie

De kernwaarden van dit Rotterdamse familiebedrijf zijn gericht op duurzaamheid, transparantie en betrokkenheid. Daarom betrekt het alle belanghebbenden bij hun bedrijfsvoering, van lokale gemeenschappen en boeren tot eindgebruikers en werknemers.

Zo helpt Verstegen boeren met geodata om op de meest efficiënte en duurzame manier te telen. Die data helpen boeren niet alleen om betere oogsten te behalen, maar dragen ook bij aan een meer duurzame landbouw. Ook gebruikt het blockchaintechnologie om transparantie en duurzaamheid in de kruidenketen te waarborgen.

Daarnaast plant Verstegen voedselbossen die bijdragen aan de voedselvoorziening en biodiversiteit in ver gelegen gebieden. Ze ondersteunen daarmee de lokale bevolking en dragen zo bij aan wereldwijde duurzaamheidsdoelen.

Fundamenteel onderdeel

Bij Ecosia, de duurzame zoekmachine, is stakeholder-inclusie een fundamenteel onderdeel van hun bedrijfsmodel en missie. Dit Duitse bedrijf plant bomen met de winst die het genereert. Het bedrijfsmodel is dus direct gekoppeld aan positieve impact op het milieu. Elke gebruiker is daarbij een belangrijke stakeholder, want hij of zij draagt bij aan een groenere planeet.

Sinds 2018 is het een steward-owned bedrijf, wat betekent dat alle aandelen zijn ondergebracht in een stichting. Hierdoor heeft niemand binnen of buiten het bedrijf economische rechten op de winst en kan het bedrijf zich volledig richten op zijn missie (bomen planten en bijdragen aan duurzame ontwikkeling) zonder afgeleid te worden door winstmaximalisatie voor aandeelhouders.

Ecosia werkt samen met lokale gemeenschappen en NGO’s in de landen waar ze bomen planten. Deze samenwerkingen zijn cruciaal voor het succes van hun projecten, omdat ze ervoor zorgen dat de bomen op de juiste plaatsen worden geplant en goed worden onderhouden.

Langetermijn-impact staat altijd voorop. Ecosia kiest voor projecten die niet alleen bijdragen aan CO2-reductie, maar ook de lokale economie en het welzijn van gemeenschappen ondersteunen.

Vier fasen

Stakeholder-inclusie creëert purpose-gedreven, duurzame bedrijven. Om stakeholders te betrekken bij je bedrijf, moet je vier fases door, stelt professor doctor Karen Maas van het Impact Centre Erasmus. In de beginfase voldoen bedrijven aan wettelijke vereisten en ligt de focus voornamelijk op winstmaximalisatie en risicobeperking. Daarna wordt het voorkomen van schadeclaims en andere risico’s een drijfveer (do no harm). Vervolgens zien bedrijven dat dit werk en gaan ze nieuwe bedrijfsdoelen verkennen samen met stakeholders. Om uiteindelijk oprecht te streven naar inzicht in de zorgen van stakeholders en deze te integreren in hun missie.

Maas: ‘Door de CSRD (de door de EU wettelijk verplichte duurzaamheidsverslaggeving, red), komen veel bedrijven niet verder dan do no harm bij het betrekken van hun stakeholders. Daarmee laten ze kansen liggen.’

Dialoog

Om stakeholders effectief te betrekken, is inzicht cruciaal. Het is belangrijk om per stakeholder de dialoog aan te gaan en in kaart te brengen:

  1. Interesses: Wat beïnvloedt hun besluitvorming?
  2. Behoeften: Wat is niet onderhandelbaar voor hen?
  3. Houding: Hoe staan ze tegenover jouw bedrijf?
  4. Impact: Hoe kunnen zij jouw bedrijf beïnvloeden?
  5. Kracht: Hoeveel invloed kunnen zij uitoefenen?
  6. Invloed: Hoe beïnvloeden zij andere stakeholders?

Dit inzicht vastleggen via stakeholder-mapping helpt bij het bepalen van de juiste communicatie- en strategiebepaling. Stakeholder-inclusie betekent dat hun belangen deel uitmaken van jouw strategische besluitvorming, wat leidt tot bredere acceptatie en succes.

ICE - advertorial

Bedrijven willen bijdragen aan de samenleving. Juist bedrijven kunnen een force for good zijn. Om hieraan optimaal vorm te geven is actuele kennis en het mobiliseren van álle krachten binnen én buiten het bedrijf van kardinaal belang. Dit vraagt ondernemen met bewustzijn!

Brochure aanvragen

Maximaliseer jouw impact als CEO of ondernemer

In deze whitepaper vertellen we je wat Conscious Business precies is, 5 redenen waarom het interessant voor je kan zijn en geven we voorbeelden van bedrijven die het doorleven.

Downloaden
/