Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brief aan Balkenende

In deze rubriek worden managers, ondernemers en wetenschappers uitgenodigd om premier Balkenende in een persoonlijke brief te adviseren hoe we de Nederlandse economie weer aan de praat kunnen krijgen. Deze keer: Peter Paul de Vries.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Betreft: aandeelhoudersinvloed

Geachte excellentie, beste Jan Peter,


Het vertrouwen in Nederlandse ondernemingen en hun bestuurders staat al enkele jaren onder druk. Die vertrouwenscrisis wordt voornamelijk veroorzaakt door twee ontwikkelingen: een groot aantal bedrijfsschandalen en de opwaartse beloningsspiraal voor topmanagers. Hoewel veel betrokken personen en instanties lange tijd hebben betoogd dat op beide vlakken sprake was van incidenten, kan dat thans niet meer worden volgehouden. De problemen zijn structureel. Op het gebied van bedrijfsschandalen staan Ahold en World Online natuurlijk op de bovenste twee plaatsen, maar de lijst is veel langer met een reeks opgeblazen beursintroducties, waarvan slechts een enkeling de vier jaar na de beursgang heeft overleefd, faillissementen bij Landis, KPNQwest en LCI, de onverantwoorde expansie van bedrijven als Getronics, KPN en Numico en recent de overschatting van de reserves bij Koninklijke Olie/Shell. Die schandalen raken wat populair genoemd wordt de BV Nederland en schaden ook samenleving en overheid omdat de pijnlijke maatregelen na een bedrijfsschandaal de pensioenen en werkgelegenheid in Nederland aantasten en via lagere winsten ook de opbrengsten uit vennootschapsbelasting drukken. Op deze wijze is de overheid in sterkere mate belanghebbend dan men op het eerste gezicht zou denken. De schandalen vinden veelal hun oorzaak in onverantwoord gedrag van bestuurders en kunnen zich – in volle omvang – voordoen doordat correctieve mechanismen falen. Dat managers in sommige gevallen te opportunistische transacties voorstellen of bovengemiddeld aandacht geven aan het eigen (financiële) belang is van alle tijden. In het Nederlandse governance-systeem zou de raad van commissarissen echter correctief moeten optreden, d.w.z. slechte managers vervangen, onverantwoorde plannen niet accorderen en de beloningsontwikkeling inperken. Dat ook na breed gedragen maatschappelijke kritiek de beloningsexcessen zich blijven voordoen, vormt het bewijs van het – gemiddeld – onvoldoende toezicht van commissarissen. In het oude structuurregime bevonden die commissarissen zich in een schier onaantastbare positie. Door de combinatie van coöptatie en een vooral theoretisch bezwaarrecht voor aandeelhouders en ondernemingsraad, konden slechte of weinig kritische commissarissen gewoon blijven zitten. Om de checks and balances te verbeteren dienen aandeelhouders derhalve concreet invloed te krijgen op de benoeming van commissarissen. Wie niet kan rekenen op de steun van de aandeelhoudersvergadering behoort geen commissaris te worden. Dit vergt een aanpassing van het systeem van commissarisbenoemingen. Verder dient een afbouw van beschermingsconstructies plaats te vinden, waarmee bedrijven hun aandeelhouders ook in vredestijd monddood kunnen maken. Hoewel de Code Tabaksblat vele verbeteringen van corporate governance teweeg kan brengen, zijn de twee genoemde maatregelen – een nieuw systeem van commissarisbenoeming en een drastische reductie van de beschermingswallen – noodzakelijk om de zeggenschapsverhoudingen binnen de onderneming in evenwicht te brengen. Het valt op dat deze onderwerpen zich – ondanks de maatschappelijke relevantie en de impact op de staatsfinanciën – nauwelijks in uw belangstelling kunnen verheugen. Eveneens valt op dat ‘Den Haag’ krampachtig met dergelijke kwesties omgaat en daar als in een reflex de sociale partners en de SER bij betrekt. Hier dient bedacht te worden dat de zeggingskracht van de SER het grootst is bij kwesties die louter tussen werknemers en werkgevers spelen. Het buitenspel zetten van aandeelhouders bij het ontwerp van het nieuwe structuurregime is in dat verband als essentiële weeffout aan te merken. De excessen van de laatste jaren hebben een positief gevolg. Corporate governance speelt bij de mensen. Fraude en topbeloningen zijn in alle lagen van de bevolking gespreksonderwerp. Helaas lijkt het bij u nog geen topprioriteit. Om u in dit opzicht te stimuleren wijs ik op de kansen op rendement. Betere corporate governance en beter toezicht kunnen leiden tot een dynamischer economie, minder kapitaalvernietiging, lagere vermogenskosten en hogere groei van de Nederlandse economie.


Peter Paul de Vries Directeur Vereniging van Effectenbezitters

Samenwerken met remote teams: dit zijn de 6 valkuilen

In samenwerking met Gapstars - Remote teams bouwen in het buitenland kan een aantrekkelijke optie zijn om kosten te besparen en toegang te krijgen tot IT-talenten over de hele wereld. Maar voordat je een remote strategie omarmt, moet je je bewust zijn van de valkuilen van werken met teams op afstand. We hebben de 6 belangrijkste op een rij gezet.

samenwerken remote team

Nederland telt ongeveer 580.000 werkzame mensen in IT-functies, maar ze zijn over het algemeen behoorlijk honkvast. Die krapte resulteert in een omzetstagnatie, zo blijkt uit onderzoek van Linden-IT. Zo is bijna een kwart (23 procent) van de bedrijven de afgelopen twee jaar minder hard gegroeid door een gebrek aan IT-medewerkers.

Met financiële gevolgen van dien: 20 procent van de ondervraagden geeft aan dat hun organisatie in diezelfde periode minder winst heeft behaald door een tekort aan IT-talent. Wanneer het talent niet in eigen land beschikbaar is, vormen nearshore of offshore teams een passend antwoord op de grote schaarste aan IT-talent. Maar voor welke valkuilen moet je opletten?

 1. Niet genoeg aandacht voor werving

Wanneer je aan een team wilt bouwen in het buitenland, is een integrale aanpak de eerste stap, ziet Hugo Hemmen, ceo bij Gapstars, specialist op het gebied van het bouwen, onderhouden en ontwikkelen van remote IT-teams. ‘Begin met het aanwijzen van een hiring manager, die verantwoordelijk is voor het coördineren van het wervingsproces en het vormgeven van de juiste aanpak. Investeer vervolgens genoeg tijd en aandacht in het vormgeven van een duidelijke strategie voordat je begint met werven.’

Die strategie omvat het vaststellen van de criteria en richtlijnen voor de ideale kandidaten. ‘Het is belangrijk om zelf betrokken te zijn bij het selectieproces. Test de kandidaten persoonlijk en stel je eigen vragen om hun geschiktheid te beoordelen. Werk samen met wervingspartners en volg hun adviezen, maar zorg ervoor dat de uiteindelijke beslissingen overeenkomen met de eigen randvoorwaarden en kernwaarden van je organisatie.’

2. Gebrekkige communicatie

Slechte communicatie is één van de grootste valkuilen bij offshoring. Door de taalbarrière en culturele verschillen kan het lastig zijn om effectief te communiceren met je offshore team. Dit kan leiden tot misverstanden, vertragingen en nog vervelender: fouten. ‘Het succesvol managen van een remote team vereist voortdurende aandacht voor communicatie, betrokkenheid en de juiste strategische aanpak’, zegt Hemmen.

Gebruik daarom zowel synchrone als asynchrone communicatiemethoden. ‘Maak gebruik van videoconferenties, instant messaging en projectmanagementsoftware om in contact te blijven met je team. Zorg ervoor dat iedereen weet hoe, wanneer en waar te communiceren en plan regelmatig meetings om de voortgang te bespreken en problemen op te lossen.’

3. Geen oog voor tijdverschillen

Ook van groot belang: vergaderingen op tijden die voor álle teamleden werkbaar zijn. ‘Het plannen van bijeenkomsten op ongemakkelijke tijden voor bepaalde tijdzones moet worden vermeden om ervoor te zorgen dat alle teamleden even betrokken en productief kunnen zijn’, zegt Hemmen. ‘Daarnaast is het belangrijk om consistent te zijn in de opvolging van geplande overleggen en ervoor te zorgen dat iedereen op de hoogte blijft van de voortgang en eventuele veranderingen binnen het project.’

4. Te weinig betrokkenheid en ondersteuning

Doe je dat niet, dan volgt de volgende valkuil: remote teams worden te weinig betrokken bij de day-to-day. ‘Je moet één gevoel van eenheid creëren, ondanks de fysieke afstand’, zegt Hemmen. ‘Organiseer bijvoorbeeld online gezamenlijke kennissessies, demo’s en bedrijfsbrede presentaties.’

En vergeet ook het fysieke element niet, waarschuwt Hemmen. ‘Je hoeft niet iedere maand naar een nearshore of offshore locatie te vliegen. Maar fysieke bijeenkomsten, ook al zijn ze beperkt in frequentie, kunnen de teamcohesie verder versterken. Je bouwt zo aan een diepere connectie.’

Zorg ook dat je consequent bent in de ondersteuning voor je remote werknemers. ‘Bied trainingen en leermogelijkheden aan die hen helpen groeien en zich aan te passen aan nieuwe technologieën en methoden. Blijf investeren in je mensen, zowel als persoon als professional. Zorg voor de nodige ondersteuning, maar geef teamleden tegelijkertijd de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen voor hun resultaten.’

5. Geen kwaliteitsnormen óf controle

Of je nu een team van developers op afstand óf een inhouse team hebt werken aan softwareprogramma’s, websites, apps of applicaties, je moet ervoor zorgen dat alles voldoet aan de juiste kwaliteit. Lage kwaliteitsnormen vormen in ieder softwareproject een risico. Het kan leiden tot software met bugs, beveiligingsproblemen en compatibiliteitsproblemen.

Stel daarom strenge kwaliteitscontroleprotocollen op, zegt Hemmen. ‘Definieer duidelijke standaarden voor code, testen en documentatie. Gebruik code review tools om fouten in de code te vinden vóór deze wordt geproduceerd. Test je software grondig om bugs en problemen op te sporen.’

6. Te veel micromanagement

Kwaliteit is iets dat je hoog wilt houden, maar het leidt ook regelmatig tot de laatste valkuil: micromanagement. ‘Het draait om wederzijds vertrouwen’, ziet Hemmen. ‘Kies daarom voor een duidelijke structuur waarin je bepaalde leidinggevenden binnen het remote team aanwijst om de dagelijkse beslissingen te nemen. Dit voorkomt dat je alles continu moet controleren. Door deze aanpak krijgen teamleden op afstand een beter gevoel van eigenaarschap over hun werk, wat bevorderlijk is voor de werkcultuur.’

Team Eiffel blijft ook na 7 overnames al die verschillende culturen omarmen

Na een fusie of overname proberen heel wat bedrijven krampachtig hun cultuur van bovenaf op te leggen. Bij consultancy- en interimbureau Team Eiffel hebben ze na zeven overnames juist geleerd om die verschillende culturen te omarmen. 'Mensen willen best veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.'

karima van zadelhoff team eiffel
Karima van Zadelhoff: 'Bedrijven worden niet overgenomen om de cultuur te verbouwen.' Foto: Team Eiffel

Culture eats strategy for breakfast. Het is een gevleugelde uitspraak, al heel lang en verkeerd toegeschreven aan managementgoeroe Peter Drucker. Leiders mogen de cultuur niet onderschatten, is de boodschap, die kan zelfs de beste strategie om zeep helpen.

Cultuur eet fusies en overnames dan for lunch. Cultuurverschillen kunnen veelbelovende fusies en overnames gigantisch laten mislukken. De cijfers hierover variëren tussen de dertig en meer dan zestig procent. Maar bedrijven die in een culturele match investeren, hebben volgens McKinsey vijftig procent meer kans op een goed resultaat.

Bedrijven doen hun best. Ze organiseren vaak teambuildings, roadshows, veranderen het interieur, laten een nieuwe look & feel ontwerpen. Alles voor een geslaagde cultuurintegratie. Alleen laat de praktijk eerder cultuurclashes zien. En als de wittebroodsweken eenmaal voorbij zijn, wint toch de sterkste cultuur.

Zeven overnames in vijf jaar

Bij Team Eiffel pakken ze het anders aan. Chro Karima van Zadelhoff heeft de laatste vijf jaar al zeven overnames begeleid. Het bedrijf – actief in interim, consultancy en projecten – groeide in die periode uit tot een collectief van bijna 3.000 mensen, afkomstig van tien organisaties.

Uit die overnames zijn een hoop lessen geleerd. Met als rode draad het omarmen van die verschillende, vaak sterke culturen, vertelt ze aan MT/Sprout. ‘Wij kopen een bedrijf, omdat we het een mooi bedrijf vinden.’

‘Onder onze vleugels willen we het nog mooier maken. Je koopt een bedrijf dus niet om de cultuur te verbouwen. Dat vertrouwen moet je zien over te brengen, want het is de sleutel tot een succesvolle integratie. Een bedrijf wordt gevormd door mensen, en mensen maken de cultuur.’

Respect voor die culturen

Bij een overname krijgt vooral de financiële kant veel aandacht, merkt ze op. Terwijl de menselijke kant zeker zoveel aandacht verdient. ‘Want ondertussen haal je wel mensen binnen. Met kennis, met expertise, met overtuigingen, met een goede strategie.’

‘Ze hebben ook bepaalde culturele omgangsvormen en die maken dat bedrijf succesvol. Wie zijn wij dan om daar geen respect voor te hebben? Om dat niet te empoweren, maar omver te tikken? Dat is echt veel te voorbarig.’

Lees ook: Zo bouwt Job van der Voort aan een sterke bedrijfscultuur zonder kantoren

De mensen die bij dat bedrijf werken, hebben daar ook voor gesolliciteerd. Ze hebben heel bewust voor die onderneming en cultuur gekozen, geeft ze aan. ‘Dat betekent voor ons dat we vooral daar nog terrein te winnen hebben, als we succesvol willen integreren.’

Naar een cultuur boven de culturen

Uit deze aanpak, die gaandeweg is ontstaan, is haar ook duidelijk geworden dat het ‘juist de culturele diversiteit is die ons als collectief verder brengt, veel verder dan iedere cultuur apart.’

Die diversiteit in culturen zorgt voor meer dynamiek, inclusiviteit, innovatiekracht én de nodige successen. Medewerkers krijgen meer mogelijkheden om hun carrière uit te bouwen. Teams vinden elkaar om hun uiteenlopende expertises te combineren en tot nieuwe oplossingen te komen.

Zo ontstaan nieuwe relaties, meer betrokkenheid en meer draagvlak voor wat binnen Team Eiffel de culture of cultures wordt benoemd. ‘We bedoelen er de cultuur mee die boven de diversiteit van culturen hangt.’

Vier lessen

‘Wij hebben een visie op leren, op talentontwikkeling, op de kracht van fun en samen impact maken. Onze mensen uit de topsport (Team Eiffel heeft tien topsporters als talentcoach aan het bedrijf gebonden, red.) houden ons ook een spiegel voor als het gaat om teamgeest en spelen om te winnen. Dat is onze kapstok voor die grotere cultuur.’

‘Als mensen met hun energie en passie op de juiste plek zitten, ontstaat een cultuur van persoonlijke en collectieve groei, van impact maken, van passies en ambities waarmaken’, is de ervaring van Van Zadelhoff.

Niets dan voordelen dus. Maar hoe pak je dit nu aan? Van Zadelhoff heeft haar ervaring omgezet in vier lessen.

#1 Erken en behoud de gebruiken en tradities van het andere bedrijf

Een eerste les is heel goed en specifiek doorvragen naar de cultuur van het bedrijf. ‘Daarbij moet je goed luisteren, inventariseren, het gedrag volgen en met de leidinggevenden spreken.’

‘Welke rituelen en gebruiken zijn er? Wat maakt eigenlijk jullie cultuur? Zijn er tradities waar wij niet aan mogen komen, omdat die jullie bedrijf maken? Je moet al in de pre-overnamefase laten merken dat je dat belangrijk vindt.’

Ook om te voorkomen, dat na de fusie of overname ‘te snel’ bepaalde gebruiken of rituelen verdwijnen. Om elkaar te begrijpen, moet je vertrouwen, tijd en ruimte geven ‘aan wat er al is’.

Clubjes die aan elkaar klitten

Evenementen zijn heel belangrijk voor de vorming van cultuur. Het behoud van die gebruiken en tradities helpt om de vatbaarheid voor de nieuwe werkgever op een intrinsieke manier te beïnvloeden, legt ze uit. ‘Vanuit die positiviteit kun je samen naar de volgende stap gaan.’

Toch blijven na een fusie of overname medewerkers vaak lang hangen aan hun oude collega’s. Hoe voorkomt ze dat zulke clubjes aan elkaar blijven klitten? ‘Je moet je de vraag stellen hoe erg dat is. Wij tonen liever waardering voor de samenwerkingen die al bestaan.’

Ze vervolgt: ‘Als mensen een bepaalde verbinding hebben, voelen ze zich thuis bij elkaar. Waarom zou je dat doorbreken? Dat is toch ook iets moois. Mensen willen best veranderen, maar ze willen niet veranderd worden.’

#2 Faciliteer ontmoetingen en verbindingen

De volgende les is het ‘faciliteren en inspireren van ontmoetingen’ tussen oude en nieuwe collega’s om zo verbindingen tot stand te brengen. ‘Maar doe je niet top-down, dat doe je bottom-up. Zo gaan de mensen ook aan op die nieuwe energie.’

Lees ook: Krisos transformeert bedrijven door de werkcultuur radicaal te veranderen

Ze geeft het voorbeeld van een van de overgenomen bedrijven, dat elke vrijdag een boksles organiseert. Nouchka Fontijn, ex-Nederlands en ex-Europees kampioen in het middengewicht, werkt voor Team Eiffel als talentcoach. Breng die samen in een paar bokslessen en die verbinding is zo gemaakt.

‘Zij krijgen erkenning in het boksen, Nouchka vertegenwoordigt onze topsportmentaliteit en daarmee ook een deel van onze filosofie. Het gaat erom samen een goede mindset te creëren, die vast te pakken en verder te brengen.’

#3 Geef de leiding een voorbeeldrol

De impact van de leiders of de founders van nieuwkomers in de groep mag volgens de chro ook niet worden onderschat. ‘Hij of zij heeft de roots neergezet, vaak vanuit de eigen overtuiging. Ook dat moet herkend en gezien worden.’

‘Je krijgt het vertrouwen door respect te hebben voor wat hij of zij heeft gebouwd. Heb je een positieve verstandhouding met de leider of ondernemer, dan krijg je ook de rest van de organisatie mee.’

Van Zadelhoff betrekt ze dan ook bij ‘waar het grotere geheel voor staat’. Ze ziet hen als inspirators, als voorbeeld. ‘Ze hebben het vertrouwen van hun club, want mensen werken voor mensen, niet voor bedrijven.’

‘Op het moment dat die leider of ondernemer tegen hen zegt dat deze stap, boodschap en richting goed zijn – dan helpt dat ook weer bij een succesvolle integratie.’

#4 Veranker vanuit de vraag

Het uiteindelijke doel waar het volgens Van Zadelhoff om draait, is dat de nieuwkomers zich – met behoud van hun culturele identiteit – aansluiten bij de grotere cultuur. De laatste stap in dat integratieproces is wat ze ‘verankeren’ noemt.

‘Je moet continuïteit krijgen in die beweging van verbinden en samen creëren. Je moet dat niet opleggen, maar inspirerend brengen. Blijven communiceren en ingaan op de vragen die er komen, zodat de integratie stevige wortels krijgt.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je kunt niet op een dag zeggen, we doen de deuren dicht, nu zijn jullie net als wij geworden.’

Lees ook: Vier dilemma’s uit de koker van Netflix over een innovatieve cultuur

Steeds meer techmiljardairs steunen Trump: waarom maken ze zo’n U-bocht?

Elon Musk, David Sacks, Marc Andreessen... Steeds meer techmiljardairs scharen zich openlijk achter presidentskandidaat Donald Trump. Vooral uit eigenbelang. Als Trump president wordt van de VS, dan wordt de techindustrie geen strobreed meer in de weg gelegd.

Donald Trump
Donald Trump krijgt steeds meer techmiljardairs aan zijn zijde. Foto: Getty Images

Witte mannen, veertigplussers, succesvol en rijk, de meeste techmiljardairs sluiten prima aan bij de doelgroep van Donald Trump. Toch steunden de meesten in het verleden vooral de presidentskandidaten van de Democraten. Dit verkiezingsjaar niet. Wat is er aan de hand?

Besties Jason Calacanis, David Sacks, Chamath Palihapitiya en David Friedberg zetten ongeveer een maand geleden de toon. Ze hosten een invloedrijke podcast in de techwereld: All-In. Ze gaan ook echt all-in tijdens hun gezamenlijke interview met Trump.

Calacanis is rijk geworden met online mediabedrijven, David Sacks behoort tot de PayPal-maffia en is founder van Craft Ventures, Chamath Palihapitiya is een ex-directeur van Facebook en ondernemer David Friedberg verkocht zijn startup voor meer dan een miljard aan Monsanto.

Een bont gezelschap, maar met een eensgezinde boodschap via de podcast. Als Trump president wordt, legt hij geen strobreed in de weg van techbedrijven en hun eigenaars. Geen reguleringen meer, geen hogere belastingen en alleen nog geopende grenzen voor technische kenniswerkers, zelfs al komen die uit Mexico.

De U-bocht van Elon Musk

Elon Musk heeft na lang flirten ruim een week geleden dan toch openlijk zijn steun betuigd aan Trump op X. Hij doneert bovendien 45 miljoen dollar per maand aan zijn campagne om president van de VS te worden.

Daarvoor was hij jarenlang ‘100 procent Democratisch’, zo post hij op X. Waarom hij dan nu zo’n U-bocht maakt? Dat heeft te maken met timing. De recente mislukte aanslag op Trump is gewoon een goed moment om zich te outen als aanhanger.

Het botert namelijk al jaren niet met Joe Biden. Musk heeft onder meer geklaagd over de ‘kille ontvangst van Tesla en Space X’ bij de Democraten. Biden heeft in 2021 Musk niet uitgenodigd voor een top over elektrische auto’s in het Witte Huis, omdat de eigenaar van Tesla tegen de inmenging van vakbonden is.

Vergevingsgezindheid is nul

Iets recenter krijgt Musk nog een tik op de vingers van het Witte Huis over zijn commentaar op de aanvallen van Hamas in Israël. Daarmee zou hij ‘antisemitische en racistische haat propageren’.

Musk, die met Trump kan wedijveren in haatdragendheid, heeft op zijn beurt uitgehaald naar het verhogen van de belastingen, de golf van criminaliteit in San Francisco, de woke-beweging en naar het wettelijk reguleren van AI, crypto en de machtsconcentraties in tech.

De mogelijke nieuwe Democratische presidentskandidaat Kamala Harris zet zelfs nog steviger in op heel wat van deze onderwerpen. Dat zal alvast weinig vergevingsgezindheid bij hem oproepen. Trump daarentegen blijkt snel te kunnen vergeven, althans wanneer het over campagnedonaties gaat. In een podcast van The Economic Times noemt hij Musk deze week een ‘brilliant guy’.

Mark Zuckerberg is een en al bewondering

Ook Mark Zuckerberg, de topman van Meta, stelt zich niet langer neutraal op in de verkiezingsstrijd. Na de mislukte aanslag op Trump reageert hij vooral bewonderend. De opgestoken vuist van de presidentskandidaat vindt hij een van de meest ‘badass things’ die hij ooit in zijn leven gezien heeft.

‘Het is moeilijk om daar niet een beetje emotioneel over te worden, die spirit, dat gevecht’, vervolgt hij in het interview met Bloomberg. ‘Dat is de reden waarom veel mensen die gast leuk vinden.’

Hij weigert op dat moment wel om openlijk zijn steun uit te spreken aan Trump, maar Zuckerberg heeft dan ook een gecompliceerde relatie met de voormalig president van de VS. Hij heeft Trump na de bestorming van het Capitool in januari 2021 van zowel Facebook als Instagram verbannen.

Trump zint nog altijd op wraak. Hij heeft recent gedreigd om Zuckerberg – ‘Zuckerbucks’ – in de cel te gooien zodra hij president wordt. Ook hier gaat het over puur eigenbelang, maar dan meer voor eigen lijf en leden.

Durfkapitalisten maken pijnlijke keuze

Durfkapitalisten Marc Andreessen en Ben Horowitz zijn een week geleden eveneens omgeslagen naar Trump. Zij investeren met hun gelijknamige fonds in onder meer OpenAI en SpaceX. Andreessen & Horowitz beheert zo’n 42 miljard dollar aan vermogen.

Ze maken hun switch bekend in hun podcast The Ben & Marc Show. Dat is vooral pijnlijk voor Andreessen, die eigenlijk zijn hele leven voor Democratische kandidaten heeft gestemd. Horowitz geeft eveneens aan dat zijn keuze heel wat vrienden en zelfs zijn moeder zal ontstemmen.

Waarom ze nu dan toch voor Trump kiezen? Omdat dat beter is voor ‘de toekomst van de business, de technologie en de VS’. De miljardairs zijn bovendien tegen het reguleren van AI en voor het reguleren van cryptovaluta.

De druppel: belasting op meerwaarde

Maar ‘de druppel’ voor hen is het plan van Biden om vermogenswinsten op een andere manier te gaan belasten. Niet op de gerealiseerde winst, de centen dus, maar op de groei van de waarde in een jaar tijd.

Ze vrezen dat startups dan belastingen moeten gaan betalen op hun meerwaarde. Maar die meerwaarde bestaat vooral op papier en is niet aanwezig in cash geld. Dat vermindert de goesting om in startups te investeren. ‘Elk jaar wordt een deel van je portefeuille afgestript. Je gaat zo failliet.’

Cryptojongens gokken op regulatie

Cryptomiljardairs Cameron en Tyler Winklevoss zijn dan weer gevallen voor de belofte van Trump om cryptovaluta te reguleren. Ze vinden Trump ‘pro-Bitcoin, pro-crypto en pro-business’. Onder Biden wordt crypto vooral aangevallen als niet betrouwbaar.

De tweelingbroers zijn founder van het cryptoplatform Gemini. Ze zijn 2,7 miljard dollar waard. Aardig detail: zij claimen dat Zuckerberg het idee voor Facebook op Harvard van hen gejat heeft. Facebook heeft de rechtszaak daarover geschikt voor 65 miljoen dollar.

Windhanen bij Sequoia

Shaun Maguire, partner in het bekende fonds Sequoia Capital, steunt Trump sinds zijn veroordeling voor fraude. Hij klaagt op X de juridische oorlog aan tegen Trump en het ‘meten met twee maten’. Maguire beseft dat hij hierdoor ‘vrienden en business zal verliezen’.

Doug Leone, co-founder van Sequoia, neemt eerst afstand van Trump, om vervolgens vorige maand als een windhaan weer om te draaien. Hij maakt zich op X zorgen over het land, over het immigratiesysteem, het ‘uit de pan rijzende tekort’ en de ‘misstappen’ in het buitenlands beleid. Dat klinkt inderdaad al erg Trumpiaans.

Peter Thiel gokt op opvolger

Er is nog een reden waarom de techjongens steeds meer fan worden van Trump: dat is zijn running mate J.D. Vance. Eén van die fans is Peter Thiel, mede-oprichter van betaalplatform PayPal en van Palantir Technologies.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vance loopt in 2011 Thiel toevallig tegen het lijf. Dat gebeurt op de elite-universiteit Yale waar Vance met een beurs studeert. Thiel houdt daar een praatje over radicale innovatie, liefst met technologie en startups. Dat komt binnen bij de jonge student.

Vijf jaar later werkt Vance in Silicon Valley voor Mithril Capital, een investeringsfonds van Thiel. Dat fonds is op zoek naar technologische doorbraken. Thiel introduceert Vance ook bij Musk, Sacks en andere belangrijke spelers.

Vance is de nieuwe politiek startup

Zij zoeken politieke invloed, Vance zoekt een netwerk. Ze laten elkaar niet meer los, schrijft de Vlaamse krant De Morgen. Thiel steunt in 2020 de oprichting van Vance’s fonds, Narya Capital. Andere investeerders zijn Andreessen en Eric Schmidt (ex-ceo van Google).

Thiel vliegt mee naar Trumps hoofdkwartier in Mar-a-Lago in 2021, wanneer Vance steun vraagt voor de race om de Senaatszetel in Ohio. Hij bemiddelt zelfs bij dat gesprek en draagt 15 miljoen dollar bij aan Vances campagne.

Voor Thiel is Trump vandaag al passé, wegens te traag met radicale veranderingen, te chaotisch en onvoorspelbaar. Thiel gokt nu op een nieuwe politieke startup: Vance.

Hoe voorbereid is jouw organisatie op de nieuwe datawetgeving? Data governance helpt én biedt extra kansen

In samenwerking met Mobilee management & advies - Kunstmatige intelligentie en data leveren veel mogelijkheden. Tegelijkertijd moet je rekening houden met nieuwe Europese regelgeving als de Data Act en de AI Act. Data governance helpt niet alleen om hierop te anticiperen, het biedt ook extra kansen, vertellen experts Lorena Tol en Ralf Spiering.

Data governance
Lorena Tol en Ralf Spiering zijn data governance experts bij Mobilee.

Maakt jouw organisatie al gebruik van kunstmatige intelligentie? Nu de ontwikkelingen elkaar in rap tempo opvolgen, ontdekken steeds meer mensen de mogelijkheden van deze nieuwe technologie. Maar dit brengt ook nieuwe uitdagingen mee op het gebied van veiligheid, privacy en ethiek. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de kwaliteit van de verzamelde data en hoe verwerk en bescherm je deze?

Lorena Tol en Ralf Spiering, data governance experts bij Mobilee, leggen uit dat overheden dit willen reguleren door nieuwe wet- en regelgeving in te voeren. ‘Vanuit de Europese Unie komt er de Data Act en de AI Act aan, deze worden uiterlijk binnen twee jaar actief’, vertellen ze.

Veel bedrijven hebben echter nu hun dataverzameling en verwerking nog niet goed genoeg ingericht om te kunnen anticiperen op bestaande of nieuwe wetgeving. Dit zorgt bijvoorbeeld voor datalekken, problemen bij het naleven van bestaande wetgeving en inefficiënte datahandeling, stelt Spiering. Het is dan ook belangrijk om bewust om te gaan met data en technologie. Data governance is daar een belangrijk middel voor.

Wat is data governance?

‘Veel bedrijven onderzoeken nu wat de mogelijkheden en kansen zijn van AI. Zodra er een oplossing is gevonden om AI een plek te geven in de bedrijfsvoering adviseren we om snel en zorgvuldig het proces, de data, IT en afspraken te documenteren. Ook is het essentieel om vast te leggen wie de eigenaar van de data is, en wie ervoor verantwoordelijk is binnen de organisatie. Zo kun je later sneller en eenvoudiger anticiperen op wet- en regelgeving’, vertelt Spiering.

Data governance draait om het beheer van de beschikbaarheid, bruikbaarheid, integriteit en beveiliging van alle data die je als bedrijf verzamelt en gebruikt. ‘Het zorgt voor de structuren, kaders en richtlijnen om data effectief te kunnen managen’, legt Tol uit. ‘Het gaat niet alleen om het naleven van regels, maar onder andere ook om het verbeteren van de kwaliteit en veiligheid van de data.’

Welke kansen biedt data governance?

Data governance helpt om te anticiperen op nieuwe wetgeving. Maar het biedt ook andere kansen voor de organisatie. We lichten er vier uit.

#1 Onderbouwde beslissingen mogelijk maken

Een heldere data governance stelt organisaties in staat om de kwaliteit van hun data te verhogen. Wanneer de inputdata van de juiste kwaliteit is, is ook de outputdata van hogere kwaliteit. Met betrouwbare data kunnen leidinggevenden beter onderbouwde beslissingen nemen. ‘Een planningsoptimalisatietool kan bijvoorbeeld alleen maar goed werken als de juiste inputdata wordt geleverd. Als deze vervuild is, heeft dit impact op de output’, legt Tol uit.

#2 Overtuigingen en delen van successen

Veel organisaties willen datagedreven werken, maar vinden het moeilijk om de waarde van data aan de rest van de organisatie aan te tonen. Het wordt vaak gezien als ingewikkeld, duur en zonder concrete waarde.

Binnen data governance spelen data-ambassadeurs of change consultants daarom een cruciale rol. Zij zijn voortdurend bezig met het overtuigen van stakeholders, het delen van successen en het waarborgen van een succesvolle datatransformatie. Ze laten de rest van de organisatie zien wat waardevolle data een organisatie oplevert, maar ook hoe het kan lijden onder slechte data.

#3 Heldere verdeling van expertise en verantwoordelijkheden

Data governance draait om het scheppen van orde, bijvoorbeeld door op verschillende afdelingen data-experts aan te wijzen. Zo kun je snel de juiste mensen betrekken bij veranderingen of nieuwe projecten. Dit maakt het makkelijker om de benodigde kennis te verzamelen en snel beslissingen te nemen. En makkelijker om de nieuwe wetgeving te implementeren met de juiste personen.

#4 Verbindende rol

In haar werk als data governance-expert helpt Tol organisaties bij het optuigen van data governance frameworks. Ze ziet hierbij dat het vormen van een multidisciplinair kernteam een belangrijke succesfactor is. Data governance is namelijk de verantwoordelijkheid van de hele organisatie.

Spiering vult aan: ‘Data governance kan ook een verbindende factor zijn. Je overziet het hele speelveld van data management-initiatieven en kunt zaken met elkaar in verbinding brengen, organiseren en prioriteren. Het brengt alles bij elkaar en tilt het naar een volwassenheidsniveau.’

Tol is het hiermee eens: ‘Doordat je de juiste stakeholders met elkaar verbindt, kun je meer profijt halen uit nieuwe technologie.’

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Zo geeft Pieter van den Hoogenband goede presteerders dat extra duwtje

Hoe kun je mensen die al goed presteren net dat extra duwtje geven? MT/Sprout vraagt het aan Pieter van den Hoogenband. Als chef de mission krijgt hij supergemotiveerde mensen mee naar Parijs: Olympische sporters. 'Een goed team zorgt ook voor de mindere schakel.'

pieter van den hoogenband olympische spelen parijs chef de mission
Pieter van den Hoogenband moet als chef de mission zelf ook pieken in Parijs. Foto: Team Eiffel

Dienend leiderschap, dat is de basis voor Pieter van den Hoogenband in zijn rol als chef de mission van het Nederlands Olympisch team. TeamNL bestaat dit jaar uit zo’n 265 sporters, aangevuld met een twintigtal reserves.

Voor Van den Hoogenband (46) zijn dat ook de hoofdrolspelers. Hij faciliteert vooral, hoeft zelf niet in de spotlights te staan. ‘Wat je nooit uit het oog mag verliezen, is dat het draait om de sporters en daarom zet ik hen allemaal op één.’

Hij weet uit eigen ervaring hoe belangrijk dat is. Als zwemmer heeft hij zeven Olympische medailles weten te bemachtigen. Daarmee behoort hij tot de meest succesvolle sporters aller tijden.

Bovendien haalt TeamNL met zijn eerste aanstelling als chef de mission, voor de Spelen in Tokio van 2021, een recordaantal medailles. Dat maakt hem dé man om zes leiderschapslessen te delen over dat extra duwtje voor mensen die toch al goed presteren.

#1 Elke topprestatie is een teamprestatie

Met zijn eigen dertigkoppige team, de ‘internal games operation’, bereidt Van den Hoogenband de Olympische Spelen jarenlang voor. ‘Ik bouw aan de voorkant een sterk team, omring me met hele goede experts. Dat heb ik als sportman al geleerd, want in mijn ogen is iedere topprestatie een teamprestatie.’

Daarnaast werkt hij aan goede relaties in een groter teamverband: met het organiserend comité, het Internationaal Olympisch Comité en de verschillende landen. Om een ‘sterke Olympische familie’ te realiseren, wissel je informatie en kennis uit met elkaar.

Dankzij dat delen ontstaat ook een ‘sterk event’. Maar hoe dichter bij de Spelen, hoe meer de focus wordt verlegd naar de nationale ploeg. En naar de details. ‘Want daar worden de medailles mee gewonnen.’

#2 Neem allerlei scenario’s door

Met zijn team benoemt hij een aantal projecten en neemt hij heel wat scenario’s door. Denk aan herstel, voeding en de hitteproblematiek. ‘Allemaal zaken die een sporter kunnen beïnvloeden. Als wij daar enigszins invloed op kunnen uitoefenen, dan zullen we dat ook doen.’

Laat niets aan het toeval over dus, maar als dat toeval wél toeslaat, en reken maar dat dat gebeurt, dan proberen ze dat zo om te buigen dat ‘het toeval toch een beetje positief voor ons uitpakt’.

Hij heeft ‘dusdanig veel vertrouwen in dat team van experts’ dat ook voor onverwachte scenario’s wel een goede oplossing wordt bedacht. ‘Daar heb ik in Tokio ook op kunnen varen en dat geeft mij heel veel rust.’

En als dat team niet tot een oplossing komt, is er nog altijd het devies van zijn oude zwemcoach Jacco Verhaeren: you win or you learn. Je wint of je leert. ‘Zo heeft hij mij voorbereid op het nemen van onafhankelijke beslissingen op spannende momenten. Ik heb een hoop verliespartijen moeten incasseren om dat te leren.’

Lees ook: Hoe ga je om met medewerkers die overal een excuus voor hebben?

#3 Werk slimmer, niet harder

Bij de Olympische Spelen in Tokio in 2021 heeft TeamNL een recordaantal van 36 medailles gescoord. Van den Hoogenband gaat het in Parijs dus niet zo heel anders aanpakken. Goed communiceren, de lijnen kort houden en de atleten ‘in alle rust laten doen waar ze voor gekwalificeerd zijn.’

De sporters moeten op het beste moment kunnen pieken. ‘Maar ze verdienen ook dat de mensen op de achtergrond, zoals ik, mentaal en fysiek fit zijn. Daar heb ik de nodige voorbereidingen voor getroffen, zodat ik hen maximaal kan ondersteunen.’

Hierbij komt één van de belangrijkste lessen uit zijn sportcarrière van pas: hard werken, maar ook slim werken. ‘Ik heb door heel hard te werken de internationale top kunnen bereiken, maar ik werd pas succesvol toen ik slim ging werken. Mijn energie beter doseren, maar ook een individuele sport als zwemmen meer als een teamsport gaan organiseren.’

#4 Steun de zwakkere schakel

Als chef de mission krijgt hij geen dag rust, weet hij. ‘Het zijn hectische tijden, maar dat is geen excuus. Dat vind ik alleen maar fijn. Daar word ik rustig van, ik ervaar dat als iets prettigs. Daarbij is het wel belangrijk dat je steeds die urgentie voelt, dat je scherp blijft. En dat we elkaar als team scherp houden, dat we eerlijk zijn naar elkaar.’

Zijn oma Mia zei het al: de basis is rust, regelmaat en reinheid. Het gaat om de balans vinden en die behouden. Zelfs al worden er hele nachten niet geslapen. ‘Je moet daarvoor ook naar elkaar blijven kijken, met het eten, met de momenten van rust pakken. Ook wij moeten pieken op het juiste moment.’

Van den Hoogenband heeft daarbij nog een les geleerd uit de sport. ‘Een heel goed team zorgt tijdens de wedstrijd ook voor de mindere schakel. Wie dat is, en waarom dat zo is, is niet relevant. Je neemt even een bepaalde taak over, zodat iemand kan herstellen of aan meer zelfvertrouwen kan bouwen.’

Lees ook: Het verborgen gevaar van niet lullen maar poetsen voor topmanagers

#5 Aanpassen en weer doorgaan

Wat hij wel uit Tokio meeneemt – ‘uit de boezem van de Olympische ploeg’ – is de slogan accept, adapt and move on. ‘Accepteren dat de situatie zo is, een beroep doen op je aanpassingsvermogen en doorgaan. Het is dan aan mij om weer perspectief te geven.’

Dat adaptief vermogen is al heel erg goed ontwikkeld bij de Olympiërs, voegt hij eraan toe. Blessures, ziektes, diskwalificaties, voedselvergiftigingen: tegenslagen zijn er altijd. ‘En dat weten ze als geen ander. Ze streven allemaal naar de perfecte race, de perfecte wedstrijd. Maar in hun achterhoofd weten ze ook wel dat dat bijna een utopie is. Er gaat altijd wel iets mis.’

Het is vervolgens aan de coach om zo’n sporter op te vangen, niet aan Van den Hoogenband. ‘Natuurlijk is het handig dat ik vier Spelen heb meegemaakt, ik weet wat het inhoudt. Maar ik ben me er terdege van bewust dat ik nooit op de verkeerde stoel moet gaan zitten.’

‘Ik zal nooit met een belerend vingertje, alsof ik alle wijsheid in pacht heb, naar mensen gaan wijzen.’ Dat heeft ook geen zin, laat hij doorschemeren. ‘Sporters leren om heel eerlijk in de spiegel te kijken. Het zijn jouw Olympische Spelen, het is jouw wedstrijd en jouw medaille. Je leert dus niet te wijzen naar anderen en de schuld af te schuiven.’

Ervan leren, het een volgende keer anders en beter doen, dat is de enige optie.

#6 Inspireer de volgende generatie

Natuurlijk wil Van den Hoogenband dat ‘Nederland het heel erg goed doet’. Dat het als klein landje weer enorm hoog scoort in de medailles en de rankings. Tegelijkertijd wijst hij op de impact van de Spelen op de nieuwe generatie.

Op zijn eigen kinderen bijvoorbeeld. Alle vier zullen ze erbij zijn in Parijs. ‘Ze hebben zelf tickets gekocht voor allerlei sporten. Na afloop krijg ik hopelijk te horen hoe de Nederlandse Olympische ploeg hen geraakt en geïnspireerd heeft. Dat zou voor mij een groot succes zijn.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het goede voorbeeld geven, mag echt niet onderschat worden. Waar hij zelf enorm van kan genieten is true sportsmanship: sporters die elkaar respecteren, die op een eerlijke manier de strijd aangaan, op het scherpst van de snede, en elkaar zo beter maken.

Het komt binnen

Al even inspirerend vindt hij being humble in victory and gracious in defeat. ‘Dat je ook op een mooie, ingetogen, bescheiden manier de overwinning kunt vieren zonder dat je daarmee iemand pijn doet. En als je verliest, op een waardige manier je verlies pakt.’

Het zijn voorbeelden, meer nog waarden, die hij graag deelt: met zijn kinderen, zijn team en de Olympiërs. En die komen wel degelijk aan. Zo kreeg hij begin juli bij de presentatie van TeamNL van de hockeyheren de opmerking dat ze zijn speech over humble and gracious gemist hadden.

Die opmerking was eigenlijk grappig bedoeld, maar Van den Hoogenband vindt dat ook mooi. ‘Je moet het allemaal niet zo krampachtig serieus nemen. Het blijft mensenwerk. Maar als je dit soort dingen kunt aanreiken en dat ze erover nadenken, daar ben ik al tevreden mee.’

Lees ook: Vijf manieren om gemotiveerd te blijven uit de wetenschap