Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marketing

De laatste marketingtrends en best practices om de verkoop van jouw product of dienst aan te jagen.

Recente artikelen

i.s.m. Alphabet
Alphabet CEO Christel Reynaerts

Vol vertrouwen naar het nieuwe normaal

Wat doe je als leasemaatschappij tijdens een pandemie? Voor Alphabet blijkt de bedrijfsstrategie in tijden van corona prima bruikbaar. “Wij...

clock 3 min

i.s.m. CSU Groep BV
CSU Esmée Ficheroux

Innovatieve kracht, ook in coronatijd

De coronacrisis bracht het ondernemende en oplossingsgerichte DNA van familiebedrijf CSU extra naar boven. Bij de heropstart kreeg de schoonmaker...

clock 3 min

i.s.m. Dura Vermeer
Dura Vermeer CEO Job Dura

Dura Vermeer is stabiel baken in woelige baren

Wanneer je honderdvijfenzestig jaar bestaat, zijn er nog maar weinig zaken die je van de wijs brengen. Stabiliteit is de...

clock 3 min

i.s.m. Kadaster
Het Kadaster Marjolein Jansen en Frank Tierolff

Het Kadaster is datagericht, maatschappelijk en gedreven

Het Kadaster is een uniek publiek lichaam, want enig in zijn soort. Ook uniek omdat het Kadaster in het MT500-onderzoek...

clock 3 min

i.s.m. Hot ITem
Hot Item commercieel directeur Rob Honing

Doelen behalen met slim datagebruik

Duurzaamheid, CO2-reductie, verantwoord bouwen en Nederland helpen om de klimaatdoelstellingen te behalen. Ondernemers, de overheid en toezichthouders beseffen het belang...

clock 2,5 min

i.s.m. Auping
Koninklijke Auping Jan-Joost Bosman en Ine Stultjens

Een merk om van te houden

Koninklijke Auping is getransformeerd van beddenbouwer in een bedrijf gericht op klantbeleving en de wereld om hen heen. De productie...

clock 3 min

i.s.m. KwikFit
Kwikfit Directeur Pieter Bikker

Elektrische auto is kans voor mvo fastfitter

De snelle opkomst van de elektrische auto biedt KwikFit het komende decennium kansen. De aloude fastfitaanpak sluit namelijk mooi aan...

clock 3 min

i.s.m. Makro
Makro CEO Paulo Peereboom

Groothandel kan ook groots veranderen

Makro Nederland wordt bijzonder gewaardeerd door klanten, personeel en leveranciers, getuige een MT500-toppositie voor groothandels. Dat was twee jaar geleden...

clock 3 min

i.s.m. Technische Unie
Technische Unie CEO Jan Ferwerda

Circulair ondernemen is onderuitgaan

Onze weggooicultuur is aan vervanging toe. De afvalberg groeit en grondstoffen raken uitgeput. De natuur is een kringloop, zonder afval....

clock 3 min

i.s.m. Zilveren Kruis
Jan-Willem Evers, directeur Commercie bij Zilveren Kruis

‘Van voeding en bewegen tot omgeving en bedrijfscultuur: alles telt mee voor gezondheid’

Als partner van werkend Nederland brengt Zilveren Kruis gezondheid dichterbij voor honderden organisaties. De buitengewone coronaperiode benadrukt als nooit tevoren...

clock 3 min

i.s.m. ALD Automotive
ALD Automotive CEO Jeroen Kruisweg,

‘We geven realtime inzicht in de huidige mobiliteitsregeling en hoe je doelen realiseert’

Hoe we van A naar B gaan, hangt steeds meer af van de beschikbaarheid van de juiste informatie in combinatie...

clock 1,5 min

i.s.m. Eneco
Frank van Rees, Directeur Eneco Zakelijk

Samen voor een duurzaam Nederland

De energietransitie biedt kansen. Wij helpen de zakelijke markt omschakelen naar slimmer, schoner en duurzamer op een wijze die past...

clock 1,5 min

i.s.m. Holland Casino
Holland Casino CEO Erwin van Lambaart

Verantwoord spelen, in alle omstandigheden

Na gedwongen sluiting als gevolg van de coronamaatregelen in het voorjaar heeft Holland Casino hard gewerkt aan heropening. Gasten zijn...

clock 1,5 min

i.s.m. KPN
Erno Doorenspleet van KPN Security

Security is elkaar slimmer maken

Hackers richten zich in toenemende mate op de verstoring van vitale bedrijfsprocessen, zo stelt Erno Doorenspleet van KPN Security vast....

clock 1,5 min

i.s.m. Nedap
Ruben Wegman CEO Nedap

‘We doen gewoon echt gave dingen’

Van koeien en deuren tot gebouwen en winkelartikelen. Door digitale representaties te ontwikkelen, creëert Nedap waardevolle oplossingen voor verschillende markten....

clock 1,5 min

i.s.m. TUI
Arjan Kers, General Manager TUI Nederland

Service met een smile

De focus naar de toekomst is om TUI efficiënter, digitaler en robuuster te maken, aldus Arjan Kers, General Manager TUI...

clock 1,5 min

i.s.m. Alfa Accountants en Adviseurs
relatiemanager Robert Berendsen Alfa Accountants en Manon Berendsen

Goed werkgeverschap door de ogen van Alfa Accountants en adviseurs

Voor de één is het nog vooruitstrevend, voor de ander al jaren goed werkgeverschap. “Menselijkheid en betrokkenheid: het klinkt zo...

clock 1 min

i.s.m. Amsterdam UMC
Hans Romijn en Chris Polman Amsterdam UMC

Grootste zorgfusie geslaagd

Met slechts twee jaar op de teller en nu al zo’n hoge naamsbekendheid voor Amsterdam UMC: volgens bestuursvoorzitters Hans Romijn...

clock 1 min

Partnerartikelen

i.s.m. Asito
commercieel directeur Remko Stolk Asito

‘Resultaat begint met oprechte aandacht voor onze medewerkers’

Schoonmaakbedrijf Asito is in 1952 opgericht. Tegenwoordig bestaat het familiebedrijf uit 50 lokale vestigingen en ruim 9000 medewerkers. “Een schoonmaker...

clock 1 min

i.s.m. CSU Groep BV

Esmée Ficheroux (CSU) ‘Goed schoon draagt bij aan onze veiligheid’

Als schoonmaakbedrijf levert CSU diensten die dankzij corona duidelijk hoger worden gewaardeerd dan ooit. Bestuurder Esmée Ficheroux ziet daarin kansen...

clock 3 min

29 psychologische trucs waardoor klanten meer kopen

Zet een kalmerend muziekje aan in een winkel en kopers spenderen er meer tijd. Dat is een van de vele manieren...

clock 0,5 min

thecla schaeffer tony's chocolonely

Activistische marketing? Maak er geen winstdoel van, aldus Tony’s Chocolonely

Activisme en marketing: het gaat hand in hand, getuige een nieuwe video van chocolademerk Tony's Chocolonely. Wat zijn de kansen...

clock 3 min

online marktplaatsen online marktplaats webshop

Waarom ook jij een online marktplaats moet beginnen

Online marktplaatsen schieten momenteel als paddenstoelen uit de grond. Hoe komt dat? En wanneer is het interessant om ook een...

clock 4,5 min

Kom uit je bubbel en versla de algoritmes van social media

Check jij tussen het werken door ook regelmatig je timeline? Je bent lang de enige niet. Platforms zoals Facebook, Twitter...

clock 3 min

klanten binden met cadeaus's

Zo bind je klanten met cadeautjes

Met kleine, bijzondere cadeautjes kun je klanten aan je binden en stimuleren tot herhaalaankopen. Zo zet je relatiegeschenken slim in.

clock 4 min

i.s.m. KPN

Erno Doorenspleet (KPN Security): ‘Hackers zoeken de zwakste schakel tussen je leveranciers’

Thuiswerken, online zakendoen: corona geeft de digitalisering een enorme push. Maar het maakt bedrijven ook extra kwetsbaar voor cybercriminelen. ‘Hackers...

clock 3,5 min

Time to market verkorten én maatwerk leveren

Snel schakelen én maatwerk leveren? Zo verkort Yask de time-to-market

Snel schakelen en toch maatwerk leveren? Een uitdaging, maar dat het kan bewijst facilitair dienstverlener Yask. ‘Dankzij ons platform kunnen...

clock 3,5 min

Radio- of tv-reclames? Geloven ze niet in bij AFAS: ‘Je klanten raken erdoor geïrriteerd’

Leverancier van managementsoftware AFAS, je ontkomt er niet aan in Nederland: zowel in de sport-, theater- als muziekwereld sponsort het bedrijf...

clock 2 min

8 soorten klanten die je beter kan vermijden

Horrorklanten, iedere ondernemer (of werknemer) krijgt er vroeg of laat mee te maken. Deze acht archetypen staan voor de afnemers...

clock 1 min

Next level marketing: Renault geeft inwoners Frans dorp gratis auto

Hoe overtuig je mensen dat een elektrische auto niet alleen geschikt is voor de stad? Laat een heel dorp er...

clock 1,5 min

Salesforce

Hoe Salesforce zijn klanten door de crisis helpt: ‘Blijf dichtbij, dan weet je wat je voor ze kunt betekenen’

Michiel van Vlimmeren was nog geen half jaar general manager van Salesforce Nederland. In de MT Podcast Reputatiemakers vertelt hij...

clock 2,5 min

Hoe VanMoof-ondernemer Taco Carlier zijn marketingstrategie opnieuw uitvindt

Kun je wereldwijd blijven opschalen, terwijl je relatief weinig geld aan marketing uitgeeft? Nee, concludeert VanMoof-ondernemer Taco Carlier. 'Daar hoort...

clock 1,5 min

vanmoof taco carlier

Taco Carlier (VanMoof): ‘Aan marketing gaven we in de beginjaren nul euro uit’

Veel geld aan marketing uitgeven, daar geloofde Taco Carlier nooit zo in. Zijn fietsmerk VanMoof groeide desondanks uit tot een internationaal...

clock 3,5 min

Kijk, die Belgen delen wél AVG-boetes uit waar je wat aan hebt

10.000 euro boete na één klacht over een marketingmail? De Belgen laten zien dat je als bedrijf de boel op orde moet...

clock 2,5 min

6 dingen die je als retailer moet weten over betalen met QR-code 

Even de fotofunctie van je telefoon op een QR-code richten en... hoppa! Er is betaald. Steeds meer Nederlanders gebruiken een...

clock 3 min

Alle banken in Nederland staan te springen om zogeheten digital natives: mensen die de digitalisering van de financiële wereld kunnen bijbenen én mede kunnen vormgeven. Maar waar vind je zulke (meestal jonge) mensen? En minstens zo belangrijk: hoe krijg je ze vervolgens zover dat ze ook bij jou willen komen werken? Sinds de crisis staan de banken lang niet meer bij iedereen bovenaan het verlanglijstje. Hippe start- en scale-ups dingen volop mee naar de gunsten van dezelfde whizzkids, en velen kiezen liever voor een zelfstandigenbestaan dan voor een leven binnen de muren van wat wordt gezien als een logge corporate. Traditionele wervingscampagnes leveren daardoor steeds minder het gewenste resultaat op. Dus wat te doen als je in één jaar tijd 350 functies voor van die Digital Natives te vervullen hebt, zoals ABN Amro had in 2016? Nou, dan begin je dus níet zomaar overal je verhaal rond te bazuinen, vertelt recruitmentmarketeer Rutger Groenewegen. Want dat heeft toch niet zoveel zin. Als niet de goede mensen staan te luisteren, kun je maar beter je mond houden. Wat doe je dan wel? Je gaat eerst op zoek naar waar jouw doelgroep zich bevindt. Generation T bereikt Voor ABN Amro bleek dat The Next Web te zijn, een online platform waar technologie en innovatie centraal staan, en dat zich helemaal richt op ‘Generation T’, waarbij de T voor Tech staat. Samen werd een contentstrategie bepaald, waarbij de redactie van The Next Web zich ontfermde over thema’s die de bank aandroeg. Dat resulteerde in een serie spraakmakende en vernieuwende artikelen over onderwerpen als Open Banking (PSD2), Blockchain, Design Thinking, en e-commerce. Onderwerpen die de doelgroep duidelijk wisten te boeien, want elk artikel werd ruim 12.000 keer gelezen, met een gemiddelde leestijd van bijna 5 minuten. En – voor ABN Amro het belangrijkst: het leidde ook nog eens tot conversie. De bank wist naar aanleiding van de artikelenserie maar liefst 18.600 kwalitatief goede sollicitaties te ontvangen, die uiteindelijk resulteerden in 377 nieuwe collega’s. ‘Een succesformule’, noemt Groenewegen de case dan ook. Volgens hem maakt het duidelijk hoe je dankzij een ‘ongewone’ samenwerking impact kunt maken in je doelgroep. ‘Voor ons is het een gedurfde campagne waar we ons naast de Amazons en Facebooken van deze wereld internationaal positioneren als digital brand.’ En dat lef miste zijn uitwerking dus niet. ‘Uit onderzoek blijkt dat digital natives steeds meer overwegen om bij ons te komen werken.’ Dansen in het bejaardenhuis Voor contentmarketeers is het een mooie les. Het gaat in de eerste plaats niet alleen om de kwaliteit van je verhaal, het gaat er vooral om dat je je verhaal afstemt op aan wíe je het vertelt. Want hoe belangrijk het ook is dat het verhaal van je organisatie consistent wordt uitgedragen, verschillende doelgroepen verdienen toch altijd een eigen benadering. Veel marketeers stappen veel te makkelijk over dat uitgangspunt heen. Ze denken dat iedereen hun content op voorhand interessant zal vinden, zonder zich werkelijk te verdiepen in de informatiebehoefte van de beoogd lezer of kijker. Het is vaak als die Specsavers-reclame met de dansinstructrice in het bejaardenhuis. Daarvan voel je ook op voorhand aan: dat gaat hem niet worden. Verkeerde boodschap, verkeerd publiek. 4 tips Hoe moet het dan wel? 4 tips: Tip 1. Begin met het einde in gedachten Contentmarketing is geen promotie. Maar elke actie die je start moet wel een doel hebben. Wat wil je dat mensen met jouw content gaan doen? Zich op een nieuwsbrief abonneren? Een video sharen? De keus is aan jou, maar zorg dat je content op een natuurlijke wijze leidt tot een specifieke actie. En bedenk voordat je iets gaat maken in elk geval wat je ermee bereiken wilt. Tip 2. Identificeer je buyer persona Random content naar buiten brengen is een slecht idee. Probeer daarom altijd scherp na te denken wie je wilt bereiken, voordat je iets communiceert. En maak dat profiel zo gedetailleerd mogelijk. De bedenker van de term ‘buyer persona’ is Tony Zambito. Hij heeft het over 6 dingen die je over je doelgroep moet vaststellen: Wie ze zijn Wat ze willen bereiken Welke doelen hun gedrag bepalen Hoe ze denken Hoe ze iets kopen Waarom ze een koopbeslissing maken Als je die 6 dingen van je doelgroep in kaart hebt gebracht, is het veel makkelijker om je content daarop te laten aansluiten. Tip 3. Stel je buyer journey vast Om je content te laten aansluiten bij de doelgroep moet je niet alleen weten wie je precies voor ogen hebt, je moet ook weten hoe hij of zij tot een aankoopbeslissing komt. En zelfs in welke fase iemand zit. Is het de oriëntatiefase, waarin je vooral op de voordelen van een bepaald product moet ingaan? Of weet iemand al iets van een onderwerp, en gaat het nu om de uiteindelijk keuze tussen merk A of merk B? Wat zijn de uitdagingen van de doelgroep? De problemen waar ze mee zitten? Hun angst en hun dromen? In deze fase komt het allemaal aan de orde, om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van wat er speelt. Tip 4. Bepaal boodschap, format en kanaal Pas als je jouw buyer persona en jouw buyer journey in kaart hebt, wordt het tijd aan de productie van content te gaan denken. Welk verhaal slaat aan bij je doelgroep, denk je? In welk format kun je dat verhaal het best gieten? In een whitepaper, een video, een webinar, een blogartikel? Of is een post op Twitter misschien ook al genoeg? En als je voor een vorm hebt gekozen, hoe zorg je dat die bij de juiste mensen belandt? Moet je nog voor jouw verhaal adverteren, om te zorgen dat het gelezen wordt? Voor een maximaal effect is het aan te raden meerdere vormen te kiezen, en die onderling aan elkaar te verbinden. Infographics op sociale media bijvoorbeeld, die koppelen aan online verhalen, die vervolgens weer doorverwijzen naar een whitepaper. Zo zorg je dat de doelgroep altijd wel ergens jouw verhaal kan oppikken. Want alle content, hoe inherent goed die ook is, wordt pas waardevol en effectief als hij ook geconsumeerd en gewaardeerd wordt door het juiste publiek.

Meer leads én omzet genereren? Dit is het geheim

Vaker in de cijfers duiken, de groei en revenue voor ogen houden, duidelijke doelen stellen en meer creativiteit en emotie...

clock 4,5 min