Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

QuantWare regelt 20 miljoen voor grotere quantum chip – Canada slaat terug met importheffingen

Ook nieuws: ING koopt 20 procent van Van Lanschot Kempen, Eventix fuseert met Franse collega, autofabrikanten krijgen uitstel van CO2-doelen en AI-sollicitaties bezorgen werkgevers hoofdpijn.

quantware matthijs rijlaarsdam alessandro bruno
Foto: Rebekka Mell

1. QuantWare klaar voor krachtigere chips

Het Delftse QuantWare heeft 20 miljoen euro opgehaald om krachtigere quantumchips te ontwikkelen. De Series A-ronde werd geleid door Invest-NL en Innovation Quarter, met deelname van het Europese EIC Fund. Bestaande investeerders als Forward.one en QDNL Participations stortten ook bij.

QuantWare levert zijn processor en diensten al in twintig landen. Met het verse kapitaal wil de startup van Matthijs Rijlaarsdam en Alessandro Bruno verder groeien met een nieuwe technologie die chips mogelijk maakt met meer qubits, de belangrijkste bouwblokken die quantumcomputers krachtiger maken dan de supercomputers van vandaag.

Op dit moment scoort Google met een chip die 105 qubits bevat, het systeem uit Delft zou 1 miljoen qubits mogelijk moeten maken – al wil Rijlaarsdam tegenover MT/Sprout niet kwijt op welke termijn.   

Lees ook: ‘We gaan met onze chips zo snel mogelijk naar 1 miljoen qubits’

2. Canada slaat terug met importheffingen

De importheffingen die de VS oplegt aan Mexico en Canada gaan dinsdag in, Canada reageert met tarieven van 25 procent op Amerikaanse producten. ‘Onze heffingen blijven gelden tot de Amerikaanse tarieven worden opgeheven’, aldus de Canadese premier Justin Trudeau, die zei klaar te zijn voor een handelsoorlog. De heffingen hebben een totale waarde van 30 miljard Canadese dollar. Over drie weken gaat die importheffing ook gelden voor nog eens 125 miljard Canadese dollar aan goederen.

De beurzen in de VS sloten maandag 1,5 tot 2,5 procent lager nadat Trump duidelijk had gemaakt dat hij zijn plannen doorzet. Ook China staat een extra heffing van 10 procent te wachten. Ook dat land belooft terug te slaan, met hogere tarieven voor de import van Amerikaanse landbouwproducten.

3. ING koopt 20 procent Van Lanschot Kempen

ING breidt zijn belang in private bank Van Lanschot Kempen uit tot 20 procent. De grootbank bezat al 2,7 procent van de aandelen van zijn Bossche branchegenoot, kocht onlangs 7,2 procent bij en wil dat percentage de komende tijd laten oplopen tot 20,3 procent. Daarover heeft ING overeenstemming bereikt met huidig aandelenbezitter Reggeborgh Groep. Hoeveel ING betaalt, wordt niet meegedeeld.

Van Lanschot Kempen bestaat al bijna driehonderd jaar en richt zich met name op vermogende klanten, zowel particuliere als bedrijfsmatige beleggers. Het is vooral actief op de Nederlandse en Belgische markt. ING wil met deze stap zijn positie in de markt van vermogensbeheer versterken, maar laat in het midden of het gaat om het begin van een volledige overname of slechts een financiële deelneming.

4. Ticketbedrijf Eventix gaat op in Franse collega

De Nederlandse online ticketverkoopservice Eventix wordt overgenomen door zijn Franse collega Weezevent. Na de deal gaat de combinatie verder onder de naam Weeztix. Beide bedrijven blijven hun eigen producten en marktstrategie ontwikkelen, aldus een persbericht. Ook volgens Joost Aanen, ceo van Eventix, zullen bestaande klanten niets merken van de verandering.

Eventix, in 2015 opgericht door Aanen en Chris de Jong, was vorig jaar een van de snelstgroeiende jonge bedrijven van Nederland, met een omzet van ruim 8 miljoen en 50 werknemers. Gebruikers zitten ook in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Engeland en Turkije. Weezevent is ongeveer twee keer zo groot, gerekend in netto omzet.

5. Autofabrikanten krijgen uitstel van CO2-doelen

Europese autofabrikanten krijgen twee jaar extra tijd om de doelstellingen voor minder CO2-uitstoot te halen. Europese Commissie-voorzitter Ursula von der Leyen bevestigde maandag dat voorstel. De nieuwe norm wordt daarmee verschoven van één naar drie jaar. Uiteindelijk moeten de bedrijven nog steeds minder CO2 uitstoten met hun auto’s.

Ook blijven de eerder aangekondigde boetes boven de concerns hangen, stel dat de modellen vanaf 2027 te veel blijven uitstoten. ‘Bedrijven moeten de doelstellingen halen, maar dit betekent meer ademruimte voor de industrie’, aldus Von der Leyen. ‘Elk jaar dat de auto-industrie de uitstoot nog langzamer vermindert, wordt de klimaatcrisis erger en houden wij geen ademruimte meer over’, reageerde Donald Pols, directeur van Milieudefensie, tegenover het ANP.

6. En dan dit: AI-sollicitaties kosten bedrijven bergen werk

Bedrijven zijn steeds meer tijd kwijt aan het doorspitten van irrelevante sollicitaties als gevolg van met AI opgestelde cv’s. Wereldwijd gaat het om gemiddeld 9,24 dagen per uitstaande vacature, blijkt uit onderzoek onder 4.000 bedrijven in tien landen in opdracht van hr-platform Remote waarover Emerce schrijft.

Maar liefst 81 procent van de ondervraagde Nederlandse hr-specialisten geeft aan in de afgelopen zes maanden door AI gegenereerde cv’s te hebben ontvangen met valse informatie. De stortvloed aan AI-cv’s van ongekwalificeerde kandidaten leidt ertoe dat bijna de helft van de Nederlandse bedrijven minder tijd kan besteden aan het beoordelen van elke sollicitatie.

Rondje funding 💸

  • Het Rotterdamse Avery heeft 3 ton opgehaald om recruitment te verbeteren met AI-software. De startup claimt 25 launching customers te hebben in zes landen, de funding komt van Builders Startup Studio.
  • Alex Buis en Krijn Rijshouwer hebben met Lemni, dat de klantenservice ondersteunt met AI-agents, 3,3 miljoen euro opgehaald in een pre-seed financieringsronde geleid door de Amerikaanse investeerder Sequoia.

Wat we ook lazen:

  • Prada heeft 1,5 miljard dollar over voor concurrent Versace (Bloomberg)
  • Inflatie loopt toch weer op: 3,8 procent in februari (CBS)
  • Waarom is Nederland kampioen in het switchen naar Whatsapp-concurrent Signal? (Techcrunch)
  • PostNL: Tien miljoen extra voor meer pakketkluizen (Emerce)
  • Zzp-handhaving hakt erin voor honderden private opleiders (FD)
  • Brekr gered door EcoMotion, dat eerder ook de failliete e-bikemaker QWIC overnam (Bright)