Jan-Willem Evers, directeur Commercie bij Zilveren Kruis, gelooft heilig in gedragsverandering. “Als het gaat om de gezondheid van medewerkers schieten bedrijven al snel in een oplossingsgerichte reflex. Hoe bied ik ondersteuning bij een burnout? Welke bedrijfsfysiotherapie helpt bij lage rugklachten? Daar helpen we natuurlijk graag bij, maar gezondheid gaat verder dan niet ziek zijn. Het is verweven met bedrijfscultuur, openheid en goed leiderschap. Alles telt mee! Nemen organisaties dat als uitgangspunt, dan zien we duurzame gedragsverandering ontstaan. Met lagere uitval en snellere re-integratie tot gevolg; simpelweg een gezondere werkvloer.”
Buitengewone periode
Evers spreekt van een heftige tijd, waarbij het soms voelt als schaken op verschillende borden. “Toen corona de kop op stak, ging onze aandacht direct uit naar de veiligheid van onze medewerkers. We zagen bij vrijwel alle werkgevers dezelfde prioritering. Maar als zorgverzekeraar hebben wij ook de taak om toegang tot goede zorg te faciliteren. Onder hoge druk leidde dit tot een knap steunpakket met vergaande afspraken en miljarden euro’s continuïteitsbijdragen. Een groot compliment voor alle betrokkenen.”
Organisaties maken nu de balans op. Als het gaat over duurzame inzetbaarheid is dit pas het begin. Hoe draag je als werkgever zorg voor medewerkers en blijf je betrokken? Evers: “Meedenken zit in de haarvaten van ons bedrijf. Juist nu. Want hoe houdt een onderneming bij thuiswerken verbinding? Het teamgevoel brokkelt immers af. We zien per sector verschillende uitdagingen, met als gemene deler de noodzaak voor verbindend leiderschap.”
Gezondheid en omgeving
Gezonde voeding en bewegen zijn natuurlijk belangrijk. Maar Zilveren Kruis benadrukt de invloed van de omgeving op gezond gedrag. Evers: “De thuissituatie, de balans werk-privé, relaties, de bedrijfscultuur en thuiswerken; het telt allemaal mee als het gaat om gezondheid. We zien ook verwachtingen van medewerkers veranderen: betrokkenheid van werkgevers op het gebied van gezondheid was nog nooit zo belangrijk.”
“Deze ontwikkelingen nemen wij mee in onze dienstverlening en ons collectieve aanbod. Daardoor kunnen wij nu sectorspecifieke collectieve zorgverzekeringen aanbieden met vergoedingen die precies aansluiten bij het werk. Dit is het resultaat van jarenlange samenwerkingen, data-analyses, gesprekken met medewerkers, leidinggevenden en zorgrapporten. Een aanbod waar we bijzonder trots op mogen zijn.”
Sectorspecifieke oplossingen
De sectorspecifieke benadering van Zilveren Kruis levert toegespitste oplossingen voor medewerkers. “Zo hebben we, samen met TNO, voor de industriesector de app ‘Gezond de klok rond’ ontwikkeld. Wisselende diensten trekken namelijk ook een wissel op gezond gedrag. De app voorziet medewerkers individueel van beweegtips en voedings- en slaapadviezen. Uit onderzoek blijkt dat gebruikers gemiddeld een uur extra slapen én minder maagklachten ervaren.”
“Een andere maatwerkoplossing bieden we binnen de vervoerssector. We zien daar in toenemende mate stressgerelateerde klachten door bijvoorbeeld agressie bij reizigers. Daarom ondersteunen we met weerbaarheidstrainingen. En soms kan een oplossing heel eenvoudig zijn. Denk aan aanvullende vergoedingen voor steunzolen bij staande beroepen, zoals in het onderwijs. Allemaal extra’s, passend bij het werk.”
Vliegwiel gezondheidswinst
Het maatwerk is mogelijk dankzij de jarenlange samenwerking met bedrijven, vertelt Evers. “De meerwaarde van onze collectiviteiten is tweeledig. Deelnemers zijn actiever met gezondheid bezig. Dit leidt tot minder verzuim, lagere uitval en snellere re-integratie. Voor dergelijke groepen met gelijke kenmerken kunnen wij efficiënter passende producten (laten) ontwikkelen. Het verdiende voordeel geven wij vervolgens weer terug aan onze verzekerden middels aantrekkelijke premies. En hoe meer deelnemers in een collectiviteit, des te betere afspraken wij kunnen maken voor de hele groep. Daarom geloof ik echt in de meerwaarde van collectiviteiten: een kweekvijver voor innovaties en een vliegwiel voor gezondheidswinst.”
Gezondere maatschappij
De vergaande sectorkennis van Zilveren Kruis is Achmea-breed opgebouwd, benadrukt Evers. “Vanuit zorg kunnen we bijvoorbeeld de koppeling maken met inzichten uit de pensioensector en inkomensverzekeringen. Die waardevolle verbinding gebruiken wij bij de doorontwikkeling van onze producten en diensten.” Zo wordt de bouwsector gefaciliteerd met snelle toegang tot zorg bij een hernia.
In de consultancy ligt de focus juist op jonge medewerkers met burnoutklachten. “Zij schakelen eenvoudig telefonische hulp in van een psycholoog. Een andere succesvolle innovatie is Mirro. Deze online zelfhulptool met snel en gericht advies hebben andere verzekeraars zelfs van ons overgenomen. Inmiddels is het onderdeel van de markt”, vertelt Evers trots. “En met onze app Zilveren Kruis Wijzer heeft iedereen binnen 25 minuten toegang tot advies van een Nederlands sprekende medisch expert. Dat geldt voor verzekerden én niet-verzekerden. Zo brengen we gezondheid een stukje dichterbij voor iedereen. Dat is toch het mooiste wat er is?”