Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

‘We doen gewoon echt gave dingen’

In samenwerking met Nedap - Van koeien en deuren tot gebouwen en winkelartikelen. Door digitale representaties te ontwikkelen, creëert Nedap waardevolle oplossingen voor verschillende markten. In die Digital Twin-technologie loopt het bedrijf uit het Gelderse Groenlo voorop, zegt CEO Ruben Wegman.

Ruben Wegman CEO Nedap
Je leest nu: ‘We doen gewoon echt gave dingen’

Nedap staat oorspronkelijk voor Nederlandsche Apparatenfabriek. De volledige naam gebruikt de onderneming al een tijdje niet meer, maar het zegt iets over de rijke historie van het in 1929 opgerichte bedrijf. Toen produceerde Nedap de bakelieten knopjes van radiotoestellen; anno 2020 is het een state-of-the-arttechnologiebedrijf dat zich onder meer in de wereld begeeft van artificial intelligence, Digital Twin-technologie en radio frequency identification (RFID).

Technology for life

Nedap is al lang geen fabriek meer, maar het DNA van toen zit er nog steeds in, zegt Ruben Wegman. “Nedap heeft altijd de klant centraal gesteld. Wij rusten niet voordat onze toepassingen optimaal werken. Sterker nog: vaak is de prijs die wij berekenen afhankelijk van het succes van onze producten.”

‘Je kunt de wereld alleen veranderen met briljante producten’

‘Technology for Life’ is het motto van Nedap. De ruim 750 medewerkers ontwikkelen technologie die ervoor zorgt dat mensen kunnen excelleren in hun werk. Of het nu een chip is die nauwgezet de activiteit van koeien in de gaten houdt (“een soort fitbit”), software om inzicht te krijgen in voorraden of een systeem om de administratieve druk voor zorgprofessionals te verlichten: de programmeurs, UX-designers, salesmensen en andere Nedap-medewerkers werken er wereldwijd met volle toewijding aan.

People excellence

Alleen met de beste mensen en de juiste drive kun je het beste voor je klanten bereiken, vindt Wegman. “Als je de wereld wilt veranderen met producten die er echt toe doen, kan dat alleen met briljante producten. We doen gave dingen en dat is precies de reden dat mensen bij ons willen werken. Onze mensen creëren met elkaar hoge toegevoegde waarde. Die waarde investeren we weer in nieuwe mensen en R&D, waardoor je een zelfversterkend effect krijgt.”

Oké, nog één treffend voorbeeld. Nedap bouwde Ons Wondzorg, een applicatie waarmee zorgmedewerkers de wonden van hun patiënten kunnen monitoren. Wegman: “Deze software is ontwikkeld door een technisch geneeskundige die bij ons is komen werken omdat hij bij Nedap de meeste impact kan hebben. Dat zegt genoeg, toch?”