Winkelmand

Geen producten in je winkelmand.

Elektrische auto is kans voor mvo fastfitter

In samenwerking met KwikFit - De snelle opkomst van de elektrische auto biedt KwikFit het komende decennium kansen. De aloude fastfitaanpak sluit namelijk mooi aan bij het eenvoudiger onderhoud en kan ook nog compleet mvo-verantwoord. Directeur Pieter Bikker, verantwoordelijk voor de zakelijke markt, legt uit.

Kwikfit Directeur Pieter Bikker
Je leest nu: Elektrische auto is kans voor mvo fastfitter

“De elektrische auto (EV) heeft grote invloed op het autoservicebedrijf. In 2030 zal 30 tot 40% van het Nederlandse wagenpark elektrisch zijn. Subsidies en steeds strengere emissie-eisen voor autofabrikanten – die daardoor meer elektrische modellen moeten leveren – alsmede de toetreding van een flink aantal nieuwe Chinese EV-fabrikanten zijn belangrijke drivers.”

“Aan een benzine- of dieselmotor valt behoorlijk wat te sleutelen, maar een elektro-motor is vrijwel onderhoudsvrij. Wat resteert is voornamelijk werk aan banden, ruiten en airco. Verder voorzien wij dat het overblijvende onderhoud relatief eenvoudig van aard zal zijn en dat software-updates ‘over the air’ zullen gaan. Conclusie: het sleutel- en merkspecialistische werk neemt af.”

Fastfitting

KwikFit is sinds 1981 in Nederland actief en heeft 1100 werknemers in 170 vestigingen. Het bedrijf stamt uit Groot-Brittannië (1971) en is groot geworden met fastfitting: vervanging van snel slijtende delen, zoals uitlaten, schokbrekers, accu’s en banden. Met een probleem kon je zó de werkplaats in lopen, waar de klus direct werd geklaard. Dit revolutionaire ‘klaar terwijl u wacht’-concept nam een grote vlucht.”

“De eerste koerswijziging kwam echter met de opkomst van de katalysator. Die vereist een veel hoogwaardiger uitlaatsysteem, dat aanzienlijk langer meegaat en nauwelijks nog hoeft te worden vervangen. Bikker: “De uitlatenbusiness is marginaal geworden, maar wordt in toenemende mate vervangen door ruitvervanging en -reparaties, onze snelst groeiende productgroep. Wat we gedaan hebben in de communicatie is niet de consument centraal stellen, maar onze opdrachtgevers: de lease-maatschappijen en verzekeraars. Ruitschade is namelijk een ‘gestuurde’ markt: krijgt een verzekerde of leaseklant ruitschade, dan wordt die direct naar ons gerouteerd. Dat behoeft nauwelijks marketing, waardoor de prijs van het ruitherstel omlaag kan.”

Klantperceptie

Terugkomend op de elektrische auto ziet Bikker interessante mogelijkheden voor KwikFit: “De techniek en het bijbehorende onderhoudsprofiel van een elektrische auto past wonderwel bij ons aloude fastfitconcept. Geen ingewikkelde reparaties en onderhoud, maar vooral banden, ruiten en airco. We moeten natuurlijk wel wat meer doen dan slechts ons businessmodel van dertig jaar geleden uit de kast pakken. We kijken uiteraard goed naar de technische en economische ontwikkelingen en vooral ook naar de percepties van onze klanten. Maar de aansluiting is er zeker. Die gaan we verder uitbouwen en ons daarin onderscheiden.”

Bikker is niet bang voor nieuwe toetreders nu het onderhoudswerk versimpelt. “We zitten al veertig jaar in een buitengewoon competitieve markt, waarin je alleen kunt overleven door je continu te verbeteren en aan te passen. Wij bieden een service die naadloos aansluit bij de verwachting van onze klanten. Een heldere formule, prima prijs-prestatieverhouding en een naamsbekendheid van maar liefst 92%. Klanten kunnen makkelijk online afspraken maken voor bezoek aan ons fijnmazige vestigingennetwerk. En onze bedrijfsvoering is geheel transparant: een klant weet bij ons altijd vooraf waar hij aan toe is. Zoals vaste prijzen; geen verrassingen achteraf.”

A+++++

Pieter Bikker:‘We kijken vooral ook naar de percepties van onze klanten’

Mvo is een belangrijke pijler voor KwikFit en het bedrijf werkt volgens de principes en richtlijnen van NEN-ISO 26000. Veiligheid en milieu hebben een hoge prioriteit. Bikker: “Voor de veiligheid van ons personeel bezien we continu of procedures, technieken en gereedschappen beter kunnen. Ook onze klanten krijgen de volle aandacht: zo wordt in het kader van onze 9-stapswielenprocedure de correcte montage van banden altijd door twee monteurs gecheckt, zodat een klant nooit met een los wiel kan vertrekken.”

“Verder werken we al sinds 1994 volgens een milieuhandboek en zijn we VACO MVO+-gecertificeerd. In 2018 hebben we onze eerste gasloze, CO2-neutrale garage laten bouwen; die heeft energielabel A+++++. Op basis van de ervaringen met deze garage zullen we al onze nieuw te bouwen vestigingen energieneutraal opzetten met toepassing van zonnepanelen, vloerverwarming en intelligente ventilatoren die in de winter warme lucht naar de vloer sturen. Verder zijn alle vestigingen overgeschakeld op ledverlichting en slimme energiemeters.”

“In 2025 willen we onze CO2-uitstoot met een kwart hebben verlaagd. Voor oliebeurten wordt de olie uit grote kartonnen bakken met een milieuvriendelijke, afbreekbare kunststof binnencoating betrokken. Daardoor ontstaat er geen chemisch afval, zoals vroeger met plastic kleinverpakkingen; noodzakelijk vanwege de vele specificatieverschillen van automotoren. Het concept van deze ‘bag-in-box-oliebar’ hebben wij samen met onze olieleverancier ontwikkeld en gratis aan de hele branche ter beschikking gesteld. Daarop hoeven we niet te concurreren!”