Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Techbusiness

Techbusiness is het platform van MT dat business maakt van technologie. Ga voor briljante business en snelle groei naar techbusiness.nl


Robo-Volvo’s

Volvo heeft op de openbare weg in Spanje drie onbemande auto’s 200 kilometer lang achter een vrachtwagen laten rijden. Doel van het robotautoproject: brandstof besparen. De drie Volvo’s tuften geheel zelfstandig met een snelheid van 85 kilometer per uur. Camera’s, radar en lasersensoren hielden de chauffeurloze wagens op het juiste spoor, via een draadloze verbinding kopieerden ze exact de route die de vrachtwagen nam. Meer over robotrijden op techbusiness.nl/industrie

Windows 8-feest in Taiwan

Nog vier maandjes slapen tot de officiële lancering, maar de beurs Computex in Taiwan stond al bol van de laptops en tablets die draaien op Windows 8. Het moet de belangrijkste Windowsversie ooit worden. Met het besturingssysteem wil de gigant uit ­Redmond zijn ooit zo vanzelfsprekende plek op de computer terugveroveren, die steeds vaker draait op software van Google of Apple en door tablets en smartphones steeds mobieler wordt. Meer over Computex op techbusiness.nl/hardware

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BigQuery in Nederland

Het Nederlandse Crystalloid Innovations weet klant- en verkoopinformatie zó snel en fijnmazig te analyseren, dat business voorspelbaar wordt. De motor daarachter is BigQuery, een nieuwe dienst van Google die snelle data-analyse mogelijk maakt. Crystalloid had de primeur. Google gebruikt zelfs een klantcase van hen om te laten zien hoe goed het met Big Data overweg kan. Meer over Crystalloids helderziendheid op techbusiness.nl/ict

 >> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

An Lemaire (Chemours) wil vooral rust, maar ‘mensen doen er alles aan om bang en boos te blijven’

Premium - 15 juni 2023, die datum staat nog altijd in haar geheugen gegrift. An Lemaire, directeur van Chemours Nederland, krijgt na de uitzending van 'De pfas-doofpot' van Zembla de spotlights vol op zich gericht. Ze wordt zelfs verweten 'kil en berekenend' over te komen. 'Dat is wel heftig, vooral als je weet dat je dat helemaal niet bent.'

an. lemaire directeur chemours nederland
An Lemaire is sinds mei 2021 directeur van Chemours Nederland.

Gratis verder lezen?

Maak snel en eenvoudig een gratis account en krijg toegang tot premium artikelen.

Of heb je al een account? Log dan in.

Om dit bericht te kunnen lezen moet je ingelogd zijn

Vestibulum id ligula porta felis euismod semper. Donec ullamcorper nulla non metus auctor fringilla. Duis mollis, est non commodo luctus, nisi erat porttitor ligula, eget lacinia odio sem nec elit. Donec id elit non mi porta gravida at eget metus.

Integer posuere erat a ante venenatis dapibus posuere velit aliquet. Morbi leo risus, porta ac consectetur ac, vestibulum at eros. Etiam porta sem malesuada magna mollis euismod. Curabitur blandit tempus porttitor. Maecenas sed diam eget risus varius blandit sit amet non magna.

Microsoft-topman Nadella blundert én geeft voorbeeld voor lerende organisatie

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Microsoft-topman Nadella blundert én ziet kansen, hij is daardoor het voorbeeld van een leider aan een lerende organisatie. Want leren doe je niet alleen op school, maar ook op de werkvloer - elke dag weer. Een lerende cultuur in de organisatie draagt bij aan verbondenheid en innovatie. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je leren op de werkvloer?

BVO Steve Nadella lerende organisatie
Foto: Brian Smale/Microsoft via Getty Images

Satya Nadella, die in 2014 het Microsoft ceo-stokje overnam van Steve Ballmer, wordt vaak gezien als leider die een lerende cultuur voorstaat. Op zijn eerste werkdag stuurde Nadella een mail naar alle werknemers, waarin hij schreef: ‘I fundamentally believe that if you are not learning new things, you stop doing great and useful things.’ Zo zette hij meteen de deuren open naar een werkvloer waar een growth mindset de ruimte krijgt.

Groeicultuur

Als je als organisatie relevant wilt blijven in de toekomst, is een cultuur waarin continu leren centraal staat onmisbaar. Mensen werken dan meer samen, durven meer risico te nemen en innoveren meer, zo is te lezen in het boek Cultures of Growth van Mary C. Murphy.

Een groeicultuur heeft ook effect op je medewerkerstevredenheid en op de verbondenheid aan jouw bedrijf, voegt Mathijs de Boer toe, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Als werknemers vertrekken omdat ze geen ruimte hebben om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, dan is dat een probleem. Zeker in het licht van de huidige arbeidsmarktkrapte.’

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe stimuleer je jouw medewerkers om zichzelf continu te ontwikkelen? Hieronder 5 tips.

#1 Geloof dat leren iedere dag mogelijk is

Als je als leidinggevende het lerend vermogen wil aanboren in jouw team, is het nodig zelf te geloven dat leren iedere dag mogelijk is. ‘Dat jij nieuwsgierig bent naar je eigen leerkansen’, aldus De Boer. ‘Verder ben je ervan overtuigd dat de ontwikkeling van jouw mensen bijdraagt aan de bovenliggende doelen van de organisatie en uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie.’ Daar begint het volgens De Boer mee. ‘Dat is de basis.’

Overigens hebben mensen niet óf een growth óf een fixed mindset – het idee dat capaciteiten een vast gegeven zijn en dat die nooit veranderen. We zijn allemaal een mix, zegt De Boer. ‘Mensen in een fixed mindset geven sneller op bij uitdagingen en denken vaak – onterecht – dat ze het niet aankunnen. Die medewerkers kun je stimuleren te reflecteren op de vragen: waardoor word jij ‘uitgelokt’ naar een fixed mindset? Hoe kun je die situaties herkennen en uiteindelijk zo ombuigen dat je ervan leert?’

#2 Maak oefenen onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden

Leren kan gaan om formeel leren, zoals het volgen van trainingen en opleidingen. En je hebt het leren via het informele circuit – op de werkvloer bijvoorbeeld.

Integreer het oefenen daarin als onderdeel in het dagelijks werkleven, zegt De Boer. ‘Er zijn zo veel momenten op een werkdag die je kan gebruiken om te leren. Je kunt je vaardigheden om te luisteren, samenvatten en door te vragen oefenen, door bijvoorbeeld een presentatie aan collega’s te starten met een prikkelende stelling. Die momenten die dan volgen bieden je veel kansen om sneller te leren.’

#3 Ga op zoek naar microculturen waar het al wel werkt

Elke bedrijf kent wel een afdeling, team of projectgroep waarin al met elkaar een leercultuur is gecreëerd. ‘Waar bijvoorbeeld ruimte is voor kwetsbaarheid, waar feedback wordt omarmd. Dat soort microculturen vind je in iedere organisatie terug, zelfs in organisaties waarin de focus vooral ligt op presteren.’

Ga daar naar op zoek. Ontdek hoe het komt dat het ze lukt om leren in het werk te integreren. Leer daarvan.

Professionals kijken volgens De Boer nog te veel naar dat wat níet goed gaat. ‘Op het moment dat je kijkt naar zaken die wel werken, geeft dat energie aan jouw team. Het stemt hoopvol. Zo ontstaat bijvoorbeeld ruimte voor verandering, die wel breed wordt gedragen.’

#4 Creëer een veilige werksfeer

Om terug te komen op Microsoft-topman Nadella, in het boek Hit Refresh vertelt de ceo openlijk over een blunder die hij maakte op een congres voor vrouwen in de IT-wereld. Daar raadde Nadella het publiek aan níet om salarisverhoging te vragen, ‘maar vertrouwen te hebben in het systeem dat jou de juiste beloning zal geven.’

Met die uitspraak werd hij om de oren geslagen. Nadella bood later publiekelijk zijn excuses aan, en zei dat hij het ‘compleet bij het verkeerde eind had’. De ceo erkende dat hij een kostbare les had geleerd en de programma’s binnen Microsoft, gericht op het dichten van de salariskloof, volledig steunde.

Volgens De Boer was Nadella zich ervan bewust dat in deze blunder ook een kans lag. ‘Namelijk om medewerkers te laten zien dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, en openlijk te spreken over je fouten. Want als je wilt innoveren, moet er ruimte zijn om te falen. Zolang je er maar van leert.’

#5 Houd je blik op de horizon

Medewerkers stimuleren te leren draait om de lange termijn. Dat is soms lastig, aangezien in veel bedrijven vooral wordt gekeken naar kortetermijnresultaten en naar prestaties.

De Boer: ‘Het kost inspanningen om een lerende cultuur te creëren. Maar: maak er werk van. Want medewerkers in een growth mindset-organisatie zijn uiteindelijk productiever, en dat heeft weer een positief effect op de resultaten van de hele organisatie.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

Bas van der Veldt zwerft elke week uren door zijn bedrijf Afas: ‘De vrije rol is de reden van mijn bestaan’

Een kapotte lamp hier, een praatje met de schoonmaker daar. Ceo Bas van der Veldt van softwarebedrijf Afas zwerft elke week een paar uur door zijn bedrijf. Want een directeur die alleen maar vergadert, verliest het zicht op zijn organisatie.

bas van der veldt afas software
Bas van der Veldt, de ceo van Afas. Foto: Afas

In de kerstvakantie heb ik mijn agenda opnieuw ingericht, of eigenlijk: de basis onder mijn agenda opnieuw ontworpen. Dat was nodig omdat wij bij Afas vanaf januari vier in plaats van vijf dagen in de week werken. Ergens moest ik dus tijd winnen.

Vanuit een nieuw bestand ging ik lekker aan de slag. Overleggen die normaal een uur duren, terugschroeven naar drie kwartier. En in plaats van één keer in de twee weken, één keer in de drie weken afspreken, om maar eens wat te noemen.

En wat ik vooral deed: blokken ‘vrij’ inplannen. Een paar keer per week, een paar uur achter elkaar.

Nóg meer vrij?

Ik snap dat je denkt: ‘Van der Veldt, wanneer werk jij eigenlijk nog wél? Je had toch ook al elke week een dag vrij?’ Klopt. Maar als ik tijd vrij plan, betekent dat niet dat ik niks doe.

Ik ben ervan overtuigd dat de reden van mijn bestaan als ceo mijn vrije rol is. Dat geldt trouwens ook voor directeuren en hogere managers: je zit niet midden in het werk, maar hebt de ruimte om erover na te denken. Je kunt je verbazen over dingen die anderen allang normaal zijn gaan vinden. Die inzichten helpen je weer bij het nemen van beslissingen.

Druk, druk, druk

Daar moet je wel wat voor doen. Anders kun je al uittekenen hoe het gaat: je rent van afspraak naar afspraak (terwijl de meeste overleggen echt prima zonder jou kunnen), gaat helemaal op in de waan van de dag en overziet daardoor het geheel niet meer.

Je organisatie glijdt, zonder dat je het doorhebt, een kant op die je helemaal niet wilt. Vervolgens moet je consultants inhuren die met ‘een frisse blik’ gaan kijken wat er nou eigenlijk aan de hand is in je bedrijf. En externen binnenhalen is zo’n beetje het allerslechtste idee ooit, zoals ik in een eerdere column al schreef.

Lees ook: Volgens Bas van der Veldt lijdt Nederland aan outsourceritis: ‘Doe dingen zelf!’ 

Op zwerftocht

Je moet als ceo of directeur zélf aan de bak. Als een soort binnenstebuitenbestuurder – iemand die de organisatie door en door kent, én er nieuwsgierig naar is.

Daarvoor gebruik ik dus die vrije tijd. Elke week zwerf ik een uur of twee, drie door ons Clubhuis en Theater. Ik kijk wat er gebeurt, en praat met Jan en alleman. En dat gaat van de kleinste details tot grote ingewikkelde vragen. Ik zie patronen, dingen die werken, en dingen die minder goed gaan. En daar bedenk ik dan samen met collega’s slimme oplossingen voor.

Loop even met me mee. Dan krijg je een idee.

Duizend-en-een dingen

Tijdens mijn wandelingen zie ik bijvoorbeeld dat een lampje stuk is (hop, belletje naar de technische dienst). Ik tref een schoonmaakster van wie ik weet dat ze erg ziek is geweest en vraag haar hoe het nu gaat.

Ik schuif tijdens de lunch even aan bij onze collega’s van Finance om te praten over de laatste CSRD-acties (hoe zien zij CSRD, als gedoe of als een kans?).

En ik vraag iedereen: wat heb je gedaan op je vrije vrijdag?

Ik zie wanneer onze sportzaal gebruikt wordt, hoe druk het is in ons entreecafé, en maak een praatje met klanten die een cursus komen volgen (‘hoe werk jij met Afas’).

Ik tref hr-directeur Britt Breure, die een dag in de week meeloopt bij Facilitair (ja, ook zij zorgt dat ze weet wat er gebeurt). Ze vertelt me: ‘Wist je dat we daar dus twee uur per dag bestek sorteren? Op de knietjes bakken met messen, vorken en lepels uitzoeken? Dat lijkt me niet de bedoeling.’

Nee, dat is niet de bedoeling inderdaad. Samen googelen we een halve minuut en daar is ie hoor: de besteksorteermachine. Die bestellen we natuurlijk. Zodat onze collega’s hun tijd weer aan andere dingen kunnen besteden.

Een AI-assistent voor de AI-assistent

Soms duiken we wat verder de diepte in. Een tijd geleden was ik op Support, de afdeling die klantvragen beantwoordt en incidenten oplost. We krijgen hierbij hulp van Jonas, onze AI-assistent. Altijd met een medewerker ertussen, zodat we zicht houden op de resultaten.

En naar dat laatste ben ik natuurlijk nieuwsgierig. Het bleek dat Jonas ongeveer 10 procent van de vragen goed beantwoordde. Dat is op zich hoopgevend, als je bedenkt hoe enorm veel vragen wij op een dag krijgen. Tegelijkertijd willen we dat percentage natuurlijk verhogen.

Toen ik doorvroeg over de vragen die we binnenkrijgen, ontdekten we dat klanten die ook lang niet altijd goed stellen. Een beetje de categorie: ‘de salarisverwerking doet het niet’. Zo’n vraag kún je ook nooit in één keer goed beantwoorden. Je hebt eerst meer informatie nodig.

We bedachten (tromgeroffel): de vragen moeten beter, en vooral concreter. Zodat Jonas het antwoord goed kan opzoeken. En dat verbeteren van de vraag, moeten we niet zelf willen doen, daar kunnen we óók AI voor inzetten.

Minder tijd, meer plezier

Inmiddels is onze AI-instuurhulp live. Als een klant een vraagt instuurt, krijgt die eerst een hele trits verduidelijkingsvragen: om hoeveel medewerkers gaat dit, in welke periode gebeurt dit, enzovoort.

Dat scheelt onze klanten én onze supportmedewerkers ongelofelijk veel tijd, en het percentage goede antwoorden van Jonas schiet omhoog. Daar wordt het leuker en beter van. Precies zoals we het graag willen.

Lees ook deze columns van Bas van der Veldt:

Microsoft-topman Nadella blundert én geeft voorbeeld voor lerende organisatie

In samenwerking met Boertien Vergouwen Overduin - Microsoft-topman Nadella blundert én ziet kansen, hij is daardoor het voorbeeld van een leider aan een lerende organisatie. Want leren doe je niet alleen op school, maar ook op de werkvloer - elke dag weer. Een lerende cultuur in de organisatie draagt bij aan verbondenheid en innovatie. Maar hoe doe je dat? Hoe stimuleer je leren op de werkvloer?

BVO Steve Nadella lerende organisatie
Foto: Brian Smale/Microsoft via Getty Images

Satya Nadella, die in 2014 het Microsoft ceo-stokje overnam van Steve Ballmer, wordt vaak gezien als leider die een lerende cultuur voorstaat. Op zijn eerste werkdag stuurde Nadella een mail naar alle werknemers, waarin hij schreef: ‘I fundamentally believe that if you are not learning new things, you stop doing great and useful things.’ Zo zette hij meteen de deuren open naar een werkvloer waar een growth mindset de ruimte krijgt.

Groeicultuur

Als je als organisatie relevant wilt blijven in de toekomst, is een cultuur waarin continu leren centraal staat onmisbaar. Mensen werken dan meer samen, durven meer risico te nemen en innoveren meer, zo is te lezen in het boek Cultures of Growth van Mary C. Murphy.

Een groeicultuur heeft ook effect op je medewerkerstevredenheid en op de verbondenheid aan jouw bedrijf, voegt Mathijs de Boer toe, business development manager bij trainingsbureau Boertien Vergouwen Overduin. Hij helpt organisaties en professionals leren te leren. ‘Als werknemers vertrekken omdat ze geen ruimte hebben om zichzelf persoonlijk te ontwikkelen, dan is dat een probleem. Zeker in het licht van de huidige arbeidsmarktkrapte.’

Maar hoe werkt dat in de praktijk? Hoe stimuleer je jouw medewerkers om zichzelf continu te ontwikkelen? Hieronder 5 tips.

#1 Geloof dat leren iedere dag mogelijk is

Als je als leidinggevende het lerend vermogen wil aanboren in jouw team, is het nodig zelf te geloven dat leren iedere dag mogelijk is. ‘Dat jij nieuwsgierig bent naar je eigen leerkansen’, aldus De Boer. ‘Verder ben je ervan overtuigd dat de ontwikkeling van jouw mensen bijdraagt aan de bovenliggende doelen van de organisatie en uiteindelijk bijdraagt aan de ontwikkeling van de organisatie.’ Daar begint het volgens De Boer mee. ‘Dat is de basis.’

Overigens hebben mensen niet óf een growth óf een fixed mindset – het idee dat capaciteiten een vast gegeven zijn en dat die nooit veranderen. We zijn allemaal een mix, zegt De Boer. ‘Mensen in een fixed mindset geven sneller op bij uitdagingen en denken vaak – onterecht – dat ze het niet aankunnen. Die medewerkers kun je stimuleren te reflecteren op de vragen: waardoor word jij ‘uitgelokt’ naar een fixed mindset? Hoe kun je die situaties herkennen en uiteindelijk zo ombuigen dat je ervan leert?’

#2 Maak oefenen onderdeel van de dagelijkse werkzaamheden

Leren kan gaan om formeel leren, zoals het volgen van trainingen en opleidingen. En je hebt het leren via het informele circuit – op de werkvloer bijvoorbeeld.

Integreer het oefenen daarin als onderdeel in het dagelijks werkleven, zegt De Boer. ‘Er zijn zo veel momenten op een werkdag die je kan gebruiken om te leren. Je kunt je vaardigheden om te luisteren, samenvatten en door te vragen oefenen, door bijvoorbeeld een presentatie aan collega’s te starten met een prikkelende stelling. Die momenten die dan volgen bieden je veel kansen om sneller te leren.’

#3 Ga op zoek naar microculturen waar het al wel werkt

Elke bedrijf kent wel een afdeling, team of projectgroep waarin al met elkaar een leercultuur is gecreëerd. ‘Waar bijvoorbeeld ruimte is voor kwetsbaarheid, waar feedback wordt omarmd. Dat soort microculturen vind je in iedere organisatie terug, zelfs in organisaties waarin de focus vooral ligt op presteren.’

Ga daar naar op zoek. Ontdek hoe het komt dat het ze lukt om leren in het werk te integreren. Leer daarvan.

Professionals kijken volgens De Boer nog te veel naar dat wat níet goed gaat. ‘Op het moment dat je kijkt naar zaken die wel werken, geeft dat energie aan jouw team. Het stemt hoopvol. Zo ontstaat bijvoorbeeld ruimte voor verandering, die wel breed wordt gedragen.’

#4 Creëer een veilige werksfeer

Om terug te komen op Microsoft-topman Nadella, in het boek Hit Refresh vertelt de ceo openlijk over een blunder die hij maakte op een congres voor vrouwen in de IT-wereld. Daar raadde Nadella het publiek aan níet om salarisverhoging te vragen, ‘maar vertrouwen te hebben in het systeem dat jou de juiste beloning zal geven.’

Met die uitspraak werd hij om de oren geslagen. Nadella bood later publiekelijk zijn excuses aan, en zei dat hij het ‘compleet bij het verkeerde eind had’. De ceo erkende dat hij een kostbare les had geleerd en de programma’s binnen Microsoft, gericht op het dichten van de salariskloof, volledig steunde.

Volgens De Boer was Nadella zich ervan bewust dat in deze blunder ook een kans lag. ‘Namelijk om medewerkers te laten zien dat het oké is om je kwetsbaar op te stellen, en openlijk te spreken over je fouten. Want als je wilt innoveren, moet er ruimte zijn om te falen. Zolang je er maar van leert.’

#5 Houd je blik op de horizon

Medewerkers stimuleren te leren draait om de lange termijn. Dat is soms lastig, aangezien in veel bedrijven vooral wordt gekeken naar kortetermijnresultaten en naar prestaties.

De Boer: ‘Het kost inspanningen om een lerende cultuur te creëren. Maar: maak er werk van. Want medewerkers in een growth mindset-organisatie zijn uiteindelijk productiever, en dat heeft weer een positief effect op de resultaten van de hele organisatie.’

Lees ook:

Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? Ontdek Lift Up!: de podcast over leren, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Krijg inzichten van experts uit het veld om vandaag nog te groeien. Met welke kennis stap jij uit op de top floor?

Ontdek Lift Up!

De wereld verandert razendsnel. Ontdek welke skills je moet ontwikkelen om maatschappelijke en technologische veranderingen de baas te blijven. Skills als samenwerken, kritisch denken en zelfregulering bijvoorbeeld.

Lees meer

BVO Bites is een gloednieuw leerconcept om het maximale uit jezelf te halen. Ontvang gratis één week lang elke dag een audiobite via WhatsApp en leer nieuwe skills op het gebied van timemanagement, communicatie, leiderschap en persoonlijke effectiviteit.

Lees meer

Wil je je persoonlijk en professioneel ontwikkelen én meer uit je leiderschap halen? Volg dan een Strategisch Leiderschapsprogramma. Het leidt je naar de volgende carrièrestap. Bekijk snel welke programma’s we aanbieden.

Lees meer

Als een van de grootste trainingsbureaus van Nederland weten wij hoe belangrijk mensen zijn voor organisaties. Met onze trainingen spelen wij optimaal in op de ontwikkelbehoefte van leiders, zodat zij écht het verschil kunnen maken.

Lees meer

We volgen ontwikkelingen binnen leren en ontwikkelen op de voet en haken daar regelmatig op in met nieuwe trainingen, leerconcepten en innovaties. Wil je hier als eerste alles over weten? Via onze nieuwsbrief krijg je elke maand de laatste ontwikkelingen in je mailbox!

Lees meer
/

Moderne leiders kijken eerst naar binnen: ‘Je moet antwoord geven naar jezelf’

Emoties op de werkvloer, weerstand tegen verandering en onderlinge spanningen - als leider moet je er dagelijks mee dealen. De oude aanpak van strak sturen en controle werkt niet meer, zegt leiderschapsexpert Lia de Beer. 'Effectieve leiders nemen een pauze en kijken naar binnen.'

lia de beer werkprofessor

Als leider kun je nog zo hard roepen dat je team moet veranderen, als je zelf niet begint met zelfreflectie, bereik je weinig. Dat is de belangrijkste les die Lia de Beer in ruim twintig jaar als leiderschapsexpert heeft geleerd. In de nieuwste aflevering van de podcast De Werkprofessor vertelt ze over haar visie op modern leiderschap.

‘Leiderschap begint en eindigt bij jezelf. Je moet volledig de verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gevoelens, emoties en gedachten’, zegt De Beer. Ze merkt dat veel leiders moeite hebben met deze benadering. ‘We zijn vaak geneigd om te zeggen: “Ik word nu boos of geïrriteerd, omdat jij zoiets stoms zegt.” Maar effectieve leiders nemen eerst een pauze en kijken naar binnen.’

Boven- en onderstroom

De Beer weet waar ze over praat. Als interim-manager en organisatieadviseur begeleidde ze talloze teams en organisaties door verandertrajecten. Ze schreef meerdere boeken, waaronder NLP bij stress en burn-out en Teflon jurkjes en blonde pruiken. Momenteel werkt ze aan een nieuw boek over wat zij ‘diepziend leiderschap’ noemt.

In haar werk maakt De Beer onderscheid tussen de ‘bovenstroom’ en ‘onderstroom’ in organisaties. ‘De bovenstroom is alles wat je kunt vastleggen: prestatie-indicatoren, processen, contracten. De onderstroom is wat je voelt, wat er niet gezegd wordt. De roze olifant op de vergadertafel die niemand durft te benoemen.’

Veel organisaties richten zich vooral op die bovenstroom, merkt De Beer. ‘Ze denken: we moeten nu even dat jaarplan maken of dat budget aftikken. Die roze olifant komt later wel.’ Maar dat is volgens haar kortzichtig: ‘Die onderstroom gaat niet weg. Als je er niets mee doet, zie je het terug in een hoog ziekteverzuim of mensen die in polonaise de organisatie verlaten.’

Wiel van leiderschap en verandering

Om dit te voorkomen werkt De Beer met het ‘wiel van leiderschap en verandering’, een model met negen leiderschapsenergieën die nodig zijn voor succesvolle verandering. Een cruciaal element daarin is het meenemen van het verleden. ‘Je moet kijken: wat is waardevol en nemen we mee? En wat laten we achter?’

wiel van leiderschap en verandering
Het wiel van leiderschap en verandering.

Deze aanpak past volgens De Beer beter bij de nieuwe generatie werknemers. ‘Je ziet dat zij niet meer passen in een oude hiërarchische cultuur. Als je aan goed personeel wilt komen, zul je iets moeten veranderen.’

Ze sluit af met een treffende metafoor: ‘Een rivier ontstaat bovenaan de berg. Als leider ben je in staat om die rivier boven al een beetje te kanaliseren om te voorkomen dat elk jaar het dorp overstroomt. In plaats van de mensen beneden te leren dweilen en zandzakken voor de deur te zetten.’

Drie takeaways uit de podcast:

  • Leiderschap begint bij zelfbewustzijn – Een goede leider neemt verantwoordelijkheid voor eigen emoties en communiceert hier open over.
  • De onderstroom in organisaties mag niet genegeerd worden – Onuitgesproken spanningen en niet-erkende gevoelens kunnen grote impact hebben op prestaties en samenwerking.
  • Verandering vereist een gestructureerd proces – Het wiel van leiderschap en verandering helpt om inzicht te krijgen in waar een verandering vastloopt en hoe leiders effectief kunnen sturen.

Beluister de nieuwste aflevering van de podcast ‘De Werkprofessor’. Of abonneer je via de podcast-app van jouw keuze. Nieuwe afleveringen verschijnen elke twee weken op maandag.

Heb je vragen of input? Neem dan contact op met Wendy van Ierschot via [email protected]. Benieuwd naar de volgende gast in ‘De Werkprofessor’ of wil jij als eerste de teaser van de volgende aflevering horen? Volg dan ‘De Werkprofessor’ op LinkedIn.