Strategisch leiderschap vereist een brede blik en het vermogen om naar de toekomst te kijken. Een visie hebben is hierbij cruciaal. Het ontwikkelen van een toekomstscenario vraagt om een duidelijk beeld van waar je als organisatie voor staat of wilt staan; welke waarden staan in jouw organisatie centraal? Door dit als basis van je strategie mee te nemen, blijft het karakter van de organisatie overeind en ben je zowel voor je medewerkers als voor je omgeving herkenbaar.
Daarnaast is het bij het vormgeven van een strategie belangrijk om te weten wat er in de context speelt. Welke trends en ontwikkelingen zijn van belang in jouw branche, voor je organisatie, voor je klanten en voor je medewerkers? Als leider moet je ervoor zorgen dat je over deze informatie beschikt en deze kunt doorvertalen naar de juiste strategische keuzes.
Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen. Door hierbij methodisch te werk te gaan, kun je er als leider voor zorgen dat je alle relevante aspecten hierin meeneemt. Zo wordt jouw strategie geen weerspiegeling van je stokpaardjes en blinde vlekken.
Lees ook: Hoe reageer jij als manager op veranderingen? De 3 pijlers van strategisch leiderschap
Van strategie naar executie
Als je tot een fantastische strategie gekomen bent, wil je deze natuurlijk ook gerealiseerd zien. Hoe zorg je ervoor dat een strategie ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd? Je kunt natuurlijk het ontwikkelen en uitvoeren van een strategie als twee losstaande processen zien, maar eigenlijk zijn het natuurlijk onderdelen van één verhaal. Je kunt met de manier waarop je je strategie vormt en/of finetuned het proces van uitvoering al behoorlijk beïnvloeden.
Het is voor de kwaliteit van de strategie zelf belangrijk om de input van voldoende vertegenwoordigers uit de organisatie te gebruiken. Maar door de mensen die het uiteindelijk gaan uitvoeren al mee te nemen in het ontwikkelingsproces, zijn zij bovendien mede-eigenaar van deze strategie en nemen zij makkelijker en meer vanzelfsprekend een rol in de executie ervan.
Waar ligt jouw kracht als leider?
Er is geen mens (ook geen leider) die alles kan. Krachtig leiderschap begint dan ook met een flinke dosis zelfinzicht: wat is jouw toegevoegde waarde en wat heb jij nodig om die optimaal te kunnen inzetten in jouw rol? En voor welke aspecten moet je juist een beroep doen op andere mensen?
Verschillende fasen in het proces van ontwikkeling en uitvoering van een strategie vereisen verschillende kwaliteiten. Sommige mensen zijn sterke visionaire leiders, terwijl anderen juist heel vaardig zijn in het realiseren van plannen. Om dit in kaart te brengen is de Birkman-methode een effectief hulpmiddel.
Ontdek de nieuwe podcast van BVO: Lift up!
Welke kennis wil jij naar een hoger niveau tillen? In de podcast ‘Lift Up!’ zoek je samen met experts de ‘verdieping’ op met thema’s als persoonlijke en professionele ontwikkeling.
lees verderZes aanknopingspunten voor impact
Als leider heb je verschillende knoppen waaraan je kan draaien om jouw mensen te helpen zo goed mogelijk de strategie vorm te geven. Een greep uit de dingen die een leider kan doen:
- Geef richting aan je mensen. Je moet goed kunnen uitleggen waarom een verandering wordt ingezet en dit ook meermaals voordoen (zodat medewerkers het weten en snappen). Door daarbij ook steeds met jouw mensen in dialoog te gaan over het verhaal en goed te luisteren naar hun reacties, krijg je bovendien input, die je helpt om de boodschap voor hen aansprekend en relevant te maken en houden.
- Kweek vertrouwen en enthousiasme dat de nieuwe strategie voor de organisatie (en voor hen als medewerkers zelf) een goede koers is. Dat doe je door jouw eigen passie hiervoor openlijk en persoonlijk over te brengen. Jouw energie inspireert.
- Maak duidelijk wat de medewerkers kunnen bijdragen (wat moeten ze doen). Voor jouw mensen stelt het gerust dat zij helder hebben wat je van hen verwacht. Vervolgens is het van belang ook hier de dialoog over te (blijven) voeren en mensen te complimenteren met alles wat ze hierin al laten zien.
- Faciliteer dat mensen kunnen en mogen ontwikkelen wat zij nodig hebben om mee te kunnen in de verandering. Als je medewerkers zowel individueel als in teamverband kunnen meegroeien met de ambities van de organisatie, geeft dit energie.
- Beloon gewenst gedrag en de gewenste resultaten op een zichtbare manier. Dat kan op heel veel manieren, niet in de laatste plaats door hier persoonlijk aandacht aan te besteden.
- Wees zelf zichtbaar als lerende professional die bijdraagt aan de strategie en blijf hierop aanspreekbaar. Daar hoort ook bij dat je als leider laat zien dat je niet alles weet en kan. Als jij openlijk leert van je fouten en hulp vraagt als je het niet alleen kan of wil, stimuleert dat meer dan alleen woorden.
Een dynamische toekomst vormgeven
Strategisch leiderschap is in de turbulente tijden van vandaag geen lineair proces. Het vereist een combinatie van vooruitzien, aanpassingsvermogen en de capaciteit om een diversiteit aan leiderschapsstijlen in te zetten. Door voortdurend te navigeren tussen het vormen en uitvoeren van strategieën, kunnen leiders hun teams effectief aansturen in tijden van verandering.
Door zicht te hebben op je eigen sterke en zwakke punten, en aan de slag te gaan met de zes aanknopingspunten voor impact, geef je optimale strategische sturing aan je organisatie.