Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Strategie

Over missie en visie. En hoe je deze vertaalt naar een lange termijn strategie, zodat je stap voor stap je doelen haalt.

Recente artikelen

Trip advocaten

Juridische adviespraktijk met gedegen praktische oplossingen

Trip Advocaten & Notarissen heeft met 80 juristen, verspreid over Drenthe, Groningen en Friesland, de meest uitdagende juridische adviespraktijk in...

clock 1 min

strategie, innovatie, medewerkers, vertrouwen

Medewerkers laten uitblinken? 6 cruciale eigenschappen die helpen

De autoritaire, alles controlerende leider is passé. Maar hoe moet het dan wel? De manager van morgen slaagt erin gewone...

clock 2,5 min

BMC financieel plan

Zo ga je in 6 simpele stappen van je Business Model Canvas naar een goed financieel plan

Hoe de #$$#^%* start je met een goede financiële prognose voor je onderneming? Die vraag krijgt MT/Sprout-expert Wout Bobbink vaak...

clock 4,5 min

i.s.m. TIAS School for Business and Society
innoveren innovatie

Wil je innoveren? Wacht dan niet tot iemand ‘Eureka!’ roept

Als je wil innoveren heeft het geen zin om te wachten op die ene geniale inval, betoogt Carla Koen, hoogleraar...

clock 3,5 min

Wat is de relatie tussen co-creatie en cloud volgens u? ‘Cloud, mobile en de mogelijkheid om overal online te zijn, zijn een voorwaarde voor succesvolle co-creatie. In het traditionele businessmodel wordt er eerst gebrainstormd en marktonderzoek gedaan, vervolgens wordt er een prototype gemaakt die in een lab-omgeving wordt getest alvorens het naar de markt wordt gebracht. Niet alleen duurt dat soms maanden of zelfs jaren, het moment dat de klant feedback kon geven op het product ligt helemaal achteraan in het proces. Om klanten onderdeel te maken van je productiecyclus is het noodzakelijk om zo vroeg mogelijk in het ontwikkelstadium hun mening te vragen. Co-creatie is daarvoor de manier en doordat onze wereld steeds digitaler wordt, is dat ook steeds eenvoudiger en laagdrempeliger mogelijk. De time-to-market wordt hiermee drastisch ingekort.’ Hoe zoekt Picnic die co-creatie met zijn klanten? ‘Een mooi voorbeeld is ons assortiment. We zijn gestart met een basisassortiment, waarvan we op dat moment al wisten dat het daar niet bij zou blijven. Dan zijn er twee mogelijkheden: we hadden een marktonderzoeksbureau kunnen inschakelen die we voor een flink bedrag zouden kunnen laten onderzoeken welke productwensen er bij onze klanten leven, of we konden direct contact zoeken met onze klanten en het hen zelf vragen. We hebben voor dat laatste gekozen. In onze boodschappenapp staat er bij iedere productcategorie een knop ‘Mis je iets?’. Klanten kunnen daarmee aangeven welke producten ze graag aan het assortiment toegevoegd willen zien. Zijn er meer dan vijf aanvragen voor hetzelfde product, dan voegen we dat toe. In het begin kregen we – mede doordat we toen ook nog niet zoveel klanten hadden – een paar tientallen assortimentsaanvragen per week. Inmiddels zijn dat er duizenden per week, het is dan ook een heel populaire feature in de Picnic App. Klanten laten ons graag weten wat ze missen, maar ook wat ze goed vinden. Die betrokkenheid van klanten bij ons bedrijf is heel belangrijk.’ Zijn er nog andere co-creatieprojecten binnen Picnic? ‘Jazeker. Zo werken we voor onze elektrische voertuigen samen met diverse leveranciers. We hebben eerst het voertuig zelf ontwikkeld en kopen vervolgens onderdelen in. Daarnaast hebben we een aantal partners waarmee we het voertuig optimaliseren. Met die partners bekijken we steeds opnieuw of het ontwerp voor de auto kan worden geoptimaliseerd. Die wens voor continue verbetering zit diep in het bedrijf. Inmiddels rijden er zo’n driehonderd van deze wagens door Nederland.’ En hoe zit dat intern met die samenwerking? ‘Het opvallende van co-creatie is dat zodra je op deze manier werkt en je organisatie groeit, dezelfde dynamiek terug te vinden is in je eigen bedrijf. Zo waren we in het begin op ons TQ [Picnic spreekt niet over een headquarter, maar over een techquarter – red.] bezig om de processen in ons warehouse te analyseren om ze met die informatie te kunnen verbeteren. We hebben inmiddels geleerd dat dit model prima werkt als je een bepaalde grootte hebt als bedrijf, maar dat het niet schaalbaar is. We hebben de autonomie en verantwoordelijkheid voor de processen verlegd naar de betreffende teams in de organisatie en we zagen dat daar direct heel concrete verbeteringen uit voortkwamen die we op de basis van de cijfers niet hadden kunnen bedenken. Zo is er in ons warehouse een heel eenvoudige oplossing geïmplementeerd om snel te kunnen zien waar je als order picker zijn moet. Er zijn namelijk met tape routes op de grond gezet waar met pijlen wordt aangegeven waar de mensen heen moeten. Dat klinkt enorm triviaal, maar in het warehouse lopen dagelijks veel nieuwe mensen die nu heel snel weten waar ze moeten zijn. Voor de efficiëntie van het team is dat cruciaal.’ Waarom is samenwerking zo belangrijk voor een bedrijf als Picnic? ‘We willen voorop lopen in de markt en steeds blijven innoveren. Innovatie kent vier fases: de ideeënfase, de experimenteerfase, de implementatiefase en de verbeteringsfase. Op het moment dat je ergens mee start, is het belangrijk om relatief snel feedback te krijgen van je doelgroep. Anders loop je het risico dat je in je eigen kleine bubbel blijft zitten, zonder externe input. Die input kan komen van professionele partijen zoals marktonderzoekers, maar ook van klanten. Wij hebben geleerd dat, zeker in de B2C-markt, het vaker beter is om direct met klanten te werken. Het levert wat informatie betreft ongeveer hetzelfde op als wat marktonderzoekbureaus je kunnen vertellen, maar het voordeel van direct met de klant werken is dat zij meer betrokken raken bij je merk als ze zien en merken dat ze concreet bijdragen. Het geeft enorm veel voldoening als een klant een product aanvraagt en vervolgens ziet dat het daadwerkelijk aan het assortiment wordt toegevoegd. Daarmee vervaagt de grens tussen klant en organisatie. De klant wordt met co-creatie steeds meer onderdeel van het bedrijf. Voor innovatie is deze fundamentele mind-shift essentieel.’ Welke aspecten zijn belangrijk om overzicht te houden op al deze samenwerkingen? ‘Daarvoor heb je drie aspecten nodig. Ten eerste een goed tracking systeem dat bijhoudt wat er gaande is, wat je aan het doen bent en de impact die dat op het bedrijf heeft. Het tweede en wellicht belangrijkste aspect is communicatie. Zeker als je met externe partijen werkt, is communicatie essentieel. Als je dat goed doet, kun je bijzonder veel betrokkenheid creëren. Tot slot is de uitvoering belangrijk. Bij co-creatie is het belangrijk dat je zaken ook daadwerkelijk doorvoert, zoals het toevoegen van producten aan het assortiment. Zodra klanten zien dat hun suggesties daadwerkelijk worden opgepakt, wordt de betrokkenheid en inzet steeds groter.’ Heeft u nog advies voor organisaties op het gebied van co-creatie? ‘Bepaal als organisatie heel goed op welk vlak je co-creatie wilt inzetten, het is namelijk niet voor ieder proces of onderdeel van het bedrijf geschikt. Zorg er daarnaast voor dat je altijd open, eerlijk en direct met klanten en partners communiceert, ook als een idee niet wordt gebruikt. Mensen zijn vaak veel begripvoller dan wordt gedacht. Denk tot slot ook na over kleine beloningen – geen geld, maar in natura - voor mensen die bijdragen aan het proces. Ga na wat hen drijft en motiveert en sluit daarbij aan.’

Online supermarkt Picnic: ‘De grens tussen klant en bedrijf vervaagt’

Online supermarkt Picnic is een organisatie die bestaat bij de gratie van samenwerking. ‘Co-creatie is onmisbaar geworden in onze huidige...

clock 4 min

‘Bedrijven die het merk centraal zetten, verdienen meer geld’

Sterke merken hoeven geen reclame te maken, klanten doen dat namelijk al voor jou. ‘Maar dat krijg je alleen voor...

clock 0,5 min

Jan van Setten #6: ‘Bespreek bij verandering ook visie en gevolgen’

Wil je mensen meekrijgen in een verandering, communiceer dan ‘driedimensionaal’. Dat betekent dat je niet alleen de keuze, maar ook...

clock 0,5 min

7 toekomstvoorspellingen van Bill Gates

Microsoft-oprichter Bill Gates ontpopte zich na zijn afzwaaien bij zijn bedrijf tot veelbelezen vraagbaak. De miljardair-filantroop ziet deze 7 trends in...

clock 2 min

Jan van Setten #4: Gooi visie naar beneden en krijg cijfers omhoog

Heb je wel eens energievretende discussies over budgetten, targets of KPI’s? Dat is volgens Jan van Setten nergens voor nodig....

clock 0,5 min

customer journey B2B

Hoe je ook in B2B profiteert van de customer journey-methode

Bij het begrip customer journey denken we vaak aan hoe je een eindklant benadert en bedient. Maar ook voor B2B...

clock 3 min

Bob moet de vergaderingen bondiger maken

Bob is divisiedirecteur bij een groot concern. Hij doet zijn best. In deze aflevering wordt Bob gevraagd hoe hij de...

clock 3 min

Jan van Setten #3: ‘Eerst ruimte voor emotie, dan corrigeren’

Voel je weerstand bij een medewerker, verklaar hem dan voor GEC. Oftewel: ‘Geef hem gelijk in zijn emotie en corrigeer...

clock 0,5 min

De nieuwe regels geven consumenten een veel betere bescherming van hun eigen data. Zo moeten bedrijven expliciet toegang vragen tot data van personen of om derde partijen toegang te geven tot deze data. Bovendien hebben mensen ‘het recht vergeten te worden’, oftewel, ze mogen eisen dat al hun persoonlijke gegevens uit de bestanden – en back-ups! – van een bedrijf worden gewist. Uit onderzoek van security-organisatie ESET blijkt dat 61 procent van de bedrijven de impact van de nieuwe wet- en regelgeving niet kan inschatten. En dan hebben we het nog niet eens over de impact op netwerkorganisaties, organisaties die vaak gegevens met elkaar delen. Wat moet je regelen en wie is er aansprakelijk op het moment dat er onverhoopt toch gevoelige data gelekt wordt? Mensen, processen en technologie Harm van Koppen is Distribution Channel Manager bij security-leverancier Sophos. Om het complexe vraagstuk van de GDPR behapbaar te maken, richt hij zich op drie thema’s: mensen, processen en technologie. ‘De veiligheid van gegevens valt of staat met de mensen die ermee bezig zijn. Het is belangrijk dat zij zich bewust zijn van de consequenties op het moment dat ze onverschillig met gevoelige data omgaan. Bewustwording is dus een heel belangrijk onderdeel in het proces om je netwerkorganisatie ‘GDPR-proof’ te maken. Je kunt met technologie veel afdekken, maar je voorkomt er niet mee dat een werknemer een foto maakt van een beeldscherm waarop privacygevoelige informatie staat.’ Netwerkbedrijven doen er goed aan om hun processen kritisch te bekijken en te definiëren waar de beveiliging strakker moet en waar het minder noodzakelijk is. Met een voorbeeld van een woningbouworganisatie legt Harm van Koppen de processen uit. ‘Een aanvraag voor een nieuwe keuken is een proces waar weinig privacygevoelige gegevens aan te pas komen. Maar bij de aanvraag voor huursubsidie zijn persoonlijke en financiële gegevens gemoeid. Classificeer de verschillende processen en de verschillende soorten informatie om zo de juiste processen te beveiligen.’ Risico’s van de cloud Netwerkorganisaties werken graag samen in de cloud. Hoe veilig is dat? Van Koppen: ‘Leveranciers van clouddiensten zijn zich steeds meer bewust dat de security op orde moet zijn, maar ik vermoed dat veel gebruikers dat besef nog niet hebben. Beveiliging wordt nog te vaak gezien als sluitpost. Organisaties kiezen voor de cloud vanwege bepaalde bedrijfsprocessen en security werkt in hun beleving dan vertragend en verstorend, maar de nieuwe Europese wetgeving heeft daar heel andere ideeën over.’ Op het moment dat twee organisaties samenwerken in de cloud en het ene bedrijf gevoelige data zonder toestemming van de eigenaar op een Dropbox-account of andere clouddienst zet waar de andere onderneming toegang tot heeft, is dat bedrijf na 25 mei 2018 – het moment dat de GDPR in werking treedt – aansprakelijk voor het lekken van informatie. De gevolgen kunnen fors zijn; de boetes onder de nieuwe wetgeving kunnen oplopen tot 20 miljoen of 4 procent van de wereldwijde omzet. Complex en verstrekkend Om te voorkomen dat het na inwerkingtreding van de GDPR volgend jaar fout gaat, moeten netwerkbedrijven nu al nadenken over hoe ze hun medewerkers bewustmaken van de manier waarop ze met privacygevoelige gegevens moeten omgaan. Bovendien moet kritisch worden bekeken welke processen extra beveiligd moeten worden en welke technologie daarvoor beschikbaar is. ‘Het is een complexe wetgeving met verstrekkende gevolgen’, stelt Van Koppen. ‘Er zitten veel haken en ogen aan, dus ik adviseer ieder management team om zich zo snel mogelijk te verdiepen in wat het voor jouw bedrijf betekent.’ Om snel te kunnen zien of bedrijven voldoen aan de nieuwe Europese richtlijnen zijn er verschillende ‘GDPR compliance checks’ beschikbaar. Zoals bijvoorbeeld die van Sophos: https://www.sophos.com/en-us/lp/compliancecheck.aspx en die van ESET: https://www.eset.com/nl/zakelijk/gdpr-compliance-checker/.

Dit moet een netwerkorganisatie weten over de nieuwe Europese privacywetgeving

De meerderheid van de Nederlandse bedrijven weet niet wat de impact is van de nieuwe Europese privacywetgeving die in mei...

clock 2,5 min

Obeya

Heeft jouw organisatie al een Obeya?

Minder en korter vergaderen én de informatie krijgen die iedereen nodig heeft. Dat is het idee achter een Obeya. In...

clock 3,5 min

Jan van Setten #2: Te veel kantoorregels? ‘Ont-regel de tent’

Heerst er een doorgeschoten regelzucht op kantoor en is er daardoor geen vrijheid en ondernemerschap meer? Jan van Setten geeft...

clock 0,5 min

risico's beheersen

Risico’s beheersen? Regels helpen niet, wel een beter selectiebeleid

We denken vaak dat regelgeving kan helpen om risico’s beheersbaar te houden. Maar zo werkt het helemaal niet, zegt Jan...

clock 5,5 min

verkoop bedrijf, bedrijf verkopen, bedrijfsovername, strategie, management buy in, management buy out

Eigen bedrijf? Denk nu al na over de opvolging

Het is voor iedere DGA wijs om nu al na te denken over de exitstrategie. Onderneem je met deze fase...

clock 3 min

Scale Up, waardepropositie, strategie, onderscheiden

Aan de slag met de propositie: 3 onmisbare onderdelen

Kwartaal vier van het jaar komt eraan en dat betekent dat veel MT’s op de hei hun strategie en propositie...

clock 2,5 min

Columnisten

Tom Mom

Hoogleraar Strategie & Ondernemerschap aan de Erasmus Universiteit. Tevens co-auteur van het boek 'Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen'.

Lees de columns van Tom Mom

Partnerartikelen

ing steven van rijswijk

ING gaat op overnamepad – CM.com lanceert AI-platform dat zelfstandig taken uitvoert

Ook nieuws: ASML-spion had contact met Russen, beleggers eisen 800 miljoen van Philips om apneu-affaire, Mistral lanceert app à la...

clock 3 min

elon musk media garnaal loopband

Hoe hard rent een garnaal op een loopband? De simpele truc waarmee Elon Musk altijd zijn zin krijgt

Elon Musk bespeelt de media als geen ander. Met een simpele tweet over een rennende garnaal zet hij de Amerikaanse...

clock 3 min

kunst van niet kiezen leiders

Sommige leiders floreren in chaos: deze 4 eigenschappen maken het verschil

Waarom kunnen sommige leiders goed omgaan met complexe situaties? Psycholoog Danny Mullenders geeft het antwoord in een nieuw boek en...

clock 6 min

thuisbatterij kopen bubbel 2025
premium

Barst de thuisbatterij-bubbel in 2025? ‘Elke groeimarkt trekt cowboys aan’

Batterijen zijn een groeimarkt. In een jaar tijd verdubbelde het aantal thuisaccu's in Nederland. Tegelijkertijd neemt ook de kritiek toe....

clock 6,5 min

sywert van lienden

Sywert van Lienden en co moeten miljoenenwinst terugbetalen – Mosa Meat haalt 1,5 miljoen euro binnen in 24 minuten

Ook nieuws: Philips sleept Boombrush voor de rechter over namaken tandenborstel, invoerrechten op alle pakketjes van buiten Europa, Nederlands afvalplatform...

clock 3,5 min

marcel oosterwijk lidl
premium

Topman Marcel Oosterwijk maakte van Lidl een beeldbepalende speler, maar bleef zelf onzichtbaar

Algemeen directeur Marcel Oosterwijk maakte van Lidl de derde supermarkt van Nederland – zonder zelf op de voorgrond te treden....

clock 6,5 min

irritante collega's werkvloer kantoor

8 irritante types op de werkvloer – en hoe daar toch de positieve dingen van te zien

Je kent ze wel: die collega die overal 'ja, maar' op zegt of die betweter die altijd gelijk moet hebben....

clock 4 min

philips roy jakobs ceo

Philips snijdt in innovatietak, schrapt 90 banen – Groen licht voor digitale traumatherapie Moovd

Ook nieuws: Algemene Rekenkamer kritisch op subsidies voor warmtepompen, ING verwerpt eisen Milieudefensie en technische sector Nederland kampt met grootste...

clock 3,5 min

deepseek ai china

Censuur, privacygevaar en datadiefstal: DeepSeek bewijst het belang van Europese AI

Achter de AI-doorbraak van DeepSeek schuilt een zorgwekkend patroon: gebruikersdata lekt, antwoorden zijn gecensureerd en mogelijk is data gestolen van...

clock 2,5 min

startup van het jaar 2025 genomineerden

Dit zijn de finalisten voor de Startup van het Jaar-award 2025

Firsty, Mended en Q*Bird zijn door naar de finale van de MT/Sprout Startup van het Jaar. No Waste Army scoorde...

clock 3,5 min

moovd angst bestrijden

Moovd krijgt groen licht voor digitale traumatherapie: ‘Beter dan dit kun je niet krijgen in de zorg’

Een doorbraak voor Menno en Sander Kamphuis. Hun startup Moovd heeft groen licht gekregen voor opschaling van digitale traumabehandeling in...

clock 4 min

nxp semiconductors eindhoven nijmegen chipfabrikant
premium

Ontslaggolf bij ‘miniparel’ NXP: wat verliest Nederland als het chipbedrijf verzwakt?

NXP Semiconductors is voor Europa 'een onmisbare speler' op de weg naar meer onafhankelijkheid van de VS en China. Maar...

clock 6 min

i.s.m. Invest International
madoqua portugal waterstof sines

Nederlands bedrijf jaagt Portugese waterstof-droom na: ‘Energietransitie is een economische kans’

Het Nederlands-Portugese Madoqua werkt aan plannen voor een grootschalige groene waterstof- en ammoniakfabriek in het Portugese Sines, die vanaf 2029...

clock 4,5 min

inclusive 30 2024

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg...

clock 2 min

nxp ontslagen

NXP schrapt banen na krimp – Trump schort importheffingen op

Ook nieuws: mensenrechtenclub wil beursgang Shein blokkeren, VDL denkt aan elektrolyzers bij voormalig Nedcar, softwarebedrijf JEX in geldnood en eendenkroos...

clock 4,5 min

afas bas van der veldt piet mars donatie goede doel

Bas van der Veldt (Afas) geeft zijn bedrijf deels weg: ‘Aandeelhouders zitten er te vaak in voor zichzelf’

De families Mars en Van der Veldt, eigenaren van Afas, hebben onlangs 30 procent van hun bedrijf aan goededoelenstichtingen geschonken....

clock 5,5 min

silvia prins de werkprofessor

Spanningen op de werkvloer escaleren sneller: ‘Zolang niemand stop zegt, gaat het door’

Een team dat vastloopt in onderlinge spanningen. Een leidinggevende die te laat ingrijpt. En een organisatie die daarvan de rekening...

clock 2,5 min

Avantium

Fast fashion zonder afval? Avantium claimt doorbraak in ‘onrecyclebaar’ textiel

Chemiebedrijf Avantium claimt een doorbraak in de strijd tegen textielafval: een chemisch proces op basis van zoutzuur dat katoen afbreekt...

clock 4 min