Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Eigen bedrijf? Denk nu al na over de opvolging

Het is voor iedere DGA wijs om nu al na te denken over de exitstrategie. Onderneem je met deze fase in je achterhoofd, dan kan dat achteraf veel ellende voorkomen. Vijf tips om het bedrijf verkoopklaar te maken.

verkoop bedrijf, bedrijf verkopen, bedrijfsovername, strategie, management buy in, management buy out
Foto: Getty

Elke exit begint met een goede voorbereiding, zorg ervoor dat het bedrijf op alle fronten in optimale toestand verkeert. Dat begint met een goede administratie. Denk ook na over de structuur van de onderneming, breng vastgoed bijvoorbeeld onder in een vastgoed BV. Kopers zijn mogelijk wél geïnteresseerd in je bedrijf, maar niet in het bijbehorende pand. Zorg daarnaast dat de toekomstige orderstroom niet alleen op basis van gewoonte bestaat, maar ook in contractvorm. Hiermee verzeker je de koper van een bepaalde omzet, dat versterkt jouw positie.

#1  Maak jezelf misbaar

Vaak blijft de verkopende DGA nog één of twee jaar bij het bedrijf betrokken. Probeer dat te vermijden. Conflicten zijn eerder regel dan uitzondering. Maak jezelf daarom misbaar en zorg voor een goed managementteam. Hoe overbodiger je bent, hoe interessanter het bedrijf.

#2 Wie is jouw toekomstige koper?

Naast de onwenselijke liquidatie en de vaak niet reële beursgang, bestaat er feitelijk maar één exitvariant: verkopen. Zonder precies te weten aan wie je wil verkopen, is het goed om bij de verschillende mogelijkheden stil te staan.

Familie
Het bedrijf overdragen aan familie of via een management buy-out aan het zittend management kan fiscaal voordelig zijn. Daarnaast blijft de cultuur binnen het bedrijf gewaarborgd en zijn er vaak betere afspraken te maken over het personeel.

Derden
Streef je naar een maximale opbrengst (wellicht noodgedwongen), dan is verkopen aan derden interessanter. Strategische partijen zijn veelal kapitaalkrachtiger. Soms betalen zij een strategische premie.

Buitenland
Een categorie apart zijn buitenlandse bedrijven. Veel ondernemers realiseren zich niet dat ook buitenlandse partijen wel eens interesse zouden kunnen hebben. Zeker bij grotere deals, vanaf 5 tot 10 miljoen euro, zijn vaak buitenlandse partijen betrokken omdat ze snel een positie op de Nederlandse markt willen.

#3 Hoe verkoop je het bedrijf?

Eén kandidaat is geen kandidaat. Zoek daarom altijd, als zich spontaan een koper meldt, naar andere kandidaten. Er zijn twee manieren om jouw bedrijf aan te bieden.

De eerste is geschikt voor kleine, niet zo hard groeiende bedrijven. Ga actief op zoek naar een kleine groep geïnteresseerde partijen. Begeleid deze gegadigden zeer intensief, geef een maximaal gevoel van zekerheid, geef zo veel mogelijk informatie, sta ze uitgebreid te woord en structureer het proces zo goed mogelijk.

Groeit de organisatie sneller dan de markt en is er (dus) veel animo, organiseer dan een veiling. Kopers zijn vaak (beursgenoteerde) bedrijven die hun hoge groeitempo moeten volhouden. Maar er is nog een reden om te veilen. Kleine innovatieve bedrijven hebben vaak een interessante technologie in huis, maar maken niet altijd winst. Dat maakt de waardebepaling lastig. Met een veiling krijg je wat de gek ervoor wil geven.

#4 Management buy in

Een categorie die speciale aandacht verdient zijn de kandidaten voor een management buy-in. De ervaring leert dat een management buy in doorgaans tot goede verkoopprijzen leidt. Vaak gaat het om managers van grote bedrijven die voor een ondernemersbestaan kiezen. Dat kan voor de prijs gunstig uitpakken, maar ze hebben doorgaans problemen om de financiering rond te krijgen. Wees alert en informeer in een vroeg stadium hoeveel eigen vermogen ze hebben, welk bedrag hun familie bijdraagt en wat hun financieringsbehoefte is. Niets is zo vervelend als na een maandenlange periode van informeren, onderhandelen en due diligence tot de conclusie komen dat de koper de zaak financieel niet rond krijgt.

#5 Bepaal zelf het moment

Veel ondernemers zijn bang om zelf op overnamekandidaten af te stappen. ‘Je positie is sterker als je zelf ten dans wordt gevraagd’, zo is de redenering. Dat is maar deels waar. Het is een manier om duidelijk te maken dat jouw bedrijf überhaupt in de verkoop staat, wat anders misschien onbekend blijft. Bovendien heb je, door zelf op een koper af te stappen, de tijd gehad om alle benodigde voorbereidingen te treffen. Dat maakt je positie een stuk sterker dan wanneer je zelf benaderd wordt, terwijl de administratie nog een puinhoop is.

Meer weten? Op de Nationale Overname Dag 2017 leer je alles over het (ver)kopen van een bedrijf. Bestel hier je tickets.