Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

8 irritante types op de werkvloer – en hoe daar toch de positieve dingen van te zien

Je kent ze wel: die collega die overal 'ja, maar' op zegt of die betweter die altijd gelijk moet hebben. Irritant? Zeker. Maar juist deze 'lastige' types kunnen onmisbaar zijn voor je team, schrijft innovatie-expert Simone van Neerven. Kijk maar eens anders naar hun gedrag.

irritante collega's werkvloer kantoor
Foto: Getty Images

Johan Cruijff wordt wereldwijd gezien als een van de beste voetballers aller tijden. Niemand anders dan hij doorgrondde het spelletje zo intens. Hij werd geroemd om zijn techniek, snelheid en spelinzicht. Maar hij was ook iemand die het vaak beter wist. Hij kwam met talloze ongevraagde adviezen op de proppen en gaf opdrachten aan zijn medespelers.

Cruijff floreerde onder trainers die daar goed mee om konden gaan. In zijn beginjaren bij FC Barcelona vormde hij een magische combinatie met Rinus Michels.

Maar toen die half 1975 werd ingeruild voor trainer Hennes Weisweiler, zakten de prestaties van het team direct in. Weisweiler stond erom bekend geen raad te weten hoe om te gaan met sterspelers en het boterde dan ook helemaal niet met Cruijff. Toen Cruijffs contract een jaar later afliep, wilde hij alleen bijtekenen als Michels zou terugkeren. En zo geschiedde.

Omgaan met onmogelijke collega’s

Cruijff was niet de makkelijkste om mee samen te werken. Maar als hij in zijn kracht werd gezet, dan was hij niet te stoppen. Daarin zit een parallel met de werkvloer. Want ook daar moeten verschillende types met elkaar samenwerken.

Omgaan met lastige collega’s blijkt een van de meest uitdagende aspecten op de werkvloer te zijn, zo blijkt uit talloze onderzoeken. En op bijna iedere werkplek zijn ze wel te vinden, van die collega’s die het bloed onder de nagels vandaan kunnen halen.

Maar je groen en geel ergeren en niets doen verergert de situatie en zal snel leiden tot conflicten. Hoog tijd dus om de positieve kanten te zien van die onuitstaanbare collega’s.

Acht irritante types op de werkvloer

#1 De ja-maarder

Gooit altijd de kont tegen de krib en komt voortdurend met bezwaren. Deze medewerkers zijn fantastisch als je weer eens iets groots gaat implementeren, zoals een IT-systeem of een procesverandering. Want deze mensen zien alle beren op de weg en helpen je om de risico’s in kaart te brengen waardoor er geen puinhoop ontstaat als je overgaat op de nieuwe manier van werken.

#2 De ja-enner

Ben je net lekker toe aan het werken naar een besluit, wordt de boel weer opengegooid met “Ja, en ….”. Deze types zijn ideaal voor brainstorms, want de stroom aan ideeën houdt nooit op. Maar houd ze ver weg als je projecten gaat implementeren, want anders haal je helemaal nooit meer een deadline.

#3 De controlfreak

Wil van de hoed en de rand weten en overal grip op houden. Deze types kunnen ontzettend irritant zijn als ze zich gaan bemoeien met jouw werk, maar zijn ideaal om een implementatie van een verandering te leiden. Ze zitten strak op het proces, waken erover dat niets over het hoofd wordt gezien en zorgen dat de deadlines worden gehaald.

#4 De volharder

Bijt zich in iets vast en laat zich dan niet meer van de wijs brengen. Die standvastigheid wordt weleens verward met stugheid, maar zorgt er juist voor dat iedereen continu op scherp wordt gezet en dat het team niet van de rails af raakt, ook als het even moeilijk wordt.

#5 De aanpakker

Gaat al in de actie nog voordat er helder is wat er precies moet gebeuren of afspraken zijn gemaakt. Dit kan contraproductief zijn en tot veel extra werk zorgen. Maar deze persoon is goud waard, want ben je met iets nieuws of innovatiefs bezig? Dan leer je veel meer door te doen dan door er ellenlang over te praten. En als het wel duidelijk is wat er moet gebeuren, is het voor je het weet gepiept.

#6 De klager

Zeurt over alles wat niet goed gaat, maar komt nooit met oplossingen. Kan een flinke domper geven aan het moraal van het team, maar is ook een fantastische ‘bullshit-spotter’. Met zijn scherpe oog voor onnodige regels of onbegrijpelijke procedures weet deze persoon als geen ander de vinger op de zere plek te leggen.

#7 De betweter

Corrigeert anderen vaak en lijkt overal een antwoord op te hebben. Wees eerlijk, vaak hebben ze ook wel een punt maar brengen ze het wat onhandig. In het verleden zijn ze daardoor vaak genegeerd en zijn ze wat cynischer geworden. Prik daardoor heen en luister echt naar ze. Meestal hebben ze goede ideeën waar je echt wat aan hebt of verder op door kunt bouwen. Laat de betweter met de klager en de aanpakker werken en de bureaucratie verdwijnt als sneeuw voor de zon.

#8 Kwik, Kwek en Kwak

Zo’n kliekje dat altijd bij elkaar zit en vaak grappen maakt. Ze vormen een blok waar bijna niet tussen te komen is. Maar als puntje bij paaltje komt, zijn ze loyaal en bedenken ze creatieve oplossingen als het echt lastig wordt. Ideaal dus als je een verandering wil doorvoeren, want met hun vindingrijkheid zorgen ze voor betere oplossingen. En met hun humor maken ze het tegelijkertijd ook leuk.

Omarm de diversiteit

In plaats van gedrag te snel als lastig te bestempelen, helpt het om stil te staan bij de mensen in het team en na te gaan wat de positieve kanten van hun gedrag zijn. Als je dat eenmaal weet, ga je ook beter zien waarom dingen in het verleden mis gingen en hoe je het team juist kunt laten vliegen.

Sterker nog: mis je een van deze types in je team, zorg dan als de wiedeweerga dat je die aan boord haalt.

Lees ook deze columns van Simone van Neerven: