Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jan van Setten #3: ‘Eerst ruimte voor emotie, dan corrigeren’

Voel je weerstand bij een medewerker, verklaar hem dan voor GEC. Oftewel: ‘Geef hem gelijk in zijn emotie en corrigeer daarna op inhoud’, zegt Jan van Setten in deze video.

Dat klinkt simpel maar is heel lastig. Over het algemeen reageren we op weerstand met ‘ja, maar’. De kunst is om te relaxen en ruimte te creëren voor emoties. ‘Iedereen heeft namelijk altijd gelijk in zijn emotie’, zegt Van Setten.

Verwonderen

Het is dus belangrijk om eerst een connectie te hebben, voor je een correctie kunt doen. Bij het maken van connectie helpt het om jezelf te verwonderen. Wat lokt het gedrag uit en hoe kan je daar de vinger achter krijgen. Ga op onderzoek uit. Laat je meenemen in de emotie van de ander – zonder zelf betrokken te raken – en ontdek hoe je meer invloed kunt uitoefenen. Kortom, geef de medewerker gelijk in zijn emotie en corrigeer daarna op inhoud.

Bekijk ook:
#1 Zo bereik je het hoogste niveau van leiderschap
#2 Te veel kantoorregels? ‘Ont-regel de tent’