Dat klinkt simpel maar is heel lastig. Over het algemeen reageren we op weerstand met ‘ja, maar’. De kunst is om te relaxen en ruimte te creëren voor emoties. ‘Iedereen heeft namelijk altijd gelijk in zijn emotie’, zegt Van Setten.
Verwonderen
Het is dus belangrijk om eerst een connectie te hebben, voor je een correctie kunt doen. Bij het maken van connectie helpt het om jezelf te verwonderen. Wat lokt het gedrag uit en hoe kan je daar de vinger achter krijgen. Ga op onderzoek uit. Laat je meenemen in de emotie van de ander – zonder zelf betrokken te raken – en ontdek hoe je meer invloed kunt uitoefenen. Kortom, geef de medewerker gelijk in zijn emotie en corrigeer daarna op inhoud.
Bekijk ook:
#1 Zo bereik je het hoogste niveau van leiderschap
#2 Te veel kantoorregels? ‘Ont-regel de tent’
Avondseminar Hoe krijg ik ze zover?
Jan van Setten legt tijdens dit avondseminar uit hoe je medewerkers stap-voor-stap door een verandering loodst. Het resultaat: draagvlak, maar dan zonder dwang.
lees verder