Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Management

Hoe organiseer je je bedrijf in een alsmaar veranderende wereld, zodat je je bedrijfsdoelstellingen haalt?

Recente artikelen

De 10 veiligste banken ter wereld (2010)

Staat uw geld veilig op de bank? Dat is nog maar de vraag. Bekijk welke 3 Nederlandse banken tot de...

clock 0 min

Bevlogen werknemer presteert beter

Presteert een bevlogen werknemer significant beter dan zijn minder gemotiveerde collega? Nyenrode Business Universiteit krijgt een nieuwe leerstoel die dit...

clock 1,5 min

De slag om breedband

Nu Vodafone ook toetreedt tot de markt van breedband internet, wordt het dringen. Een kabelaar is er in ieder geval...

clock 1,5 min

Hoe een eenpitter gebruik maakt van programmeertalent 8.000 kilometer verderop

In een kantoor in Beijing ontwikkelen vijf programmeurs van het Nederlandse E-accent webapplicaties voor het bedrijfsleven. In ’t Gooi werkt...

clock 2,5 min

Vrouwen keren Wall Street de rug toe

De grote jongens van Wall Street doen hun best om vrouwelijk talent aan te trekken en binnen te houden. Desondanks...

clock 2,5 min

Hoe de arbeidsmarkt opkrabbelt

De Nederlandse arbeidsmarkt heeft opvallend dynamisch gereageerd op de crisis en krabbelt relatief snel op. Hoe dat komt. Er is iets...

clock 3 min

Manage de gevolgen van een ramp

Watersnood, vulkanische as, brand, aanslagen en Mexicaanse griep. Met dit 10-stappenplan zorgt u voor continuïteit van de bedrijfsvoering. Natuurrampen laten ons op pijnlijke...

clock 4 min

China: van lage lonen naar high tech

Hoezo recessie? De economie van China groeit dit jaar naar verwachting 10 procent. Deel 9 van de serie over succes...

clock 3,5 min

TV-bazen niet blij met Apple TV

Gisteren presenteerde Steve Jobs zijn nieuwe Apple TV: een apparaatje dat weinig anders doet dan huurvideo's doorgeven. Begrijpelijk dat hij...

clock 1,5 min

Columnisten

Joost Minnaar

Medeoprichter van Corporate Rebels. Reist de wereld af op zoek naar de meest progressieve bedrijven.

Lees de columns van Joost Minnaar

Partnerartikelen

De bezoekers van het Rode Kruis Ziekenhuis zien er op deze zonnige ochtend met hun t-shirts en korte broeken uit alsof ze naar het strand in Wijk aan Zee onderweg zijn. Ook de drukte in het ziekenhuis doet aan een warme stranddag denken. De fleurige zomerkleding in de volle wachtruimtes staat in contrast met de ernstige redenen waarom veel bezoekers vermoedelijk naar het ziekenhuis gekomen zijn. Op zijn werkkamer maakt Jaap van den Heuvels bureau de indruk dat hij er niet vaak aan zit. Het ligt zo vol met paperassen dat je er nauwelijks aan zou kunnen werken. Van den Heuvel vertelt dan ook dat hij vooral veel op de werkvloer is. Dat houdt verband met het gebruik van lean in het ziekenhuis, de organisatiefilosofie waarbij de bedrijfsprocessen vanuit de toegevoegde waarde voor de klant worden ingericht, en die maakt dat het management dichtbij de processen en inhoud van de zorg komt te staan. Nadat hij in 2016 bestuursvoorzitter werd van het Rode Kruis Ziekenhuis in Beverwijk (waarvan het internationaal befaamde Brandwondencentrum onderdeel is) voerde hij de lean-methodiek in. Naast bestuurder is Van den Heuvel bijzonder hoogleraar healthcare management aan de Universiteit van Amsterdam. De oratie die hij begin dit jaar hield ging over de complexe systemen die zorginstellingen zijn. Waarom zijn zorginstellingen complexe organisaties? ‘Omdat er veel actoren zoals teams en medewerkers zijn die hun eigen afwegingen moeten kunnen maken. Bij de spoedeisende hulp moeten ze inspelen op de patiënten die binnenkomen. De ene patiënt ligt binnen 10 minuten op de operatietafel. Een andere gaat na 10 minuten weer naar huis. Van tevoren kun je dat niet voorspellen. Ook andere afdelingen zijn autonome ‘hotspots’ die hun eigen besluiten moeten nemen. Hoe de patiënt zich door dat systeem beweegt, kun je niet centraal aansturen. De afdelingen staan ook niet in een hiërarchische verhouding tot elkaar. Ze optimaliseren hun eigen werk en gaan bij afdelingsoverstijgende kwesties een onderhandelingsrelatie met andere afdelingen aan. Deze werkwijze is de beste oplossing voor de complexe situaties die we als ziekenhuis moeten oplossen.’ Vereist dat een andere manier van aansturen dan in andere organisaties? ‘De Amerikaanse hoogleraar James Begun heeft de strategieën om complexe organisaties aan te sturen beschreven. Ik heb gemerkt dat dat vrij behoorlijk overeenkomt met de lean-filosofie. Het belangrijkste verschil met gewoon leiderschap is dat je bij lean meer gericht bent op de feitelijke processen, en van daaruit per proces of team met de direct betrokkenen naar de beste oplossingen zoekt. In plaats van dat je voor de hele organisatie probeert te dicteren hoe alles precies moet gebeuren. Inbreng vanuit meedere invalshoeken en gedeelde besluitvorming zijn belangrijk in complexe systemen zoals ziekenhuizen.’ Wat was voor u de aanleiding om met lean te gaan werken? ‘De term lean is de laatste jaren een beetje platgetrapt. Maar waar het om gaat is dat je als leidinggevende heel dicht bij de processen staat en er ook verstand van hebt. Als je goed kijkt naar wat de klant, dus de patiënt, nu écht wil en wat niet, blijken er vaak overbodige processen te zijn. Daar kom je achter door de medewerkers te vragen hoe het, met de klant in het achterhoofd, beter kan. Vaak blijkt dat je dertig procent van de activiteiten binnen de zorgprocessen kunt schrappen. Gezien de werkdruk in de zorg is dat een grote winst.’ Waarom wordt lean gezien de voordelen niet vaker toegepast? ‘Er wordt wel veel over gepraat en er zijn veel organisaties waarin ze er ‘iets’ mee doen. Maar de cruciale factor is het bijbehorende leiderschap, en dat komt vaak niet uit de verf. De leiding samen met een kleine elite binnen de organisatie blijft zich vooral op financiële parameters richten. Naar de werkvloer gaan, de frustratie van de medewerkers aanhoren en met hen naar oplossingen zoeken, komt er niet van. De werkvloer en de bestuurskamer blijven gescheiden werelden. Bij lean wordt die scheiding overbrugd: go and see, ask why. Als die scheiding blijft bestaan, heeft het invoeren van lean geen kans. Wanneer bent u begonnen met leiding geven? ‘In 1994. Ik werd manager van een verpleeghuis.’ Wat zijn belangrijke leerpunten voor u geweest? ‘Ik had als arts gewerkt en bedrijfskunde gestudeerd. Ik wilde me als manager ontwikkelen. Maar doordat ik in een verpleeghuis had gewerkt wist ik dat veel verpleegkundigen een heel goede kijk op hun werk hebben. Artsen gaan vaak van hun eigen kennis uit, en negeren soms de inbreng van de verpleegkundigen. Wat ik hiervan leerde is dat ik een brug moest slaan tussen die twee werelden. En de mensen daarnaast zo min mogelijk vertellen hoe ze hun werk moeten doen.’ Hoe heeft uw leiderschap zich naar uw gevoel ontwikkeld? ‘De eerste jaren heb ik me sterk verdiept in de ontwikkeling van kwaliteitssystemen. Hier in het Rode Kruis Ziekenhuis wisten we als eerste ziekenhuis een ISO-certificaat te behalen. Daarna hebben we de verbetersystematiek Six Sigma ingevoerd. De laatste jaren richt ik me minder op instrumentele zaken, heb ik gemerkt, en meer op de mensen. Die mensen moeten het doen en weten ook het beste hoe het kan. Als ik kan waarborgen dat iedere medewerker en iedere leidinggevende in het ziekenhuis elke dag met verbeteren bezig is, gaat het vanzelf de goede kant op. Mits je een helder ‘ultimate goal’, of hoe je dat noemen wilt, hebt. Maar dat is in de zorg niet moeilijk: we willen allemaal topzorg bieden, tevreden patiënten hebben en voor goede financiële resultaten zorgen.’ Organiseert u uw eigen tegenspraak? ‘Absoluut. We hebben nu bijvoorbeeld met het management een discussie over hoe we elkaar onderling beter kunnen aanspreken. Onderdeel van lean zijn ook de vaste dagstarts. We staan met het hele management bij een bord met daarop onder meer prestatieindicatoren en de lopende verbeterpunten, en bespreken de problemen van de dag. Dat heeft twee voordelen, we weten direct van elkaar wat de ander bezighoudt en we kunnen onmiddellijk samen op problemen reageren, taken verdelen etc. De spoedeisende hulp zit op het moment bijvoorbeeld in een crisis, we worden overspoeld door patiënten en er is te weinig personeel. Daardoor stijgt het ziekteverzuim, dus het is echt een nijpend probleem. In zo’n dagstart kun je proberen de grootste calamiteiten op te vangen.’ Wat zijn uw drijfveren? ‘Toen ik als arts werkte vond ik dat leuk, maar ik dacht ik beter andere kwaliteiten kon benutten die meer aan de kwaliteit van de zorg konden bijdragen dan mijn inividuele werk. Dus meer het werken aan de grote lijnen, het goed organiseren van de zorg en het overzicht. Daarnaast wil ik bij alles wat ik doe proberen de beste te zijn, of het nu sporten is of in een ziekenhuis werken.’ Steekt u uw medewerkers met die gedrevenheid aan? ‘Het leuke van de zorg is dat dat bij de meeste zorgverleners helemaal niet nodig is. Die hebben hun vak gekozen omdat ze graag goede zorg leveren. Het is eerder zaak om te leren met de schaduwkanten ervan om te gaan. Door de bezuinigingen en de overvloed aan patiënten dreigen mensen soms door te gaan tot ze helemaal vastlopen. Dan kun je moeilijk zeggen: We doen de spoedeisende hulp een weekje dicht om op adem te komen. Maar als je ’s morgens mensen na hun dienst ziet huilen in de koffiekamer, weet je dat een grens is bereikt.’ Wat kunt u hieraan doen? ‘Ik ga heel veel bij de afdelingen langs en praat met mensen. Maar daarbij heb ik ze, daar ben ik eerlijk over, soms weinig te bieden. Want het extra personeel dat we nodig hebben, is er eenvoudigweg niet. Verder proberen we met collega-ziekenhuizen naar oplossingen te zoeken. Alleen kampen die met dezelfde problemen als wij.’ Zit u er persoonlijk mee? ‘Ja, zeker. Tot nu toe hebben we altijd manieren gevonden om dingen slimmer te doen. Maar dat middel is uitgeput. Soms is het moeilijk om met opgeheven hoofd over een afdeling te lopen waar mensen zich bijna te pletter werken. Ik vind dat nogal wat.’

Jaap van den Heuvel: ‘De lean-filosofie past goed bij complexe organisaties’

Wie zijn de ‘nieuwe leiders’ en wat doen ze anders? Zorgbestuurder en hoogleraar Jaap van den Heuvel loopt voorop met...

clock 5 min

Wat je moet weten over Artificial Intelligence

Artificial Intelligence en machine learning lijkt voor de meeste mensen iets voor de IT-afdeling, maar ook voor de niet-technische collega’s...

clock 2 min

Slack zoekt 400 miljoen dollar; doek valt voor startup BarDoggy

Ondernemersnieuws: Nederlandse investeerders kopen erotiekketen Christine le Duc terug, communicatieplatform Slack mikt op waardering van 7 miljard en verfondernemer heeft...

clock 3 min

Iedereen fit genoeg Toon Gerbrands MT

Ben jij fit genoeg?

PSV-directeur Toon Gerbrands schreef al verschillende boeken met anekdotes en inspirerende verhalen. Zijn nieuwe boek, Iedereen fit genoeg dat deze...

clock 2 min

Ben Tiggelaar: ‘Stop met complexe managementboeken’ (podcast)

Dikke boeken vol complexe materie schiet volgens succesauteur Ben Tiggelaar vaak het doel voorbij. Zijn nieuwste werk, De Ladder, leert...

clock 1 min

Christoph Niemann Tedje van de week MT

Tedje van de week: deze taal spreek je zonder dat je het weet

Op vakantie weer staan zoeken naar het Franse woord voor ‘de rekening’ of wat ‘graag’ is in het Spaans? In...

clock 0,5 min

Stephanie Hottenhuis KPMG Arcadis MT

In het nieuws: Stephanie Hottenhuis (KPMG)

KPMG krijgt als eerste van de ‘Big Four’ Nederlandse accountantskantoren een vrouw aan de top. Het kantoor heeft Stephanie Hottenhuis...

clock 2 min

i.s.m. TIAS School for Business and Society
Dat we midden in een enorme digitaliseringsgolf zitten, waarin binnen enkele decennia mensen, apparaten en bedrijfsprocessen massaal online worden aangesloten, weten we allemaal. Ook weten we dat de globalisering van de wereldeconomie in snel tempo om zich heen grijpt. Maar in de dagelijkse drukte van het werk dat vandaag af moet, laten we de gevolgen van die trends soms onvoldoende tot ons doordringen. We zijn ons bewust dat we ons moeten voorbereiden. Maar het komt er vandaag even niet van. Als we vijf grote trends nader bekijken, kunnen we beter inschatten om welke voorbereiding wordt gevraagd. #1 Big data en kunstmatige intelligentie Het is vrijwel ondoenlijk om het complete veld van big data, kunstmatige intelligentie, machine learning en het internet-of-things op één hoop te gooien. Toch is het goed om deze vormen van digitalisering in samenhang te zien, omdat ze elkaar versterken. In het kort komt het erop neer dat we met steeds slimmere apparaten die steeds beter met ons en met elkaar communiceren, steeds meer kennis en inzicht hebben en beter in staat zijn op onze omgeving te anticiperen. Er is vrijwel geen sector te bedenken die hier de komende jaren geen gevolgen van zal ondervinden. In een invloedrijk rapport zette McKinsey de 12 belangrijkste disruptieve technieken op een rij, waaronder robots, de autonome auto en de verdere mondiale toename van het mobiele internet. Nu robots in sneltreinvaart goedkoper worden, kunnen ze de menselijke arbeid in sectoren als de maakindustrie, onderhoud en schoonmaak vervangen. Maar volgens McKinsey kunnen slimme systemen ook het werk van 140 miljoen kenniswerkers overnemen, wat organisaties wereldwijd in 2025 zo’n 5 biljoen euro kan opleveren. Chips en sensoren in machines en gebouwen zorgen dat het management en onderhoud van productieprocessen, installaties, bruggen en transportketens grotendeels kan worden geautomatiseerd. #2 Blockchain Blockchain is een techniek om digitale informatie zo vast te leggen, dat ze niet meer kan worden veranderd. De bekendste toepassing ervan zijn de crypto-betaalmiddelen zoals de bitcoin. Een aantal praktische problemen zoals de grote hoeveelheid benodigde energie om informatie op deze manier te gebruiken, staat de grootschalige doorbraak voorlopig in de weg. Maar aan de oplossing hiervan wordt gewerkt. Welke impact blockchain op de economie kan hebben, wordt duidelijk als we ons realiseren hoeveel bedrijven hun businessmodel rond vertrouwen hebben opgebouwd. De vertrouwensbasis is een belangrijk deel van de toegevoegde waarde van de financiële industrie en veel juridische toepassingsgebieden. We gaan naar een wereld toe waarin ‘trusted third parties’ zoals banken, notariskantoren en handelsintermediairs een minder prominente rol spelen. Hun rol kan worden overgenomen door de getallen van blockchain, die niet kunnen worden gecompromitteerd. Ook op het gebied van persoonscontrole en digitaal eigendom kan blockchain veel invloed hebben. Denk aan de mondiale beveiligingssector en de mediaindustrie. #3 De opmars van Azië De afgelopen decennia groeide de economie van sommige Aziatische landen waaronder China en India met 6 tot 7 procent per jaar. Ook voor de komende jaren wordt een forse groei verwacht. In relatief korte tijd zijn deze landen in zelfbewuste economische grootmachten veranderd. De onderlinge handel tussen Aziatische landen groeide overigens vele malen sneller dan de handel met tradionele handelspartners zoals Europa en de VS. Ook op technologisch gebied maakt Azië een inhaalslag: het aantal toegekende patenten in China groeit met dubbele cijfers, en gemeten naar het aantal wetenschappelijke publicaties staan China en India inmiddels op respectievelijk de 2e en 5e positie op de wereldranglijst. De toenemende concurrentie in vrijwel alle bedrijfstakken die we de afgelopen jaren hebben gezien, zal als gevolg van de opkomst van de Aziatische grootmachten alleen maar sterker worden. Met infrastructuurprojecten zoals de Nieuwe Zijderoute richting Europa wil China een bepalende rol gaan spelen op het Euraziatische continent. Westerse bedrijven die de groei van hun Aziatische tegenspelers willen bijbenen hebben weinig keuze: ze moeten de Aziatische markt op. #4 De komst van megasteden Megasteden zijn stedelijke agglomeraties met meer dan 10 miljoen inwoners. Op dit moment zijn er in de wereld enkele tientallen van dit soort enorme steden, waaronder Tokyo, Shanghai, Jakarta, Beijing, New York, Mexico City en Mumbai. De mondiale urbanisatiesnelheid is momenteel veel groter dan bijvoorbeeld tijdens de industriële revolutie. Sommige instanties voorspellen dat over enkele tientallen jaren de helft van de wereldbevolking in megasteden leeft. Megasteden bieden megaproblemen en megakansen. Sociale onrust, hygiëne en de klimaatvoetafdruk zijn enorme uitdagingen. Steden vertegenwoordigen op dit moment slechts 2 procent van het aardoppervlak, maar gebruiken 75 procent van de natuurlijke hulpbronnen. Tegelijk bieden megasteden grote kansen voor sectoren zoals bouw, infrastructuur en energie. De investeringen in infrastructuur om te zorgen dat de megasteden niet vastlopen worden voor de komende 20 jaar op 30 biljoen euro geschat. #5 De nieuwe organisatie Naast nieuwe technieken en demografische veranderingen, verandert ook de manier waarop we in organisaties samenwerken. De flexibilisering van de arbeid die we om ons heen zien, is daarvan slechts een van de uitingsvormen. De organisatie die we kennen als een rechtsvorm en gebouw waar werknemers een vast onderdeel van uitmaken en plaats in innemen, zal langzaam verdwijnen. Rond processen en projecten komen ecosystemen van teams en medewerkers tot stand, soms met een tijdelijk karakter, waarmee werknemers ad hoc verbindingen kunnen aangaan. In de toekomst concurreren niet bedrijven maar ecosystemen met elkaar. In staat zijn om ecosystemen neer te zetten en tot grote prestaties te stimuleren, wordt een belangrijke eigenschap voor managers. Veerkracht De bovenstaande trends hebben een ding gemeen: het zijn ‘wicked problems’, vraagstukken met zo veel variabelen dat het ondoenlijk is om te weten welke kant het precies opgaat, en wanneer. Maar achterover leunen en afwachten wat er gebeurt, is geen optie. Organisaties moeten leren met onzekerheid om te gaan. Flexibiliteit en veerkracht moeten in de organisatie worden ingebouwd. Probleemoplossend vermogen Waar leiders op kunnen sturen is probleemoplossend vermogen. Zowel individuen, teams als de hele organisatie moeten over probleemoplossende competenties, vaardigheden en routines beschikken. Door een lerende cultuur te bevorderen, kunnen dergelijke vaardigheden worden verbeterd. Een lerende cultuur is open, eerlijk over fouten en tekortkomingen, en toekomstgericht. Met het doornemen van scenario’s en door traingen te doen, kan de weerbaarheid van de medewerkers en teams worden vergroot. Als je jezelf vaker uit netelige situaties hebt weten te redden, vindt dat een plaats in het collectief geheugen van de organisatie en groeit het zelfvertrouwen. Niemand weet hoe de wereld er over 10 jaar uitziet, maar een organisatie met veel probleemoplossend vermogen heeft de beste overlevingskans. Prof.dr. Toni Sfirtsis is associate professor strategic innovation & future leadership aan TIAS School for Business and Society.

Deze trends gaan jouw businessmodel omver kegelen

Een aantal grote trends komt de komende jaren op ons af die de manier waarop we werken en geld verdienen...

clock 4,5 min

Brein hersens leren MT

Onderzoek: gelukkig leren we niet continu

We leren vooral in vreemde situaties. Weten we al wat er waarschijnlijk gebeurt, dan zijn onze hersenen eigenlijk nogal lui,...

clock 2 min