Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

TV-bazen niet blij met Apple TV

Gisteren presenteerde Steve Jobs zijn nieuwe Apple TV: een apparaatje dat weinig anders doet dan huurvideo's doorgeven. Begrijpelijk dat hij niet alle film- en tv-bazen daarvoor warm krijgt.

 

 

 

Steve Jobs strooide gisteravond zoals verwacht met fraaie nieuwe iPods. Hij blijkt echter niet onfeilbaar: hij gaf zelf toe dat een van zijn lovebabies, de Apple TV, in zijn huidige vorm is mislukt. Mensen willen geen computer met harde schijf die staat te gloeien onder hun tv. In plaats daarvan komt Apple nu met een nieuwe, piepkleine Apple TV zonder schijf, die weinig meer kan dan videomateriaal doorgeven van iTunes. Voor 99 dollar geen gek aanbod, maar de crux: aanschaffen en downloaden van films is verleden tijd, voortaan kunnen Apple-klanten films en televisieshows 'huren', waarna iTunes ze streamt.

ABC, Newscorp

Voor dat plan heeft Jobs tot nu toe alleen ABC en News Corp weten te strikken. ABC is een voor de hand liggende partner, want Jobs is er via Disney de grootste aandeelhouder. Ruper Murdochs News Corp is een grotere verrassing, maar de andere grote tv-giganten – NBC, CBS, Viacom – willen niets met Apple TV te maken hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Streaming

Steve geeft namelijk hun shows door voor 99 dollarcent, en daarmee gaat hun verdienmodel op zijn kant. De televisiebazen verdienen namelijk goud aan de verkoop van dvd's en te downloaden programma's, nadat ze hun shows via alle tv-zenders hebben uitgepond. Zo'n streamingmodel van Apple TV vreet aan die inkomsten, net als iTunes eerder de verkoop van complete cd's onderuithaalde en verving door omzet uit losse songs.

Verlies contentleveranciers

Op iTunes kosten te downloaden tv-shows nog altijd 1,99 of 2,99 dollar, maar de verhuur brengt een stuk minder op. Volgens ingewijden wil Jobs bovendien deals sluiten, die de tv-makers slechts 30 procent van de huurinkomsten biedt. Apple haalt te veel naar zich toe: de videoverhuur is een utistekend middel om zoveel mogelijk Apple TV's, iPods en iPads te verkopen, maar volgens analisten kunnen de contentleveranciers op lange termijn alleen maar verlies lijden op de nieuwe prijsstelling.