Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Duurzaamheid

Toekomstbestendig ondernemen, met de juiste balans tussen de drie p’s: people, planet, profit. 

Recente artikelen

Meten, meten, meten: waarom Google en Amazon inzichtelijk maken wat hun klimaatacties opleveren

Hittegolven, overstromingen en bosbranden. Het weer wordt door klimaatverandering steeds grilliger. De meeste bedrijven zijn er inmiddels over uit dat...

clock 2,5 min

Waarom Unilever zijn innovatiecentrum pal naast een universiteit bouwde

In Wageningen verrees twee jaar terug een wereldwijd ontwikkelingscentrum voor voedselinnovaties, pal naast de Wageningen Universiteit. De startups in de...

clock 2,5 min

Qorium

Deze Nederlandse kweekleer-startup aast na een nieuwe investering op Tesla en Louis Vuitton

Ex-ceo van Desso Stef Kranendijk en kweekvlees-prof Mark Post komen dankzij een investering van 2,6 miljoen euro dichterbij hun doel...

clock 3,5 min

Wat ondenemers van de natuur kunnen leren

Overlevingslessen uit onverwachte hoek: wat de BV Natuur ondernemers kan leren

Als het met hun bedrijf niet lekker loopt, leggen ondernemers en topbestuurders hun oor meestal te luister bij organisatie-adviseurs, managementgoeroes...

clock 5 min

Dutch Weed Burger

Dit is waarom Mark Kulsdom zijn bedrijf Dutch Weed Burger liet overnemen

Dutch Weed Burger, het merk voor zeewier-burgers dat ondernemer Mark Kulsdom uit de grond stampte, gaat verder onder de vleugels...

clock 6 min

Mosa Meat

5 Nederlandse startups die de voedingsbranche radicaal kunnen veranderen

In de nieuwe serie De Vijf bekijkt MT/Sprout per branche welke vijf startups je de komende jaren in de gaten...

clock 4,5 min

CSR-managers

Deze CSR-managers durven hun bedrijf uit te dagen, ‘ook als het botst met wat je verkoopt’

Voor bedrijven is het allang niet meer genoeg om toezeggingen te doen voor een maatschappelijk verantwoorde strategie: klanten én medewerkers...

clock 8 min

michel scholte

Column: Geen oude economie in nieuwe zakken

Miljoenen burgers en honderdduizenden mkb-bedrijven betalen voor de groene vlaggen op de modderschuit van de vervuilende industrie, stelt impactondernemer Michel...

clock 3 min

sympower

Challenger50: Sympower schaalt Europees op dankzij miljoenen van Kees Koolen

Energie besparen, het energienet helpen balanceren én je omzet verhogen. Met die pitch sluit het Amsterdamse cleantechbedrijf Sympower bedrijven aan...

clock 2 min

Challenger We4Sea maakt uitstoot schepen kopje kleiner met big data

Scheepvaartbedrijven kunnen miljoenen euro's besparen met slim datagebruik, bewijst We4Sea. De marktuitdager van Dan Veen en Michiel Katgert past daarmee...

clock 1,5 min

Challenger50: cosmeticabedrijf Mudmasky doet niet aan ‘geheime formules’

Startup Mudmasky wil transparantie in de corsmeticawereld brengen. Voor zijn natuurlijke huidverzorgingsproducten gebruikt ondernemer Majid Mousavi daarom geen ‘geheime formules’...

clock 2 min

47 miljoen voor kweekvlees: Meatable casht bij investeerders

Na de recente giga-investering van 85 miljoen dollar in branchegenoot Mosa Meat is het nu de beurt aan kweekvleesproducent Meatable....

clock 2 min

Lammert van Raan (PvdD): ‘De klimaatcrisis oplossen, is een moonshot-project’

De Partij voor de Dieren wil best meeregeren, op voorwaarde dat de veestapel met minstens 50 procent krimpt. Geen onrealistische...

clock 16,5 min

Startup Soilmates haalt de beste bakolie uit… afgedankte avocado’s?

Startup van de Week Soilmates lanceert de gezondste bakolie van Nederland. Het geheim: de olie wordt geperst uit avocado's, 'lelijke'...

clock 4 min

tom van der lee groenlinks

Tom van der Lee (GroenLinks): ‘Een succesverhaal als ASML, dat kán in Nederland’

Een groen Nederland, waarin duurzame ondernemers voorrang krijgen en publieke financieringsopties voor startups worden uitgebreid. Dat is, kort samengevat, hoe...

clock 17,5 min

Laurens Dassen

Laurens Dassen (Volt): ‘Om de klimaatcrisis op te lossen, is kernenergie nodig’

Laurens Dassen wil namens de pan-Europese partij Volt de Tweede Kamer in komen. Volt heeft tal van progressieve ideeën: een...

clock 16 min

Van VVD tot SP: dit zeggen de verkiezingsprogramma’s over duurzaamheid

Terwijl het kabinet vooral bezig lijkt met de coronacrisis, tikt de klok van een andere crisis door, die van het...

clock 10 min

Nederland duurzaam en innovatief? We zijn er nog lang niet

Het Nederlandse bedrijfsleven scoort een magere voldoende in zijn transitie naar de nieuwe economie. Grotere bedrijven nemen het voortouw en...

clock 3 min

Columnisten

Werner Schouten

Directeur van de Impact Economy Foundation en presentator van het radioprogramma BNR Koplopers.

Lees de columns van Werner Schouten

Partnerartikelen

Challenger50: deze startup gaat voor klimaatpositieve gebouwen

Challenger50-bedrijf Hello Energy helpt de vastgoedsector te innoveren en verduurzamen met een zelfgemaakte energiemonitor. Het bedrijf denkt een recept in...

clock 1,5 min

Sébastien Kopp van duurzaam sneakermerk Veja: ‘Corona toont aan dat het kapitalisme te snel is gegaan’

Twee tegendraadse oud-bankiers besloten hun vaste baan vaarwel te zeggen, om een duurzaam sneakermerk te starten - lang voordat duurzaamheid...

clock 8 min

nanne fioole retourmatras

Deze matrassenkoning recyclet miljoenen afdankertjes met Ikea als investeerder

Nanne Fioole opent met RetourMatras zijn vierde fabriek waarin hij matrassen recyclet. Hij geeft straks anderhalf miljoen afdankertjes per jaar...

clock 2 min

i.s.m. Dutch Clean Tech

Vijf prangende vragen over duurzaam beleggen

Steeds meer Nederlanders kiezen voor duurzaam beleggen, bijvoorbeeld in groene energie en schoon water. Hoe doe je dat, welke smaken...

clock 3,5 min

Waarom de Johan Cruijff ArenA zo hard innoveert

De Johan Cruijff ArenA in Amsterdam produceert de laatste jaren een stroom opvallende vernieuwingen. Het zijn vruchten van een uitgekiende...

clock 5 min

Ontmoet de meest veelbelovende energiemakers van de toekomst

De wereld kan niet zonder energie. En dan het liefst zo duurzaam en goedkoop mogelijk geproduceerd. Welke bedrijven geven die...

clock 5 min

byborre

Challenger50: deze ondernemers willen de textielbranche verantwoordelijker maken

Textielindustrie, opgelet: ondernemers Borre Akkersdijk en Arnoud Haverlag van Challenger50-bedrijf ByBorre bestormen de markt met een platform voor on demand...

clock 2 min

Zo blijft BeFrank de pensioenbranche uitdagen

Pensioenen dichterbij mensen brengen door middel van slimme tools en helder communiceren. Toen BeFrank 10 jaar geleden werd opgericht was...

clock 3,5 min

brechtje spoorenberg

Brechtje Spoorenberg (KPN): ‘Ik wil geen strategie op duurzaamheid, maar een duurzame strategie’

Brechtje Spoorenberg ziet als mvo-manager toe op de verduurzaming van KPN. De ambities: een uitstootvrije autovloot, circulariteit en een CO2-reductie...

clock 11 min

E-Magy

Nederlandse ‘nanospons’ geeft Tesla het nakijken

Een Nederlands bedrijf sleutelt samen met een aantal autofabrikanten aan een technologie die de energiedichtheid van een accupakket 40 procent...

clock 3 min

Peelpioneers

PeelPioneers maakt oranje goud van sinaasappelschillen

Wat kun je met een olympisch zwembad vol sinaasappelschillen? Een duurzaam businessmodel bouwen, bewijst PeelPioneers met een notering in de...

clock 1,5 min

Zo zien de winnaars van ‘de tweede revolutie’ in schone tech eruit

Met H2Pro als beste scaleup en FinnoExergy als beste startup zijn de winnaars van de New Energy Challenge van dit...

clock 5,5 min

Choose

Deze ondernemer laat je plasticvrij tandenpoetsen met tabletten

Tandpasta kun je prima in een tablet stoppen, bewijst startup van de week Choose. Dat scheelt een berg plastic tubes...

clock 3,5 min

i.s.m. Auping

Corona gaf online bij Auping een push, en de beddenwinkeliers vinden dat prima (podcast)

Bij Koninklijke Auping blijkt corona een aanjager voor de online verkoop. En de winkeliers? Die profiteren mee, zegt topman Jan-Joost...

clock 3,5 min

Digitale revolutie: mode-industrie verlegt zijn grenzen

Nieuwe technologie biedt de modebranche kansen op versnelde verduurzaming, relevantie en betrokkenheid van de consument. De coronapandemie kan adoptie ervan...

clock 4,5 min

thecla schaeffer tony's chocolonely

Activistische marketing? Maak er geen winstdoel van, aldus Tony’s Chocolonely

Activisme en marketing: het gaat hand in hand, getuige een nieuwe video van chocolademerk Tony's Chocolonely. Wat zijn de kansen...

clock 3 min

Zalando

Zalando-plan voor tweedehands kleding riekt naar greenwashing

Zalando stapt in de markt voor tweedehands kleding. Het bedrijf onderstreept het duurzame aspect ervan. Hoe milieuvriendelijk is het project...

clock 3,5 min

Deze fashion-ondernemers groeien dwars door coronacrisis heen

De branche waarin ze beiden al jaren opereren, is hard geraakt door de coronacrisis. Toch zien Monique Maissan van Waste2Wear...

clock 3,5 min