Die zes bedrijven zijn BE Semiconductor Industries, DSM-Firmenich, Heineken, Philips, Randstad en Universal Music Group. Dat blijkt uit een analyse van de uitstootcijfers van alle 25 beursgenoteerde bedrijven in de AEX door duurzaam nieuwsplatform Change Inc. Daartoe behoren ook ondernemingen als ABN Amro, Shell, ASML en Unilever.
Lees meer: Met de stofkam door de uitstootcijfers van AEX-bedrijven: wie haalt zijn klimaatdoelen?
Zes van de 25, dat lijkt niet erg veel. Dat komt omdat voor het onderzoek is gekeken naar de reductiedoelen voor álle emissies, licht redacteur Sebastian Maks van Change Inc. toe. Het gaat om scope 1 en 2, de uitstoot van de eigen bedrijfsactiviteiten, en scope 3, de ‘indirecte emissies’ die worden veroorzaakt door klanten of leveranciers in de keten. Veruit de meeste uitstoot – geschat wordt zo’n 90 procent of zelfs meer – zit in scope 3.
Scope 3 is pijnpunt
‘Daar zit direct het pijnpunt’, zegt Maks. ‘Neem Ahold-Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn. Die moeten voor elk product wat ze in de supermarkt verkopen in kaart brengen wat er aan uitstoot in de keten plaatsvindt: van de boer, tot de verpakking en het transport. Dat is al een enorme klus, en dan hebben we het nog niet eens gehad over een roadmap om die emissies terug te brengen.’
Van de 25 AEX-bedrijven zijn er dertien op dat punt: zij hebben concrete en controleerbare scope 3-doelen gesteld. Daarvan hebben er slechts zeven hun CO2-uitstoot onder de streefwaarde voor 2023 kunnen brengen (met de aanname van een lineair afbouwpad).
Eigen uitstoot omlaag
Het goede nieuws: met het verminderen van de scope 1 en 2-uitstoot zijn de beursgenoteerde bedrijven wel lekker op weg. Denk aan groen(er) energieverbruik in de fabrieken of het elektrificeren van het wagenpark. Bij twintig van de 25 AEX-ondernemingen (80 procent) daalde de eigen uitstoot in 2023 ten opzichte van een jaar eerder. Bij 64 procent was dat zelfs twee jaar op rij het geval.
Lees ook: Hommeles op de markt voor windenergie: ‘Het is een kip-eiprobleem’
Negatieve uitschieter is ASML, die 90 procent bóven de eigen klimaatdoelen zat. Maks: ‘Dat kan komen doordat hun uitstoot in referentiejaar 2019 relatief laag was.’
Sowieso valt op dat elk bedrijf een ander referentiejaar hanteert. Zo heeft Heineken 2022 als baseline, terwijl KPN 2015 als ijkpunt neemt. ‘Dat zal ongetwijfeld een strategische keuze zijn’, zegt Maks. ‘Als de uitstoot in dat jaar hoog was, is verminderen relatief eenvoudig. Dan kun je ook ambitieuzere doelen presenteren.’
Hoop op versnelling
De grote beursgenoteerde bedrijven moeten vanaf dit jaar op basis van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) verplicht rapporteren over hun impact op klimaat, mens en milieu. In de aanloop zijn veel ondernemingen al gaan ‘warmdraaien’ door jaarlijks cijfers over de CO2-uitstoot te verzamelen.
‘Kijk, eigenlijk staan we nog maar aan het begin’, zegt Maks. ‘We zijn bij het onderzoek uitgegaan van een lineaire afname, maar het zou goed kunnen dat we – hoe dichter we bij 2030 komen – ineens een versnelling gaan zien. Er kan nog veel gebeuren. In dat opzicht is het feit dat bedrijven al zulke grote stappen hebben gezet, al heel positief.’
Benieuwd naar alle resultaten? Lees het volledige artikel over de uitstoot van AEX-bedrijven op Change Inc. »