Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bever koopt kleding terug van klanten en start in juni met verhuur van kampeerspullen

Bever maakt tempo met nieuwe duurzame initiatieven. De buitensportwinkel gaat kleding terugkopen van consumenten, start met de verhuur van kampeerspullen én lanceert een deelplatform. 'Het zijn geen marketingvehikels, we willen snelheid maken', zegt cmo Marjolein Vendrig.

bever koopt kleding terug
Bever gaat buitenkleding van consumenten terugkopen. Foto: Bever

Bever Koopt Terug‘, zo heet het nieuwste aanbod van Bever, de winkelketen in kleding, tenten, wandelschoenen en andere buitensportartikelen. Het idee is simpel: veel mensen hebben kledingstukken die nog in goede staat zijn, maar niet meer worden gebruikt. Ze liggen in een kast of op zolder, omdat het zonde is om ze weg te gooien, of ze eindigen alsnog in de container.

Om dit te voorkomen koopt Bever ze in. Daarvoor wordt de kleding eerst gekeurd om vast te stellen of deze voldoet aan ‘de Bever-kwaliteit’. Zo ja, dan gaan ze de Bever Wasservice in en komen ze in de winkel terecht als ‘2e Buitenkans’. Het uiteindelijke doel: zorgen dat minder kleding op de afvalberg belandt.

Een gevoerde winterjas van een topmerk als pakweg Patagonia of The North Face kan 40 tot 75 euro opleveren, belooft Bever, en een fleece 20 tot 37,50 euro. Dat is dan wel ‘shoptegoed’ en geen klinkende munt.

Proefdraaien in Houten

Klanten kunnen voorlopig alleen nog in Houten terecht met hun afdankertjes. Bever wil eerst proefdraaien om met de lessons learned het programma verder uit te rollen, legt chief marketing officer Marjolein Vendrig uit. ‘We gebruiken de zomermaanden om uit te vinden wat klanten ervan vinden, en of de prijsstelling werkt. Wij maken het makkelijk, maar ervaren consumenten dat ook zo?’

Het inkopen van gedragen kleding zoals Bever dat nu doet, is niet uniek. Decathlon koopt in Duitsland zijn gebruikte textiel van zijn eigen merken sinds vorig jaar terug, in Nederland koopt het alleen hardware in.

Lees ook: Decathlon zet in op circulair: ‘Als je een product niet meer wil, verkoop het aan ons terug’

Kledinggigant Zalando lanceerde in 2020 een ‘pre-owned’ afdeling met tweedehandse kleding en accessoires waarvoor het ook stukken inkocht. Twee jaar later staakte het die inkoop in onder meer België en Frankrijk, maar in Nederland belooft het wel nog cadeaubonnen in ruil voor zo goed als nieuwe kleding.

Businessmodel is nog zoeken

Dat maakt al een beetje duidelijk: zo’n nieuw businessmodel, of je het nu circulair of duurzaam noemt, is financieel niet meteen rond. Dat beaamt Vendrig. Haar winkelketen timmert al langer aan de weg met duurzame modellen. In een derde van de winkels hangt al 2e Buitenkans-kleding, die deels afkomstig is uit de inleverpunten voor afgedragen kleding die in alle filialen staan.

Lees ook: Waarom de jas van duurzaamheidsbaas Christian de Jong voor de derde keer in de rekken van Bever hangt

Opmerkelijk: tussen de retouren en andere tweedekansjes hangt dus kleding die klanten gratis hebben weggedaan, terwijl Bever ze straks ervoor gaat betalen. Voor de marges is het nieuwe aanbod dus niet aantrekkelijk. ‘Het klinkt niet logisch nee, maar we laten het voor dit moment even los. We starten met dit soort initiatieven met als doel dat we break-even willen draaien, maar op weg ernaartoe vergt het investeringen.’

bever wasservice
De wasservice van Bever. Foto: Bever

De buitensportketen repareert en onderhoudt ook al langer de artikelen die het verkoopt. Daarvoor zijn inmiddels vijftien mensen werkzaam op het hoofdkantoor in Pijnacker, waar ook de wasmachines en drogers staan die zorgen dat gedragen kleding weer fris aan het rek komt te hangen. Mensen die Bever deels zelf moet opleiden. ‘Bestaande opleidingen zijn gericht op het nieuw maken van kleding. Maar repareren is een ander vak, al helemaal als het om outdoorkleding gaat die waterdicht moet blijven.’

Bever start met verhuur

Vendrig noemt ook meteen de volgende nieuwe initiatieven waar Bever binnenkort mee komt. In juni start het met de verhuur van buitensportartikelen: tenten, rugzakken, maar ook matjes en slaapzakken. ‘Ook daarmee starten we vanuit Houten. Mensen moeten naar de winkel komen en krijgen hun spullen meteen mee.’

 Volg MT/Sprout nu ook op WhatsApp

Een winkel in Utrecht wordt as we speak opnieuw ingericht. De helft hangt straks vol met nieuwe artikelen, de andere helft krijgt een functie als duurzaam servicecenter. Klanten kunnen er terecht om hun kleding en andere spullen te laten repareren en straks ook spullen te huren.

‘Het is een pilot om te bekijken of we zo’n winkel rendabel kunnen krijgen. Het is onze ambitie om te laten zien dat duurzame keuzes ook leuk kunnen zijn. Als je iets repareert, mag dat best zichtbaar zijn: een nieuwe mouw in een afwijkende kleur of schoenen die je laat personaliseren.’

Overname van Gearshare.nl

Als klap op de vuurpijl lanceert Bever een platform waar consumenten aan elkaar spullen kunnen verhuren. Daarvoor blijkt het Gearshare te hebben overgenomen, de website voor het delen van buitensportmateriaal.

‘Het platform is al een tijd live, maar we gaan het nu naar Bever toe trekken. Het is een grote uitdaging om op zo’n peer-to-peer-site tegelijkertijd voldoende aanbod te krijgen en de vraag die daarbij hoort. De oprichter van Gearshare had daar moeite mee. Wij maken nu samen plannen om te zorgen dat het aan beide kanten flink kan groeien.’

Drie nieuwe duurzame projecten die zo kort na elkaar worden gelanceerd. Bever laat er geen gras over groeien. ‘Aan het tempo zie je ook wel dat we het niet doen als marketingvehikel. Dan zou je elk initiatief inplannen om zoveel mogelijk aandacht te genereren. Wij willen versnellen met duurzaamheid.’

De verhuur, reparatie en inkoop van gedragen kleding wordt dan ook niet betaald uit haar marketingbudget, zegt Vendrig. ‘Reparatie kan zichzelf op dit moment nog niet bedruipen, maar het is uitdrukkelijk de bedoeling dat we ermee naar de nullijn gaan.’

Duurzaamheid zit volgens jaar in het hart van onze organisatie. ‘Aan de achterkant zijn we alles zó aan het organiseren dat de nieuwe businessmodellen gaan werken. Want alleen dan zijn ze ook echt duurzaam. We willen niet meer alleen afhankelijk zijn van geld dat we verdienen aan nieuwe producten.’