Babyvoeding, hazelnootpasta, cruesli, douchegel: palmolie zit in een heleboel producten. Het is wereldwijd de meest gebruikte plantaardige olie en de vraag groeit nog steeds.
Met alle gevolgen van dien, want de productie van palmolie heeft grote impact op het milieu. In Indonesië, de grootste palmolieproducent wereldwijd, is in het verleden veel tropisch regenwoud gekapt voor de aanleg van oliepalmplantages.
Palmolievervanger
NoPalm Ingredients, twee jaar geleden al gespot als MT/Sprout Startup to watch, ontwikkelt palmolievervangers. Dat doet het bedrijf door middel van een fermentatieproces. Dit proces zet reststromen uit de voedselindustrie, zoals aardappelschillen, om in gistoliën. Deze oliën zijn een goed alternatief voor palmolie.
Lees ook: NoPalm Ingredients ‘brouwt’ een alternatief voor palmolie
Het recept van het eindproduct blijft hetzelfde wanneer de palmolievervanger wordt toegepast, net als de prijs. De technologie van NoPalm zorgt daarentegen voor een vermindering van de CO2-uitstoot van 90 procent en een vermindering van het landgebruik met 99 procent ten opzichte van traditionele palmolieproductie.
Vers groeigeld
Het bedrijf uit Wageningen maakt bekend dat het meer dan 5 miljoen euro heeft opgehaald in een recente investeringsronde. Daarmee kan het gaan opschalen. Het Europese investeringsfonds Rubio Impact Ventures steekt geld in het biotechbedrijf, net als Oost NL, Fairtree Elevant Ventures, family office Willow Capital Investments, Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) en enkele particuliere investeerders.
Lees ook: Marcel van Wing (The Flower Farm): ‘Ik doe iets dat eigenlijk niet kan. Dat vind ik lollig’
Ook het bedrijfsleven ziet heil in het alternatief voor palmolie. Zo verwerken grote merken als Colgate-Palmolive, Unilever en Zeelandia de innovatie al als pilot in diverse producten.
Vermarkten in 2025
Het streven is om volgend jaar met het ingrediënt de markt op te gaan. Lars Langhout, ceo en medeoprichter van NoPalm Ingredients, benadrukt het potentieel en de noodzaak van hun innovatie. ‘Palmolie is goedkoop, ongelooflijk veelzijdig en wordt op grote schaal gebruikt in bijna alle fast-moving consumer goods, van tandpasta tot babyvoeding.’
Het probleem is, vervolgt hij, dat de wereldwijde vraag naar palmolie jaarlijks met 4 procent toeneemt. Om aan die vraag te voldoen, sneuvelt een steeds groter deel van het regenwoud. ‘Nieuwe Europese regelgeving verbiedt ontbossing-gerelateerde producten, waardoor 83 procent van de huidige voorraden wordt uitgesloten. Dit veroorzaakt prijsstijgingen die elk gezin in Europa kunnen treffen. Wij denken dat het niet het antwoord is om een product te verbieden, maar om een duurzaam alternatief te ontwikkelen.’
Voor NoPalm is het verse groeigeld ‘cruciaal’ om de technologie op schaal aan te tonen. Langhout: ‘We liggen op schema voor industrialisatie en commercialisatie in 2025.’
Dit artikel verscheen eerder op Change Inc., het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven. Change Inc. is onderdeel van de MT MediaGroep, net als MT/Sprout.
Lees ook deze artikelen over landbouw en voeding op Change Inc.:
- Meer palmolie en minder ontbossing, kan dat?
- Voor voedselgigant Nestlé is verduurzamen ook in het eigen belang
- Changemaker Wim de Laat (The Protein Brewery) brouwt plantaardige eiwitten: ‘Dit is de toekomst’