The Good Roll gaat naar de beurs. Nou ja, de sociale en duurzame startup waarmee Melle Schellekens en Sander de Klerk vrolijk wc-papier maken van bamboe deed al zaken op Nxchange. Maar ze verkassen nu naar NPEX. Dat is de mkb-beurs waar partijen als snellaadbedrijf Fastned voor tientallen miljoenen aan obligaties uitgeven.
En daaruit putten de oprichters van The Good Roll inspiratie, want ze hebben plannen waarvoor een flinke pak geld nodig is.
Geen food en geen tech
‘Bij banken hoeven we niet aan te kloppen’, verklaart De Klerk de ‘beursgang’. ‘Ik kan niet eens een vrachtwagen leasen, omdat we nog geen jaar zwarte cijfers draaien. Hartstikke krom.’
Tot nu toe had The Good Roll over alternatieve financiering niet te klagen. De startup had al een notering aan Nxchange en haalde via crowdfunding en investeerders als Doen Participaties al 3,5 miljoen euro binnen. Maar dat is te beschouwen als groeikapitaal, terwijl lang niet alle investeerders trek hebben in toiletrollen. ‘We zijn duurzaam, maar we zijn geen food en we zijn geen tech.’
Straks 50 miljoen nodig
De komende jaren hebben de wc-papierondernemers werkkapitaal nodig waarvoor ze geen aandelen willen weggeven. En tegenover de investeringen die ze willen doen in fabrieken, staat ook omzet waaruit ze rente en aflossing denken te kunnen betalen. Dan zijn obligaties een prima vehikel om geld aan te trekken.
En De Klerk verwacht veel van de 15.000 beleggers die hij via NPEX kan bereiken: ‘Fastned is ons grote voorbeeld. Dat heeft al honderden miljoenen opgehaald, wij hebben de komende jaren 50 miljoen nodig.’
Een flink pak geld, maar dat is niet van vandaag op morgen nodig. Die notering aan de NPEX is vooral een zogeheten ‘direct listing’ van bestaande certificaten van aandelen, al wil The Good Roll ook verse tonnen ophalen via obligaties. Vanaf juli wordt in Ghana de eerste eigen fabriek van The Good Roll gebouwd, die gaat in december draaien.
Platen van bamboepulp
‘De vorige productiefaciliteit stond op de verkeerde plek. De weg ernaartoe was onbegaanbaar in het regenseizoen, het was te ver van de rivier om het water op te pompen voor de productie. We zitten nu aan de doorgaande weg, bij het water en de dam die de elektriciteit opwekt.’
Nog even de opzet van The Good Roll: de sociale en duurzame startup betrekt in Ghana bamboe van boeren in de omgeving, maakt er pulp van en perst en droogt dat. Als de nieuwe fabriek op stoom is, rolt daar dus geen wc-papier uit maar bamboe plaatmateriaal dat als halffabricaat wordt verscheept naar Europa. ‘Heel simpel: zo kunnen we 20 ton in een standaard container krijgen. Als we er eerst rollen van maken, past er maar 4 ton in.’
Bilderberg en Albert Heijn zijn afnemers
In Europa worden de dunne platen verwerkt tot de vrolijke rollen pleepapier die inmiddels beroemd zijn. Als je ze niet via ludieke acties of bij de Albert Heijn tegenkwam, kan het goed zijn dat je het in Huis ter Duin, een Postillion- of Bilderberghotel hebt gebruikt. Van de inkomsten uit het bamboe wc-papier investeert De Klerk een deel terug in Afrika, door er toiletten te bouwen.
Met die inkomsten gaat het behoorlijk bergop: volgens De Klerk zet zijn startup momenteel op jaarbasis 8 miljoen rollen af. Hij levert zijn papier op abonnement, waarvan 15.000 klanten gebruikmaken. Met een supermarktprijs van 4,75 euro per vier rollen tikt dat behoorlijk aan, al levert The Good Roll ook in Afrika en zullen de grootverbruikers wel een stuk minder betalen. ‘Bij Albert Heijn gaven we de afgelopen tijd 30 procent korting en ging de afzet meteen keer twaalf.’
Lees ook: Albert Heijn experimenteerde met een echte prijs voor koffie to go: zo reageerden klanten
The Good Roll biedt naast de 35 medewerkers in eigen land nu al circa 50 Ghanezen werk. En als de fabriek draait zijn dat er alweer 200, plus de 800 tot 1.000 boerengezinnen die bamboe verbouwen. ‘Het oogsten doen we wel zelf, dat is zwaar en gevaarlijk werk. Daar zetten we machines voor in.’
Extra inkomen voor boeren
Anders dan bij cacao, een traditioneel bulkgoed met een keten die nogal wat negatieve effecten heeft op mens en milieu, is bamboe in Afrika nog geen productiegewas. ‘Het groeit er gewoon, en wij geven het een bestemming en bouwen een nieuwe keten waarbij de boer eerlijk verdient, zonder allerlei lagen ertussen. We stellen wel als voorwaarde dat boeren maximaal 20 procent van hun grond ervoor gebruiken, anders verdringt het andere gewassen. Maar onze boeren hebben ineens een extra inkomstenbron. Hun inkomen gaat van 120 naar 200 dollar per maand als ze met ons werken.’
Maar terwijl ook Britse supermarkten ‘in de rij staan’ voor een white label-versie van de sympathieke duurzame rollen, denkt De Klerk alweer groter. En daarvoor kijkt hij niet naar Fastned, maar naar een andere beroemde scaleup: Tony’s Chocolonely. Dat scoort zelf een behoorlijke omzet met repen onder eigen merk, maar opende zijn leveringsketen met verantwoorde cacaobonen ook voor concurrenten.
Lees ook: Tony’s Chocolonely geeft gouden aandeel aan drie ‘guardians’ die de duurzame koers bewaken
Open Chain voor bamboepulp
Wat Tony’s Open Chain biedt aan Albert Heijns chocolademerk Delicata, Jumbo en vele anderen, wil De Klerk neerzetten in de bamboepulp. En dan niet alleen voor wc-papiermakers, maar ook voor producenten van maandverband of verpakkingen. ‘We praten met Yoni, we zijn in gesprek met Albert Heijn. We hoeven niet alleen The Good Roll te leveren, we zijn in het leven geroepen om zoveel mogelijk impact te maken. En hoe meer we produceren, hoe lager de kosten. Zo maken we bamboe mainstream.’
Daar komt dus veel geld bij kijken, alle plannen opgeteld 50 miljoen. ‘Als die open chain werkt, gaat het vliegen. Dan leidt het tot gigantische volumes waarvoor we na die eerste nog veel meer fabrieken willen neerzetten.’
Terwijl Fastned al voor 210 miljoen aan schuld heeft verzameld tegenover een omzet van vorig jaar ruim 60 miljoen, ligt die verhouding bij The Good Roll anders, belooft De Klerk. ‘Zodra we de leveringscontracten hebben, kunnen we straks dankzij de NPEX meteen obligaties uitgeven en doorzetten. Op naar extra inkomen voor 100.000 boeren.’