Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crisp kiest voor regeneratieve boeren: ‘Mensen snappen het echt wel als slakken de oogst deels opeten’

Online supermarkt Crisp gaat samenwerken met regeneratieve landbouwers. In 2030 moet minstens 30 procent van de verkochte groente en fruit daarvan afkomstig zijn. 'Als je mensen naar een andere oplossing nudget, is er heus begrip als een bepaald product even niet verkrijgbaar is.'

crisp regeneratieve boeren
Ceo Tom Peeters: 'We willen dat regeneratieve producten onderdeel worden van de dagelijkse boodschappen.' Foto: Crisp

Hoewel regeneratieve landbouw beter is voor de bodem, de biodiversiteit en de kwaliteit van de producten, gebeurt het nog maar op kleine schaal. Daar wil ceo Tom Peeters van Crisp verandering in brengen.

‘Onze focus ligt op vers voedsel. Daarbinnen vormen groente en fruit de grootste categorie’, aldus Peeters. ‘Zo’n 35 procent van alles wat we bij Crisp verkopen, bestaat uit groente en fruit. Dat is de hoek waarin we impact kunnen maken.’

Nederland bestaat voor meer dan de helft uit landbouwgrond. Op veel van die grond wordt geteeld in monocultuur. Dat put de bodem uit. Om de bodem en ecosystemen te herstellen, is een ander landbouwsysteem nodig, zegt Peeters. ‘Daarom zetten we in op regeneratieve landbouw. De producten die daaruit voortkomen, vermarkten we met Crisp aan de massa.’

Dat is volgens de ceo nodig. Zet de huidige trend door, dan wordt in 2030 slechts één procent van de landbouwproducten in Nederland regeneratief verbouwd. ‘Dat is veel te weinig. Klanten van Crisp kunnen vanaf nu regeneratieve producten bestellen. Zo wakkeren we de markt aan. Hopelijk inspireren we andere voedselaanbieders om ook mee te doen.’

Vier regeneratieve boerderijen

De afnamecontracten met de eerste vier regeneratieve boerderijen zijn rond. De samenwerkingen zijn ontstaan vanuit het ketencollectief Boeren Natuurlijk, een initiatief van MVO Nederland dat boeren helpt om te schakelen naar een natuurlijke vorm van landbouw.

De online supermarkt haalt groene asperges, rabarber en zacht fruit van permacultuur-boerderij Schevichoven. Klompe Landbouw verzorgt de aardappelen, waar strokenteler Zonnegoed pompoenen, penen en knolgroenten verbouwt. De bladgroenten en komkommers van boerderij Botmas liggen ook in het magazijn.

‘Het zijn allemaal boeren die voedselproductie combineren met natuurherstel. De producten komen rechtstreeks van Nederlandse boerderijen. Dat maakt de keten kort en de prijs aantrekkelijk.’

Dat laatste is belangrijk, want Crisp wil dat regeneratieve producten onderdeel worden van de dagelijkse boodschappen. Tegelijkertijd wil de online super compleet genoeg zijn. ‘Op dit moment zit er nog wat grilligheid in het regeneratieve aanbod. Dat maakt dat we ook nog alternatieven verkopen. We bewegen er wel naartoe dat we het assortiment met regeneratieve producten steeds verder uitbreiden. Het moeten er steeds meer worden.’

Wisselend assortiment

Welke producten er precies in de digitale supermarkt liggen, verschilt per seizoen. ‘De boeren verbouwen diverse producten die gedurende het jaar beschikbaar zijn. Niet alles groeit in de zomer of in de winter, dus het assortiment rouleert. Daarnaast heeft het weer invloed op de oogst. Het natte voorjaar was perfect voor de naaktslak. Gangbare boeren pakken de spuit en de slakken zijn weg. Regeneratieve boeren doen dat niet, waardoor het aanbod minder zeker is.’

Volgens Peeters is dat geen ramp. ‘Er heerst een beeld dat de consument altijd alles beschikbaar wil hebben. Dat is niet onze beleving. Mensen snappen echt wel dat er meer slakken zijn wanneer het veel regent en dat dat wat met de opbrengst doet. Dat is hoe de natuur werkt. Als je mensen naar een andere oplossing nudget, dan is er heus begrip voor wanneer een bepaald product even niet verkrijgbaar is. Dan eten mensen bijvoorbeeld een keer geen asperges, maar prei. Dat is ook prima.’

Communicatie naar klanten

Communicatie is daarin belangrijk, zegt Peeters. Dat geldt overigens ook voor het hele concept van regeneratieve landbouw. ‘Het is zinvol om onze klanten te vertellen over onze verschuiving naar regeneratieve producten en waarom dat beter is voor de wereld. Maar ik denk dat we het vooral dicht bij de consument moeten houden. Dat we vertellen dat we groene asperges hebben die onbespoten en heel vers zijn, doordat ze rechtstreeks van de boer komen.’

‘Aan bestrijdingsmiddelen worden steeds meer ziektes gekoppeld, dus het is relevant voor klanten om te weten dat deze producten gifvrij zijn. Ook gaan we het aanbod regeneratieve producten verwerken in onze recepten, waardoor het hopelijk de default keuze wordt.’

crisp schevichoven leverancier permacultuur boerderij
Crisp koopt groene asperges, rabarber en zacht fruit in bij permacultuur-boerderij Schevichoven. Foto: Crisp

Kruidig blondbiertje

Hij wijst naar het biertje Wilder Blond, een ander product met een duurzame insteek. ‘Dat is een 0,3 procent blond biertje in samenwerking met Wilder Land’, licht hij toe. ‘Die partij zaait bloemen en kruiden in langs akkers om de biodiversiteit te verbeteren. Die bloemen en kruiden worden oorspronkelijk verwerkt in thee, maar het kan ook prima in bier.’

Momenteel is Wilder Blond het bestverkochte biertje van alle bieren bij Crisp. Peeters: ‘Het product is hartstikke lekker en daardoor komen mensen in beweging. Dat hopen we ook de bereiken met het regeneratieve aanbod groente en fruit. In mijn ogen bewijst Wilder Blond dat goed doen en commercie prima samengaan.’

Crisp is een B Corp

Crisp kan inmiddels de B Corp-certificering achter zijn naam schrijven. Dat betekent dat de online supermarkt voldoet aan eisen op het gebied van milieuprestaties, transparantie en sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkheid.

‘Crisp is een relatief jong bedrijf. We zijn zes jaar geleden begonnen. Een aantal zaken hebben we vanaf het begin af aan goed gedaan. Zo hebben we een divers team opgebouwd, omdat we geloven dat dat het beste werkt. We gaan netjes met leveranciers en werknemers om, omdat we vinden dat dat hoort. Dat zijn allemaal zaken die meetellen op het moment dat je B Corp wil worden’, zegt Peeters.

Al is die certificering natuurlijk niet het einddoel, vervolgt hij. ‘Het dient eerder als een soort roadmap. Het laat zien wat al goed gaat en wat nog beter kan. Met een score van 109 punten zijn we al goed op weg, maar we zijn er nog niet. Er is nog werk aan de winkel als het gaat om de CO2-emissies in onze keten. Bij onze toeleveranciers zit de meeste CO2-uitstoot. We werken met meer dan duizend verschillende partijen, dus het is lastig en complex om dat te verlagen. Maar we zijn gemotiveerd. Het is echt een speerpunt van de komende jaren.’

Dit artikel verscheen eerder op Change Inc., het platform voor duurzaam nieuws in het bedrijfsleven. Change Inc. is onderdeel van de MT MediaGroep, net als MT/Sprout.

Lees ook deze artikelen over landbouw en voeding op Change Inc.: