Balen natuurlijk dat Nederland zondag niet in de EK-finale stond. Maar om de gevleugelde woorden van voetballegende Johan Cruijff aan te halen, zegt ondernemer Koen Rozendom: elk nadeel heb zijn voordeel.
Het kwam de ceo van energiebedrijf 1Komma5° Nederland eigenlijk wel goed uit dat niet iedereen de dag erop brak was. Maandag lanceerde de onderneming namelijk een nieuw product in Nederland, Heartbeat AI, waarover straks meer. ‘Het was geweldig’, zegt hij naderhand. ‘Grote opkomst, volle zaal. Heel geslaagd.’
Koen Rozendom en broer Thomas richten 1Komma5° Nederland in 2019 op als Zonduurzaam. Begin dit jaar is hun startup ingelijfd door 1Komma5°, het energiebedrijf van de Duitse ondernemer Philipp Schröder. Qua management is er sindsdien niet zoveel veranderd. Koen is nog steeds ceo en Thomas operationeel directeur, alleen nu onder een nieuwe naam en als onderdeel van een veel groter collectief: 2.200 medewerkers wereldwijd.
Gedeeld eigenaarschap
1Komma5° is in 2021 opgericht in Hamburg en inmiddels in zes Europese landen actief. Die snelle groei komt deels door strategische overnames: zo heeft de startup naast Zonduurzaam ook het Deense Viasol A/S en het Spaanse Experta Solar ingelijfd.
Rozendom: ‘Philipp en zijn team gaan in de markten waar ze willen uitbreiden op zoek naar succesvolle partijen en koppelen die aan elkaar. Ze maken er één merk van, met één waardeketen.’
Lees ook: Solar Monkey haalt 3 miljoen op: ‘We willen uiteindelijk steward-owned worden’
1Komma5° gaat daarbij uit van het principe van omgekeerde participatie. ‘Zij hebben een meerderheidsbelang in ons bedrijf genomen, wij hebben daar een belang in de moederholding voor teruggekregen’, legt Rozendom uit. Financiële details over de deal mag hij contractueel niet delen.
‘Dat gedeelde eigenaarschap is voor ons heel belangrijk. 1Komma5° bereidt een beursgang voor, met deze constructie plukken wij daar ook de vruchten van. Bovendien: ik ben pas 35, ik ben nog helemaal niet van plan om het bedrijf volledig van de hand te doen en te stoppen.’
Grote mond
Even terug naar het begin, want Zonduurzaam is niet de eerste onderneming die Rozendom opzet. In 2016 start hij een telemarketingbedrijf, waarmee hij voor klanten als Essent en Ziggo acquisitie doet. Het valt hem op dat een groeiend aantal klanten om duurzame energieoplossingen vraagt. Daarom start hij als side hustle met de verkoop van zonnepanelen voor een derde partij. Dat gaat zo goed, dat hij en zijn broer besluiten het heft in eigen handen te nemen.

Hij vindt een installatiepartner en bluft zich binnen bij een groothandel, Natec in Den Bosch. Grijnzend: ‘Dat is wel een mooi verhaal. Ik heb mijn plannen uit de doeken gedaan en min of meer letterlijk gezegd dat ze me serieus moesten nemen, en ik een mooie inkoopprijs verwachtte om te kunnen concurreren met andere aanbieders. Ze gaven me een kans, al vonden ze wel dat ik een grote mond had.’
Op prijs invechten
In die beginfase moet Zonduurzaam – dan nog onder de naam Zonnepaneelvoordeel – zich op prijs de markt invechten, vervolgt hij. ‘We hadden in het begin vooral heel moeilijke daken, van klanten die waren afgewimpeld bij grote partijen. Bedrijven konden het zich nog permitteren om kritisch te zijn, de markt was niet zo overvol als nu. In vijf jaar tijd is het aantal aanbieders verdubbeld. Dankzij mijn andere bedrijf hadden we het geluk dat we niet direct geld hoefden te verdienen. We konden de tijd nemen om de markt te leren kennen.’
Het telemarketingbedrijf is uiteindelijk failliet gegaan. In 2022, een gevolg van de energiecrisis. ‘De prijzen gingen zo sky high, mensen sloten geen nieuwe contracten meer af. Daarnaast waren we in conflict met een opdrachtgever die niet meer betaalde. Maar goed, toen draaide Zonduurzaam inmiddels lekker.’
Lees ook: Taylor is klaar om zonnepanelen wereldwijd een boost te geven
Daarvoor waren twee strategische keuzes in 2021 belangrijk. Rozendom: ‘In het begin reden we het hele land door om klanten te bezoeken. Dat werkte gewoon niet. We zijn overgestapt op een onlinemodel met telefonisch advies. Verder boden we een wirwar van panelen en omvormers aan. Dat was logistiek enorm ingewikkeld. We zijn teruggegaan naar één type paneel en twee soorten omvormers en voor de kwalitatief beste opties gegaan.’
200 aanvragen per week
Met die propositie sorteert het bedrijf voor op de big bang in 2022 en de eerste helft van 2023, als de vraag naar duurzame energie piekt. ‘We wisten dat er iets aan zat te komen’, zegt Rozendom. ‘De gasprijs was al een half jaar aan het stijgen. Maar een oorlog hadden we niet verwacht. We hadden destijds capaciteit voor 40 installaties per week, terwijl we er 180 tot 200 verkochten. En toen stopte onze installatiepartner er ook nog mee.’
Zodoende gaat Zonduurzaam eigen installateurs aannemen. In een half jaar gaat het team van vijftien naar veertig mensen. Rozendom: ‘Dat was pittig, maar wel nodig.’ De extreme vraag leidt ook tot voorraadproblemen. ‘Gelukkig hebben we geen installatie af hoeven zeggen, maar die panelen hebben we werkelijk overal en nergens vandaan moeten halen.’

In twee jaar stijgt de omzet van ruim 2 miljoen euro (2021) naar 26 miljoen euro (2023). De startup is naar eigen zeggen al langer winstgevend, sinds 2020. Maar ondertussen dendert de markt verder. De explosieve groei van zonne-energie in Nederland brengt ook problemen met zich mee: een overvol stroomnet.
Met de salderingsregeling mogen consumenten dat net nu nog gebruiken als gratis opslagbron voor overtollige stroom. Maar deze voor zonnepanelenbezitters gunstige regeling wordt per 2027 geschrapt en ondertussen zijn inmiddels bijna alle energiebedrijven terugleverkosten gaan rekenen.
Solarbranche onder druk
Met zonnepanelen alleen gaan ze de oorlog niet winnen, beseft Rozendom. Hij wijst op de vele faillissementen in de solarbranche op dit moment; meest recente voorbeeld is het bankroet van de zonne-energiebedrijven van investeerder Kees Koolen. ‘Ik kan niet in zijn boeken kijken. Maar je kostenstructuur en voorraadbeheer zijn belangrijk. Je moet snel kunnen op- en terugschalen wanneer dat nodig is. De vraag kan zomaar instorten, hebben we gezien.’
Lees ook: Solarbedrijven vallen bij bosjes om, wat is er aan de hand?
Dat brengt hem terug op het verdienmodel. Zonnepanelen blijven volgens de ondernemer in de toekomst alléén interessant als onderdeel van complete, slimme energiebeheersystemen. Systemen die opgewekte stroom zoveel mogelijk binnen het eigen huishouden houden en, indien nodig, opslaan als de prijzen laag zijn, om die op dure momenten te gebruiken of verkopen.
Met andere woorden: om op termijn relevant te blijven, moet Zonduurzaam meer de breedte in. ‘Dat konden we niet alleen, dus zijn we op zoek gegaan naar een partner met dezelfde visie. Dat werd 1Komma5°.’
De Duitse energie-startup heeft al zo’n systeem op poten staan, Heartbeat AI. Het slimme softwareplatform, met kastje en app, optimaliseert het verbruik van alle aangesloten apparaten in huis – naast zonnepanelen levert 1Komma5° warmtepompen, thuisbatterijen en laadpalen – en verbindt klanten direct met de handelsmarkt voor energie. Gecombineerd met het eigen dynamische stroomtarief zorgt dat volgens Rozendom voor flinke besparingen op de energierekening, ook wanneer de salderingsregeling straks vervalt.
In Duitsland, Denemarken en Zweden draait het platform al, met in totaal 20.000 aangesloten huishoudens. Rozendom: ‘Dat hopen we elk kwartaal te verdubbelen.’
Leren van Elon Musk
De ambitie? Eerst maar eens alle bestaande Zonduurzaam-klanten aansluiten, lacht hij. ‘Uiteindelijk willen we marktleider in Nederland worden. In Europa zijn we dat volgens marktonderzoeker EuPD Research al.’ 1Komma5 is onder leiding van founder Philipp Schröder razendsnel gegroeid en kreeg, nadat de startup vorig jaar juni 215 miljoen euro ophaalde in een Series B-ronde, de magische waardering van 1 miljard euro mee.
Als voormalig directeur bij Tesla weet Schröder hoe je unicorns bouwt. Hij zette de elektrische autofabrikant als country director in Duitsland en Oostenrijk op de kaart en omschrijft Tesla-ceo Elon Musk in interviews als zijn mentor. Wat hij van hem leerde? ‘Groot denken.’
‘Dat merk je’, zegt Rozendom. ‘Philipp denkt niet in termen van ‘Duitsland’ of ‘Europa’, hij heeft een visie die wereldwijd uitgerold kan en moet worden. Hij wil een gigantische bijdrage leveren aan de energietransitie. En hij heeft haast. Willen we onder de 1,5 graden opwarming van het Parijsakkoord blijven, vandaar ook onze naam, dan moeten we vaart maken. Nou, die snelheid zit er behoorlijk in.’
Lees ook: Quatt wil met 25 miljoen verse funding warmtepompen naar miljoenen huishoudens brengen