Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Techbusiness

Techbusiness is het platform van MT dat business maakt van technologie. Ga voor briljante business en snelle groei naar techbusiness.nl


Robo-Volvo’s

Volvo heeft op de openbare weg in Spanje drie onbemande auto’s 200 kilometer lang achter een vrachtwagen laten rijden. Doel van het robotautoproject: brandstof besparen. De drie Volvo’s tuften geheel zelfstandig met een snelheid van 85 kilometer per uur. Camera’s, radar en lasersensoren hielden de chauffeurloze wagens op het juiste spoor, via een draadloze verbinding kopieerden ze exact de route die de vrachtwagen nam. Meer over robotrijden op techbusiness.nl/industrie

Windows 8-feest in Taiwan

Nog vier maandjes slapen tot de officiële lancering, maar de beurs Computex in Taiwan stond al bol van de laptops en tablets die draaien op Windows 8. Het moet de belangrijkste Windowsversie ooit worden. Met het besturingssysteem wil de gigant uit ­Redmond zijn ooit zo vanzelfsprekende plek op de computer terugveroveren, die steeds vaker draait op software van Google of Apple en door tablets en smartphones steeds mobieler wordt. Meer over Computex op techbusiness.nl/hardware

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BigQuery in Nederland

Het Nederlandse Crystalloid Innovations weet klant- en verkoopinformatie zó snel en fijnmazig te analyseren, dat business voorspelbaar wordt. De motor daarachter is BigQuery, een nieuwe dienst van Google die snelle data-analyse mogelijk maakt. Crystalloid had de primeur. Google gebruikt zelfs een klantcase van hen om te laten zien hoe goed het met Big Data overweg kan. Meer over Crystalloids helderziendheid op techbusiness.nl/ict

 >> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?

IT in het DNA: zo overwin je obstakels in digitale transformatie

In samenwerking met Mobilee - De digitalisering van organisaties vraagt om een radicaal andere benadering van IT. Waar technologie vroeger vooral ondersteunend was, bepaalt het nu het succes van moderne organisaties. IT is geen bijzaak meer, het moet in je DNA zitten.

Mobillee Informatiemanagement 2.0 Jeroen Stoop
Foto: Mobilee / Getty Images

Jeroen Stoop is Senior Consultant bij Mobilee en geeft zijn visie op een nieuwe aanpak van informatiemanagement. ‘De tijd dat IT een aparte afdeling was die software én systemen leverde aan ‘de business’ is definitief voorbij. Informatiemanagement is de kunst en kunde van het balanceren tussen de vraag naar en aanbod van de informatievoorziening, gericht op het ondersteunen en realiseren van de organisatiedoelstellingen’, aldus Stoop.

Traditioneel was informatiemanagement vooral gericht op het afstemmen van IT-systemen op de behoeften van de business. Je had een business die bepaalde wat er moest gebeuren, en een IT-afdeling die dat vervolgens moest realiseren. Die aanpak gaat al lang niet meer op, mede door de digitalisering van processen, de inzet van AI, datagedreven besluitvorming én cloudtechnologie.

Dat zijn geen IT-projecten meer, maar businessprojecten die het verschil maken tussen winnen of verliezen in de markt. IT is geen ondersteunende dienst meer, maar zit in het DNA van elke moderne organisatie. Stoop: ‘Of je nu een bank bent, een verzekeraar of een overheidsinstelling: digitalisering, data en technologie zijn onlosmakelijk verbonden met je kernprocessen.’

Informatiemanagement 2.0: IT in het DNA van de business

Hoog tijd voor een nieuw bewustzijn én een nieuwe aanpak. Die nieuwe aanpak, door Stoop ‘informatiemanagement 2.0’ genoemd, draait om vólledige integratie. Het idee is eigenlijk best simpel: in plaats van dat IT en business als twee aparte afdelingen werken die af en toe met elkaar afstemmen, moeten ze juist als één geheel gaan functioneren. Dit gebeurt door waardeketens te maken waarin zowel business- als IT-professionals zitten die samen aan een specifieke dienst of product werken.

Bijvoorbeeld: bij een verzekeraar zou zo’n team alles regelen rond schadeafhandeling — van klantenservice tot de IT-systemen die de uitbetalingen mogelijk maken. De IT’ers in zo’n team zijn dan niet alleen verantwoordelijk voor het bouwen van systemen, maar ook voor het draaiend houden ervan. If you build it, you run it. Op deze manier wordt IT niet meer gezien als een aparte ondersteunende afdeling, maar als een onmisbaar onderdeel van het hele bedrijfsproces.

Waardeketens en centrale sturing

Toch betekent die beweging naar autonome teams niet dat er helemaal geen centrale sturing meer nodig is, ziet Stoop. Sommige generieke diensten, zoals (cloud) infrastructuur, business intelligence of toegang en beveiliging, ondersteunen meerdere waardeketens. Het apart organiseren van deze diensten in iedere waardeketen zou niet alleen kostbaar zijn, maar leidt ook tot versnippering van schaarse expertise.

In de ideale situatie zijn deze diensten ‘as-a-service’ beschikbaar voor elke waardeketen, met verregaande automatisering van integratie en deployment. ‘Kijk naar bedrijven als Bol.com en Wehkamp, die meerdere keren per dag nieuwe software kunnen uitrollen. Dat is het niveau van wendbaarheid waar we naartoe moeten’, aldus Stoop.

Maar dat is niet het enige. Teams moeten autonoom kunnen opereren, maar wel binnen kaders die zorgen voor samenhang, compliance en toekomstbestendigheid. Daarbij zijn wettelijke of organisatiebrede beleidskaders en architectuur van belang.

Maar strategische adviseurs en architecten die hun beleid ontwikkelen ver weg van waar de teams hun werk doen, werkt natuurlijk niet. Deze adviseurs en architecten moeten ook écht daadwerkelijk meedoen met de teams die het werk uitvoeren, om zo het beleid en de architectuur te vertalen naar de praktijk.

Tenslotte is het belangrijk om de totale samenhang te bewaken en te managen. Dat kan door periodiek, bijvoorbeeld elk kwartaal, sessies te organiseren waar de teams met elkaar de werkzaamheden voor de komende periode plannen en met elkaar afstemmen. Bijvoorbeeld in de vorm van een zogenaamde Program Increment-sessie.

De stap naar Informatiemanagement 2.0 start vaak bij de IT-organisatie, maar kan daartoe niet beperkt blijven. Toch kan het een goed begin zijn. Als de IT-organisatie erin slaagt om haar generieke diensten effectief en slagvaardig te organiseren, en dat wordt zichtbaar voor de rest van de organisatie, dan is de kans groot dat ‘de business’ volgt. Pas dan is er echt sprake van informatiemanagement 2.0. ‘Dit heb ik bij meerdere organisaties zien gebeuren’, zegt Stoop. ‘De weg naar Informatiemanagement 2.0 is meestal een organische ontwikkeling.’

Vijf hardnekkige obstakels

In de praktijk blijkt de transitie naar informatiemanagement (2.0) echter niet zomaar gedaan. Stoop en Mobilee-collega Koen Hilhorst identificeren in een uitgebreide whitepaper vijf belangrijke obstakels die organisaties tegenkomen.

1. Het eeuwige IT-feestje

Het eerste probleem is dat business-IT-integratie nog steeds vooral wordt gezien als een verantwoordelijkheid van de IT-afdeling. Dat is in het huidige digitale tijdperk vreemd. We zien financiële sturing en HR toch ook niet als het probleem van alleen de controller of de HR-afdeling?

Toch is er een kloof ontstaan tussen business en IT. Het resulteert vaak in wantrouwen of miscommunicatie en daardoor neemt de samenwerking alleen maar verder af.

Het opbouwen van wederzijds begrip en vertrouwen blijkt een langdurig proces, gekenmerkt door wat Stoop en Hilhorst omschrijven als ‘kleine stapjes’. ‘Vaak is daar ook ‘vers bloed’ nodig’, stellen zij. ‘Want als je hetzelfde doet wat je altijd deed, krijg je hetzelfde wat je al hebt.’

2. Onvolwassenheid in projectmatig werken

Een tweede obstakel is gebrek aan ervaring met projectmatig werken. Voor organisaties die weinig ervaring hebben met projectmatig werken en de principes van ‘informatiemanagement 1.0’, is de overstap naar versie 2.0 een grote uitdaging. Zonder duidelijke afspraken over opdrachtgeverschap, eigenaarschap en verantwoordelijkheden werkt ook informatiemanagement 2.0 niet.

3. Verouderde leiderschapsstijlen

De transitie naar informatiemanagement 2.0 vereist ook een verandering in leiderschapsstijl. Traditionele managementstructuren passen niet goed bij het zelforganiserende karakter van wendbare, multidisciplinaire teams. Een verschuiving naar een meer ondersteunende en coachende managementstijl is noodzakelijk.

‘Investeer in trainingen voor wendbaar leiderschap en wendbaar organiseren, en stel je open en kwetsbaar op naar je team’, aldus Stoop. ‘Dit bevordert een cultuur van openheid, vertrouwen en continue verbetering.’

4. Het budgetvraagstuk

Veel organisaties hanteren nog steeds een budgetterings- én verantwoordingsproces dat niet past bij de dynamische aard van een moderne IT-afdeling. Er is behoefte aan continue en structurele financiering die beter aansluit bij de voortdurende behoeften van de waardeketens en IT-diensten.

Pas de financiële structuur aan om directe ondersteuning te bieden aan de business-waardeketens én IV- en IT-diensten. Zorg voor transparantie over kosten en maak duidelijk wat nodig is om continu waarde te kunnen leveren.

5. Hardnekkige silo’s

Als laatste obstakel wordt de functionele inrichting in afdelingen genoemd. Veel organisaties zijn nog steeds functioneel ingericht in afdelingen, wat de integratie van business en IT binnen bepaalde waardeketens alleen maar in de weg staat. Een herstructurering naar waardeketens vraagt om diepgaand commitment van het topmanagement.

Betrek eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten

De praktijk laat zien dat er ondanks alle uitdagingen wel degelijk vooruitgang wordt geboekt. Stoop ziet steeds meer organisaties die de eerste stappen zetten richting integratie tussen business en IT. Meestal doordat bepaalde afdelingen al experimenteren met multidisciplinaire agile of scrumteams.

‘Begin klein en train teams in nieuwe werkmethoden die de nadruk leggen op wendbaarheid en klantgerichtheid’, adviseert Stoop. ‘Bied coaching en begeleiding door ervaren ‘facilitators’, die focus hebben op wendbaarheid en klantgerichtheid.’

De sleutel tot succes ligt volgens Stoop, Hilhorst en Mobilee óók in het actief betrekken van eindgebruikers bij de ontwikkeling van IT-diensten. Door regelmatig demonstraties te geven en feedback te verzamelen, kunnen teams hun dienstverlening continu verbeteren en beter afstemmen op wat gebruikers écht nodig hebben.

‘De digitale transformatie heeft de grenzen tussen IT en business vervaagd en vraagt om een geïntegreerde benadering’, concludeert Stoop. ‘Die ambitie is haalbaar met de juiste inzet, mindset en leiderschap.’

Lees ook

Wil je jouw organisatie klaarstomen voor de toekomst? Download het e-book en ontdek hoe informatiemanagement 2.0 jouw bedrijf kan transformeren.

Downloaden

Mobilee management & advies bestaat alweer 20 jaar. Met een bewezen trackrecord helpen wij klanten om slimmer, sneller en klantvriendelijker te worden! Onze consultants helpen met het realiseren van digitale transformatie en het benutten van kansen. Op deze manier ontstaat er een blijvende verandering in besturing, proces, systemen en mensen.

Meer informatie

In het digitale tijdperk van nu zien we dat informatietechnologie verweven is geraakt met ons dagelijks werk en dat technologische ontwikkelingen steeds sneller gaan. In deze sessie nemen Jeroen Stoop en Koen Hilhorst van Mobilee je mee in hun denkbeelden, beschrijven praktische voorbeelden uit de praktijk en geven je concrete handvatten.

Aanmelden
Mobilee-nb-adv

We leven in een turbulente markt waar klanten steeds hogere verwachtingen hebben van organisaties. Wil je graag relevant blijven in een steeds veeleisender wordende markt? Dan
moet je versnellen. Digitale transformatie kan je helpen om te versnellen en je klanten een optimale beleving te geven.

Downloaden

Benieuwd welke ingrediënten een organisatie nodig heeft voor een duurzame digitale transformatie? Download dan het gratis e-book ‘Het kan wél: de weg naar digitale transformatie’.

Downloaden
Mobilee - activatie

Als consultant bij Mobilee los je uiteenlopende vraagstukken op die gaan over digitale transformatie. Je leert veel verschillende keukens kennen door bij diverse opdrachtgevers te werken. Met kennis, ervaring én een bonk energie maak jij blijvende impact op zowel tactisch als strategisch niveau.

Meer informatie
/

Als manager doorstoten naar de top? Versterk je x-factor met deze 7 tips

Je boert al jaren goed als manager, met prima resultaten. Toch blijft die felbegeerde directiepositie buiten bereik. Wat ontbreekt er? Misschien mis je wat executive presence, zeg maar de x-factor die topmanagers onderscheidt. Zeven tips om die te versterken.

mary barra sundar pichai executive presence
Mary Barra (General Motors) en Sundar Pichai (Alphabet), twee ceo's met executive presence. Foto: Getty Images

Je bent een sterke manager, maar het lukt je maar niet om die topbaan bij de directie te scoren. Kennis, ervaring en uitstekende resultaten zijn belangrijk, maar ze zijn niet genoeg. Wat je ook nodig hebt is executive presence, vrij vertaald de x-factor. Zelfs in het Nederlandse poldermodel.

De Amerikanen zijn zo’n beetje de uitvinders van die executive presence. Al in 1975 verscheen het boek Dress for Success van John T. Molloy. Kleed je net alsof je die topbaan al hebt, was toen het advies. Maar over de juiste kleding gaat het al lang niet meer. Wel over inclusie, luisteren, leren en je virtuele aanwezigheid…

Sylvia Ann Hewlett is econoom, ceo van haar eigen consultancybedrijf, universitair docent en onder meer auteur van het veel recentere Executive Presence 2.0. Daarin beschrijft ze de x-factor aan de hand van drie elementen: gravitas, communicatie en de juiste verschijning. Daar ben je niet mee geboren, daar kun je wel degelijk aan werken.

Vertrouwen wekken

Gerry Valentine is coach, spreker en auteur. Al meer dan 27 jaar werkt hij met topmensen uit de Fortune 100. Hij beschrijft op Forbes executive presence als je vermogen om vertrouwen te wekken. Het vertrouwen dat je bekwaam en betrouwbaar bent, ook in uitdagende tijden.

Met het sturen van de juiste signalen krijg je medewerkers zover dat ze je willen volgen. En gaan senior leiders zien dat je (meer) potentieel hebt. Klinkt dat allemaal nog een beetje vaag voor je? Dan zijn hier zeven concrete tips om je x-factor te verbeteren.

#1 Blijf kalm in alle omstandigheden

Hewlett heeft in 2012 en 2022 onderzoek uitgevoerd naar de x-factor onder honderden topmanagers. Wat zij belangrijk vinden voor toekomstige collega’s is dan wel veranderd, maar het belangrijkste element is nog altijd gravitas. Dat is wat je uitstraalt, een soort natuurlijk overwicht of waardig gezag.

Zelfvertrouwen, besluitvaardigheid en een beetje swagger dragen bij aan jouw gravitas. Observeer en reflecteer dus eerst over hoe je ervoor staat. Nemen mensen je serieus? Kom je daadkrachtig over of eerder koppig? Het respect van anderen krijgen – niet afdwingen – is belangrijk voor je x-factor.

Let daarbij ook op je gedrag onder stress. Ben je dan gehaast, raak je gefrustreerd of overweldigd? Misschien verlies je ook weleens je geduld. Al dat druk, druk, druk zijn, helpt niet voor je x-factor, weet Valentine. Dan wek je eerder de indruk dat je juist niet meer verantwoordelijkheid aankan.

Blijf kalm, evenwichtig, beheerst, wees goed voorbereid en houd de controle. Daarmee wek je het vertrouwen dat je klaar bent om nog meer verantwoordelijkheid te dragen.

Lees ook: Nancy Poleon helpt al tien jaar vrouwen naar de top

#2 Luister en leer van anderen

Begrijp jij echt hoe anderen jou zien? Vraag regelmatig feedback over jouw impact. Hoe hoger je op de apenrots komt, hoe afhankelijker je wordt van anderen voor je effectiviteit. Natuurlijk zijn er nog altijd dominante leiders die in hun eentje daadkrachtige beslissingen nemen.

Uit het onderzoek van Hewlett blijkt dat daar voor je x-factor veel minder gewicht aan wordt toegekend. ‘Mensen neigen nu meer naar leiders die luisteren en leren van anderen voordat ze beslissingen nemen’, schrijft ze op Harvard Business Review.

Effectief luisteren dus en dat kun je zelf ook prima leren. Valentine voegt nog toe dat ‘mensen met een goede executive presence uitzonderlijke luisteraars zijn’.

‘Ze geven hun volle aandacht en stellen goede vragen. Zo gebruiken ze luisteren als een manier om anderen te betrekken en belangrijke ideeën te verkennen. Er is nog een voordeel: het vermogen om effectief te luisteren geeft blijk van zelfvertrouwen.’

#3 Zet slim in op inclusie

Nog een factor die veel meer mee is gaan tellen voor je gravitas: inclusie. Voeg meer leden met verschillende perspectieven toe aan je team. Daarmee vergaar je de nodige kennis om mensen met een andere achtergrond of identiteit te begrijpen.

Zorg ervoor dat al je teamleden zich gehoord en gewaardeerd voelen. Toon empathie, maar dan op een geïnformeerde manier. Probeer bijvoorbeeld een ja-cultuur te creëren, geeft Hewlett mee als tip. Als medewerkers je dingen vragen waarmee ze hun prestaties of vooruitzichten kunnen verbeteren, dan krijgen ze een ja. En je doet je best om dat ook voor elkaar te krijgen.

Organiseer vrijwilligerswerk met een toegevoegde waarde, waarmee je bijvoorbeeld een nieuwe doelgroep leert kennen en kunt aanboren. Haal mensen binnen zonder diploma’s en investeer in hun opleiding en werkervaring. Deze talenten zullen je niet alleen direct steunen, maar ze blijven ook langere tijd loyaal aan je.

#4 Communiceer als een leider

Het tweede belangrijke element voor je x-factor uit het boek van Hewlett is communicatie. Niet iedereen is van nature een begenadigd spreker of schrijver. Steek gerust veel tijd in het ontwikkelen en verbeteren van je communicatievaardigheden, raadt Valentine aan. Dat betaalt zich altijd terug.

Neem je presentatie op, is een tip uit het ABC voor executive presence van Brown University. Bekijk op de video hoe vaak je stopwoordjes gebruikt, zoals ‘eh’ of ‘weet je’. Praat je wel verstaanbaar of duidelijk genoeg? Check of je varieert in tempo, maar ook in toonhoogte. Laat je lichaamstaal overeenkomen met je boodschap.

Word behendig genoeg om ‘te lezen’ wie er in de vergaderzaal of je kantoor of… zitten en pas je communicatie daarop aan. Geef ook hier prioriteit aan de behoeften en perspectieven van anderen. Zo boek je effectievere resultaten.

Lees ook: Luisteren naar je lichaam helpt je op de werkvloer

#5 Verzorg je virtuele aanwezigheid

Hoe je communiceert op online platforms, zoals Teams of Zoom, is ook een belangrijke sleutel voor je executive presence geworden, blijkt uit het onderzoek van Hewlett. Daar kun je met enkele ingrepen al heel wat verbeteringen aanbrengen.

Geef je mensen de kans om zich voor te bereiden: stuur vooraf een agenda door en de stukken die ze gelezen moeten hebben. Zorg dat je voor een virtuele vergadering alles even test, dat voorkomt gehannes in beeld met kabeltjes, gedempte microfoons of lichtsterktes.

Spreek altijd helder, duidelijk en beknopt. Laat geen ruis toe op je achtergrond. Hou eventuele visuals strak. Draag ook geen schreeuwende kleuren, die leiden vooral af. Lees geen notities voor, scrol niet door je e-mails of appjes, kijk recht naar dat scherm voor je.

Sluiten er nieuwe mensen aan, dan begin je de vergadering met ze voor te stellen. Bonuspunten krijg je door te vertellen wat ze meebrengen aan kennis of ervaring voor de onderwerpen die worden besproken. Moedig de mensen die stil blijven aan om deel te nemen. Je kunt ze bijvoorbeeld hun gedachten laten delen over een belangrijke vraag.

Besluit ook die virtuele vergaderingen met het samenvatten van de genomen beslissingen en de vervolgstappen. Dat doe je niet zelf, maar je geeft die taak telkens aan een andere collega. Laat je hele team zo aan de beurt komen.

Lees ook: Zo pak je pestkoppen in vergaderingen aan: drie types

#6 Daag op in je gepolijste versie

Je uiterlijke verschijning is het minst belangrijke element van de x-factor, maar op dat vlak is er wel veel veranderd, geeft Hewlett aan. Dat gaat echt niet langer over het kopiëren van de look van de mannen en vrouwen op directieniveau.

Wat veel meer gewaardeerd wordt op dat niveau vandaag is authenticiteit. Laat zien wie je bent, inclusief je wortels en je waarden, maar dan wel de gepolijste versie. Laat je uiterlijk vooral niet afleiden van de indruk die je wil maken.

Jij bent een leider, of je nu in de kelder van een startup rondloop of op de top floor van een kantoorkolos op de Amsterdamse Zuidas. Sta rechtop, kijk mensen aan, glimlach en neem een open houding aan (kruis je armen niet).

sundar pichai executive presence
Sundar Pichai. Foto: Getty Images

Zo onderscheidt de topman van Alphabet (het moederbedrijf van Google) Sundar Pichai zich met ‘een toegankelijke, maar professionele stijl’ die mensen in verschillende sectoren zal aanspreken, schrijft Hewlett.

‘Met het combineren van een zwart leren jack met donkere jeans, een T-shirt en high-end sneakers, zelfs voor interviews en presentaties, laat hij zien dat werk en privé naadloos in elkaar overgaan.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#7 De dresscode bestaat nog

Ook Brown University bevestigt dat de normen voor kleding zijn veranderd (met dank aan remote werken). ‘Maar dat betekent niet dat er geen dresscode is op de werkplek. Elke plek heeft ze – formeel of informeel.’

Neem dus de tijd om te begrijpen hoe je verschijnt. ‘Als iedereen hoodies, jeans en trendy sneakers draagt op kantoor, dan geef je met een overhemd en een blazer de onmiskenbare boodschap dat je niet begrijpt “hoe we de dingen hier doen”.’

Blijf ondertussen flexibel genoeg om je aan te passen als de setting daarom vraagt. Dat laat ook Pichai zien. Wanneer hij voor een ondervraging in het Amerikaanse Congres moet verschijnen, draagt hij een maatpak. Is hij op bezoek bij de Indonesische president, dan draagt hij een shirt met batikachtige motieven.

Daarmee toont hij respect voor anderen, maar ondertussen blijft hij wel zijn rustige, kalme zelf.

Lees ook: Zo zet je je persoonlijke merk succesvol in als founder

Inclusive30: Wie maken Nederlandse bedrijven écht inclusiever?

MT/Sprout publiceert in april de Inclusive 30 van 2025, dé lijst met mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. Wie mag er volgens jou niet ontbreken?

inclusive 30 2024
Inclusive30-alumni Eva de Mol (CapitalT), Sander van't Noordende (Randstad), Ingrid Tappin (Techleap), Jasper Kool (Social Capital) en Nancy Poleon (BrandedU).

Als het over diversiteit en inclusie gaat, zijn goede intenties een mooi begin, maar maken daden pas het verschil. Wie zijn de mensen die over de daadkracht, kennis en visie beschikken die de BV Nederland aantoonbaar diverser, maar vooral inclusiever maken?

MT/Sprout publiceerde in 2021 de eerste Inclusive30: hét podium voor inclusieve doeners, leiders en denkers die aantoonbaar impact maken. Die anderen inspireren om hun voorbeeld te volgen, zodat Nederlandse bedrijven inclusiever worden. Iemand aanmelden voor de Inclusive30 van 2025? Dat kan onderaan het artikel.

Wie maakt echt meters?

Waarom een lijst? Diversiteit en inclusiviteit versterken de slagkracht en de kwaliteit van Nederland, dat is al vaak genoeg bewezen. Het beter benutten van (schaars) talent, besluitvorming die is afgestemd op de belangen van alle stakeholders, nieuwe marktkansen door inspelen op behoeften van onderbelichte doelgroepen: nut en noodzaak van D&I zijn zonneklaar. En natuurlijk staan ze op de agenda van elke leider. Maar: wie maakt er echt meters mee?

Lees ook: De Inclusive30 van 2024: deze leiders maken het Nederlandse bedrijfsleven écht inclusiever

Leiders, rolmodellen, ondernemers

Die mensen zoeken we, en geven we graag een podium. Zij dragen bij aan inclusiviteit door als rolmodel te dienen en zelf diversiteit en inclusiviteit actief uit te dragen. Door binnen bedrijven concrete projecten op te pakken, of door als leider de transitie op de strategische agenda te verankeren.

De MT/Sprout Inclusive30 geeft een podium aan mensen die echt het verschil maken op weg naar een inclusiever bedrijfsleven. De jaarlijkse lijst wordt mede mogelijk gemaakt door Whyz Executive Search.

Ondernemers die het goede voorbeeld geven of met hun (tech)producten of diensten het Nederlandse bedrijfsleven pluriform succes brengen, horen wat ons betreft ook op de lijst. En ook de denkers en bestuurders die ‘vanaf de zijlijn’ de BV Nederland in beweging krijgen.

Aantoonbaar verschil maken

MT/Sprout laat zich bij het samenstellen van de Inclusive30 adviseren door D&I-experts, recruiters en andere bronnen uit ons netwerk. Toch willen we geen kandidaten missen voor onze longlist. Daarom vragen we ook jou input, met de vertrouwde vraag: ben jij/ken jij…?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor toelating tot de Inclusive30 zijn natuurlijk niet mathematisch. We zoeken boven alles personen die, al dan niet als leider van hun bedrijf, ten minste aantoonbaar verschil hebben gemaakt in de bevordering van inclusiviteit in het Nederlandse bedrijfsleven.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De criteria voor opname in de lijst:

  • de persoon maakt zich sterk voor de bevordering van inclusiviteit en diversiteit;
  • binnen, met of gericht op een onderneming;
  • vanuit een rol als leider, expert, dienstverlener of rolmodel;
  • die inspanning heeft een meetbaar, aantoonbaar of ten minste inspirerend verschil gemaakt op weg naar meer inclusiviteit en diversiteit in het Nederlandse bedrijfsleven;
  • de persoon heeft niet eerder in de Inclusive30 gestaan.

Aanmelden kan tot woensdag 5 februari.

Laat ons hieronder weten wie absoluut op de lijst moet:

Nederland voorop met automatisering, bijscholing en diversiteit: ‘Krapte dwingt ons’

Nederland staat wereldwijd aan de top met het versnellen van automatisering, bijscholing van medewerkers en het inzetten op diversiteit, gelijkheid en inclusie. Dat blijkt uit het nieuwe Future of Jobs Report 2025 van het World Economic Forum. 'De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland namelijk in het kwadraat.'

future of jobs report 2025 henk volberda
Professor Henk Volberda en het Amsterdam Centre for Business Innovation verzamelden voor Nederland de cijfers voor het Future of Jobs Report. Foto: Getty Images/Maurits Giesen

Vooral kunstmatige intelligentie heeft een prachtige toekomst voor zich als het over werk gaat. Vandaag wordt bijna de helft van alle taken nog door de mens uitgevoerd. Binnen vijf jaar hebben algoritmes en robots het meeste werk overgenomen.

Slechts een derde is in 2030 nog puur menselijk, een derde van het werk wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen mens en machine. De rest – 34 procent – is volledig in handen van autonome machines.

Voor het Future of Jobs Report van het World Economic Forum, dat woensdag verschijnt, worden wereldwijd meer dan duizend werkgevers ondervraagd in 55 economieën. Samen zijn ze goed voor ruim 14 miljoen werknemers. Voor Nederland verzamelt het Amsterdam Centre for Business Innovation (UvA) de cijfers onder leiding van professor Henk Volberda.

Snellere automatisering

Zestig procent van de werkgevers verwacht dat digitalisering hun bedrijfsvoering tegen 2030 ingrijpend zal veranderen. Nederlandse bedrijven lopen voorop in deze structurele transitie van de arbeidsmarkt. Niet zozeer met het inzetten van robots, maar wel met het versnellen van de automatisering van processen en taken (86 procent). ‘Deze strategie wordt vaker toegepast dan bij hun mondiale concurrenten’, weet Volberda.

Ze worden daar ook wel toe gedwongen. ‘De krapte op de arbeidsmarkt geldt voor Nederland nog eens een keer in het kwadraat. Maar liefst 56 procent van de Nederlandse bedrijven zegt dat ze echt geen personeel kunnen krijgen. Vandaar dat er zoveel druk staat op automatisering.’

Hij wijst op een ander opvallend cijfer: deze transformatie zal meer banen creëren als verdringen. Er verdwijnen wereldwijd 92 miljoen banen, maar er komen tegelijkertijd 170 miljoen nieuwe banen bij. ‘Netto is dat een groei van 7 procent.’ Die nieuwe werkgelegenheid zit dan meestal in de digitale hoek, maar ook komen er veel banen bij in de energietransitie en vergroening.

Meer bijscholing

Wat voor functies zijn in trek? De snelst groeiende beroepen zijn specialisten in big data, fintech-techneuten, AI- en machine learning-experts, software- en applicatieontwikkelaars. Maar ook zijn er heel wat specialisten nodig in autonome en elektrische voertuigen, milieutechnici en ingenieurs in hernieuwbare energie.

‘Technologie leidt niet tot minder werkgelegenheid op korte termijn’, zegt Volberda. ‘Maar wij moeten wel steeds vaker tot verandering bereid zijn. De komende vijf jaar wordt veel flexibiliteit verwacht.’

Vooral omdat in die periode 22 procent van de huidige banen op de schop gaat. Dat varieert van banen die verdwijnen of die totaal anders ingericht zullen worden. Dat betekent dus bijscholen, omscholen of aanvullende trainingen volgen. Daar zijn Nederlandse werkgevers erg goed in: 83 procent richt zich op het bijscholen van hun werknemers en 71 procent zoekt naar talent met nieuwe vaardigheden.

Daardoor valt het wel mee met het verouderen van belangrijke vaardigheden van de werkende mensen. Die hollen bij Nederlanders en bij Denen het minst hard achteruit vergeleken met de rest van de wereld (30 procent versus 39 procent tegen 2030).

Toch schatten de werkgevers in het rapport in dat uiteindelijk 11 procent van de werknemers niet de benodigde opleiding zal krijgen, en dus hun baan zal verliezen. Kwetsbaar zijn administratieve en secretariële functies. Die zullen het snelst verdwijnen.

Omarmen van diversiteit

Waar Nederlandse werkgevers ook goed mee scoren is ‘het omarmen van diversiteit, gelijkheid en inclusie’, merkt Volberda op. Twee jaar geleden was slechts tien procent daar wereldwijd mee bezig, nu ziet 47 procent dit als een mogelijkheid om de beschikbaarheid van talent te vergoten.

In Nederland is echter 64 procent van de werkgevers van plan specifieke doelstellingen hiervoor te formuleren en 46 procent wil deze principes ook gaan integreren in hun toeleveringsketens. ‘Met deze vooruitstrevende aanpak behoren bedrijven in Nederland tot de internationale koplopers om de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen om te zetten in kansen.’

Lees ook: Deze eigenschap mist op elk cv, maar is cruciaal voor vinden van toptalent

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Welzijn krijgt ook een steeds grotere rol. Het ondersteunen van gezondheid en welzijn is voor 64 procent van de werkgevers een kernstrategie. ‘Natuurlijk is dat weer ingegeven door die grote krapte op de arbeidsmarkt. Maar ook omdat het nog moeilijk is voor een bedrijf om nog het verschil te maken in beloning. Dus dan zoek je het veel meer in intrinsieke beloning: zijn mensen gelukkig met hun werk, hebben ze goede werkplekken, al dat soort dingen.’

Het Trump-effect

Zit er tot slot nog een Trump-effect in het rapport? De toekomstige Amerikaanse president Donald Trump zal voor heel wat ophef gaan zorgen, van protectiemaatregelen tot complete handelsoorlogen.

Werkgevers houden wel degelijk rekening met geopolitieke spanningen, reageert Volberda. ‘Je ziet dat 34 procent van de organisaties verwacht dat daardoor hun bedrijfsmodel verandert.’

Twintig procent noemt ook handels- en investeringsbeperkingen, staatssteun en industriebeleid als belangrijke factoren die hun bedrijfsvoering de komende jaren zullen beïnvloeden. ‘En dat zijn dan met name landen zoals Nederland die sterke handelsrelaties hebben met de VS en China.’

Lees ook: Deze techies krijgen sleutelpositie in Trumps regering

Hoe Elon Musk en de PayPal Mafia de macht grijpen in het Witte Huis

Donald Trump zit binnenkort op het pluche in het Witte Huis. In zijn entourage bevinden zich heel wat bekende techondernemers, zoals Elon Musk en Peter Thiel. Voor het eerst zien zij de federale overheid als een serieuze plek om te disrupten. Wie zijn deze presidentsfluisteraars?

donald trump silicon valley elon musk techmiljardairs
De Trump-fluisteraars, vlnr: Peter Thiel, David Sacks, Elon Musk, Vivek Ramaswamy, Jared Isaacman en Shyam Sankar. Foto: Getty Images

Donald Trump, de 78-jarige toekomstige president van de VS, heeft al heel wat techtycoons aangewezen voor diverse functies. Het is een bedankje voor hun riante campagnebijdragen. Ze krijgen de status van ‘speciale overheidsmedewerkers’. Zo hoeven ze ook geen opening van zaken te geven over hun vermogen en hun belangen.

Silicon Valley heeft lange tijd de neus opgetrokken voor de Amerikaanse politiek. Kandidaten sponsoren, lobbywerk, dat hoort er gewoon bij. Maar voor het eerst zijn de techbro’s wel geïnteresseerd in actieve politieke macht, vooral om de federale overheid te disrupten. Die zet namelijk te veel de rem op hun tomeloze groeiambities.

Lees ook: Waarom steeds meer techmiljardairs Donald Trump steunen

PayPal Mafia

Het is nog maar de vraag of boomer Trump tegen deze mannen – vrouwen zijn niet in beeld – is opgewassen. Ze kennen elkaar namelijk al veel langer dan Trump. Drie belangrijke spelers zijn zelfs afkomstig uit de PayPal Mafia: Elon Musk, David Sacks en Peter Thiel. Al decennia dikke maten van elkaar met sterke financiële en sociale banden.

Bovendien delen ze hetzelfde rechtse gedachtegoed. Ze hebben niks met inclusie en diversiteit en ze willen geen bemoeienis van overheden. In hun ideale wereld bestaan er ook geen regels of vangrails voor AI en cryptomunten, geen enkele rem op sociale media, geen milieu- of klimaateisen, geen bescherming van werknemers of consumenten…

Dat zullen ze Trump straks allemaal in het oor fluisteren wanneer hij op 20 januari geïnaugureerd wordt. Wie zijn deze presidentsfluisteraars en wat gaan ze doen?

De bekendste: Elon Musk

donald trump elon musk tech ceo's
Sinds de aanslag op Donald Trump is er een bromance ontstaan met Elon Musk. Foto: Brandon Bell/Getty Images

De bekendste is Elon Musk. De topman van Tesla en SpaceX wordt inmiddels ‘de schaduwpresident’ en ‘first buddy’ genoemd. Zijn vermogen is sinds de verkiezing van Trump met 70 procent gestegen tot 450 miljard dollar.

Hoeveel invloed hij al uitoefent, is recent nog gebleken. Zo willen de activistische MAGA (Make America Great Again) Republikeinen meer beperkingen voor visums voor hoogopgeleide immigranten, zodat die banen door Amerikanen kunnen worden ingevuld.

Musk wil dat niet en laat dat duidelijk blijken op X. Silicon Valley en co zijn te afhankelijk van (goedkopere) softwareprogrammeurs en andere specialisten uit de rest van de wereld. Trump kiest in deze touwtrekwedstrijd de kant van Musk.

Zo laat hij onder meer in de media optekenen: ‘I’ve always liked the visas’. Waarna er in politieke kringen meteen bezorgd wordt geroepen dat Musk te veel invloed heeft op de toekomstige president. Trump was namelijk eerder een fel tegenstander van deze visums. Bovendien was het verwijderen van migranten één van de speerpunten van zijn campagne.

‘Deze jongens hebben Trump geholpen om verkozen te worden. Hij is hen dat gewoon verschuldigd’, verklaart Mark Krikorian, executive director van het Center for Immigration Studies, de draai van Trump aan Politico. Anders gezegd: ze hebben hem in hun zak.

Lees ook: Hoe Elon Musk het centrum van de macht bereikte

Vivek Ramaswamy is anti-woke

vivek ramaswamy donald trump
Vivek Ramaswamy. Foto: Michael M. Santiago/Getty Images

Musk zal samen met Vivek Ramaswamy de hakbijl gaan zetten in de federale overheidsbudgetten. Twee biljoen dollar van de in totaal zeven biljoen wil hij bezuinigen. Dat doen ze via het nieuwe departement van overheidsefficiëntie (DOGE: Department of Government Efficiency).

Ex-presidentskandidaat Ramaswamy is net als Musk een geslaagde ondernemer. Zo stichtte hij onder meer Roivant Sciences, een farmabedrijf dat vergeten patenten opkoopt en weer op de markt brengt. Maar hij is eigenlijk veel bekender van zijn activistische werk tegen woke en ESG (environment, social, governance).

Hij schrijft in 2021 het boek Anti-Woke en spreekt erover in vele podcasts. Ramaswamy richt in 2022 het anti-woke investeringsfonds Strive Asset Management op. Bedrijven die bij hem om funding vragen, hoeven niet politiek correct te investeren. Zijn fonds heeft een jaar later al een miljard dollar in kas.

Het wordt onder andere gesteund door Peter Thiel en Narya Capital. Dat laatste is het durfkapitaalfonds van J.D. Vance, niet alleen Ramaswamy’s vriend van de rechtenfaculteit, maar ook de toekomstige vicepresident van Trump.

Jared Isaacman: adrenalinejunkie

jared isaacman donald trump
Jared Isaacman. Foto: Getty Images

Jared Isaacman is een andere bondgenoot van Musk. Hij wordt in de regering van Trump het nieuwe hoofd van ruimtevaartinstituut NASA. De miljardair, rijk geworden met betaalverwerker Shift4 Payments dat hij op 16-jarige leeftijd oprichtte, staat bekend als adrenalinejunkie.

Hij heeft onder meer de legerpilotenschool Draken opgericht en geniet van het breken van snelheidsrecords met straaljagers. Bij SpaceX vliegt hij in 2021 mee als commandant van de Inspiration4. Afgelopen september heeft hij nog alle media gehaald met de eerste toeristische ruimtewandeling bij SpaceX (in een ruimtepak dat niet eerder in de praktijk was getest).

‘Jared zal de ontdekkings- en inspiratiemissie van NASA aanjagen, en de weg bereiden voor grensverleggende prestaties in ruimtewetenschap, -technologie en -verkenning’, zo klonk het in de aankondiging van Trump op Truth Social. Zelf spreekt Isaacman over ‘een bloeiende ruimte-economie die kansen biedt voor talloze mensen om in de ruimte te wonen en werken’.

Lees ook: Trump is dé kans voor Europa om technische achterstand in te halen

David Sacks: speler in AI en crypto

david sacks donald trump
David Sacks op de Republikeinse Conventie in juli 2024. Foto: Getty Images

David Sacks, techinvesteerder en podcaster, is benoemd tot tech-tsaar, wat inhoudt dat hij Trump advies geeft over AI en cryptovaluta. Twee cruciale takken van sport voor het behouden van een stevige concurrentiepositie voor de VS, aldus Trump.

Sacks is zelf een speler in het AI-ecosysteem: dit jaar lanceerde hij Glue, een AI-app voor op het werk. Hij is tegen vangrails voor AI, want bedrijven moeten kunnen groeien. Bovendien vindt hij dat het grootste deel van wat er op het internet staat beschikbaar zou moeten zijn om AI op te trainen. Net als Musk is hij tegen het censureren van AI.

Ook in de wereld van crypto heeft Sacks flinke belangen, onder meer bij Multicoin Capital, dat investeert in de cryptomunt Solana. Via zijn durfkapitaalfonds Craft heeft hij geïnvesteerd in de cryptobedrijven BitGo en Bitwise. Dat hij vrij baan zal maken voor crypto zal dus geen verrassing zijn.

Suresh Venkatasubramanian, een van de AI-adviseurs van president Joe Biden, wijst in Time op de belangenverstrengeling en het gebrek aan toezicht. ‘Je moet je afvragen of deze benoeming het belang van de techindustrie dient of van een bepaald aantal individuen.’

Het netwerk van Peter Thiel

peter thiel
Peter Thiel. Foto: Nordin Catic/Getty Images

Musk heeft misschien rechtstreekse toegang tot Trump, en ook Sacks zit goed als tsaar, maar de invloed van Peter Thiel zal nog veel verder reiken. Al in 2016 haalt Trump heel wat mannen uit zijn netwerk om hem bij zijn eerste presidentschap te adviseren. Deze keer is de infiltratie nog groter en diepgaander.

Thiel heeft onder meer een bijzondere relatie met vicepresident J.D. Vance, schrijft Forbes. Ze ontmoeten elkaar in 2011 bij een lezing op Yale. Vance is zo onder de indruk van de hyperintelligente Thiel dat hij contact houdt en in 2015 partner wordt bij Mithril Capital. Thiel is medeoprichter van dit investeringsfonds.

Vier jaar later lanceert Vance, gesteund door Thiel en Marc Andreessen, zijn eigen fonds Narya Capital. Thiel stelt Vance in 2021 voor aan Trump.

Blake Masters en Shyam Sankar

blake masters shyam sankar
Blake Masters en Shyam Sankar. Foto: Getty Images

Thiel heeft naast Vance meer (ex-)medewerkers rondom Trump cirkelen. Ook Blake Masters, die voor Thiel Capital en de Thiel Foundation als coo en president heeft gewerkt, krijgt een belangrijke functie. Blake staat op het lijstje van Trump als directeur voor het Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives (ATF).

Masters heeft nog les gekregen van Thiel op Stanford. Ze schreven samen in 2014 het boek Zero to One: Notes on Startups, or How to Build the Future. Masters is alvast voor de wapenlobby. Al is het nog even afwachten of hij ook echt op die positie terecht zal komen.

Afkomstig uit dezelfde stal is Shyam Sankar, cto van Palantir Technologies. Het bedrijf, waarvan Thiel medeoprichter is, is onder meer actief in militaire tools voor inlichtingen en verdediging. Trump overweegt Sankar een topbaan in het Pentagon te geven. Sinds de verkiezing van Trump is de koers van het aandeel Palantir verdubbeld.

Sankar staat er namelijk om bekend dat hij de aanbestedingen voor Defensie drastisch wil vereenvoudigen. Afgelopen oktober heeft hij in een artikel er nog op aangedrongen dat het Pentagon meer commercieel beschikbare technologie moet aankopen. Bovendien vindt hij dat het leger meer gebruik moet maken van AI.

Jacob Helberg: meer spierballen tegen China

jacob helberg
Jacob Helberg. Foto: Ilya S. Savenok/Getty Images

Nog een getrouwe van Thiel is Jacob Helberg. Hij is senioradviseur van de ceo van Palantir, maar ook founder van het Hill and Valley Forum, een groep van durfinvesteerders en juristen die bezorgd zijn over de impact van China op de Amerikaanse technologie-industrie.

Zij willen dat de VS veel meer zijn spierballen laat zien. Helberg is ook één van aanvoerders in de strijd tegen Tiktok. Trump heeft hem uitgekozen als staatssecretaris voor economische groei, energie en milieu.

Andere bondgenoten van Thiel zijn Michael Kratsios, die het wetenschappelijk bureau van het Witte Huis gaat leiden. Daar komt Sriram Krishnan, partner van Andreessen Horowitz, als beleidsadviseur voor AI bij.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Krishnan heeft overigens ook een nauwe band met Musk, zo werkt hij na de overname van Twitter (nu X) met hem om het bedrijf opnieuw op te bouwen. Ook nog afkomstig uit het clubje van Thiel zijn Trae Stephens, co-founder van defensie-aannemer Anduril, die een topbaan krijgt in het Pentagon, en investeerder Jim O’Neill die plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Volksgezondheid wordt.

Witte Huis wordt slangenkuil

Wat er in de praktijk van al die disruptie terecht zal komen, is nog afwachten. De Republikeinen willen eerder terug naar de vorige eeuw, naar het Amerika dat met de maakindustrie groot is geworden. De techbro’s willen vooral vooruit en dan mogen er best wat politieke speerpunten sneuvelen. De recente rel over de visa voor immigranten geeft al een aardig inkijkje wat de toekomst zal brengen.

‘Het Witte Huis loopt het gevaar in een slangenkuil te veranderen wanneer verschillende partijen binnen Trumps wereld strijden om zijn aandacht’, zegt Tom Warrick tegen The Washington Post.

Hij heeft zowel onder Trump I als Barack Obama op het ministerie van Binnenlandse Veiligheid gewerkt. Daar heeft hij gezien hoe het werkt om Trump voor de ene of de andere kar te spannen. Degenen die als laatste spreekt met Trump voordat hij een beslissing neemt, krijgt vaak zijn of haar zin. ‘Ik kan uit eerste hand zeggen dat dit ook echt gebeurt.’

Lees ook: Wat trekt mensen aan in zo’n autoritaire leider als Trump?