Mark de Boer (Upfront), Manon van Essen (Vitamines.com), Tim van der Wiel (GoSpooky), Valentijn van Santvoort (Holie), Tess Scholten en Britt Messing (For You Agency), Pieter Zwart (Coolblue) en Julia Veer (Clay And Glow).
Dat lijkt een willekeurige opsomming van ondernemers, maar ze hebben wel degelijk iets gemeen. Volgens Georgina Rutherford (31) zijn ze allemaal sterk in personal branding. Wat is dat? ‘Heel plat gezegd is dat jezelf neerzetten als merk.’
‘Dat doe je door heel consistent je expertise te delen en jouw unieke perspectieven. Daarmee vergroot je je autoriteit in de industrie, maar ook je betrokkenheid, je betrouwbaarheid en je zichtbaarheid voor jouw doelgroep.’
Lees ook: 5 Nederlandse ceo’s die shinen op Linkedin
Koop van mij of huur mij in, dat is een verkeerde aanpak. Veel te pusherig. ‘Het is veel meer: dit ben ik, hier geloof ik in en dit is hoe ik jou kan helpen. Dat is een heel krachtige tool om kansen naar je toe te trekken.’
Strategische must have
Rutherford is co-founder van Personally, sinds 2023 een personal branding bureau voor ondernemers. Het is een nog vrij nieuwe tak van sport, maar voor haar is het de logische opvolger van pr en influencer marketing. Tien jaar geleden was ze er al mee bezig bij IMA, een agency voor influencer marketing.
‘Niemand wist toen wat het was’, vertelt ze tegen MT/Sprout. Ze moest bedrijven nog echt aan het handje nemen om ze wegwijs te maken in de wereld van influencers. Influencer marketing is inmiddels volledig ingeburgerd.
De expert voorspelt nu hetzelfde voor personal branding. Dat wordt een ‘strategische must have’. De Britse serieel ondernemer Steven Bartlett (Dragons Den UK) heeft bijvoorbeeld al een personal brand manager in dienst. Ook in de VS schieten de personal brand managers als paddenstoelen uit de grond.
Lees ook: Manon van Essen is terug met een eigen product
Vooral belangrijk voor founders
Je eigen merk inzetten voor je groeistrategie is vooral voor founders enorm belangrijk, geeft ze aan. Die hebben nog niet de middelen, maar ze hebben wel zichzelf én een bekend platform om te beginnen: LinkedIn. ‘Daar bloeien bedrijven, worden communities gebouwd. Daar is heel wat zakelijke groei te halen.’
Waarom werkt personal branding? ‘We zijn al doodgegooid met advertenties. Mensen willen iets voelen, we willen herkenbaarheid. Mensen volgen mensen.’ Toch is personal brandig geen ego-dingetje, benadrukt ze.
‘Kijk naar mij en naar wat ik aan het doen ben, dat is meer voor influencers. Het is juist de bedoeling dat je met jouw kennis en ervaring waarde creëert voor anderen. Dat er wat van je te leren valt, of dat je mensen weet te inspireren.’
Lees ook: 5 ondernemers van wie je echt wat kunt leren op LinkedIn
Wat levert dat op?
Wie voldoende tijd steekt in het bouwen aan zijn of haar persoonlijke merk – minstens 5 tot 7 uur per week – krijgt er ook veel voor terug. Kansen, talent, klanten, maar ook data… ‘Je hebt direct contact met je doelgroep. Je kunt er dus ook hele goede feedback ophalen.’
Ook veel investeerders zitten op LinkedIn, voegt Rutherford eraan toe. En die zijn echt op zoek. ‘Ik hoorde laatst van een investeerder dat veel jonge ondernemers bang zijn om hem een berichtje te sturen. Terwijl hij dat wel graag zou willen. Maar generatie Z vindt LinkedIn best eng. Zij denken dat het een platform is waar je eerst wat voor bereikt moet hebben.’
Nu hebben startende ondernemers hun handen al meer dan vol. Waarom zouden ze er nog meer werk bij pakken? ‘Als je geen stem hebt als founder, dan laat je het dus aan anderen over om je verhaal te vertellen. Via de pers, radio, of tv, maar eigenlijk ben jij het verhaal van het bedrijf. Dat is veel waardevoller.’
Lees ook: Zo wil Upfront de nieuwe Unilever worden
Kijk de kunst af
‘Jij bent de onderscheidende factor. Door jezelf als autoriteit en het gezicht van je bedrijf te laten zien, kun je echt je bedrijf laten groeien. Dat beseffen heel veel founders nog niet.’ Werk aan de winkel dus. Daarbij mag ook best de kunst worden afgekeken van founders die het wel goed doen.
Voor MT/Sprout zoomen we in op praktische hapklare tips en op twee rolmodellen: Mark de Boer, founder van Upfront, en Manon van Essen, co-founder van Vitamines.com, founder van Magioni en Dragon op tv.
#1 Zorg dat je weet wie je bent
Weet wie je bent, dat klinkt heel simpel, maar veel founders nemen daar niet echt de tijd voor. Zorg dat je je persoonlijke visie, missie, passie, positionering en waarde(n) op papier krijgt. Waar geloof je in, hoe is het allemaal begonnen, wat wil je uitstralen?
‘Het is heel belangrijk dat een founder zich empowered voelt om zijn verhaal te kunnen vertellen. Dat gaat ook over voldoende zelfvertrouwen ontwikkelen, een verhaal heel goed op papier krijgen. En daar ook echt in geloven en achterstaan. Dat is best wel een proces.’ Maar als je dat eenmaal helder hebt, dan kun je al starten voordat je business van de grond is.
‘Mark de Boer is vanaf de eerste minuut begonnen met zijn verhaal en zijn proces te delen. Al in 2020 postte hij op LinkedIn een foto van hun eerste sample. Wij gaan een nieuw product lanceren, dit is de verpakking, wat vinden jullie ervan? Hij spreekt zijn doelgroep ook direct aan, dat is echt megabelangrijk.’
Perfectie is daarbij niet nodig, je hoeft niet te investeren in gelikte videootjes of strak gestyled te poseren voor foto’s. ‘Veel mensen denken dat, maar het is juist waardevoller als je persoonlijkheid door je posts heen schijnt. Dat is wat jou anders maakt. Dat is waarom mensen jou gaan volgen. Dat gaat je onderscheiden. Mark doet dat heel goed.’
#2 Communiceer via de juiste kanalen
Definieer je contentpijlers. Eenvoudiger gezegd: weet wie je publiek is en waar je doelgroep te vinden is. Welke sociale media zoeken ze op? Wat zijn hun problemen? Hoe ga je dat voor ze oplossen?
Misschien is LinkedIn al voldoende voor je om je impact te vergroten en te versterken. Je kunt ook de pers opzoeken, meedoen aan podcasts, of op een podium gaan staan. ‘Misschien ben jij wel een hele goede spreker. Dan is het belangrijk dat je ook een persoonlijke website hebt.’
Manon van Essen heeft bijvoorbeeld zo’n eigen website. ‘Ze heeft daarnaast ook een grote Instagram-following. En ze ziet het belang van Linkedin.’ Wat ze op die platforms deelt, verschilt ook. Dat is aangepast aan de doelgroep.
#3 Investeer in tweerichtingsverkeer
Personal branding is geen eenrichtingsverkeer. ‘Veel founders denken dat sociale media een soort prikbord zijn. Maar het zijn geen passieve kanalen waarop je af en toe een selfie plaatst. Een personal brand bouwen gaat over over engagement krijgen.’
Praten met de mensen die comments geven en echt in discussie gaan, levert je punten op bij het algoritme van LinkedIn. Zet je pitch online, stuur dm’s uit, breid je netwerk uit. Ga actief op zoek naar de mensen die je wil volgen.
Kun je niet gewoon een AI-bot voor je aan het werk zetten? ‘Nee, mensen weten meteen wat een AI-comment is. Daar wordt zo doorheen geprikt. Ze zijn daar ook heel uitgesproken over. LinkedIn is geen plek voor fake AI-comments. Mensen zijn daar om echte connecties maken.’
Lees ook: De ex-cmo van Nike geeft advies: maak van je merk een mens
#4 Wissel regelmatig af
Je laat in je verhalen graag je bedrijf shinen: dit is wat we doen, dit zijn nieuwe klanten… Maar denk niet alleen vanuit je bedrijf en je producten. Wie je bent en waar je in gelooft, is even belangrijk, geeft Rutherford aan.
Zorg dus voor een goede afwisseling. ‘Je moet mensen verhalen vertellen waar ze door geraakt worden, ze verbinden en betrekken.’ Mark de Boer heeft zo’n hele mooie balans tussen professionele en persoonlijke content, vindt ze.
‘Hij deelt niet alleen het resultaat, maar ook het proces. Hij neemt zijn publiek mee achter de schermen. Hij wisselt een breed scala aan onderwerpen af: over het belang van een mede-oprichter tot het openen van een nieuwe winkel.’
‘Hij heeft daarin ook een hele goede mix: korte en langere video’s, lange teksten, foto’s van zichzelf, persmomenten. Diversiteit in content is superbelangrijk.’
#5 Deel resultaten
Social proof is tussen alle bagger die op sociale media verschijnt enorm belangrijk. Mensen moeten je vertrouwen. Dat bouw je op met bewijs. Deel je resultaten, zorg voor goede testimonials, zet je klanten in de spotlights. Wat heb je voor je klanten gedaan? Wat heeft dat voor die klanten opgeleverd?
Manon van Essen bouwt dat vertrouwen op een andere manier op, vertelt Rutherford. ‘Met kwetsbaarheid. Ze laat heel veel van zichzelf zien in haar content. Ze vertelt niet alleen over de hoogtepunten. Ze deelt heel vaak hoe ze struggelt als ondernemer en hoe ze daarmee omgaat.’
Wat bij haar ook speelt, is de kracht van de herhaling. Ze is heel consistent. ‘Manon heeft veel in de pers gestaan. Ze is een rolmodel voor vrouwelijke ondernemers. Heel veel jonge meiden kijken echt naar haar op. Daar houdt ze ook rekening mee wanneer ze content deelt.’
Lees ook: Meer overtuigingskracht nodig? Kleine veranderingen met een groot effect