Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Nancy Poleon helpt al 10 jaar vrouwen naar de top: ‘Goed zijn in je werk is niet genoeg’

Meer vrouwen op leidinggevende posities, dat is de missie van Nancy Poleon van BrandedU. De sleutel? Personal branding. Met haar jarenlange ervaring in de muziekindustrie kijkt ze de kunst af bij sterren als Alicia Keys en Beyoncé. 'Vrouwen hoeven zichzelf niet te veranderen, maar ze moeten wel zichtbaar zijn.'

nancy poleon brandedu

Eigenlijk is het jammer dat het interview via Teams plaatsvindt, want net is er een enorme doos koekjes bij BrandedU bezorgd. Oprichter Nancy Poleon (50) laat ze zien. ‘Allemaal verschillende soorten chocolate chip.’ Ze neemt een hap. ‘Heerlijk.’

Die cadeautjes hebben een reden: BrandedU viert het 10-jarig jubileum. Bij het grote publiek is het bureau vooral bekend van de ‘Mijn naam is Peter’-actie met Women Inc., waarvoor begin 2022 meer dan vijfhonderd vrouwen hun naam op LinkedIn in Peter veranderden. De aanleiding: uit onderzoek bleek dat er meer ceo’s van Nederlandse beursgenoteerde bedrijven Peter heten, dan dat er vrouwelijke ceo’s zijn. Datzelfde jaar werd Poleon opgenomen in MT/Sprout’s Inclusive30 (zie kader).

Haar missie: meer vrouwen op leidinggevende posities krijgen. BrandedU is gespecialiseerd in personal branding voor vrouwen – hoe maak je een succesvol merk van jezelf? – en hielp al duizenden vrouwen bij een volgende stap in hun carrière. Dat doet het bedrijf met events, mentorschappen en trainingen. Geen leiderschapstraining in de klassieke zin van het woord, want Poleon wil vrouwen niet in een mal persen. ‘Juist niet’, zegt ze. ‘Ze moeten gewoon zichzelf zijn. Pas dan kun je een organisatie echt iets brengen.’

Lees ook: Aandeel vrouwen op topposities groeit, maar niet erg hard. ‘Laat het een wake-up call zijn’

Ze haalt veelvuldig voorbeelden uit de muziekindustrie aan als ze over haar werk vertelt. Dat is geen toeval. De muziek was vijftien jaar haar vakgebied, een periode waarin ze onder meer de award voor Beste Nederlandse Muziekmanager ontving, in 2010. Die prijs leverde haar een plek in de Viva400 op.

Een kantelpunt, zegt ze. ‘Op het Viva-feest liep ik tussen al die geweldige vrouwen uit de kunst, wetenschap en zakenwereld. Ik was totaal starstruck.’ Datzelfde gevoel had ze bij het jaarlijkse sprekersevent TEDxAmsterdamWomen, waar ze van 2011 tot 2014 bij betrokken was. ‘Ik dacht: waarom doen we dit maar één keer per jaar? Vrouwen hebben dit vaker nodig.’

Wanneer is haar doel bereikt? ‘Poeh. Momenteel staat Nederland op plaats 28 in het Global Gender Gap Report van het World Economic Forum. Dat vind ik schandalig. De 28e plek! België staat op de tiende plaats, Duitsland op de zesde. Als we de top tien een keer halen, misschien? De maatschappij is nog steeds niet gewend aan vrouwen aan de top. Het zou me heel gelukkig maken als scholen de man eens een keer als eerst zouden bellen als er iets met de kinderen is, in plaats van de vrouw.’

Rock-’n-roll branding: leren van Alicia Keys, Beyoncé en Westlife

Het leiderschapsprogramma van BrandedU steunt op vier pijlers: het versterken van je reputatie en relevantie, hoe je daarbij authentiek en dicht bij jezelf blijft en hoe je jouw persoonlijkheid onderdeel maakt van je merk. Hoe brengt Poleon haar eigen lessen in de praktijk?

#1 Reputatie: begrijp hoe anderen je zien en leer je te presenteren

‘Reputatie komt van binnenuit. Wie ben ik en hoe wil ik gezien worden? Dat is iets heel anders dan jezelf een imago aanmeten. Dat gaat over gedrag vertonen waarvan je denkt dat andere mensen het van je verwachten. Hoe ik me presenteer? Als een vrouw met passie. Want passie en plezier werken aanstekelijk. Dat begint voor mij met muziek, daar open ik al mijn talks mee.’

‘Ik sta bekend als een do’er, iemand die iets bedenkt en het direct regelt. Van nieuwe mogelijkheden krijg ik energie. We praten met iedereen, man en vrouw, in alle lagen van de organisatie en zijn het probleem dat we willen aanpakken daardoor constant vanuit verschillende invalshoeken aan het bekijken. Dan kun je niet anders dan innoveren.’

Lees ook: Hoe vrouwen ook zichzelf in de weg zitten op hun pad naar leiderschap

‘Reputatie gaat ook over wat je anderen wilt meegeven in het contact. We vinden het bijvoorbeeld heel belangrijk dat iedereen zich tijdens onze events gezien voelt. Vanuit het idee dat je samen onderdeel bent van iets groters. Net als een concertbeleving, eigenlijk. Van het moment van binnenkomst tot je met je goodiebag naar buiten stapt, zijn wij met die ervaring bezig.’

#2 Relevantie: bouw aan je netwerk en investeer in je zichtbaarheid

‘Als ik niet zichtbaar ben, is mijn missie ook niet zichtbaar. Daarom spreek ik me uit, voor mezelf en voor andere vrouwen. Op de socials, met nieuwsbrieven, op (partner)events, in het bedrijfsleven. Ook de media weten me inmiddels goed te vinden, bijvoorbeeld tijdens Internationale Vrouwendag. Dat ging niet zomaar, daarvoor heb ik de eerste jaren veel zelf moeten doen. Proactief de samenwerking zoeken. Het hielp dat ik vanuit mijn achtergrond al contacten met redacties had.’

nancy poleon brandedu
Nancy Poleon.

‘Het belang van netwerken heb ik moeten leren. Het was me simpelweg nooit verteld. Het is een van die spelregels die vrouwen niet worden uitgelegd. Wij krijgen te horen dat we ‘gewoon goed moeten zijn in ons werk’. Het kwartje viel bij platenlabel BMG in Hilversum. Het viel me op dat een jongen die een jaar na mij was gestart allemaal job offers kreeg, en ik niet. Dat deed ik in eerste instantie af met het feit dat hij de zoon van de directeur was. Tot ik besefte dat het veel meer was dan dat: hij zorgde dat mensen hem zagen.’

‘Vanaf dat moment ben ik bewuster in mijn relaties gaan investeren. Veel koffieafspraken, langer blijven op de borrel. Oprechte interesse tonen in iedereen en consequent herhalen wat ik wilde, namelijk een promotie naar het kantoor in Londen. Met resultaat: toen er een positie vrij kwam, dachten ze aan mij.’

#3 Authenticiteit: blijf trouw aan jezelf en verdrijf beperkende gedachten

‘Als ik een zaal binnenloop voor een presentatie, is er altijd dat moment van onzekerheid. Op dat moment ga ik terug naar de w-vragen: wie ben ik, waarom doe ik wat ik doe en waarom kan ik van toegevoegde waarde zijn voor deze mensen? Dat geeft me de rust en het zelfvertrouwen om het podium op te stappen. Op dat punt kom je alleen door veel zelfonderzoek. Actief aan de slag gaan met beperkende gedachten en trauma’s uit het verleden.’

‘Ik kon snel in een hokje geduwd worden. Ik heb veel last gehad van het angry black woman-vooroordeel. Dat ging ik internaliseren. Het gevolg was dat ik enorm op mijn tenen ging lopen, doodsbang om een te grote mond te hebben. Pas later ontdekte ik dat dit stigma onderdeel is van een groter misogyn systeem, bedoeld om vrouwen klein te houden. De opluchting die ik toen voelde, kan ik bijna niet beschrijven. Het lag dus niet aan mij. Daardoor ontstond er ruimte om te kijken naar wie ik wilde zijn.’

Lees ook: Voor vrouwen van kleur kent de weg naar de top nóg meer hobbels

‘Alicia Keys is voor mij een voorbeeld van een authentieke artiest. Ik werkte met haar toen ik 27 was en zij 19. Hoe jong ook, ze wist precies wie ze wilde zijn, wat voor muziek ze wilde maken, wat ze droeg tijdens optredens. Ze liet zich niets vertellen, deed niets wat tegen haar kernwaarden in ging. En zo hoort het ook. Je kunt jezelf wel anders voordoen dan je bent, maar dat houd je niet lang vol. Dat is een recept voor een burn-out. En het is het gewoon niet waard om jezelf op te geven, puur en alleen om een ander te pleasen.’

#4 Persoonlijkheid: ken jezelf en geef ruimte aan wie je bent

‘Je moet de ruimte krijgen om je persoonlijkheid mee te nemen in je functie. Anders kun je niet op de toppen van je kunnen presteren. Voor mij geldt: ik wil niet benoemen wat verkeerd gaat, ik wil onderzoeken waarom dat gebeurt en hoe we die factoren kunnen elimineren, om stappen richting de toekomst te zetten. Ik wil het hebben over de oplossingen en daarbij wil ik entertainen. Ik leef op als ik kan aanmoedigen, kan coachen. Kritiek en verwijten kosten me alleen maar energie.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Kijk naar wat Westlife twintig jaar geleden deed. Die jongens konden niet dansen, wisten dat van zichzelf en deden het dus ook niet. In het tijdperk van Backstreet Boys en *NSYCNC werden zij de eerste boyband die niet danste. Met succes, want daardoor waren hun concerten ook voor ouders leuk en verdubbelde de kaartverkoop.’

‘Of kijk hoe Beyoncé onder haar voorwaarden haar plaats claimt. Zes jaar geleden trad ze op tijdens de Country Music Awards. Ze voelde zich er niet welkom. Wel verdomme, dacht ze, waarom zou dit niet ook mijn wereld kunnen zijn? Nu lanceert ze een countryplaat, noemt het geen countryalbum maar een Beyoncé-album, en laat een compleet nieuw publiek met het genre kennismaken.’